Reactie ds. Hegger op recensie boek

Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

luk 14:23 "Ga uit in de wegen en heggeN"

Nu moet je erbij zeggen

maar blijf ver weg van de wegen van HeggeR


vindem niet al te sterk maar wil hem jullie niet onthouden...........................................................................................................................................................................................................................................................

want ik kan er niet helemaal mee oneens zijn.

Heb enkele passages ( hoofdstukken) van het boek gelezen en werd zeker ook niet vroloijk van de toon van zijn bewoordingen en de manier waarop hij het brengt.
Hij hoeft mijn mening niet te hebben, maar vind het een schofferen ( soms ook wel schof-terig) boek.

wat heeft hij er mee op? volgens mij alleen STOKEN.

hij is zelf nog niet eens GG-er dus wat is nou zijn probleem? en zijn meerwaarde?

en zijn leeftijd vind ik geen excuus.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Billy
Hij hoeft mijn mening niet te hebben, maar vind het een schofferen ( soms ook wel schof-terig) boek.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat ook geldt voor de artikelen van ds Kort waar Hegger zo tegenin gaat.......
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Herman
Refo, het is vrij goedkoop om het een en ander aan de uitgever toe te dichten. Hegger heeft nog nooit een boek met een fatsoenlijke kaft gepubliceerd. Bovendien, is hijzelf verantwoordelijk voor de inhoud. Ik kan het niet meer controleren, want ik heb het boek weggedaan, maar voor zover ik weet staat er weinig in wat zakelijk niet geoorloofd is.

De tekst is voor rekening van Hegger zelf. En die rekening staat nog steeds open. Hegger mag dan problemen constateren! Maar oplossen, ho maar! Ik kan zeker bepaalde analyses delen, maar Hegger komt geen meter verder met dit boek. Ik ben enorm gestruikeld over Heggers woordkeus. Lees het boek maar na. Van zorgvuldigheid is geen sprake. Helaas. De consequentie is voor Hegger zelf. In de 17e eeuw zou zo'n felle polemiek het goed gedaan hebben, maar ik vrees dat de huidige geref. gezindte toch wat milder is geworden daarin.

Kortom, het ligt voor de hand dit boek met een korrel zout te nemen, en verder te gaan met waar Hegger is blijven steken. En goed, een voordehand liggend excuus is zijn leeftijd. Nou en?
Ik zie dat je het volkomen met me eens bent. Het klinkt alleen of je het niet eens bent.

Natuurlijk is Hegger verantwoordelijk. Maar een uitgever ook. Ik heb verschillende boeken van Hegger met allemaal mooie kaftjes. Dit boek heb ik niet omdat ik het veel te duur vind. En oplossen, hó maar? Da's ook overdreven. En ja, helaas is de GerGem milder geworden. Maar of dat nu een teken van leven is? De mensen op een begraafplaats maken ook geen ruzie, weet je. Het niet maken van ruzie zegt niets over kwaliteit.


(Als iemand het kwijt wil hou ik me aanbevolen.)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ja, dat klopt Refo! Ik kwam er ook achter, dat ik eigenlijk precies hetzelfde zei als jij, alleen snap ik dan niet waarom je zo negatief bent over dat kaftje? Slechte inhoud, slechte kaft. Past toch bij elkaar?

En de rest van mijn betoog, ach, bij zo'n boek krijg je de inkoppertjes aangereikt...
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

De toon van het boek is inderdaad te scherp. Sommige uitspraken zijn eigenlijk te geladen. Dat neemt niet weg dat het wel degelijke bepaalde zaken genoemd worden die we als Ger. Gezindte ter harte moeten nemen. Er zijn wel degelijk punten in zijn boek die gewoon niet te ontkennen zijn. Destijds werd hij breed gewaardeerd door onze gezindte toen hij zijn boeken schreef tegen de Rooms Katholieke kerk. Nu hij als objectief persoon onze gezindte een spiegel voor houdt heeft deze dominee het opeens gedaan. Al is de toon soms onbegrijpelijk: laten we zijn boodschap niet vergeten. Voor alsnog heb ik alleen reacties gelezen waarin mensen zijn toon afkeurenswaardig achten, terwijl aan heel de inhoud geen aandacht geschonken wordt. De toon van van der Zwaag is in vergelijking met Hegger wel goed? De mensen vinden toch iedere keer wel wat om zich van de dikwijls harde waarheid te ontdoen. Ik wil Hegger echt niet vergelijken met Luther, is ook niet op zijn plaats denk ik, maar hebben jullie Luthers(en met hem meerdere) bezwaren wel eens gelezen. Dit moet op zich niet het hoofmotief zijn om zijn boek af te wijzen.

Kislev,

Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in die mail. Waar gaat het volgende boek van Hegger over, mag je dat al vertellen?

mvrgr, Grace

[Aangepast op 4/3/04 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door refo
Dit boek heb ik niet omdat ik het veel te duur vind.
Bij MüllerBook in Vlaardingen liggen ze voor 12 euro'tjes.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door refo
Dit boek heb ik niet omdat ik het veel te duur vind.
Bij MüllerBook in Vlaardingen liggen ze voor 12 euro'tjes.
Adrianus,

Dit was specifiek memo'tje voor refo en evt. anderen geintereseerden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het was mij duidelijk. Adrianus kwam er kennelijk door in verwarring. Eerst wijzigt hij z'n posting twee keer en dan noemt hij gerrits posting misterieus.
Orckie

Bericht door Orckie »

lieve mensen ik snap niet dat jullie nog aandacht aan dit boek besteden als zelfs de pro-blazwafsra mensen dit boek niet steunen.

ds. Hegger heeft veel goed werk gedaan, maar dit kan er helaas op geen enkele wijze toe gerekend worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik snap niet dat je aandacht besteedt aan mensen die aandacht besteden aan zo'n boek.

Wij allemaal besteden aandacht aan alles wat ons interesseert. En op zichzelf zijn de gedachten die ds Hegger wel behartenswaardig. Alleen de manier waarop één en ander gebracht wordt kan beter.

Maar als ik de institutie van Calvijn lees, dan zie ik ook allerlei scheldwoorden staan. Hoe vaak er 'razende beesten' of 'slechte honden' in staat is ook niet te tellen.

En Luther gebruikte ook wel eens minder mooie woorden.
limosa

Bericht door limosa »

Tja, de woordkeus kan je van alles van vinden. Vervelend is dat het bij sommigen de aandacht afleid van de inhoud. Ik vind de gedrevenheid weermee ds. Hegger schrijft wel iets hebben. Hij gáát ervoor. De stijl van onder de Moerdijk zegmaar. Vergeet ook niet dat hij in z'n kerkelijk leven al heel wat meegemaakt heeft, pieken en dalen. Dat tekent iemand, ook in z'n schrijfstijl.

[Aangepast op 5/3/04 door limosa]
Plaats reactie