"Elke dag een nieuw hartje"

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

En als men ontkent dat het verbond niet met alle kinderen van de gelovigen wordt opgericht, dan gaan ze voorbij aan verschillende schriftplaatsen, dus ook aan de Schrift zelf.
Als geaard GG'er zeg ik toch dat niet alle kinderen in het verbond begrepen zijn. Maar wel allen zijn onder het verbond. Net zoals God met heel Israël een verbond had opgericht, maar toch niet elke Israëliet waarlijk in dat verbond begrepen was, zo ook met de kerk. Alleen door geloof en bekering krijgt het verbond voor ons persoonlijk kracht en waarde.

Of in andere woorden: de doop maakt ons deelgenoot van het verbond op een voorwaarde, nl. Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen..

Zolang wij dan onbekeerd leven leven wij wel onder het verbond (de doop besluit ons tenslotte onder het verbond), maar hebben wij geen recht op de beloften van het verbond, omdat wij niet voldoen aan de eis die het verbond aan ons steld.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Jij wilt van de doop een nieuwe wet maken door te stellen dat we eerst aan voorwaarden moeten voldoen. Het verbond der genade is geen eisend (werk-)verbond.
Het verbond der genade staat onder voorwaarde van geloof en bekering.

Zie ook Joh 3:5 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan

En ook Joh 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God

Zo dan is er zonder geloof geen belofte, dan de belofte aan een ieder dat indien hij gelooft hij behouden zal zijn.

Ik stel dus expliciet dat het aanbod van genade voorwaardelijk is, nl. onder voorwaarde van geloof en bekering. Ik moet de eerste oudvader nog tegenkomen die de beloften zónder die voorwaarde heeft gesteld. Zonder het geloof in Christus Jezus zijn wij buiten God, en hebben wij geen deel aan Hem.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door lily
zo momento, wat moet en mens doen dan?
zeggen ik ben niet een van die uitverkoren, of ik weet het niet, zo dus moet ik wachten tot ik zeker ben
voor dat ik naar Jezus gaan,
of denken Jezus hebt het gezegd dat iedereen is welcom by hem, en if ik blif weg weet ik zeker dat ik strooft, zo gaat ik naar de koning. Want aal zijn belooften zijn ja en amen.
Het enige wat God van de mens vraagt is geloof in Zijn Zoon Christus Jezus.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik zou het anders zeggen: De beloften komen onvoorwaardelijk en de vervulling krijgen diegenen die geloven (door wedergeboorte).
Deze stelling, hoe goed bedoeld ook, is absurd. Je steld nl. zo dat we iedereen mogen vertellen dat ze naar de hemel gaan (wat een bijbelse belofte is, maar alleen de gelovigen geldt).

Echter, nergens in de Schrift word gesproken van beloften ZONDER dat dat verbonden is aan bekering en/of geloof. Ik hou het het liefst bij de evenwichtigheid van de Schrift, die zegt in Joh 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

------------
PS> Om de link met de prediking te maken: Roep een ieder op om te geloven, om in het geloof deel te hebben aan Christus en zijn beloften. Wie in Hem gelooft, die heeft het eeuwige leven. Dat geld iedereen. En tegelijkertijd de waarschuwing: ben je nog buiten Christus, dan mis je dat eeuwige leven. Gelooft dan, en word behouden!
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik zou het anders zeggen: De beloften komen onvoorwaardelijk en de vervulling krijgen diegenen die geloven (door wedergeboorte).
Deze stelling, hoe goed bedoeld ook, is absurd. Je steld nl. zo dat we iedereen mogen vertellen dat ze naar de hemel gaan (wat een bijbelse belofte is, maar alleen de gelovigen geldt).

Echter, nergens in de Schrift word gesproken van beloften ZONDER dat dat verbonden is aan bekering en/of geloof. Ik hou het het liefst bij de evenwichtigheid van de Schrift, die zegt in Joh 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

------------
PS> Om de link met de prediking te maken: Roep een ieder op om te geloven, om in het geloof deel te hebben aan Christus en zijn beloften. Wie in Hem gelooft, die heeft het eeuwige leven. Dat geld iedereen. En tegelijkertijd de waarschuwing: ben je nog buiten Christus, dan mis je dat eeuwige leven. Gelooft dan, en word behouden!
Maar de voorwaardelijke beloften komen toch onvoorwaardelijk tot iedereen? Of maak ik het nu te moeilijk? Zo kan je iedereen toeroepen Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden. Toch?

Of een andere belofte : Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen. Jesaja 44:3

Waarbij onze Ds. nog opmerkte. water gieten op de dorstigen kan nog als een voorwaarde in de mens gezien worden. Maar stromen op het droge. Dat geldt voor een ieder van ons.


[Aangepast op 14/6/04 door Adryan]
Plaats reactie