Wie heeft dé waarheid?

Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door capricornus
Veeeeele rk'ers zeggen dit credo op maar geloven er geen bal van. Leuke mensen.
Veeeeele protestanten zeggen dit credo op maar leven er in het geheel niet naar. Leuk mensen.

Misschien is, wat ik over protestanten zeg, net zo onzinnig als wat jij zegt over RK'ers? Laten we maar naar onszelf kijken. Als we dat goed doen, dan hebben we waarschijnlijk geen tijd, en geen behoefte meer om met het vingertje te wijzen naar RK'ers, en goedkope oordelen te vellen over hun geloof.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Nou dan is er tenminste toch iemand op dit forum die de waarheid verkondigt.
Een fijn idee, want als zoekers (zoals ik) iets niet weten of twijfelen kunnen we altijd bij jou terecht."

Ik hoor het wel van je als je wat wilt weten. En weet je wat, wat je er dan mee doet mag je zelf weten, goed?

"Je stelling over waarheid en mening is natuurlijk onzin. Ik heb ook een mening, maar dat wil nog niet zeggen dat die mening de waarheid is."
Je bedoelt wellicht: "Ik vind je stelling over waarheid en mening natuurlijk onzin." En "Ik vind dat ik een mening heb."

Verder denk ik dat jij vindt dat jouw mening de waarheid is, anders zou het jouw mening niet zijn.
Rachmaninov

Bericht door Rachmaninov »

Oorspronkelijk gepost door Pied

Verder denk ik dat jij vindt dat jouw mening de waarheid is, anders zou het jouw mening niet zijn.
Helaas, dat denk je dan verkeerd.
Ik hoop er voor gespaard te blijven, mijn mening als waarheid te gaan verkondigen.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Ik hoop er voor gespaard te blijven, mijn mening als waarheid te gaan verkondigen." Ik ook.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door SecorDabar »

In alleen al kerkelijk Nederland kom je heel veel stromingen tegen bij alleen al de zich gereformeerd noemende kerken. En allemaal belijden ze de waarheid te verkondigen. Sommigen veroordelen zelfs elkaar. Met beiden de hand op de bijbel en de 3 formulieren! En de verschillen kunnen hemelsbreed zijn.

Ook is het opvallend dat hoe zwaarder de kerk, hoe:
- minder mensen aan het HA gaan
- behoudender de mensen gekleed gaan
- strikter de wet wordt opgevat
- minder snel het heil wordt toegeeigend

enz. (uiteraard had ik het ook vanuit 'hoe lichter de kerk' kunnen schrijven, maar dan gelden de regels andersom)

Maar waar ligt nu écht de waarheid? Waar de waarheid van Gods Woord bevindelijk in het hart gewerkt wordt uit onverdiende vrije soevereine genade door de Heilige Geest: het Koninkrijk Gods is binnen ulieden
Maakt het dan nog wel uit van welke gemeente we lid zijn? Misschien niet uitwendig van een zichtbare kerk, maar laat het onze zielsworsteling en aanhoudend gebed zijn om een levend lidmaat te mogen zijn van de onzichtbare Kerk, Ds. Wilhelmus á Brakel zegt in zijn boek de Redelijke Godsdienst, in het hoofdstuk aangaande de kerk: De belijdenis spreekt van die kerk, buiten welke geen zaligheid is, Nu, buiten de zichtbare en uiterlijke kerk is wel zaligheid, want velen worden wel zalig, schoon ze niet gedoopt zijn, noch tot het heilig avondmaal gaan, ja die zelfs in de Roomse kerk nog zijn: daarom spreekt de belijdenis van de onzichtbare kerk, die alleen uit ware gelovigen bestaat, en niet van de zichtbare kerk: totzover á Brakel
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door EdgarB »

vraagje; is er geen waarheid als je (nog) geen belijdenis hebt gedaan ?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door SecorDabar »

Belijdenis doen, is belijdenis doen met het hart.
De Heere Jezus zegt: Gij zult Mijn getuigen zijn.
Elke dag belijdenis doen voor een wereld die in het boze ligt.
Ik bid: verlos ons van den boze.
(d.w.z. in deze context: verlos mij van mijn boze hart)
Ik heb ware genade nodig om getuige te zijn van Jezus Christus.
Ik bid: Geef mij genade, o Heere!
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door aboricultura »

Ik zou zeggen luister eens naar de uitzending van de eo de laatste uitgzending van : ik zou wel eens willen weten van afgelopen zondag.
Echt een waardevolle uitzending als je met deze vraag zit.
Programma duurt ongeveer een half uur dus valt mee.

vriendelijke groet
aboricultura.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door Desiree »

Wie in Christus is, is een nieuw schepsel, het oude is voorbij gegaan, het is alles nieuw geworden.

Ik ben in verschillende kerken/geloofsgemeenschappen geweest en vond altijd verbinding als ik mensen sprak die in Christus zijn, zowel als preek/voordracht als in een persoonlijk gesprek. Ieder die op 'Jezus' school geleerd heeft, draagt de Heilge Geest in zijn hart mee, en Hij legt de Bijbel op de juiste wijze uit. Wat dan verschilt, doet er blijkbaar niet zo erg toe.

Ik denk dat je de ware kerk hier op aarde niet zult vinden.. niemand is volmaakt, leren we, dus moeten we dat ook niet verwachten. Dan zeker niet met een aantal mensen bij elkaar. Daarom is het gebed om de Heilige Geest nodig.. God is de belangrijkste in de kerk, vind ik. Als Hij er niet zou zijn, en ik kon vertrouwen op de Heilige Geest, dan liep ik na het eerste versje weg.

Ik denk dat het belangrijker is om te vragen, ben ik in Christus... dan zie je de veelkleurigheid van 'waarheden' en zie je toch een gouden lijn. Verder, sluit je aan bij een kerk waar God je heen leidt. Ga niet zonder Hem.

En ik zou zeker die uitzending van de EO beluisteren. Prachtig antwoord voor je. Heel respectvol ook naar alle kanten van de kerk op aarde. Tja, zo kan het ook.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door -DIA- »

Daar waar de mens op het diepst wordt vernederd en daar waar God op het hoogst wordt verheerlijkt...

Dan is het dus niet moeilijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Daar waar de mens op het diepst wordt vernederd en daar waar God op het hoogst wordt verheerlijkt...

Dan is het dus niet moeilijk.
Staat dat zo in de bijbel en waar staat dat?
Deze uitdrukking ken ik ook, deze word in de oud ger gem gezegd, in de ger gem, in de ger gem in ned, in de hhk en waarschijnlijk nog vele meer.
Dus wat is dan de waarheid?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Daar waar de mens op het diepst wordt vernederd en daar waar God op het hoogst wordt verheerlijkt...

Dan is het dus niet moeilijk.
Staat dat zo in de bijbel en waar staat dat?
Deze uitdrukking ken ik ook, deze word in de oud ger gem gezegd, in de ger gem, in de ger gem in ned, in de hhk en waarschijnlijk nog vele meer.
Dus wat is dan de waarheid?
Wees mij de zondaar genadig. Ere zij God in de hoogste hemelen. Enz.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Daar waar de mens op het diepst wordt vernederd en daar waar God op het hoogst wordt verheerlijkt...

Dan is het dus niet moeilijk.
Staat dat zo in de bijbel en waar staat dat?
Deze uitdrukking ken ik ook, deze word in de oud ger gem gezegd, in de ger gem, in de ger gem in ned, in de hhk en waarschijnlijk nog vele meer.
Dus wat is dan de waarheid?
Wees mij de zondaar genadig. Ere zij God in de hoogste hemelen. Enz.
Dit is niet wat DIA zei.

Met evenveel recht zou je kunnen zeggen: daar waar de mens weer (in beginsel) wordt verhoogd en in Gods beeld hersteld (vglk. psalm 8), wordt God verheerlijkt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Daar waar de mens op het diepst wordt vernederd en daar waar God op het hoogst wordt verheerlijkt...

Dan is het dus niet moeilijk.
Staat dat zo in de bijbel en waar staat dat?
Deze uitdrukking ken ik ook, deze word in de oud ger gem gezegd, in de ger gem, in de ger gem in ned, in de hhk en waarschijnlijk nog vele meer.
Dus wat is dan de waarheid?
Wees mij de zondaar genadig. Ere zij God in de hoogste hemelen. Enz.
Dit is niet wat DIA zei.
Jawel, dat zijn de grondtonen van het Evangelie en die moeten in de prediking doorklinken.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wie heeft dé waarheid?

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: Jawel, dat zijn de grondtonen van het Evangelie en die moeten in de prediking doorklinken.
Ellende, verlossing, dankbaarheid, als je dat bedoeld, van harte mee eens!
Maar ik zit met het woord "vernederd" ik zie vernederen toch iets anders als ellende of zondekennis, of word daar hetzelfde mee bedoeld?
Plaats reactie