Het ging over de vraag of er zo’n groot verschil is tussen Kaw en mij. Ik dacht van niet, maar Kaw zegt:
Ik weet het niet Afgewezen. Het probleem is denk ik dat ik bevinding als vrucht van het geloof zie en dat het geloof altijd ontspruit door de werking van de Heilige Geest die meekomt in de verkondiging van het evangelie. Dit geloof is werkende, zoals elk waar geloof is. Hierin komen schuldbezef, het vaste vertrouwen in vergeving na schuldbelijdenis en dankbaarheid en zijn werken natuurlijk ook als bevinding terug. De gelovige moet alleen zijn vertrouwen op het geloof stellen en zijn vergeving alleen zoeken in het bloed van Jezus Christus. Zijn geloof zal zich uiten in liefde voor God en de naaste.
(…)
Wat ik hierboven geschreven heb is voldoende om iemand een broeder of zuster te willen noemen. Meer of minder hoeft het niet te zijn. Hierdoor kan ik het prima vinden met Vreugdenhil, Meeuse en vast nog een heel aantal andere GG dominees. Het probleem met de gemeente waarin ik verkeer is dat geloof en bevinding worden losgekoppeld. Bevinding moet eerst en dan mag je geloven. Daardoor blijf je voor altijd in je kerkbankje zitten indien God het niet zou verhoeden om je via een 3e weg het evangelie te verkondigen, zoals via Zijn Woord of via een oudvader.
Afgewezen antwoordt:
Kaw antwoordt:Kaw, het is me nog niet helemaal duidelijk wat jij nu precies voorstaat en waar je het tegen afzet. Wat ikzelf in ieder geval heel wezenlijk vind, is wat Calvijn als volgt heeft verwoord in zijn comm. bij Hand. 20:21 (ik cursiveer hier en daar): "Paulus noemt de bekering niet zozeer daarom in de eerste plaats, omdat zij geheel en al aan het geloof voorafgaat, daar een deel ervan vrucht is van het geloof en eruit voortvloeit; maar omdat het beginsel der bekering de voorbereiding is tot het geloof. Onder het beginsel versta ik, dat wij een mishagen aan onszelf hebben, hetwelk ons, ernstig getroffen door vrees voor de toorn Gods, uitdrijft om ontkoming te zoeken."
Op dat 'beginsel' der bekering kan een te grote nadruk worden gelegd ten koste van het leven des geloofs. Maar wat ik om mij heen zie en wat ik ook bespeur bij een aantal op het forum, is dat dit eerste in feite tussen haken gezet wordt, niet meer nodig (soms zelfs schadelijk) wordt geacht, en dat de insteek meteen bij het evangelie begint.
Maar doordoor krijg je van lieverlede wél een heel ander soort geloof en geloofsbeleving dan vanouds onder 'ons' is geleerd. Dan wordt het tot een geloof dat iedereen die een beetje ernstig en godsdienstig is aangelegd, wel kan beoefenen.
Dan kun je wel zeggen dat dit genoeg is om elkaar broeder en zuster te noemen, maar daarmee ga je aan het eigenlijke probleem voorbij, namelijk: hebben we het nog wel over hetzelfde geloof?
Afgewezen,
Je hebt een terechte opmerking of we het wel over hetzelfde geloof hebben. Ik lees namelijk in de bijbel dat het evangelie werd verkondigt aan alle creaturen. Ik lees bij jou "en dat de insteek meteen bij het evangelie begint" en proef daar verzet. Indien we het Woord er op na slaan zien we dat bijv. Petrus in zijn pinksterpreek begint bij het evangelie en hiermee ook eindigt. Het bevat een scherp oordeel (Gij heeft deze Christus ter dood gebracht) waardoor men bezeft dat men vergeving behoeft om niet in het laatste oordeel voor eeuwig verloren te gaan. Maar het geeft ook antwoord op de vraag wat dan wel de Weg is. Dit zien we ook in Paulus' Romeinenbrief wat je mag opvatten als een uitgebreide preek van Paulus. Er is een totale afwijzing van de natuurlijke mens, maar in dezelfde brief wordt er ook een Weg tot de zaligheid gepreekt die breder is dan we voor mogelijk zouden houden. Het is naar mijn mening onzin om te zeggen dat er nog iets naast het evangelie zou moeten gepreekt worden, want het evangelie bevat alles tot zaligheid.