Saambinder, Gods Woord en onze kleding

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

En dat de wereld dergelijke kleding zelfs stijlvol noemt? Ja dat is nu juist het probleem. Ik dacht dat wij anders waren......
Volgens mij ruk je nu dingen uit zijn verband. Als netjes eten in de wereld fatsoenlijk is, gaan we niet om die reden onze tafelmanieren laten varen, omdat we christenen zijn. En zo zou ik meer voorbeelden kunnen noemen.
De apostelen dringen in hun brieven ook aan op een eerbaar leven, zonder aanstoot te geven, dingen moeten met orde en stichting geschieden, etc.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:
En dat de wereld dergelijke kleding zelfs stijlvol noemt? Ja dat is nu juist het probleem. Ik dacht dat wij anders waren......
Volgens mij ruk je nu dingen uit zijn verband. Als netjes eten in de wereld fatsoenlijk is, gaan we niet om die reden onze tafelmanieren laten varen, omdat we christenen zijn. En zo zou ik meer voorbeelden kunnen noemen.
De apostelen dringen in hun brieven ook aan op een eerbaar leven, zonder aanstoot te geven, dingen moeten met orde en stichting geschieden, etc.
Pim schreef:Weet je dat dit juist mijn (gevoels?)argument is tégen al die poespas?
;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Het is de toon die de muziek maakt. Zoals het woord ‘regeltjes’. Wat voor iemand in ernst gehoorzamen aan Gods geboden betekent, wordt door een ander afgedaan met het woord ‘regeltjes’. Zó moeten we niet met elkaar omgaan.
En hoe je het ook wendt of keert: het is aan iemand van de wereld heel gemakkelijk uit te leggen waarom vrouwen geen lange broeken zouden mogen dragen (ik zeg niet dat ik dat vind), namelijk omdat in de Bijbel staat dat het kleed van de vrouw niet door de man gedragen mag worden, en natuurlijk ook niet andersom. Wereldse mensen zijn daar soms rechtlijniger in dan kerkmensen.
Heel opvallend vond ik ook wat ik van een scribent in het ND las, een vrouw die op bezoek ging naar een huishoudbeurs geloof ik, en die bij zichzelf dacht: laat ik voor zoiets vrouwelijks mezelf ook eens heel vrouwelijk kleden, en die dus een ROKJE aandeed (kennelijk was een rok ook in haar beleving vrouwelijker dan een broek).
En waar mijn mond helemaal van openviel, was toen ik op tv zag hoe de vrouwelijke ministers gekleed waren op prinsjesdag: allemaal hoeden en (maar dat weet ik niet zeker) rokken; kennelijk ervaart men dat toch als ‘stijl’
Als stijl bij elite ja, ministeries en leden van het koninklijk huis doen dat :) Maar allereerst horen we niet bij die groep mensen en hoeven we ons niet als dat soort mensen voor te willen doen en als tweede vraagt God niet van ons om ons elitair te kleden :) Kijk je bijvoorbeeld naar banen waarin kledingvoorschriften zijn, waar je nette kleren moet dragen, dan lopen de vrouwen er weer heel anders bij... Rokken en hoeden zijn dus niet "het algemene kenmerk van stijl" :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Je netjes kleden heeft te maken met respect. Daar kunnen we lacherig over doen (met smileys en zo), maar dat is gewoon een gegeven.
Netjes kleden naar de kerk heeft te maken met respect voor God, Die als het goed is daar met Zijn Heilige Geest aanwezig is.
Netjes kleden heeft te maken met respect voor je medemens, die echt niet hoeft mee te genieten van al jouw lichaamsdelen en uitbundigheden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Je netjes kleden heeft te maken met respect. Daar kunnen we lacherig over doen (met smileys en zo), maar dat is gewoon een gegeven.
Netjes kleden naar de kerk heeft te maken met respect voor God, Die als het goed is daar met Zijn Heilige Geest aanwezig is.
Netjes kleden heeft te maken met respect voor je medemens, die echt niet hoeft mee te genieten van al jouw lichaamsdelen en uitbundigheden.
Hoho, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Eerbied is belangrijk, en netjes gekleed zijn bij een kerkdienst is een goede zaak. Ik wilde alleen aangeven dat "netjes kleden" niet een synoniem is voor het dragen van rokken en hoeden, of bij mannen een pak bijvoorbeeld. Netjes gekleed naar de kerk gaan, een goede zaak! Maar als vrouw kan je er ook in een broek netjes bij lopen, en als man kan dat ook in een blouse bijvoorbeeld.

Ik ben het dus inhoudelijk met je eens, maar met de uitwerking er van niet. Je verwijzing naar prinsjesdag (waar genoeg vrouwen een broek aanhadden wilde dan ook even op een wat luchtige manier relativeren, vandaar de smileys er bij.)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

In het ND vanmorgen:

'Ik koop nog net zo graag lippenstift'

door onze redacteur Reina Wiskerke.

Aandacht voor je innerlijk en voor je uiterlijk gaat goed samen, zeggen vrouwen uit de achterban van de Hij Leeft Zending. Dat wil niet meteen zeggen dat ze veel geld uitgeven aan kleding.


NIEUWEGEIN - Maakt een christelijke vrouw andere keuzes bij het kopen van kleding of make-up dan een niet-christelijke? Vera, een vrouw van middelbare leeftijd, zegt daar zeer beslist 'nee' op. Met haar bekering veranderde ze van bínnen, vertelt ze enthousiast. ,,Ik ben gelukkig dat ik de Heer heb leren kennen. Ik heb vrede van binnen.'' Tegelijk is ze dezelfde gebleven. ,,Ik koop nog net zo graag lippenstift als voor mijn bekering. Ik draag nog even graag met Kerst kleren met glitters en schoenen met een mooi hakje. Een verschil is wel dat ik mijn blouse niet meer zo ver open laat dat mijn borsten te zien zijn. Maar het heeft wel even geduurd voor ik me realiseerde dat dat beter was.''

Vera is een van de vrouwen die naar kerkgebouw De Bazuin in Nieuwegein zijn gekomen. Daar wordt over 'schoonheid van binnen en van buiten' gesproken. Het betreft de jaarlijkse vrouwendag van de Hij Leeft Zending, met vooral veel achterbanners uit Volle Evangelie Gemeenten. Zonder veel moeite wordt aandacht voor innerlijke schoonheid - te krijgen door te sterven aan jezelf - geïntegreerd met aandacht voor uiterlijke schoonheid. Zendelinge Swaantje Kooy, die 's morgens spreekt over innerlijke schoonheid, kan daarin meegaan. Ze heeft samen met haar man Jaap Kooy 26 landen bezocht om er het evangelie te prediken. Ze komt vaak in gebieden waar mensen in armoede verkeren. Toch zal zij christelijke vrouwen die in Nederland wonen en relatief veel geld aan uiterlijke schoonheid spenderen, niet de les lezen. ,,Ik geloof niet dat God wil dat wij mensen veroordelen.''

Welvaart

Swaantje Kooy kijkt ook niet negatief tegen welvaart aan, legt ze uit. Armoede is geen christelijk ideaal. God heeft het anders bedoeld. ,,Ik geloof dat het een zegen is dat er welvaart is in ons land. Daardoor kan er ook veel weggegeven worden. Nederland geeft veel aan de zending.''

Veel meer zorgen maakt ze zich over een ander effect van overvloed: ,,Mensen denken dat ze God niet meer nodig hebben. Dat zag je ook al bij het volk Israël. Toen het volk het goed kreeg, ging het bij de Here weg.''

Dicht bij de Heer blijven, dat is de boodschap van Swaantje op de vrouwendag. Als zij het over een metamorfose heeft, over de verandering van gedaante, dan gaat het haar om het hart van mensen. Mensen die niets verdienen tegenover God, die Hem verdriet hebben gedaan, die Hem niet hebben gezocht, maar die wel door God opgezocht zijn, benadrukt ze.

Voor innerlijke schoonheid heb je volgens haar een intieme relatie met de Heer nodig. Ook een kind van God moet door de stormen van het leven heen. Het leven op aarde zal nooit gemakkelijk zijn en ,,de vruchten van het vlees blijf je meedragen, maar als je echt contact hebt met de Heer, zullen de vruchten van de Geest in je groeien: liefde, blijdschap, vrede, geduld...''

,,God wil ons mooi maken'', zegt Swaantje Kooy, die merkbaar geliefd is bij haar publiek. Als zij naar mensen kijkt, let ze niet in de eerste plaats op hun kleren, maar hun gezicht, hun houding, zegt ze. ,,Daaraan zie je wat er van binnen zit. Door de vruchten van de Geest krijg je schoonheid van binnen.''

Het zendingsechtpaar Swaantje en Jaap Kooy heeft het leiderschap van de Hij Leeft Zending overgedragen aan Hans en Esther Tims. Esther Tims, die naam maakte als gospelzangeres, vindt evenmin als Swaantje aandacht voor het innerlijk botsen met aandacht voor het uiterlijk. ,,We zijn het niet zo gewend om vanuit het evangelie te praten over uiterlijke schoonheid, maar ik vind het belangrijk om er aandacht voor te hebben. Als ik me niet heb opgemaakt 's morgens, voel ik me niet prettig. God is creatief op alle fronten. Hij vindt het ook mooi als wij creatief zijn in de aandacht voor ons uiterlijk, denk ik.''

Contact met mensen die in armoede leven in landen als Indonesië, hebben haar gedachten hierover niet veranderd. ,,Bijzonder is juist dat mensen die arm zijn, met het weinige dat ze hebben proberen er zo mooi mogelijk uit te zien als ze naar de kerk gaan. Ze kleden zich prachtig aan voor de Koning.''

Esther Tims denkt bij aandacht voor je uiterlijk dan ook niet meteen aan dure kleding en accessoires. In financieel moeilijke tijden probeerde ze zelf ook met goedkope dingen iets moois van haar outfit te maken. ,,Dat is misschien wel veel creatiever dan allemaal dure dingen kopen.''

Die instelling kenmerkt meer deelnemers aan de vrouwendag. ,,Ik krijg veel kleren via via'', vertelt Annelies, die een bijdetijdse rok en blouse draagt (,,van de zomer gekocht in de uitverkoop''). Ze heeft met vier kinderen de financiële ruimte niet om vaak kleren te kopen. Naar haar idee is nieuwe kleding voor haarzelf ook niet meer zo'n prioriteit sinds haar bekering. Dat de Heer voorziet, daarvan is ze nu overtuigd. Zakken vol kleren krijgt ze van anderen. ,,Maar laat duidelijk zijn: ik trek niet zomaar alles aan. Het moet wel mooi zitten.''

José denkt dat de Vader in de hemel van zijn kinderen vraagt de dingen die ze kopen goed te gebruiken. ,,En anders geef je kleding die je niet meer draag weg aan een goed doel.'' Zelf loopt ze zo nu en dan graag door winkels met prachtige spullen. ,,Mooie kleding, mooie sieraden, daar geniet ik van. Je moet als christen alleen niet alles wat je ziet willen hebben. Je moet niet jaloers zijn maar geduldig - dat zijn vruchten van de Geest.''

Achter haar zit Tine. Die weet heel goed hoe belangrijk het kan zijn dat je eens iets nieuws kunt aantrekken. Ze heeft een zus die om gezondheidsredenen niet goed kan winkelen. Voor haar heeft Tine wel eens een mooie broek kunnen kopen die precies paste, naar haar zin was en haar daarom heel blij maakte. Dat heeft ze als gebedsverhoring ervaren.

,,Bij veel vrouwen die een paar jaar getrouwd zijn, denk je: ze kunnen meer aan hun uiterlijk doen'', vertelt Tine. ,,Ik zeg altijd: blijf er aantrekkelijk uitzien. God heeft je aantrekkelijkheid in je gelegd. Dan moet je er ook aan blijven werken om er leuk uit te zien.''

Karin denkt dat gelovigen en ongelovigen niet wezenlijk verschillen in de aandacht voor uiterlijke schoonheid. ,,Of je wel of geen make-up op hebt, ligt meer aan je karakter.'' Haar buurvrouw, Mariët, vindt dat ook maar het beste. ,,Dat je christen bent, moet te zien zijn aan je innerlijk en niet aan je uiterlijk.''

Image consultant Margriet van den Bosch, die 's middags aan het woord komt over kleur en stijl, weet aandacht voor innerlijk en voor uiterlijk ook moeiteloos met elkaar te verbinden. Ze helpt mensen te zoeken naar kleding die het best bij hen past, ,,bij het karakter dat God hun heeft gegeven'', vertelt ze. ,,Ik doe dit werk om te laten zien dat christenen niet saai zijn.'' En: ,,Ik wil benadrukken dat iedereen mooi kan zijn.'' Als iemand kleding en sieraden kiest die goed bij hem of haar passen, dan mag diegene gezien worden, stelt ze. ,,We willen allemaal dat mensen contact met ons willen maken; dan kunnen we Gods liefde aan hen laten zien.''
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Onze evangelische broeders en zusters kunnen misschien wel een stuk beter in deze tijd staan wat betreft hun kledingstijl e.d. Wèl signaleer ik daar een doorschieten. In menig evangelische gemeente is de kleding- en haardracht zelfs uitdagend-werelds te noemen-is eerbied voor de Heere daarin weg.

In menig refo-bolwerk zie je echter weer een ander doorschieten en kom je mensen tegen die zo uit een zwart-wit foto van eind 19e eeuw lijken te zijn gekropen.

Ach...........
Ik hou van eerbied en stijl
maar de Heere kent de Zijnen wel, ziet hun hart aan!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

plebe schreef:Onze evangelische broeders en zusters kunnen misschien wel een stuk beter in deze tijd staan wat betreft hun kledingstijl e.d. Wèl signaleer ik daar een doorschieten. In menig evangelische gemeente is de kleding- en haardracht zelfs uitdagend-werelds te noemen-is eerbied voor de Heere daarin weg.

In menig refo-bolwerk zie je echter weer een ander doorschieten en kom je mensen tegen die zo uit een zwart-wit foto van eind 19e eeuw lijken te zijn gekropen.

Ach...........
Ik hou van eerbied en stijl
maar de Heere kent de Zijnen wel, ziet hun hart aan!
Dat doorschieten is niet alleen bij onze evangelische zusters hoor. Een half jaartje geleden was ik op het Hoornbeek in Amersfoort, en daar liepen veel meisjes er naar mijn mening ook aardig uitdagend bij (rokken kunnen ook uitdagend zijn, m.i. zelfs beter dan een broek).

De vraag is of veel vrouwen/meisjes beseffen wat hun kleding bij mannen kan uitrichten. Zonde van gedachten is ook zonde toch? En hoeveel mannen/jongens staan niet zwak, wat die zonde betreft? Ik geloof niet dat een kind van God, bekend met dit gegeven, zich uitdagend zal kleden (hierbij opgemerkt dat de definitie van uitdagend gekleed gaan voor iedereen anders zal zijn).

Daarbij mis ik vaak de eenvoud in de kleding (en ook in de prijs van die kleding). We zijn toch calvinisten, dus waarom houden we ons niet aan de calvinistische soberheid. Waarom een deftig pak(je) van een paar 100 euro, terwijl een eenvoudige (en toch nette) broek/rok en blouse samen ook voor iets van 50 euro moet kunnen? Helemaal triest vind ik het, als mensen die het simpelweg geen geld hebben voor dure pakjes, daarop aangekeken worden (en ja, dat gebeurt!)
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

memento schreef:Helemaal triest vind ik het, als mensen die het simpelweg geen geld hebben voor dure pakjes, daarop aangekeken worden (en ja, dat gebeurt!)
Gebeurt helaas idd maar al te vaak! Met name in de z.g. rechterflank...............
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Inderdaad... ik heb me wel laten vertellen dat als de nieuwe hoedencollectie er was, er gelijk met de mooiste en duurste hoeden te koop werd gelopen.... en inderdaad, het anderen aankijken op eenvoudige kleding, of op in iemands ogen niet net genoege kleding..... erg onchristelijk, en het komt helaas maar al te vaak voor.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Het haar van een vrouw is toch ook een 'deksel'?

Je hoeft er toch niet perse een hoedje bovenop te zetten?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik ken een vrouw die steevast met een zonnebril op haar hoofd komt. Zon of geen zon.
Er staat dat de vrouw "een macht" op het hoofd moet hebben. In de kanttekeningen staat daarvan: "een teken dat zij staat onder de macht en het gebied van den man".
Als je dat van de zonnige kant bekijkt, kan een zonnebril misschien ook best en is zeker voordeliger.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

En de oosterse vrouw kende helemaal geen hoedje, maar een sluier. Dus als we dit bijbels willen invullen, zal het eerder een soort sluier moeten zijn.

Een soort kleine burka, zeg maar.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

jakobmarin schreef:En de oosterse vrouw kende helemaal geen hoedje, maar een sluier. Dus als we dit bijbels willen invullen, zal het eerder een soort sluier moeten zijn.

Een soort kleine burka, zeg maar.
En ook niet alleen op zondag, wat zeg ik, niet slechts bij het betreden van het kerkgebouw......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

jakobmarin schreef:En de oosterse vrouw kende helemaal geen hoedje, maar een sluier. Dus als we dit bijbels willen invullen, zal het eerder een soort sluier moeten zijn.

Een soort kleine burka, zeg maar.
zoals dit bij de oosters-orthodoxe kerken nog gebruikelijk is.
Vrouwen en mannen zitten gescheiden.
Het is een mooi gezicht als je de kerk binnenkomt en ziet allemaal hoofddoekjes bij elkaar .....
't zit trouwens ook prettig, zo'n hoofddoek....

misschien heb ik vandaag of morgen het lef om zo de kerk binnen te gaan, want dit is wel de bijbelse manier.
Voorlopig houd ik me nog bij een eenvoudige alpino. :wink:
Plaats reactie