Marinier Eric O.

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Marinier Eric O.

Bericht door Matthijs »

Wat vinden jullie hier van deze rechtzaak?
Ik vind dat Marinier Eric O. gewoon vrij uit mag gaan en dat justitie niet zo zielig moet doen.

De plunderaars (200 man?) mogen vrij uit, en een beste marinier schiet iemand neer, omdat hij (eric) zich bedreigd voelde.

Als dit nou tweede oorlog was gebeurd, wat hadden we dan een hoop rechtzaken gehad zeg. Man man, wat een gedoe. Echt typisch Nederland volgens mij.

Matthijs.

[/i]ARNHEM (ANP) – Marinier Eric O. heeft maandag op de eerste dag van zijn proces gezegd niet schuldig te zijn aan overtreding van de geweldsinstructies voor Nederlandse militairen in Irak. Ook houdt hij vol dat niet zeker is dat een Irakees vorig jaar op 27 december door een kogel uit zijn geweer om het leven is gekomen.
.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de 43–jarige sergeant–majoor O. aangeklaagd, omdat hij in strijd met de instructies een waarschuwingsschot in de grond, schuin voor een groep Irakezen heeft afgevuurd. Volgens het OM was er geen aanleiding om te schieten. De groep Iraakse plunderaars vormde volgens justitie geen directe bedreiging voor de Nederlandse mariniers, die moesten voorkomen dat een container met stalen kasten zou worden geplunderd.
.
Eric O. meent nog steeds dat hij geen andere keuze had. Hij zei dat zijn twee waarschuwingsschoten „weloverwogen en beredeneerd" waren. „Ik heb naar eer en geweten gehandeld en zou het een volgende keer precies weer zo doen."
.
Voor O. was 27 december 2003 in allerlei opzichten een slechte dag. De zogeheten Quick Reaction Force waarvan hij ’s ochtends de taken overnam, had de munitie niet goed neergezet en twee van de vier Patria–wielvoertuigen waren kapot. Toen hij met zijn groep van vijftien militairen werd opgeroepen om plundering van de container te voorkomen, weigerde de Iraakse politie te helpen. O. werd daarvan „pisnijdig en over de zeik". „Wat een vieze, vuile, smerige klootzakken zijn het. Het is hun land en als puntje bij paaltje komt, doen ze geen moer", verklaarde O. kort na het incident tegen de marechaussee. Maandag nam hij daar geen woord van terug.
.
Ook de Amerikaanse militairen die in de buurt waren, waren weinig behulpzaam en „trokken hun eigen plan". Voor de ervaren marinier O. kwam daar nog eens bij dat hij op pad was met een te kleine groep militairen, van wie de meesten „onervaren jonkies" waren, die de situatie onderschatten. Een marinier liet tijdens de dreigende plundering zelfs even zijn automatisch geweer onbeheerd achter.
.
Toen O. met zijn mensen bij de gekantelde container aankwam, zette hij zijn mensen neer. Maar al snel dreigde een „levensbedreigende situatie" toen een groep Irakezen zich opdringerig opstelde, volgens O. op 75 meter van de Nederlanders. Een eerdere patrouille mariniers had al in totaal ongeveer vijftien waarschuwingsschoten in de lucht gelost. O. zag de Irakezen verder opdringen en vreesde dat ze de Nederlanders zouden overrompelen. Hij zag dat Irakezen zich bukten en iets opraapten. Of ze echt stenen in de hand hadden, kon hij niet zien, maar hij vermoedde dat wel.
.
Op dat moment loste O. een waarschuwingschot in de lucht, maar dat had geen enkel effect. Daarom loste hij, twee tot vier seconden later, een tweede waarsschuwingsschot in de grond, links voor de groep Irakezen. O. zag geen zand opspatten. Wel viel er iemand in de groep neer. Even later bleek deze man te bloeden in zijn bovenbeen, in de borst en kwamen er bellen bloed uit zijn mond. Zijn Irakese vrienden hielden Nederlandse verplegers op een afstand. De gewonde Irakees werd in een pick–up gelegd en afgevoerd. Volgens O. is niet zeker dat de Irakees die later die dag in een ziekenhuis in As Samawah overleed, de Irakees is die gewond was neergevallen. Ook is het volgens O. niet bewezen dat zijn kogel de Irakees heeft verwond.
.
Collega–mariniers bevestigden maandag dat de Nederlandse eenheid eigenlijk met „te weinig handjes" was om de situatie goed meester te zijn. De situatie werd door O. en door andere mariniers die maandag kwamen getuigen omschreven als zeer chaotisch. Dat kwam deels doordat er door de gekantelde container een grote file ontstond op de weg tussen As Samawah en Al Khidr. Ook een passerend Amerikaans konvooi met ’prefab–huisjes’ verernstigde de situatie omdat die nog meer potentiële Irakese plunderaars aantrok.
.
O. werd maandag tijdens de zitting enkele keren emotioneel, toen hij uitlegde dat hij als ervaren militair de verantwoordelijkheid had voor de onervaren jonkies in zijn QRF. Hij verweet het OM en anderen dat het „makkelijk praten is vanachter een kaal buro". Justitie legde O. voor dat hij „heel veel over de dreiging zelf invulde", terwijl andere Nederlandse militairen de situatie niet als dreigend omschreven. Amerikaanse militairen stonden zelfs rustig een shaggie te draaien.
.
Op de publieke tribune was veel steun voor O., nu en dan luidruchtig, van oud–militairen en collega’s van de sergeant–majoor. Vragen van de president van de rechtbank en van de officier van justitie werden met verontwaardigd gegnuif begroet.
.
O.’s advocaat G. Knoops kwam tijdens de zitting maandag op de proppen met een verklaring van de Britse divisiecommandant. Het Nederlands bataljon viel onder commando van deze generaal–majoor Lamb. Volgens deze Brit waren de plunderingssituaties „levensbedreigend". O. was op de hoogte van deze inschatting en had zodoende een „kennisvoorsprong" op zijn onervaren ondergeschikten.
.
O. ontkende dat hij zijn collega–militairen bij terugkomst op de basis Camp Smitty had opgedragen wat ze tegen de marechaussee zouden moeten zeggen over het incident. De ’debriefing’ was bedoeld „om indianenverhalen te voorkomen". Door de chaotische situatie rond het incident hadden behalve O. maar een paar militairen alles precies meegemaakt.
.
Ook nu raakte de sergeant–majoor emotioneel toen hij de „suggestie van het Openbaar Ministerie dat wij afspraken hadden gemaakt" van de hand wees. De collega’s hadden volgens O. „het recht om te horen wat er gebeurd was". Maar iedereen moest later alleen verklaren over wat hij zelf had gezien, gehoord en geroken, verklaarde O.
.
Het proces loopt op maandag al flink uit. Naar verwachting gaan de rechters tot ongeveer 22.00 uur door.

Bron: RD maandag 27 juli
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Zeer triest. Deze man heeft gewoon zijn werk gedaan, en niks met verkeerde bedoelingen, daar ben ik van overtuigd.

Oké, het mag niet. Maar laten we er niet zóón drama van maken...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is een grote schande hoe de natie(regering)met zijn soldaten om gaat.Elke jonge vent die een beetje na denkt, geef mij portie maar aan fikie.Dit land is geen goede soldaten meer waard.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat vinden jullie hier van deze rechtzaak?
. . .
Nederland op z'n smalst. Schandalig. En we maken ons weer belachelijk voor de rest van de wereld.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De gouveneur aldaar (Irak) vond het wel heel goed van Nederland, om deze zaak uit te zoeken en een rechtzaak te houden.

De puntjes zijn dus binnen!

Maar hoe gaat dat in eigen land... Volgensmij word daar éérst je hand afgehakt, en dan een rechtzaak gevoerd...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Ik be het ermee mee eens dat onze soldaten gerespecteerd moeten worden en dat zij ondersteund, ook in gebed, door ons moeten worden.

Maar ik denk wel indien Erik O zijn werk goed gedaan heeft dat vrijspraak zal volgen. Dat gun ik hem van harten want in de media en het OM is te vroeg et veel gezegd geschreven.

Maar indien uit het onderzoek blijkt dat het niet zo is. Moet hij dan ook vrijspraak krijgen? Zolang hij niet schuldig is bevonden verdient hij alle steun. Indien de rechter schuldig uitspreekt moeten we ons daar dan niet aanhouden.

Stel dat Erik O niet vlg de regels gehandeld heeft en het slachtoffer was jouw broer/ zus/ vader/ kind geweest. Wat zouden wij dan zeggen.

Laat eerst het recht zijn loop hebben. En oordeel dan pas.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
Ik be het ermee mee eens dat onze soldaten gerespecteerd moeten worden en dat zij ondersteund, ook in gebed, door ons moeten worden.

Maar ik denk wel indien Erik O zijn werk goed gedaan heeft dat vrijspraak zal volgen. Dat gun ik hem van harten want in de media en het OM is te vroeg et veel gezegd geschreven.

Maar indien uit het onderzoek blijkt dat het niet zo is. Moet hij dan ook vrijspraak krijgen? Zolang hij niet schuldig is bevonden verdient hij alle steun. Indien de rechter schuldig uitspreekt moeten we ons daar dan niet aanhouden.

Stel dat Erik O niet vlg de regels gehandeld heeft en het slachtoffer was jouw broer/ zus/ vader/ kind geweest. Wat zouden wij dan zeggen.

Laat eerst het recht zijn loop hebben. En oordeel dan pas.

Laat eerst het recht zijn loop hebben ---------------------wat is dat voor een waanzin ,het is groot onrecht dat deze Eric O terecht staat.
Eric O zou heel deze rechtbank niet moeten erkennen .

Het oordeel van elke weldenkend mens is Vrijspraak ,en een onderscheiding en een zeer groot bedrag aan schadevergoeding.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Laat eerst het recht zijn loop hebben ---------------------wat is dat voor een waanzin ,het is groot onrecht dat deze Eric O terecht staat.
Eric O zou heel deze rechtbank niet moeten erkennen .

Het oordeel van elke weldenkend mens is Vrijspraak ,en een onderscheiding en een zeer groot bedrag aan schadevergoeding. [/quote]

Waarom leven wij in een rechtstaat? dat is een ontzettend groot goed daarom moet het recht zijn loop hebben. Niet het recht van de media of de sterkste. Hoe kan hier sprke van onrecht zijn indien de rechter nog geen uitspraak gedaan heeft. Je bent onschuldig totdat de rechter anders oordeelt. Dat jij/ wij gelijk denken dat als je voor de rechter staat dat er eeb impliciet schuldg is uitgesproken. Dan heb jij een bekrompen opvatting van het recht.

Hoe kan jij zonder alle feiten (behalve wat de media schrijft) te kennen oordelen over deze situatie. Op welke feiten baseer jij je oordeel vrijspraak. Geef dat eens aan Adorote

Indien deze man zi n werk goed gedaan heeft en door deze actie het leven van zijn maten heeft gered en achteraf blijkt hij onheus bejegend te zijn. Dan mag hij van mij een omvangrijke schadevergoeding hebben en een onderscheiding.

[Aangepast op 28/9/04 door Democritus]
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Laten ze in het vervolg een onderzoek houden, zonder er zo'n heisa van te maken, en Eric te arresteren.

Als dan uit dat onderzoek blijkt dat Eric totaal niet goed gehandeld heeft, dán is een rechtzaak misschien nodig.

Dit lijkt wel zo'n show proces, waardeloos.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Laten ze in het vervolg een onderzoek houden, zonder er zo'n heisa van te maken, en Eric te arresteren.

Als dan uit dat onderzoek blijkt dat Eric totaal niet goed gehandeld heeft, dán is een rechtzaak misschien nodig.

Dit lijkt wel zo'n show proces, waardeloos.
Wat jij hier zegt daar kan ik me in vinden. Ik ben het er wel mee eens dat deze jongen voordat duidelijk al aan de schandpaal is genageld.

Ik heb wel een vieze smaak in mijn mond over de handelswijze. Het lijkt erop dat Nederland weer eens Roomser dan de Paus wil wezen. Of dat defensie en justitie weer eens duidelijk willen maken wie de baas is.

Ik begrijp namelijk niet dat het een straf procedure is voor de birgerlijke rechter en dat niet de krijgsraad dit afhandeld.

Of zit ik er naast en is het wel degelijk de krijgsraad?
Harry

Bericht door Harry »

Kennen wij in dit land wel een krijgsraad? Volgens mij niet....
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Kennen wij in dit land wel een krijgsraad? Volgens mij niet....
Ik dacht het wel. Laatst is er nog een militair veroordeeld door de krijgsraad vanwege het in slaap vallen op wacht in een oorlogsgebied. Vlg mij heeft ieder leger een eigen krijgsraad.

Maybe zijn er experts die het wel weten.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Zorrug dat je er bij komt.

Nou, dit is niet echt goed voor de campagne zal ik maar zeggen.

Vind het schandalig dat dit zo gebeurd. Blijkt maar weer is dat het OM totaal buiten de maatschappij staat.
Plaats reactie