Jeugdkerken

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Jeugdkerken

Bericht door Matthijs »

[quote]
Verblijdt u in de Heer te allen tijde! (Fil. 4: 4)

Eigenlijk is er alweer zoveel over gesproken en misschien heb je er ook al veel over gehoord of ben ie zelf al eens bij een samenkomst geweest. Maar misschien vraag je je toch nog af, wat is nu eigenlijk een jeugdkerk? Er zijn toch al genoeg kerken? Wat vindt men in jongerenbijeenkomsten en wat mist men in de traditionele kerken?

De traditionele kerken, zoals de reformatorische kerken, dus hervormde en gereformeerde kerken en in het bijzonder de gereformeerde gemeenten en de "bonds"kerken, brengen een wettische prediking. De wet staat centraal. De wetten en verordeningen in het Oude Testament waren echter indirect een heenwijzing naar het offer, dat Jezus aan het kruis zou volbrengen. Wij zijn niet in staat om in eigen kracht de wet te volbrengen. Daarom is Jezus voor ons aan het kruis gestorven. Hij zei: “Het is volbrachtâ€
Liever Turks dan Paaps
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik kan voorspellen dat iemand als Breekijzertje dit weer gretig zal aangrijpen om het 'slechte zware' en de uitwassen in de reformatorische kerken aan de kaak te stellen en de jongerenkerken zal toejuichen.

Ik vind het belachelijk, een jongerenkerk is onbijbels. Het lichaam van Christus bestaat niet alleen uit jongeren en zolang je niet kunt aantonen dat de prediking in veel reformatorische kerken onbijbels is, dan heb je te blijven en heb je IN de kerk te blijven om de kerk te dienen en heb je je niet af te scheiden.
Deze kerken zijn niet wettisch, de uitverkiezing is geen domper op de prediking, maar juist een grote troost voor een mens die het zelf niet meer kan. Ja, het is een domper voor de remonstrantse mens die graag zelf nog wel het een en ander meent te kunnen doen, ja, dan wordt het oneerlijk, willekeurig etc.

[Aangepast op 11/10/03 door Refojongere]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Matthijs,

Als je weet wie de schrijver is, geef mij aub zijn adres. Dit komt mij erg stigmatiserend over.

Mij ontbreekt de behoefte om op zo'n artikel te reageren. Zeker met deze toonzetting.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9258
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Is zondagsschool ook onbijbels, RJ?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Onderstaande reactie was van mij, sorry, de computer stond nog op PArsifals naam ingelogd.

Refojongere, jeugdkerken worden juist expres op de zondagmiddag gehouden zodat jongeren ook nog naar de gewone kerkdiensten blijven gaan.
Jeugdkerken zijn ook niet echt kerken, maar bijeenkomsten die (m.i. onterecht) de naam kerk dragen.

Maar dit artikel is wel een beetje raar, het bevestigt weer eens alle stereotyperingen van jeugdkerken. Met deze houding is het niet raar dat veel mensen er negatief tegenover staan.

[Aangepast op 11/10/03 door lebaoth]
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

JEUGDKERKEN

Zozozo!

Toen ik enige tijd geleden een topic startte met dit onderwerp werd het verwijderd en kreeg ik in een u2u te horen dat dit geen onderwerp 'OSW-waardig' was. (Niet geschikt voor een reformatorisch forum)

Die Matthijs kan wel een potje breken bij de moderatoren zeker...............??


Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 13/10/03 door Breekijzertje]
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Zowel het stukje als de reactie van RJ zijn karikaturaal. Volgens de schrijver van het stukje zijn alle refokerken wettisch [later nuanceert hij het een klein beetje] en volgens RJ zijn ze het niet. Conclusie er zijn wel zeker in de Refohoek wettische schaduwplaatsen, maar gelukkig ook plaatsen waar het Evangelie volop mag schijnen. Verder is het zeker geen stukje wat de jeugdkerken in de refohoek in een beter daglicht zal plaatsen, wat dat betreft schiet de schrijver zijn doel volkomen voorbij.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zondagsschool moet je zien als onderwijs in de leer van de kerk (Bijbel), het staat dus ten dienste van de kerk.

Een jeugdkerk wordt vaak ter vervanging gebruikt, ook al is het niet zo bedoeld. Verder staat de leer en wijze van godsdienst vaak ver af van de reformatorische kerken. En mijn stukje was inderdaad enigszins karikaturaal Egbert.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23882
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik stel voor dat ALLE predikanten IEDERE zondag in alleTWEE de diensten voor de kinderen gaan preken. Dan veronderstel ik dat de volwassenen het ook kunnen volgen. En heeft iedereen iets aan de dienst.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik stel voor dat ALLE predikanten IEDERE zondag in alleTWEE de diensten voor de kinderen gaan preken. Dan veronderstel ik dat de volwassenen het ook kunnen volgen. En heeft iedereen iets aan de dienst.
Ja, nee of toch ja? :t Laatst in de leesdiensten twee maal een geschiedenis preek van ds. Moerkerken horen voorlezen over Jeremia, volkomen begrijpelijke preken voor de kinderen en de ouders maar toch miste ik wat in de preken, kan niet goed aangeven wat, wie helpt me. Zou ik die preken altijd horen zou ik echt weglopen, [misschien zelfs wel Hervormd worden ]:#

[Aangepast op 13/10/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23882
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik herken dat als gouwenaar. Maar dat ligt niet aan de manier van preken, maar aan de inhoud van de preek. De manier waarop ds Moerkerken preekt is goed: begrijpelijk. Alleen: waar gaat het om in een preek?

Ik bedoel dus alleen te zeggen dat met alles wat een predikant zegt, hij zich moet afvragen: begrijpt een kind dit? En dan hoeft het daarom toch geen vertelling te worden?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Maar 't ging over jeugdkerken toch?

http://www.jeugdkerken.nl



Een 'breekje' van Breekijzertje
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

HOOGEVEEN - Op 21 september is hier ook een jeugdkerk gestart!!! Cross-Road is de naam en elke 3e zondag van de maand zullen ze een dienst hebben. Het thema: Vakantieliefde... Blijvende liefde?!



Sorry hoor, maar waar slaat dit op? 't Is trouwens bij mij in de buurt. Maar wie moet centraal staat in de prediking, God of de mens?
Liever Turks dan Paaps
LOTR

Bericht door LOTR »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
HOOGEVEEN - Op 21 september is hier ook een jeugdkerk gestart!!! Cross-Road is de naam en elke 3e zondag van de maand zullen ze een dienst hebben. Het thema: Vakantieliefde... Blijvende liefde?!



Sorry hoor, maar waar slaat dit op? 't Is trouwens bij mij in de buurt. Maar wie moet centraal staat in de prediking, God of de mens?
In jeugdkerken, jeugddiensten en dergelijke kiest men vaak een pakkend thema om jongeren naar de kerk te trekken. In de regel wordt er dan een vergelijking getrokken tussen een herkenbare situatie (zoals in dit geval vakantieliefde) en datgene waar het om gaat in de dienst, namelijk het dienen van God.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat door een thema als 'Vakantieliefde' de hele dienst over een liefdesverhouding tussen twee mensen hoeft te gaan. Het kan dus meevallen Matthijs!
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door LOTR
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
HOOGEVEEN - Op 21 september is hier ook een jeugdkerk gestart!!! Cross-Road is de naam en elke 3e zondag van de maand zullen ze een dienst hebben. Het thema: Vakantieliefde... Blijvende liefde?!



Sorry hoor, maar waar slaat dit op? 't Is trouwens bij mij in de buurt. Maar wie moet centraal staat in de prediking, God of de mens?
In jeugdkerken, jeugddiensten en dergelijke kiest men vaak een pakkend thema om jongeren naar de kerk te trekken. In de regel wordt er dan een vergelijking getrokken tussen een herkenbare situatie (zoals in dit geval vakantieliefde) en datgene waar het om gaat in de dienst, namelijk het dienen van God.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat door een thema als 'Vakantieliefde' de hele dienst over een liefdesverhouding tussen twee mensen hoeft te gaan. Het kan dus meevallen Matthijs!
Misschien dat ik nog es zo'n dienst ga bezoeken. Maar wat je daar heel veel mist (denk ik), dat is dat wij afgeweken zijn in het paradijs met het plan om nooit meer terug te keren tot God. Want dat is de werkelijkheid. We moeten beginnen bij het begin, en niet gelijk bij God dienen, want onze natuurstaat prakiseert daar niet aan, om dat te doen. We slapen de slaap des doods van nature en we moeten wakker geschud worden en dat daar zijn we allemaal van nature een vijand van. Daarom staat er ook geschreven "Ontwaakt gij die slaapt" En dat woord komt met kracht en dan ga je beseffen dat je God NIET dient. En dat je verloren LIGT. Tuurlijk we moeten God dienen, maar dat WILLEN we niet.
OF heb ik dit verkeerd breekijzertje?

[Aangepast op 13/10/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie