Die vrouw

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Die vrouw

Bericht door Kaw »

Al zo lang ik naar school ga - en dat is een beschamend lange tijd - staat er een vrouw op het station te evangeliseren. Ze besluipt haar nietsvermoedende prooi van achteren en probeert dan een gesprek te krijgen met het slachtoffer. De meeste mensen kennen haar al en kijken lacherig en zelfs een beetje bang haar kant op. Al die uren op het station. Ik stond er ook vaak en heb nog nooit gezien dat ze succes had. Je zou toch denken: Die geeft het wel een keertje op?

Maar nee hoor. Ze heeft haar werkterein uitgebreidt naar een nog groter station. Daar stond ze vandaag in de hitte. Kijken en zoeken. Langzaam zich naar de trein werkende waar ik ook mee moest. We hadden beiden nog 10 minuten. Ik nam de 50 meter binnen de minuut, maar onze dwaze moeder hield niet van ophouden. Ik rekende snel uit dat ze het nog wel zou halen. Ze had nog 10 minuten. Langzaam, gesprekje na gesprekje van enkele seconden, werkte ze zich naar de trein, om 1 minuut van te voren, vlak voor de deur alsnog een gesprekspartner te vinden. 2 jongedames die verlegen lacherig naar elkaar staren, terwijl ze haar verhaal doet. De conducteur fluit en de deuren gaan dicht. Ik zie nog net de dames weglopen. Dat was te snel om een positief resultaat te krijgen. Ik moest lachen. Die dwaze vrouw. 32 graden en zo de trein missen. Hoe lang zou ze nog door gaan?

Het domste vind ik nog dat ze waarschijnlijk een evangelische is. Misschien wel van die sekteachtige groepering uit de stad die ook altijd in de winkelstraat staan. Als ze evangelisch is, dan is ze ook remonstrants. Ik heb haar verhaal nog nooit uitgeluisterd, maar het gaat vast over Christus aannemen. Laat de dominee daar zondag nog over gepreekt hebben, dat je Christus niet kan nemen, maar dat je Christus moet krijgen. Hij vreesde met grote vreze dat je met een genomen Christus verloren gaat. Ja, hij wist het wel zeker. Ze gaat dus verloren indien God het niet behoedt. Net als die personen die, al verwacht ik niet dat ze er zijn, haar gevolgt hebben.

Het is maar treurig zo'n vrouw. Ik denk dat ze uitkering trekt, want ik zie haar altijd op het station. Laat haar toch werk zoeken, dan doet ze tenminste iets zinnigs en staat ze daar niet op mijn belastinggeld gek te doen. Christenen krijgen zo het predikaat dorpsgek en dat vind ik niet zo vreemd. Ik heb het al moeilijk zat wanneer ik op het werk aangeef dat ik op zondag niet wil werken. Zo'n vrouw schaadt ons imago.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Laat de dominee daar zondag nog over gepreekt hebben, dat je Christus niet kan nemen, maar dat je Christus moet krijgen.
Hoef je dan zelf niks te doen?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Meen je dit serieus, Kaw ?

Ik zou zeggen, dan wordt het tijd dat JIJ eens een praatje met die vrouw gaat aanknopen......
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Laat de dominee daar zondag nog over gepreekt hebben, dat je Christus niet kan nemen, maar dat je Christus moet krijgen.
Hoef je dan zelf niks te doen?
Hij is ons gegeven, namelijk in het evangelie.

Jes 9:6 (9-5) Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

Joh 6:32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel.

Joh 6:54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Ga 1:4 Die Zichzelven gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige boze wereld, naar den wil van onzen God en Vader;

2Th 2:16 ¶ En onze Heere Jezus Christus Zelf, en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad, en gegeven heeft een eeuwige vertroosting en goede hoop in genade,

1Ti 2:6 Die Zichzelven gegeven heeft [tot] een rantsoen voor allen, [zijnde] de getuigenis te zijner tijd;

Tit 2:14 Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.

Mt 21:37 En ten laatste zond hij tot hen zijn zoon...

1Ti 2:6 Die Zichzelven gegeven heeft [tot] een rantsoen voor allen, [zijnde] de getuigenis te zijner tijd;

Wat moet God nog meer geven dan Zijn enige geliefde Zoon?

...en onze Koning is van Isrels God gegeven....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Een mooie column Kaw. Misschien moeten we het echter wel in dat perspectief plaatsen (ik zal het even overleggen in het Mod-team).

Je moet je toch niet indenken dat een gast (die Kaw niet zo goed kent) hier op OSW denkt dat dit serieus de visie van Kaw is?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Een mooie column Kaw. Misschien moeten we het echter wel in dat perspectief plaatsen (ik zal het even overleggen in het Mod-team).

Je moet je toch niet indenken dat een gast (die Kaw niet zo goed kent) hier op OSW denkt dat dit serieus de visie van Kaw is?!
Nou en? Dan moeten ze maar iets meer van hem lezen voordat ze oordelen....
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De werken van die vrouw hebben meer (en directer) met de Bijbelse roeping te maken, dan wat wij er van bakken.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

'k Ben benieuwd wat ze vertelde aan jou.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vond het wel gewaagd om dit hier te schrijven. Gelukkig snappen jullie dat dit niet direct mijn visie is, al zijn er wel wat dingen waar ik beschamend wel over nagedacht heb.

Ik schaam me dus echt voor die vrouw, want stiekum vind ik haar maar vreemd. En ik heb ook echt nagedacht over uit welk kerkverband ze zou komen en of ze wel het "ware" evangelie zou verkondigen.

Natuurlijk denk ik niet dat die vrouw tervergeefs werk doe, of dat ze menselijkerwijs er niet zou komen. Als dit geen vrucht van waar geloof is...

Waar ik naar toe wilde is dat ik gisteren in de trein me zo schaamde dat ik deze collumn heb geschreven.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
De werken van die vrouw hebben meer (en directer) met de Bijbelse roeping te maken, dan wat wij er van bakken.
Dat is dus wat ik bedoel en ik durf te beweren dat we ten diepste ons voor zo'n vrouw schamen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Weet je wat ik wou?

Dat Kaw dit stukje over mij geschreven had.

Dat ik zo getrouw van mijn Heere getuigde op het station, in plaats van in mezelf gekeerd via de dopjes in mijn oren een preekje te luisteren.

Ik schaam me dat ik niet voor dorpsgek wil worden versleten voor mijn Heere.


Pas kwam ik het volgende lied van Johannes de Heer tegen. Te zingen op de wijs van: "Welk een vriend is onze Jezus"

Lied 151

1 Moet ik gaan met lege handen
zo mijn Heiland tegemoet?
Zonder één verloste zondaar
mee te brengen aan Zijn voet?
Moet ik gaan met lege handen,
moet ik zo mijn Heiland zien?
En als loon voor al Zijn liefde
Hem geen dank'bre vruchten bien?

2 Neen, het is geen angst voor 't sterven,
Jezus is 't die mij behoudt;
maar te gaan met lege handen.
Dat is 't, wat mijn ziel benauwt.
O, te gaan met lege handen
zo mijn Heiland tegemoet!
Zonder één verloste zondaar
neer te leggen aan Zijn voet!

3 Hoeveel jaren die 'k verspilde,
kwamen zij nog eenmaal weer,
'k zou ze wijden aan mijn Heiland,
dankbaar leven tot Zijn eer!
Maar 'k moet gaan met lege handen,
'k sloeg geen acht op Jezus' stem:
'k kan geen enk'le vrucht Hem tonen,
'k deed nog nimmer iets voor Hem.

4 Wees toch wakker, volk des Heren!
Werk, zo lang uw pols hier slaat;
win toch zielen voor uw Heiland,
eer 't voor eeuwig is te laat.
Wilt gij gaan met lege handen
zó uw Heiland tegemoet
zonder één geredde zondaar,
neergelegd aan Jezus' voet?



Bundel van Joh. de Heer, Driebergen 1955
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
en nu ga ik wachten op je verslagje van het gesprekje wat jij kaw, binnenkort met haar gaat hebben, en dan hier gaat neerschrijven...
Hummm... Ik zoek het schaamicoontje.

Misschien zie ik haar vandaag nog? Ik hoop dat ik het lef kan vinden.

Ben namelijk nog maar een paar centimeter verwijderd van afstuderen. Dan kom ik niet meer op het bewuste station.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Weet je wat ik wou?

Dat Kaw dit stukje over mij geschreven had.
Ja, ik zou dat ook wel willen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Ook in Den Bosch loopt er op de markt een man rond die luidkeel het Evangelie loopt te verkondigen. Ik heb eens eenpoosje staan luisteren en die man heeft het aardig bij het rechte eind [althans naar onze normen gerekend.]
Ook ik loop me daar altijd te schamen, die man doet het dan toch maar. Ik heb me nu voorgenomenom die man iedere keer als ik hem zie iets te eten en te drinken aan te bieden en tevens een praatje met hem te maken dat waardeert'tie wel
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie