En wederom verlost van een flinke dosis voor-oordelen...

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

En wederom verlost van een flinke dosis voor-oordelen...

Bericht door memento »

Zoals je uit sommige van mn reacties hier wel op hebt kunnen maken heeft Memento de laatste tijd eens een andere kerk dan zijn geliefde GG bezocht. Van PKN tot CGK, van HHK tot OGG, en tussendoor ook nog eens de VOGG.

Awel, van t weekend stond de GGiN op t programma. Daar ik geen weekdiensten had kunnen vinden waar de ds. die ik wou horen, ds. Roos, voorging, ben ik maar eens van mn principe afgestapt om op zondags niet te 'shoppen', en ben dus, samen met mn tedergeliefde vriendin, op de zondagavond in de auto gestapt op weg naar Barneveld, op weg naar de GGiN, op weg naar ds. Roos. Samen met een bijbeltje, kerkgeld en een flinke dosis vooroordelen...

Binnengekomen braaf gewacht op het groene lampje. Ondertussen tijd genoeg om kerkgangers te kijken. In verhouding veel donker (de kleding althans), maar niet opvallend erger dan de plaatselijke GGs (Barneveld en Kootwijkerbroek). Een bordje boven de deur waarschuwd me ervoor om niet zonder eerbare kleding de eredienst bij te wonen, en dat mn vriendin dr hoedje op moet.

Enkele minuten voor de dienst begint gaat het lampje aan. Samen met een kleine groep andere 'vreemdelingen' lopen we de stampesvolle kerk binnen. Niet vergeten meteen te blijven staan voor het stille gebed...

Als het tijd is komt een ouderling binnen, die een overlijden meedeelt, en een psalmvers opgeeft (dit alles op een triest toontje). Tijdens het zingen komt de kerkeraad met predikant binnen. Ds. Roos ziet er maar slecht uit.

Echter, als de preek begint smelten de meeste van mijn vooroordelen weg als sneeuw voor de zon. Aan beurt van behandeling was de HC, de zondag die handelt over 'wat geloof je met de woorden: Ik geloof in God de Vader, de Almachtige Schepper van hemel en aarde'.

De predikant begint met erop te wijzen dat we het hebben over een heilig onderwerp, en gestaafd met enkele citaten van oudvaders legt hij uit dat wij God slechts kennen kunnen door het geloof. Vervolgens gaat hij uitleggen wat geloof is. Hij begint met waarschuwen tegen gevoelsgeloof. Geloof is beide een kennen en een gevoelen. Ook benoemt hij steeds wat ongeloof is, en wat het ware geloof is. Zo noemt hij twijfelen wel begrijpelijk, maar dat het in wezen ongeloof is. We moeten ons haasten onze roeping en verkiezing vast te maken. Net zoals ouders ongerust worden als hun kind niet groeit, zo moeten wij ongerust worden als groei ontbreekt.

Voorderest van zn preek volgde hij de uitleg zoals de catechismus die geeft (God als Schepper, God als Onderhouder, etc)

Opvallend vond ik het einde van de preek. Daarin vatte hij de preek nog eens kort samen, en maakte de toepassing, nl. dat het geloof nodig is. Met ernst waarschuwde hij de gemeente indien zij nog buiten het geloof waren. En degenen die in het geloof waren riep hij nogmaals op om hun roeping en verkiezing vast te maken.

Kortom, ik vond het een goede preek, vooral een goede verhouding tussen uitleg en het bevindelijke element. En wat betreft de oproep tot geloof, die was velermalen meer dan wat ik hoor in GG Kootwijkerbroek. Nee, ds. Roos is opgenomen in mijn top 10. Als hij eens in de buurt preekt doordeweeks ga ik zeker nog eens luisteren...

> Memento is blij dat hij weer eens ontdaan is van voor-oordelen, en eenheid vond waar hij het niet verwachte <

[Aangepast op 1/3/2005 door memento]
limosa

Bericht door limosa »

mooi, memento, en leuk dat je hier verslag van doet
MS

Bericht door MS »

Vindt het ook mooi!

Er zijn veel voor oordelen, maar die komen er vaak door de mensen die in de kerk zitten, niet door een bepaalde dominee.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ds. Roos past inderdaad niet echt binnen het vooroordeel dat velen over de GGiN hebben. Als je zijn meditaties voorop de Wachter Sions leest, valt op hoe Christocentrisch die zijn. Het is dan echt Christus voor en Christus na. Daar stond ik ook eens van te kijken en sindsdien lees ik standaard als ik een WS tegenkom de meditatie.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Krijgen we nu een wekelijkse column van verschillende kerken op de Bible Belt?
"Voor U beluisterd?"

Leuk dat je er hier verslag van doet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Krijgen we nu een wekelijkse column van verschillende kerken op de Bible Belt?
"Voor U beluisterd?"

Leuk dat je er hier verslag van doet.
Suggesties blijven altijd welkom. Wel graag in de buurt van Ridderkerk, en weekdiensten.

Tot nu toe beslaat mijn lijstje recentelijk geluisterd (naast de GG waar ik lid van ben):
- CGK (ds. Kieviet)
- VOGG (ds. Pronk)
- GGiN (ds. Roos)
- OGG (de kaasboer)
- HHK (ds. Klooster)
- PKN (ds. Schuurman)
Bar Yamino

Bericht door Bar Yamino »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Krijgen we nu een wekelijkse column van verschillende kerken op de Bible Belt?
"Voor U beluisterd?"

Leuk dat je er hier verslag van doet.
Suggesties blijven altijd welkom. Wel graag in de buurt van Ridderkerk, en weekdiensten.

Tot nu toe beslaat mijn lijstje recentelijk geluisterd (naast de GG waar ik lid van ben):
- CGK (ds. Kieviet)
- VOGG (ds. Pronk)
- GGiN (ds. Roos)
- OGG (de kaasboer)
- HHK (ds. Klooster)
- PKN (ds. Schuurman)
In Schiedam heb je nog iets als St. 1618-1619, een clubje vrije hervormden. Houden ook doordeweeks dienst, schijnt.


[Aangepast op 1/3/2005 door Bar Yamino]
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door mementoSuggesties blijven altijd welkom. Wel graag in de buurt van Ridderkerk, en weekdiensten.

Tot nu toe beslaat mijn lijstje recentelijk geluisterd (naast de GG waar ik lid van ben):
- CGK (ds. Kieviet)
- VOGG (ds. Pronk)
- GGiN (ds. Roos)
- OGG (de kaasboer)
- HHK (ds. Klooster)
- PKN (ds. Schuurman)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Geheel offtopic
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

* Ik wil je een compliment geven voor al je afkortingen die je uit je hoofd presteert te stampen!!! :u:u:u ga zo door!!! (Voor leken zoals ik is de vertaling altijd wel makkelijk!!!)

* Ik wist niet dat de Kaasboer ook al in de kerk op de kansel stond... k dacht dat hij alleen op de markt zijn verhaal deed.... :t Blijkbaar van alle markten thuis! Dit noem ik evangeliseren!!! :u:u:u

:t:t:t:t:t:t:t:!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Geheel offtopic
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[Aangepast op 1/3/05 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

* Ik wil je een compliment geven voor al je afkortingen die je uit je hoofd presteert te stampen!!! :u:u:u ga zo door!!! (Voor leken zoals ik is de vertaling altijd wel makkelijk!!!)
Speciaal voor Daphne, de afkortingen nader verklaard:
- CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
- VOGG = Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten
- GGiN = Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- OGG = Oud Gereformeerde Gemeenten
- HHK = Hersteld Hervormde Kerk
- PKN = Protestantse Kerk Nederland
* Ik wist niet dat de Kaasboer ook al in de kerk op de kansel stond... k dacht dat hij alleen op de markt zijn verhaal deed.... :t Blijkbaar van alle markten thuis! Dit noem ik evangeliseren!!! :u:u:u
De kaasboer is een student in de OGG, die daarvoor (hoe logisch) kaasboer was, en dus nog steeds door velen benoemd word als 'de kaasboer'. Om eerlijk te zijn zou ik geeneens weten hoe die man eiglijk echt heet...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door memento
De kaasboer is een student in de OGG, die daarvoor (hoe logisch) kaasboer was, en dus nog steeds door velen benoemd word als 'de kaasboer'. Om eerlijk te zijn zou ik geeneens weten hoe die man eiglijk echt heet...
Ach, zo liep er in de GerGem vroeger ook een postbode die theologie studeerde. Hij is inmiddels alweer ettelijke jaren predikant...
eerst in de Hervormde kerk, nu in de HHK.

Maar ik herinner me hem nog steeds als Bart, de postbode.
~~Soli Deo Gloria~~
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Krijgen we nu een wekelijkse column van verschillende kerken op de Bible Belt?
"Voor U beluisterd?"

Leuk dat je er hier verslag van doet.
Suggesties blijven altijd welkom. Wel graag in de buurt van Ridderkerk, en weekdiensten.

Tot nu toe beslaat mijn lijstje recentelijk geluisterd (naast de GG waar ik lid van ben):
- CGK (ds. Kieviet)
- VOGG (ds. Pronk)
- GGiN (ds. Roos)
- OGG (de kaasboer)
- HHK (ds. Klooster)
- PKN (ds. Schuurman)
PKN, ds. Van Vuuren. Ook niet ver bij je vandaan.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Weet niemand de naam van de kaasboer? mijn huisband is erg nieuwsgierig, hij kent een heleboel kaasboeren.
Be yourself, there are plenty of others.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Speciaal voor Daphne, de afkortingen nader verklaard
Je zou zo een boek kunnen schrijven. De bevindelijke titel heb je al.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Speciaal voor Daphne, de afkortingen nader verklaard
Je zou zo een boek kunnen schrijven. De bevindelijke titel heb je al.
Beter zou nog zijn: aan het hart nader verklaard. :t
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Citaat:
oja, die ken ik wel, die woont in Alblasserdam. Die heeft twee winkels.

Dank je wel voor de info.
Be yourself, there are plenty of others.
Plaats reactie