barmhartig

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind dat de bijbel de hel (behalve die tekst over de rijke man en die arme lazarus) over doet komen als de plek van totale uitwissing doormiddel van verbranding en niet als plek van eeuwigdurende pijniging. Zo vatten de joden de hel ook op en die hebben alleen het oude testament.

Tis een moeilijke kwestie, maar ik denk dat beide interpretaties goede gronden hebben.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door refo
God is wel barmhartig, maar hij is ook rechtvaardig.

Dat 'maar' is een afdingen.
Dat maar is geen afdingen, maar een verduidelijking. Niet alleen dit, niet alleen dat, maar beide.

Het was rechtvaardig geweest als God ons gelaten had in onze zonde en dood (zelf voor gekozen en zo gewilt). Maar God is genadig en barmhartig en heeft zijn Zoon gegeven, opdat wie in Hem gelooft het eeuwige leven zou beerven, niet omdat we daar recht op hebben, maar omdat God genadig is.

Ps Schoon zwaar getergd, lankmoedig en genadig!

Als wij mensen dat bedenken (schoon zwaar getergd, elke seconde weer)

Ben Ik dan een Vader, waar is Mijn eer. En ben Ik een Heere, waar is Mijn vreze!

Wat een groot en genadig, lankmoedig God hebben wij dan, dat wij niet weggeworpen worden of zijn geworden!

Gisteren een preek gehad over het tweede gebod, geen beeltenis maken van God. Nu gaat het ook wel eens over wat voor denkbeeld wij bij God hebben, wij mensen proberen God altijd in een beeld te vangen. Dit is ten enemale onmogelijk. Wij moeten God ook niet in onze denkbeelden proberen te bevatten, dat is ook een beeltenis. We moeten God alleen vanuit het Woord teken. Jezus Christus, wie Mij kent, kent de Vader.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23856
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het antwoord grijpt terug op de vorige vragen. Laat Hij de zonde ongestraft? Nee. Is God dan niet barmhartig? Jawel, maar Hij is ook rechtvaardig en ook wel barmhartig omdat Hij ook wel eens iemand zalig maakt.

Maar zo werkt het niet. Als God barmhartig is, is Hij dat altijd. Dat is moeilijk te rijmen met een altijddurende kwelling zonder uitzicht als straf. Dan kan ik de 'Joodse' opvatting beter plaatsen en dat lijkt Openbaring ook te zeggen. Na de opstanding volgt voor degenen die (nog steeds) niet geloven, de tweede dood.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als God barmhartig is, is Hij dat altijd. Dat is moeilijk te rijmen met een altijddurende kwelling zonder uitzicht als straf. Dan kan ik de 'Joodse' opvatting beter plaatsen en dat lijkt Openbaring ook te zeggen. Na de opstanding volgt voor degenen die (nog steeds) niet geloven, de tweede dood.
Als God rechtvaardig is, is Hij dat altijd. De straf moet daarom ook oneindig zijn. Tenzij je wilt beweren dat het voor de mens mogelijk is om de straf van God over zijn zonden zelf weg te dragen (iets wat de Schrift duidelijk leert dat dit onmogelijk is!)

Een ander argument is dat de visie op de hel als oneindige straf op de zonde, vanaf het vroege begin van de kerk altijd is gehanteerd. Wie het dus wil tegenspreken, spreekt de algemene christelijke kerk van alle tijden en alle plaatsen (tot nu toe) tegen. Dan moet je met goede argumenten komen...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De dood als totale uitdelging kent toch geen einde?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
De dood als totale uitdelging kent toch geen einde?
Dat is een interne contradictie. Totaal uitdelgen betekend 'Totaal tot niets maken'. Dat is iets wat niet eeuwig kan duren, anders komt dat 'totaal' niet tot zn recht...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De dood als totale uitdelging kent toch geen einde?
Dat is een interne contradictie. Totaal uitdelgen betekend 'Totaal tot niets maken'. Dat is iets wat niet eeuwig kan duren, anders komt dat 'totaal' niet tot zn recht...
De vernietiging op zichzelf is een bepaalde tijdsduur, maar het vernietigd zijn is eeuwig.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De dood als totale uitdelging kent toch geen einde?
Dat is een interne contradictie. Totaal uitdelgen betekend 'Totaal tot niets maken'. Dat is iets wat niet eeuwig kan duren, anders komt dat 'totaal' niet tot zn recht...
De vernietiging op zichzelf is een bepaalde tijdsduur, maar het vernietigd zijn is eeuwig.
Ik geloof niet dat 'niet zijn' een straf is...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Kaw
De dood als totale uitdelging kent toch geen einde?
Dat is een interne contradictie. Totaal uitdelgen betekend 'Totaal tot niets maken'. Dat is iets wat niet eeuwig kan duren, anders komt dat 'totaal' niet tot zn recht...
De vernietiging op zichzelf is een bepaalde tijdsduur, maar het vernietigd zijn is eeuwig.
Ik geloof niet dat 'niet zijn' een straf is...
Dat is ook mijn probleem, maar probeer maar eens aan de hand van het oude testament een eeuwige pijniging te bewijzen.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door refo
Het antwoord grijpt terug op de vorige vragen. Laat Hij de zonde ongestraft? Nee. Is God dan niet barmhartig? Jawel, maar Hij is ook rechtvaardig en ook wel barmhartig omdat Hij ook wel eens iemand zalig maakt.

Maar zo werkt het niet. Als God barmhartig is, is Hij dat altijd. Dat is moeilijk te rijmen met een altijddurende kwelling zonder uitzicht als straf. Dan kan ik de 'Joodse' opvatting beter plaatsen en dat lijkt Openbaring ook te zeggen. Na de opstanding volgt voor degenen die (nog steeds) niet geloven, de tweede dood.
Bedoel je met nog steeds dat er misschien een tweede kans zou zijn? Waar baseer je dat op?

Er zijn overigens behalve de gelijkenis van de arme man en de rijke Lazarus toch wel meer bewijsplaatsen aan te wijzen?

Dat Openb. dat lijkt te zeggen ben ik niet met je eens. Als je bijv. Openb. 20:10 leest (En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.), zou je dat nog uit kunnen leggen, dat de eeuwige pijniging alleen voor de duivelen is. Maar als je dat combineert met wat de Heere Jezus zegt in Matth. 25:41 (Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.) dan zie je dat dit toch ook voor de mensen geldt.
Of denk je dat het vuur alleen eeuwig is voor de duivelen en dat de ongelovigen er na een bepaalde tijd uitgehaald zullen worden? Waar kun je dat in de Bijbel lezen?

En vers 46 van datzelfde hoofdstuk lijkt me toch ook duidelijk.
En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
De vernietiging op zichzelf is een bepaalde tijdsduur, maar het vernietigd zijn is eeuwig.
Als je vernietigd bent, kun je toch geen pijn meer voelen?

Het is overigens opvallend dat juist de Heere Jezus (Die wij (onterecht denk ik) vaak als barmhartig zien, tegenover een rechtvaardige God) zovaak spreekt over de hel.

Dat Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid niet tegenover elkaar staan, is mooi te zien in Ps. 85. vers 11: De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Math. 25:46, pijn staat niet in de grondtekst.

Ik moet nu naar de bus.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Dat is ook mijn probleem, maar probeer maar eens aan de hand van het oude testament een eeuwige pijniging te bewijzen.
Het OT is wat dat betreft minder duidelijk idd.

Maar weet jij hoe je Jes. 66:24 uit moet leggen?
24 En zij zullen henen uitgaan, en zij zullen de dode lichamen der lieden zien, die tegen Mij overtreden hebben; want hun worm zal niet sterven, en hun vuur zal niet uitgeblust worden, en zij zullen allen vlees een afgrijzing wezen.

Ik vind zelf ook wel een moeilijke tekst, omdat het enerzijds over dode lichamen gaat, en anderzijds over een worm die niet sterft, en een vuur dat niet uitgeblust wordt.
De Heere Jezus grijpt in Markus 9 op deze tekst terug.

Maar, als ik vragen mag, waarom heb je eigenlijk niet genoeg aan bewijs uit het NT? Of wilde je daarmee alleen maar zeggen dat de visie van de joden vanuit het OT wel te begrijpen is?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik sluit me aan bij Corydoras.
We moeten overigens ons oor niet al te veel te luisteren leggen bij de joden. Als nieuwtestamentische christenen beschikken wij over een betere uitlegger (Uitlegger!) van het Oude Testament.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Dat is ook mijn probleem, maar probeer maar eens aan de hand van het oude testament een eeuwige pijniging te bewijzen.
Eewige pijniging is niet direct te vinden in het OT. Maar bewijs dán voor mij ook even een eeuwige geluksstaat vanuit het OT.

Wat betreft de hel als pijniging in het NT
Matt 5:22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

Matt 5:29,30 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde (paralel met Matt 18:9)

Matt 10:28 En vreest niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Matt 23:33 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Mark 9:43, 44: En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur; Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Luk 12:5 Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Dien!

Joh 3:6 De tong is ook een vuur, een wereld der ongerechtigheid; alzo is de tong onder onze leden gesteld, welke het gehele lichaam besmet, en ontsteekt het rad onzer geboorte, en wordt ontstoken van de hel.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door memento
Maar bewijs dán voor mij ook even een eeuwige geluksstaat vanuit het OT.
Daniel 12:2 En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, [en] tot eeuwige afgrijzing.

:sm
Plaats reactie