Bijbelse verhouding zondekennis en aanbod van genade

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bijbelse verhouding zondekennis en aanbod van genade

Bericht door Gian »

Oké, het ging hier dus over de inhoud en niet over de verhouding. Laten we eens naar de bijbel kijken. Wat zegt de bijbel over de ellendekennis in betrekking tot de aanbod van genade?
Deze zinsnede kwam ik zojuist tegen in een ander topic.
Best wel interessant om hier eens naar te kijken, want tenslotte draait hier nogal wat om.

Om te beginnen is het misschien nodig om zondekennis en ellende kennis te scheiden.

Misschien is het wat om verschillende geschiedenissen te nemen, en daarvan de 2 elementen nader te bekijken. Dit om het los citeren van teksten tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hoe wilde je zondekennis en ellendekennis scheiden? Zondekennis gaat over welke zonden je doet en ellendekennis over in welke doodsstaat je verkeerd ofzo?

Ik wil toch even 1 tekst citeren: Jac. 4
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt [de Schrift]: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Als ik zo eens Matheüs doorblader kom ik eerst de wijze uit het oosten tegen die op de belofte af kwamen. Ze aanbaden Hem.
Even later laten Petrus en zijn broeder Andreas hun visgerij voor wat het was en volgen hem alleen maar op het 'volg Mij'.
Ook Jakobus en Johannes volgden Hem terstond en lieten hun vader met het werk achter.
Dan wordt er gesproken van een hele schare die Hem volgden.
In Hfdstuk 5 zijn er de zaligsprekingen waar gesproken wordt van;
*armen van geest
*die treuren
*de zachtmoedigen
*die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid
* de barmhartigen
*de reinen van hart
* de vreedzamen
* hen die vervolgd worden

Mijn lijkt dat bovenstaande een gevolg is van de vernieuwing van het hart.

Na het geven van diverse voorschriften en geboden zegt Christus dat de weg smal en nauw is die tot het leven lijdt.
Wederom nog niets over zondekennis, meer het bekeren of afkeren van een zondige weg.
In hoofdstuk 8 wordt een melaatse genezen omdat hij geloofde dat Christus hem genezen kon.
Dan wordt een knecht genezen op het geloof van zijn baas, en doet Christus vele wonderen.
Vervolgens wordt in hoofdstuk 9 een geraakte van zijn zonden vergeven op het geloof van zijn broeders. Ook hier ligt de nadruk op het geloof.
Let vooral op het geloof van anderen. Ook hier zie je weer het collectieve element rondom het geloof.
Dan wordt Levi geroepen en volgt Hem direct op het 'Volg Mij'.
Het dochtertje van Jaïrus wordt opgewekt, en de bloedvloeiende vrouw wordt genezen ten gevolge van hun geloof. Ook worden 2 blinden genezen omdat ze geloofde, en spreekt de stomme weer.

Als je zo Mattheüs doorleest legt Christus vooral de nadruk op het onvoorwaardelijk kiezen voor Hem. Niet geveinsd, maar oprechte bekering des harten, en het doen van goede werken. Nergens wordt een schuldbelijdenis verlangt, of mate van zondekennis. Nee, het geloof is bepalend!
Ok, je zou kunnen zeggen dat die melaatse melaats was, en de stomme doof. Alleen dat wisten ze zelf ook al. Zo geloof ik dat iedereen die min of meer in God gelooft zal toegeven dat hij/zij een zondig man/vrouw is. Daarmee blijf ik dus ook zeggen dat zondekennis in het bijzonder pas komt als gevolg van de genade, of in het licht daarvan. Niet in het bijzonder ervoor!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Hoe wilde je zondekennis en ellendekennis scheiden? Zondekennis gaat over welke zonden je doet en ellendekennis over in welke doodsstaat je verkeerd ofzo?

Ik wil toch even 1 tekst citeren: Jac. 4
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt [de Schrift]: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
Zie de post hieronder.
De melaatse was ellendig omdat hij melaats was, en de stomme omdat ze stom waren.
Is dat zondekennis?
Ik denk het niet, ik schaar het onder de ellende kennis.
Vd Zwaag heeft vooral de nadruk gelegd op de ellende kennis in navolging van Pascal.
Ik geloof dat je zalig kan worde zonder zondekennis. Dat vanuit een ellendige situatie op het geloof zaligheid te verkrijgen is. Wederom, zondekennis komt in het licht van het Evangelie vanzelf.
De chatechismus zegt; waaruit kent gij u ellende? Uit de wet Gods. Ik denk dat de vraag anders moet zijn; Waaruit kent gij uw zonden? Uit de wet Gods.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tja, hoe kan je de diepte van je zonden kennen wanneer je in de duisternis leeft?
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik vind het heel betrekkelijk, want wanneer leef je in de duisternis en voel je je zonde? Elk mens leeft weleens in duisternis. Vooral in moeilijke periode's.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik bedoel niet dat je eens down voelt of dat je geloof een dip heeft, maar dat je onbekeerd over de wereld gaat met je begeerten als levensdoel.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ja dat snap ik ook wel, maar iedereen wordt daar weleens mee aangevallen. Ook dat je last hebt van je boezemzonden, maar God is zo ver weg voor mijn idee.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ja dat snap ik ook wel, maar iedereen wordt daar weleens mee aangevallen. Ook dat je last hebt van je boezemzonden, maar God is zo ver weg voor mijn idee.
Daar heb ik dus ook al tijden mee geworsteld. Maar is het niet zo dat je dan pas je gemis voelt van Jezus?

Ook dat bedoel ik niet. Ik bedoel mensen die in volle overtuiging als ongelovigen leven en ook niet geloven. Dat zijn mensen in de duisternis. De goddelozen zeg maar.

Als je in God geloofd en wanneer je geloofd dat Jezus uit de doden is opgestaan, dan is je geloof ook de ticket om vergeving te vragen en te krijgen bij Jezus. Geloof is de sleutel en niet je ellendebezef.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Wij zijn ten diepste ook ongelovigen als we niet in waarheid geloven. Ik geloof het allemaal met mijn verstand wel, maar onze diepste ellende is dat wij onze ellende niet gevoelen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Wij zijn ten diepste ook ongelovigen als we niet in waarheid geloven. Ik geloof het allemaal met mijn verstand wel, maar onze diepste ellende is dat wij onze ellende niet gevoelen.
Heb jij Jezus nodig?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Wij zijn ten diepste ook ongelovigen als we niet in waarheid geloven. Ik geloof het allemaal met mijn verstand wel, maar onze diepste ellende is dat wij onze ellende niet gevoelen.
Er staat duidelijk in Gods Woord dat we in onze diepste ellende zijn als we niet in Jezus geloven. Er staat nergens dat de grootste ellende is dat we onze ellende niet kennen.

Juist door het kennen van Jezus gaan we steeds meer inzien wie we zelf zijn.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jezus zegt dat iemand die gezond is de dokter niet nodig heeft. Daarmee bedoelt hij niet dat iedereen gezond is die zich niet ziek voelt. Laat dat eens op je in werken. De weg naar Jezus staat je hele leven altijd open.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Kijk Kijk

de remonstranten kom weer langs.. of tewel de hedendaagse Evangelische.

Je moet jezus maar nodig hebben en dan ben je er .. Wat nou diepe ellende kennis. Dat is voor pessimisten, negatieve kijkers. Oudvaders ?? laat ze lekker oud blijven die hadden het helemaal fout.. Nee wij nieuw lichters hebben het bij het rechte eind.. Je moet jezus zelf grijpen en das genoeg..

Ellende verlossing dankbaarheid.. welnee helemaal niet nodig grijp Jezus maar en je bent er..


Dit is zeer negatief gesteld maar wel wat ik lees. Pas op hiermee bedrieg je jezelf. Ellende kennis is geen zondekennis..

Zondekennis is uiterlijke kennis van de zonde omdat de wet je dit leert. Ellendekennis is innerlijk overtuiging dat je een door je zonden verloren mens bent.

Cor

[Aangepast op 31/5/05 door Admin]
Dat bedoel ik idd. 'Ellende verlossing en dankbaarheid'. Helemaal mee eens.

Voor de rest kan ik je posting niet echt serieus nemen. Ik hoop dat je nog een wat beter onderbouwde posting gaat plaatsen.
Zondekennis is uiterlijke kennis van de zonde omdat de wet je dit leert. Ellendekennis is innerlijk overtuiging dat je een door je zonden verloren mens bent.
OK, als je de zondekennis bedoelt die dan in dit geval tot ellende kennis lijdt ben ik het met je eens. Dat zal degene die ellendig is zeker beamen. Mijn punt is dat de ellendige staat (vanwege de zonden) meer doet vluchtten dan oppervlakkige zondekennis. Want een onvernieuwd mens zal hooguit zijn zonden beamen al ligt hij daar geen minuut langer van wakker.

Jammer dat al dit soort terminologieën nodig zijn om helderheid te krijgen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie