Bijbelse verhouding zondekennis en aanbod van genade

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Mensen, e e n vraag. Waarom achten velen de kennis van onze zonden niet nodig en willen toch de vergeving buiten die vernederende zondekennis ontvangen?

Het aanbod der genade blijft staan. De eis bekeert u (keert u af van uw zonden, haat ze!) en gelooft (neem de toevlucht) in Jezus, blijft net zo goed staan.

Genade wordt bewezen op het schavot. Want wanneer zal een natuurlijk mens om genade smeken? Als hij of zij inziet de straf en het oordeel verdiend te hebben. Gratie = u mag vrijuit gaan, omdat een ander de straf voor u gedragen heeft. Het heeft dus ook alles met het besef van veroordeeld te zijn en verdoemelijk te zijn te maken. Ik snap niet hoe mensen dat van elkaar los willen maken, het staat toch ook niet voor niets zo in de Bijbel al die termen?

wie bedoel je met velen?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Onze zonde-kennis en ellendekennis drijft niet naar Christus. Zie Judas en Ezau. Het is Gods roep, Het Evangelie dat ons trekt. Door zijn Woord en geest spreekt God zó in mij, dat ik dat evangelie aanneem en Gods beloften ook op mij van toepassing acht. We moeten ellendekennis niet losmaken van Gods beloften en genade. Ellende kennis is die kennis dat we buiten Christus de ellendigste zijn van alle mensen. Als het zover komt, is er ook al enige kennis van Christus in zijn noodzakelijkheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In menselijke verhoduingen wordt genade op het schavot gegeven (soms). Althans na een doodvonnis. En niet ervoor.

Als je God hiermee vergelijkt ga je mank. De genade bestaat al uit het doodvonnis. (Ik neem tenminste aan dat je ellendekennis ook onder de genade schaart) Daarop volgt vrijspraak onder een voorwaarde: Christus aangrijpen.

Het doodvonnis is uitgevaardigd. Nu kun je zeggen: ja maar, dat weet je met het verstand, dat moet ingeleefd worden en dan is het pas een echt doodvonnis. ? Niettemin zal de terechtstelling plaatshebben. Of je het inleeft of niet. Waar dient de Bijbel en de prediking dan toe? Alleen om de verabtwoordelijkheid groter te maken? Of als een echt gemeende oplossing?

Een enkele keer zullen mensen zover komen dat ze geloven niet meer zalig te kunnen worden. Maar moet je dat dan als maategevend gaan stellen voor de juiste inleving van e-v-d? Het is nog ongeloof ook. Zou dat dan Gods werk zijn? Ongeloof?

Ga met je gebrek aan ellendekennis naar God en zie wat er van komt. Net als de melaatsen bij Jeruzalem: " Hier onder de muur sterven we van de honger. Laten we naar de vijand gaan en om eten vragen. Het ergste wat ons kan overkomen is dat ze ons doden."
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ga met je gebrek aan ellendekennis naar God en zie wat er van komt. Net als de melaatsen bij Jeruzalem: " Hier onder de muur sterven we van de honger. Laten we naar de vijand gaan en om eten vragen. Het ergste wat ons kan overkomen is dat ze ons doden."
Die melaatsen hadden zoveel honger, dat ze de mogelijkheid om gedood te worden voor lief namen. Ze zagen ook wel in dat als ze het niet probeerden, ze zeker dood gingen (van de honger).

Naar Jezus gaan zonder ellendekennis, is hetzelfde als naar de vijand gaan om te bedelen om brood, met je rugzak vol lekkernijen. Ellendekennis heeft slechts als doel om ons te laten zien dat we Jezus missen, dat Hij onze enige mogelijkheid tot redding is. Zodat we met lege handen voor God komen.

Maar wát is nu ellendekennis? Dat ik mooi kan vertellen hoe erg het wel niet met me is, in échte gezelsschapstaal? NEE! Ellendekennis is ook als er een zucht opstijgt naar boven: God, de mensen zeggen dit, en een ander weer dat. Ik weet het niet meer. Heere, red me.

[Aangepast op 1/6/2005 door memento]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Mensen, e e n vraag. Waarom achten velen de kennis van onze zonden niet nodig en willen toch de vergeving buiten die vernederende zondekennis ontvangen?

Het aanbod der genade blijft staan. De eis bekeert u (keert u af van uw zonden, haat ze!) en gelooft (neem de toevlucht) in Jezus, blijft net zo goed staan.

Genade wordt bewezen op het schavot. Want wanneer zal een natuurlijk mens om genade smeken? Als hij of zij inziet de straf en het oordeel verdiend te hebben. Gratie = u mag vrijuit gaan, omdat een ander de straf voor u gedragen heeft. Het heeft dus ook alles met het besef van veroordeeld te zijn en verdoemelijk te zijn te maken. Ik snap niet hoe mensen dat van elkaar los willen maken, het staat toch ook niet voor niets zo in de Bijbel al die termen?
RJ,

Heb je de discussie gevolgd? Wie zegt dat er vergeving van zonde is zonder ellendekennis?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ga met je gebrek aan ellendekennis naar God en zie wat er van komt. Net als de melaatsen bij Jeruzalem: " Hier onder de muur sterven we van de honger. Laten we naar de vijand gaan en om eten vragen. Het ergste wat ons kan overkomen is dat ze ons doden."
Die melaatsen hadden zoveel honger, dat ze de mogelijkheid om gedood te worden voor lief namen. Ze zagen ook wel in dat als ze het niet probeerden, ze zeker dood gingen (van de honger).
Machtig mooie vergelijking.

Maar trek 'm dan ook door! Wat deden die melaatsen toen ze het eten gevonden hadden?

Gingen ze terug naar de stad met de boodschap: "we hebben eten gevonden, maar ho ho ho ho niet zomaar er naar toe rennen. Heb je wel echt honger? Ga eens na bij jezelf of je wel echt honger hebt."

Neen het. Ze zeiden tegen elkaar toen ze het gevonden hadden en zelf aan het genieten waren: Wij doen niet recht, dit is een dag van goede boodschap en wij zwijgen stil

Mogen we dat nog doen en horen in onze omgeving? (Ex-)Melaatsen die vertellen van het kostelijk Voedsel wat ze gevonden hebben? Of (Ex-)Melaatsen die liever over hun melaatsheid uitweiden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Gingen ze terug naar de stad met de boodschap: "we hebben eten gevonden, maar ho ho ho ho niet zomaar er naar toe rennen. Heb je wel echt honger? Ga eens na bij jezelf of je wel echt honger hebt."
Mogen we dat nog doen en horen in onze omgeving? (Ex-)Melaatsen die vertellen van het kostelijk Voedsel wat ze gevonden hebben? Of (Ex-)Melaatsen die liever over hun melaatsheid uitweiden.
Dat is zeker ook waar! Een bekeerd mens, die alleen maar uitwijdt over zn zonde, daar heb ik altijd grote twijfels bij. Natuurlijk zal een bekeerde zuchten van de zonde die nog in m leeft (de zonde is hem immers tot last geworden), maar zelfs de meest bekommerde zal er nog bij zuchten: och, dat ik maar deel mocht hebben aan die Zaligmaker...

Het evangelie is onvoorwaardelijk. De belemmering om te komen ligt niet in het evangelie, maar in de hoorder...

[Aangepast op 1/6/2005 door memento]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door memento
Naar Jezus gaan zonder ellendekennis, is hetzelfde als naar de vijand gaan om te bedelen om brood, met je rugzak vol lekkernijen. Ellendekennis heeft slechts als doel om ons te laten zien dat we Jezus missen, dat Hij onze enige mogelijkheid tot redding is. Zodat we met lege handen voor God komen.
Je komt niet eens bij Jezus zonder ellendekennis, dus die rugzak zal nooit gevonden worden. Op zijn hoogst kun je zeggen dat de bedelaar niet eens zijn volle verlorenheid in zag. Waarom zou je gaan bedelen om brood terwijl je rugzak nog vol zit? Is er ooit een farizeeër geweest die kwam bedelen om vergeving en is die vervolgens door Jezus terug gestuurd met de boodschap dat hij zijn ellende niet voldoende kende? Is er uberhaupt iemand in de bijbel te vinden die ter vergeefs verlossing zocht bij God?

Zo wordt Jezus een kansmachine en je eigen staat bepalend voor je verlossing. Blegh.

[Aangepast op 1/6/05 door Kaw]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Al die beelden vertroebelen de boel. Niemand heeft een rugzak met lekkernijen.

Iedereen gaat dood van de honger omdat z'n rugzak leeg is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dit wordt een steekwoordenspel en leidt tot niks. Gods Woord en Geest doen het. Als we eigen stokpaardjes gaan berijden, gebeurt er niks. Dat gebeurt alleen als het Woord open gaat en Gods Geest ons hart opent.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Laten we niet vergeten, dat we goed en naar Gods evenbeeld geschapen zijn en dat beeld kwijt geraakt zijn. Daarom eist God van ons dat we ons bekeren, maar die weg van ons uit is er niet. Het is en blijft een eenzijdig Godswerk. Niemand kan tot de vader komen dat door Mij en alleen door het offer van Christus.

Ik doe niets af of toe aan de verantwoordelijkheid van de mens, want we moeten ons bekeren. Wij willen en kunnen niets anders dan zondigen, terwijl we geschapen zijn om God te loven en te prijzen. We weten dat we zondaars zijn is al gezegd, maar als we het zouden beleven dan zouden we geen rust meer hebben.
Natuurlijk komt het evangelie tot alle mensen, maar dat wil niet zeggen dat het bloed van Christus toegepast wordt aan alle mensen door Woord en Geest.

Wij zijn van nature geneigd God en onze naaste te haten.

Soms worstel ik ook weleens met het feit dat het allemaal zo moeilijk voorgesteld wordt en zo diep moet gaan dat je bij wijze van spreken bijna in een psychatrische inrichting moet belanden. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als er helemaal geen gunning en ruimte en liefde uit de prediking gaat.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Soms worstel ik ook weleens met het feit dat het allemaal zo moeilijk voorgesteld wordt en zo diep moet gaan dat je bij wijze van spreken bijna in een psychatrische inrichting moet belanden. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als er helemaal geen gunning en ruimte en liefde uit de prediking gaat.
Ik hoorde een tijdje terug alweer onze dominee zeggen: God slaat de mens niet tot bekering, Hij trekt met koorden van liefde. Lijkt me in dit verband een nuttige gedachte.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Soms worstel ik ook weleens met het feit dat het allemaal zo moeilijk voorgesteld wordt en zo diep moet gaan dat je bij wijze van spreken bijna in een psychatrische inrichting moet belanden. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als er helemaal geen gunning en ruimte en liefde uit de prediking gaat.
Ik hoorde een tijdje terug alweer onze dominee zeggen: God slaat de mens niet tot bekering, Hij trekt met koorden van liefde. Lijkt me in dit verband een nuttige gedachte.
Ik hoorde het afgelopen zondag wat simplistischer zeggen, maar het kwam op hetzelfde neer: "Gemeente, u zegt 'ik moet getrokken worden'? Ja, maar u bent toch geen koe?!"
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Soms worstel ik ook weleens met het feit dat het allemaal zo moeilijk voorgesteld wordt en zo diep moet gaan dat je bij wijze van spreken bijna in een psychatrische inrichting moet belanden. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als er helemaal geen gunning en ruimte en liefde uit de prediking gaat.
Ik hoorde een tijdje terug alweer onze dominee zeggen: God slaat de mens niet tot bekering, Hij trekt met koorden van liefde. Lijkt me in dit verband een nuttige gedachte.
Ik hoorde het afgelopen zondag wat simplistischer zeggen, maar het kwam op hetzelfde neer: "Gemeente, u zegt 'ik moet getrokken worden'? Ja, maar u bent toch geen koe?!"
Een beetje een vreemde opmerking in dit geval vind ik.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Soms worstel ik ook weleens met het feit dat het allemaal zo moeilijk voorgesteld wordt en zo diep moet gaan dat je bij wijze van spreken bijna in een psychatrische inrichting moet belanden. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als er helemaal geen gunning en ruimte en liefde uit de prediking gaat.
Ik hoorde een tijdje terug alweer onze dominee zeggen: God slaat de mens niet tot bekering, Hij trekt met koorden van liefde. Lijkt me in dit verband een nuttige gedachte.
Ik hoorde het afgelopen zondag wat simplistischer zeggen, maar het kwam op hetzelfde neer: "Gemeente, u zegt 'ik moet getrokken worden'? Ja, maar u bent toch geen koe?!"
Een beetje een vreemde opmerking in dit geval vind ik.
O, ja? Moet je volgende keer eens goed kijken als je een boer een koe met een touw om zijn nek ergens heen ziet trekken.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie