Toeschouwer: wel eens gehoord van het zogenaamde 'profetisch perspectief'? Kunnen we daar wat mee?
(Voor degenen die het niet kennen: gebeurtenissen die in een profetie vlak na elkaar lijken te liggen, blijken in de realtiteit gescheiden te worden door een langdurige periode. Het bekende voorbeeld hierbij is het beeld van bergtoppen: die lijken vaak dicht bij elkaar te liggen, maar als je dan op de eerste bergtop bent beland, blijkt de tweede nog mijlenver te liggen...)
Chiliasme
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Misschien lees ik mijn eigen postings niet goed, maar nergens heb ik opgemerkt gemaakt over een 'geestelijke' betekenis.
Zo ook met Maleachi want zie dag komt brandende als een oven, maar voor dat die dag komt, dan komt de profeet Elia nog. Verwachten wij die nog?
Over die bergtoppen heb ik al eens gehoord, maar dat is niet anders dan een projecteren van je eigen standpunt op bijbelse teksten. Daarmee zeg ik niet dat er niet van deze profetien zijn, maar dat is wat anders.
Maar goed je houdt nog iets tegoed en ik hoop dat zo snel mogelijk te doen.
Zo ook met Maleachi want zie dag komt brandende als een oven, maar voor dat die dag komt, dan komt de profeet Elia nog. Verwachten wij die nog?
Over die bergtoppen heb ik al eens gehoord, maar dat is niet anders dan een projecteren van je eigen standpunt op bijbelse teksten. Daarmee zeg ik niet dat er niet van deze profetien zijn, maar dat is wat anders.
Maar goed je houdt nog iets tegoed en ik hoop dat zo snel mogelijk te doen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Niek,Zo ook met Maleachi want zie dag komt brandende als een oven, maar voor dat die dag komt, dan komt de profeet Elia nog. Verwachten wij die nog?
Toen ik Openbaring 11(m.n.3-6) las, dacht ik: het zou best wel eens kunnen. Waarom zou dat niet kunnen? In de tijd van Johannes de Doper verwachtte ze hem ook al.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
In de kerken is de algehele gedachte als de Heere Jezus terug komt, dan is daar het einde het einde van de wereld.
In de praktijk zijn er toch maar weinigen die dat geloven, ja wel met de mond, maar men maakt toekomstplannen of er nooit een einde aan zal komen.
Ook in onze Geref. gezindte. Maar wat kunnen we leren van de profeten, dat waren niet alleen 'vermaners' maar ook 'troosters'. Keer op keer lopen de profeten stuk op de onwil van het volk om de Heere te gehoorzamen. Maar daarbovenuit is de zekerheid dat daarmee het laatste woord niet is gezegd. Want ondanks alle onrecht laat God zijn volk, gemeente en wereld niet los. Eens zal het worden zoals Jes. 32:3 zegt: dan zullen de ogen der zienden niet meer verblind zijn en de oren der horende zullen opmerken. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de luipaard bij het bokje, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn en een kleine jongen zal ze hoeden. Dan zal de hele wereld zich richten op de Koning der Koningen, namelijk op Jezus de Messias. Dan zullen de volken optrekken naar de berg des Heeren, naar het huis van de God van Jacob, opdat Hij ons leren aangaande Zijn wegen. Want uit Sion zal de wet (Tora) uitgaan en het woord van de Heere uit Jeruzalem. Hij zal dan richten tussen volkeren en reschtspreken over de naties. Dan zullen de zwaarden tot ploegen worden omgesmeed en dan zal geen volk meer tegen een ander volk het zwaard opheffen en zij zullen de oorlog niet meer leren. Een ieder zal zitten onder zijn wijnstok en vijgen boom, want de mond van de Heere der heerscharen heeft het gesproken.
De profeten werden niet alleen gezonden om te vermanen, maar ook woorden van troost, en verzoening.
Dus over het zgn. duizendjarig rijk wordt niet allen geschreven in Openbaring 20, maar ook de profeten hebben daar over geschreven.
In de praktijk zijn er toch maar weinigen die dat geloven, ja wel met de mond, maar men maakt toekomstplannen of er nooit een einde aan zal komen.
Ook in onze Geref. gezindte. Maar wat kunnen we leren van de profeten, dat waren niet alleen 'vermaners' maar ook 'troosters'. Keer op keer lopen de profeten stuk op de onwil van het volk om de Heere te gehoorzamen. Maar daarbovenuit is de zekerheid dat daarmee het laatste woord niet is gezegd. Want ondanks alle onrecht laat God zijn volk, gemeente en wereld niet los. Eens zal het worden zoals Jes. 32:3 zegt: dan zullen de ogen der zienden niet meer verblind zijn en de oren der horende zullen opmerken. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de luipaard bij het bokje, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn en een kleine jongen zal ze hoeden. Dan zal de hele wereld zich richten op de Koning der Koningen, namelijk op Jezus de Messias. Dan zullen de volken optrekken naar de berg des Heeren, naar het huis van de God van Jacob, opdat Hij ons leren aangaande Zijn wegen. Want uit Sion zal de wet (Tora) uitgaan en het woord van de Heere uit Jeruzalem. Hij zal dan richten tussen volkeren en reschtspreken over de naties. Dan zullen de zwaarden tot ploegen worden omgesmeed en dan zal geen volk meer tegen een ander volk het zwaard opheffen en zij zullen de oorlog niet meer leren. Een ieder zal zitten onder zijn wijnstok en vijgen boom, want de mond van de Heere der heerscharen heeft het gesproken.
De profeten werden niet alleen gezonden om te vermanen, maar ook woorden van troost, en verzoening.
Dus over het zgn. duizendjarig rijk wordt niet allen geschreven in Openbaring 20, maar ook de profeten hebben daar over geschreven.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Omdat Toeschouwer even tussendoor reageert wil ik het ook even doen.
Inderdaad konden profeten troosten. Toch is daar niet alles mee gezegd. Vele profetien waren apocalyptisch getint, of nog beter gezegd messiaans. Alles eindigde, of moest eindigen in het Messiaanse vrederijk. Lees maar eens een apocrief [1 Henoch] wat in Qumran ook werd aangetroffen. Vele overeenkomsten zie je hier met de profetie van Jesaja. Zulke profetien werden vaak gedaan of opgetekend in een tijd dat het bang was. Het perspectief was de eindoverwinning door God en het aanbreken van een vredesrijk. Zo ook hier in Jesaja. De vraag is dan [hij is nog niet exegetisch beantwoord] is Zijn rijk nu wel of niet gekomen?!
Inderdaad konden profeten troosten. Toch is daar niet alles mee gezegd. Vele profetien waren apocalyptisch getint, of nog beter gezegd messiaans. Alles eindigde, of moest eindigen in het Messiaanse vrederijk. Lees maar eens een apocrief [1 Henoch] wat in Qumran ook werd aangetroffen. Vele overeenkomsten zie je hier met de profetie van Jesaja. Zulke profetien werden vaak gedaan of opgetekend in een tijd dat het bang was. Het perspectief was de eindoverwinning door God en het aanbreken van een vredesrijk. Zo ook hier in Jesaja. De vraag is dan [hij is nog niet exegetisch beantwoord] is Zijn rijk nu wel of niet gekomen?!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini