Belijdenis doen....

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Met belijdenis doen, belijdt ik dat ik de Bijbelse boodschap voor waar houdt. Dat Jezus de Zoon van God is. Maar het geloof dat Diezelfde Jezus ook MIJN Zaligmaker is dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.....

De leer en Bijbelse boodschap vanuit mijn kerkverband wil ik aanhangen en proberen dat leer en leven met elkaar in overeenstemming zijn. En daar wil ik ook op aangesproken worden, als dit niet met elkaar in overeenstemming is.
Afblijven van het avondmaal is dus niet in overeemstemming met de leer. vergeet niet dat de Heere Jezus dat avondmaal heeft ingesteld tot zijn gedachtenis en tot onze troost. Niet als een certificaat van echtheid van ons geloof!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Nog nooit het avondmaals formulier goed doorgelezen?

En een iegenlijk beproeve zichzelven of hij zich mishage,,,,,, je kunt wel zeggen dat dit zo is, maar als je het niet echt voelt zo, dan voel (geloof) je toch ook niet dat je een echte Verlosser en Zaligmaker nodig hebt?? Hoe kan je dan aangaan zonder dat je een echt geloof heb??

Of begrijp ik je nu verkeerd!!???
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door vlinder
Met belijdenis doen, belijdt ik dat ik de Bijbelse boodschap voor waar houdt. Dat Jezus de Zoon van God is. Maar het geloof dat Diezelfde Jezus ook MIJN Zaligmaker is dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.....

De leer en Bijbelse boodschap vanuit mijn kerkverband wil ik aanhangen en proberen dat leer en leven met elkaar in overeenstemming zijn. En daar wil ik ook op aangesproken worden, als dit niet met elkaar in overeenstemming is.
Afblijven van het avondmaal is dus niet in overeemstemming met de leer. vergeet niet dat de Heere Jezus dat avondmaal heeft ingesteld tot zijn gedachtenis en tot onze troost. Niet als een certificaat van echtheid van ons geloof!
Gelukkig leert men in mijn kerkgenootschap anders. Het avondmaal is alleen voor de Zijnen. En dat wordt je alleen door wedergeboorte, geloof en bekering, en niet als een automatisme zoals jij voorsteld.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Met belijdenis doen, belijdt ik dat ik de Bijbelse boodschap voor waar houdt. Dat Jezus de Zoon van God is. Maar het geloof dat Diezelfde Jezus ook MIJN Zaligmaker is dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.....

De leer en Bijbelse boodschap vanuit mijn kerkverband wil ik aanhangen en proberen dat leer en leven met elkaar in overeenstemming zijn. En daar wil ik ook op aangesproken worden, als dit niet met elkaar in overeenstemming is.
beste Vlinder,

Als je leer en leven in overeenstemming wil laten zijn, dan hoort daar het deelnemen aan het Heilig Avondmaal bij. Er wordt te vaak gedaan alsof het gewoon is dat men niet deelneemt aan het Heilig Avondmaal. Als de Meester daar is en ons roept, is het dan niet kwetsend voor Hem als we blijven zitten? Terwijl je bij je belijdenis hebt gezegd dat je achter de leer staat (zoals jij dat zegt).
De leer en Jezus kan en mag je niet van elkaar scheiden. Lees eens in het doopformulier wie God voor je wil zijn. Dan kan en mag je toch niet weigeren?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Nog nooit het avondmaals formulier goed doorgelezen?

En een iegenlijk beproeve zichzelven of hij zich mishage,,,,,, je kunt wel zeggen dat dit zo is, maar als je het niet echt voelt zo, dan voel (geloof) je toch ook niet dat je een echte Verlosser en Zaligmaker nodig hebt?? Hoe kan je dan aangaan zonder dat je een echt geloof heb??

Of begrijp ik je nu verkeerd!!???
In Gods Woord lees je toch nergens dat je iets moet voelen?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door LecramBelijdenis doen en niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen is Christus verloochenen en je hebt een valse belijdenis gedaan.
Nounou dat vind ik nogal hard
Jezus roept ons toch met het Avondmaal op Zijn dood te verkondigen? En Hij nodigt zeer om het brood te nemen en de wijn te drinken. Met welke reden zou je dan niet aangaan?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door vlinder
Nog nooit het avondmaals formulier goed doorgelezen?

En een iegenlijk beproeve zichzelven of hij zich mishage,,,,,, je kunt wel zeggen dat dit zo is, maar als je het niet echt voelt zo, dan voel (geloof) je toch ook niet dat je een echte Verlosser en Zaligmaker nodig hebt?? Hoe kan je dan aangaan zonder dat je een echt geloof heb??

Of begrijp ik je nu verkeerd!!???
In Gods Woord lees je toch nergens dat je iets moet voelen?
Het avondmaalsformulier spreekt (gelukkig) een andere taal dan jij, Lecram. Ik hoor alleen maar van moeten en doen, terwijl ik in de Schrift juist heel vaak andere taal tegen kom (neem bv de Psalmen, het gebed van Daniël, etc).

Wee de mens die aangaat zonder Christus te kennen. Hij eet en drinkt zichzelf een oordeel!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Nog nooit het avondmaals formulier goed doorgelezen?

En een iegenlijk beproeve zichzelven of hij zich mishage,,,,,, je kunt wel zeggen dat dit zo is, maar als je het niet echt voelt zo, dan voel (geloof) je toch ook niet dat je een echte Verlosser en Zaligmaker nodig hebt?? Hoe kan je dan aangaan zonder dat je een echt geloof heb??

Of begrijp ik je nu verkeerd!!???
Natuurlijik vraagt het avondmaal geloof, hoe klein ook. Ik heb het niet over een automatisme. Ik wil alleen aangeven dat belijdenis doen en niet geloven niet samengaat. De term '" echt geloof" verondersteld dat er ook een onecht geloof is. Dat geloof ik namelijk niet. Je hebt geloof of je hebt het niet.
Het lijkt in de GG een automatisme dat je belijdenis doet (Zonder dat kun je niet dopen - en terecht) en niet aa het avondmaal deelneemt. Dat lijkt een exclusieve gebeurtenis voor bijzonder mensen met een bijzondere ervaring/gevoel. Geloven is je zaligheid buiten je zelf in Christus Jezus zoeken.
als je dat niet hebt, moet je niet aan het avondmaal deelnemen, maar evenmin belijdenis doen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door mementoWee de mens die aangaat zonder Christus te kennen. Hij eet en drinkt zichzelf een oordeel!
Het avondmaalsformulier zegt: Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf en ete op die wijze van het brood en drinke van de drinkbeker; want wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
.... dat wij het gebruiken met het doel waartoe de Heere Christus het heeft bevolen en ingesteld, namelijk tot Zijn gedachtenis.


Als je geen benul hebt van de offerande van Christus en aangaat omdat je honger hebt, eet en drink je jezelf een oordeel. Ik geloof niet dat men zich een oordeel eet als men gehoorzaamt aan het bevel van de Meester en zijn lijden en sterven gedenkt en zijn deelnemen daaraan. Ook al blijkt later dat je je vergist hebt, heb je nog geen zonde tegen de Heilige geest gedaan en wil God je alsnog in genade aannemen.



[Aangepast op 17/3/05 door Miscanthus]
zwartwit
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:22
Locatie: Aan de lek

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door mementoWee de mens die aangaat zonder Christus te kennen. Hij eet en drinkt zichzelf een oordeel!
Het avondmaalsformulier zegt: Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf en ete op die wijze van het brood en drinke van de drinkbeker; want wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Als je gene benul hebt van de offerande van Christus en aangaat omdat je honger hebt, eet en drink je jezelf een oordeel. Ik geloof niet dat men zich een oordeel eet als men gehoorzaamt aan het bevel van de Meester en zijn lijden en sterven gedenkt en zijn deelnemen daaraan.
Bovendien wordt het vaak gebracht als HET oordeel...
Eeuwig duurt het langst...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door mementoWee de mens die aangaat zonder Christus te kennen. Hij eet en drinkt zichzelf een oordeel!
Het avondmaalsformulier zegt: Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf en ete op die wijze van het brood en drinke van de drinkbeker; want wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Als je geen benul hebt van de offerande van Christus en aangaat omdat je honger hebt, eet en drink je jezelf een oordeel. Ik geloof niet dat men zich een oordeel eet als men gehoorzaamt aan het bevel van de Meester en zijn lijden en sterven gedenkt en zijn deelnemen daaraan. Ook la blijkt later dat je je vergist hebt, heb je nog geen zonde tegen de Heilige geest gedaan en wil God je alsnog in genade aannemen.
Helaas Miscantus, je zit op een reformatorisch forum, en jouw visie is absoluut niet de visie van de doelgroep van dit forum (natuurlijk zijn er wel uitzonderingen te vinden)...

Ik ben bang dat je met jouw visie uitkomt op een kerk vol gelovigen, maar waar niemand uit eigen ervaring kan zeggen wie Jezus nu is hen persoonlijk. Geestelijk doden met het labeltje gelovigen...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door mementoWee de mens die aangaat zonder Christus te kennen. Hij eet en drinkt zichzelf een oordeel!
Het avondmaalsformulier zegt: Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf en ete op die wijze van het brood en drinke van de drinkbeker; want wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Als je geen benul hebt van de offerande van Christus en aangaat omdat je honger hebt, eet en drink je jezelf een oordeel. Ik geloof niet dat men zich een oordeel eet als men gehoorzaamt aan het bevel van de Meester en zijn lijden en sterven gedenkt en zijn deelnemen daaraan. Ook la blijkt later dat je je vergist hebt, heb je nog geen zonde tegen de Heilige geest gedaan en wil God je alsnog in genade aannemen.
Helaas Miscantus, je zit op een reformatorisch forum, en jouw visie is absoluut niet de visie van de doelgroep van dit forum (natuurlijk zijn er wel uitzonderingen te vinden)...

Ik ben bang dat je met jouw visie uitkomt op een kerk vol gelovigen, maar waar niemand uit eigen ervaring kan zeggen wie Jezus nu is hen persoonlijk. Geestelijk doden met het labeltje gelovigen...
O grimele (zou Anemoon zeggen),

we gaan weer met de forumregels meppen....
Dat gebeurt vaker als de argumenten op zijn....
zwartwit
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:22
Locatie: Aan de lek

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik ben bang dat je met jouw visie uitkomt op een kerk vol gelovigen, maar waar niemand uit eigen ervaring kan zeggen wie Jezus nu is hen persoonlijk. Geestelijk doden met het labeltje gelovigen...
En bij de andere, volgens jouw reformatorische visie, blijven de kerkbanken vol en de tafel leeg...

En de Meester is daar en Hij roept!
Eeuwig duurt het langst...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door memento
Ik ben bang dat je met jouw visie uitkomt op een kerk vol gelovigen, maar waar niemand uit eigen ervaring kan zeggen wie Jezus nu is hen persoonlijk. Geestelijk doden met het labeltje gelovigen...
En bij de andere, volgens jouw reformatorische visie, blijven de kerkbanken vol en de tafel leeg...

En de Meester is daar en Hij roept!
En dan kun je beter bij de voeten van de Meester omkomen (onmogelijk) als in de kerkbank.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

we gaan weer met de forumregels meppen.... Dat gebeurt vaker als de argumenten op zijn....
Klopt. Ik constateer dat we mijlenver uit elkaar staan. Té ver om nog een discussie te kunnen voeren. Elkaars standpunten zijn bekend; dan houdt het ook snel op. We kunnen elkaar toch niet overtuigen...
Plaats reactie