Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: 05 jun 2023, 14:14
-DIA- schreef: 05 jun 2023, 13:28 perceptie:
1) Apperceptie 2) Beleving 3) Heffing 4) Inning 5) Inzameling 6) Inzicht 7) Observatie 8) Ontvangst 9) Voorstelling 10) Waarneming 11) Waarneming in de geest 12) Waarnemingsvermogen

Ik denk dat dit in wat 'lichtere' kerken inderdaad niet wordt opgemerkt of ingezien. Dat niet vreemd:
Als we de Bijbel kennen lezen we dat er een tijd komt dat de wijze en dwaze maagden samen in slaap vallen.
Waarbij degene die niet hetzelfde denkt als jij een dwaze maagd is.
Nee, nee, zo zijn onze manieren tocht niet? Hoe kunt u dat voor mij invullen? Bent u de Hartenkenner? Laten alstublieft geen zaken suggereren want dan wordt heel de wereld verder nog onleefbaar. Ik denk trouwens dat degenen uit de modernere kerken helemaal niet zo denken dat ze een dwaze maagd zouden kunnen zijn. Volgens mij werd dit ook opgemerkt in de preek van ds. Huijser waar verder niet op is gereageerd. Daar wordt ook wel benoemd waar dergelijke verdachtmakingen en suggesties hun oorsprong hebben. Ik zou zeggen, luister maar alsnog. Dat kan heel veel verhelderen en kan helpen belijdenis en het leven in de reformatorische kerken niet zo te karikaturiseren. We hebben deze suggesties al vaak gehoord op dit forum. Het bewijs dat we elkaars leer niet verstaan of niet willen verstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 05 jun 2023, 22:33 Nee, nee, zo zijn onze manieren tocht niet? Hoe kunt u dat voor mij invullen? Bent u de Hartenkenner? Laten alstublieft geen zaken suggereren want dan wordt heel de wereld verder nog onleefbaar. Ik denk trouwens dat degenen uit de modernere kerken helemaal niet zo denken dat ze een dwaze maagd zouden kunnen zijn. Volgens mij werd dit ook opgemerkt in de preek van ds. Huijser waar verder niet op is gereageerd. Daar wordt ook wel benoemd waar dergelijke verdachtmakingen en suggesties hun oorsprong hebben. Ik zou zeggen, luister maar alsnog. Dat kan heel veel verhelderen en kan helpen belijdenis en het leven in de reformatorische kerken niet zo te karikaturiseren. We hebben deze suggesties al vaak gehoord op dit forum. Het bewijs dat we elkaars leer niet verstaan of niet willen verstaan.
Ik heb geen behoefte om die preek te beluisteren, ik kan de inhoud wel raden op basis van wat. je schrijft. Ik ben wel een beetje klaar met al die predikanten uit afgescheiden kerken die vooral afgeven op anderen, terwijl in hun eigen kerk voldoende misstanden te benoemen zijn. Laat ze zich daar eens radicaal over uiten en er werk van maken. Maar dat doen ze niet.

Ik hoor in de PKN zelden een predikant die negatief is op welke kerk dan ook, zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Maar predikanten uit afgescheiden kerken kunnen het niet nalaten om commentaar op anderen te geven.

En wat stond er ook al weer in de Bijbel over balk en splinter. Neem dat eens ter harte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: 05 jun 2023, 22:46
-DIA- schreef: 05 jun 2023, 22:33 Nee, nee, zo zijn onze manieren tocht niet? Hoe kunt u dat voor mij invullen? Bent u de Hartenkenner? Laten alstublieft geen zaken suggereren want dan wordt heel de wereld verder nog onleefbaar. Ik denk trouwens dat degenen uit de modernere kerken helemaal niet zo denken dat ze een dwaze maagd zouden kunnen zijn. Volgens mij werd dit ook opgemerkt in de preek van ds. Huijser waar verder niet op is gereageerd. Daar wordt ook wel benoemd waar dergelijke verdachtmakingen en suggesties hun oorsprong hebben. Ik zou zeggen, luister maar alsnog. Dat kan heel veel verhelderen en kan helpen belijdenis en het leven in de reformatorische kerken niet zo te karikaturiseren. We hebben deze suggesties al vaak gehoord op dit forum. Het bewijs dat we elkaars leer niet verstaan of niet willen verstaan.
Ik heb geen behoefte om die preek te beluisteren, ik kan de inhoud wel raden op basis van wat. je schrijft. Ik ben wel een beetje klaar met al die predikanten uit afgescheiden kerken die vooral afgeven op anderen, terwijl in hun eigen kerk voldoende misstanden te benoemen zijn. Laat ze zich daar eens radicaal over uiten en er werk van maken. Maar dat doen ze niet.

Ik hoor in de PKN zelden een predikant die negatief is op welke kerk dan ook, zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Maar predikanten uit afgescheiden kerken kunnen het niet nalaten om commentaar op anderen te geven.

En wat stond er ook al weer in de Bijbel over balk en splinter. Neem dat eens ter harte.
De balk is dan doorgaans voor de naaste, dat is vaak normaal. Maar er zijn ook mensen die zichzelf als de grootste der zondaren hebben leren kennen. Ik geloof dat dit zeker nodig is. Zo zien we dat we geen eenheid vertegenwoordigen op forum. We verstaan elkaar niet, erger nog, we verketteren elkaar. Wel behoren we onze medereizigers naar de eeuwigheid te waarschuwen. Niet hooghartig of zichzelf beter achtend.
U zou veel kunnen leren als u naar het Woord luistert. Door niet te horen is ons land diep in het heidendom verzonken. En zijn wij beter? Of zijn we erger? Worden wij dan niet gewaarschuwd tegen valse leraars? Dan schiet de prediker te kort. Hier ligt een van de taken . van de dienaars des Woords: Of misschien duidelijker een dienaar van het Woord van God.
Wat hun taak is leert o.a. de HEERE in Ezechiël 3 de verzen 16-21: Over het ambt van een knecht van God, of een herder en leraar:
Wachter over het huis Israëls
Het gebeurde nu ten einde van zeven dagen, dat het woord des HEEREN tot mij geschiedde, zeggende:
Mensenkind, Ik heb u tot een wachter*) gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen en hen van Mijnentwege waarschuwen.
*) Zo worden de profeten en andere bedienaars des Goddelijken Woords genaamd, omdat zij van God gesteld zijn om Zijn volk te waarschuwen voor alle gevaren, voortkomende uit valse leer of ergerlijken wandel. Zie Jes. 21:11; 52:8; 56:10, 11. Jer. 6:17. Ez. 33:2. Hand. 20:28, 29. Het is een gelijkenis genomen van de wachters die op hoge torens of elders gesteld worden om de inwoners der plaats te waarschuwen tegen de aankomst der vijanden of enig ander onraad, teneinde dat zij daartegen op hun hoede zouden wezen. Zie 1 Sam. 14:16. 2 Sam. 13:34; 18:24. 2 Kon. 9:17. verwijsteksten
Als Ik tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven; en gij waarschuwt hem niet, en spreekt niet om den goddeloze van zijn goddelozen weg te waarschuwen, opdat gij hem in het leven behoudt; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar gij hebt uw ziel bevrijd.
Als ook een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afkeert en onrecht doet, en Ik een aanstoot voor zijn aangezicht leg, hij zal sterven; omdat gij hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven, en zijn gerechtigheden die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden; maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
Doch als gij den rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondige, en hij niet zondigt; hij zal zekerlijk leven, omdat hij gewaarschuwd is; en gij hebt uw ziel bevrijd.

Lees verder ook de andere kanttekeningen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 06 jun 2023, 01:43
De balk is dan doorgaans voor de naaste, dat is vaak normaal.
Waarom is dat normaal?
Maar er zijn ook mensen die zichzelf als de grootste der zondaren hebben leren kennen. Ik geloof dat dit zeker nodig is. Zo zien we dat we geen eenheid vertegenwoordigen op forum. We verstaan elkaar niet, erger nog, we verketteren elkaar.
Dat verketteren komt grotendeels van de rechterzijde. Maar dat heb jij helemaal niet door.
Wel behoren we onze medereizigers naar de eeuwigheid te waarschuwen. Niet hooghartig of zichzelf beter achtend.
En juist bij dat laatste gaat het mis. Want alle kritiek die men uit, al het zgn. waarschuwen, al dan niet overgoten met een vroom sausje, komt nogal hooghartig over.
U zou veel kunnen leren als u naar het Woord luistert.
Probeer je nu eens te verplaatsen in een ander en na te denken hoe dit overkomt.
Door niet te horen is ons land diep in het heidendom verzonken. En zijn wij beter? Of zijn we erger? Worden wij dan niet gewaarschuwd tegen valse leraars? Dan schiet de prediker te kort. Hier ligt een van de taken . van de dienaars des Woords: Of misschien duidelijker een dienaar van het Woord van God.
Ik zie hier regelmatig leden van de kerk waar jij ook lid van bent stellen dat binnen hun kerk predikanten zijn die afwijken van de kern van gereformeerde gedachtengoed. Wie is dan de valse leraar?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

On topic maar weer? Ook wij ontvingen inmiddels een brief vanuit de middelbare school alhier over meer fatsoenlijke kleding.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 07:04 On topic maar weer? Ook wij ontvingen inmiddels een brief vanuit de middelbare school alhier over meer fatsoenlijke kleding.
En wordt 'fatsoenlijk' ook gedefinieerd?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 06 jun 2023, 07:43
Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 07:04 On topic maar weer? Ook wij ontvingen inmiddels een brief vanuit de middelbare school alhier over meer fatsoenlijke kleding.
En wordt 'fatsoenlijk' ook gedefinieerd?
Eerbaar. Waarbij ook een, terecht, beroep op ouders wordt gedaan m.i. die op dit punt blijkbaar regelmatig de discussie met de school op zoeken.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 07:49
Ambtenaar schreef: 06 jun 2023, 07:43
Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 07:04 On topic maar weer? Ook wij ontvingen inmiddels een brief vanuit de middelbare school alhier over meer fatsoenlijke kleding.
En wordt 'fatsoenlijk' ook gedefinieerd?
Eerbaar. Waarbij ook een, terecht, beroep op ouders wordt gedaan m.i. die op dit punt blijkbaar regelmatig de discussie met de school op zoeken.
Daar ligt een levensgroot probleem.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door parsifal »

Ik moet zeggen dat ik niet al te veel geef om kleding, maar een leraar moet wel fatsoenlijk naar een leerling kunnen kijken zonder al te veel afgeleid te worden. Eigen ervaring in situatie waar ik stond en studente zat, waarbij er zoveel inkijk was dat ik toch liever de verlegen wiskundige speelde en maar helemaal wegkeek richting bord.

De mannelijke leraar die in zo'n situatie klaagt wordt al snel weggezet als pervers, of er kan zelfs geklaagd worden over onveilig gevoel. Dat moeten leerlingen ook beseffen en een beetje fatsoenlijk kleden. En dat hoeft echt niet overdreven kuis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: 06 jun 2023, 08:01 Ik moet zeggen dat ik niet al te veel geef om kleding, maar een leraar moet wel fatsoenlijk naar een leerling kunnen kijken zonder al te veel afgeleid te worden. Eigen ervaring in situatie waar ik stond en studente zat, waarbij er zoveel inkijk was dat ik toch liever de verlegen wiskundige speelde en maar helemaal wegkeek richting bord.

De mannelijke leraar die in zo'n situatie klaagt wordt al snel weggezet als pervers, of er kan zelfs geklaagd worden over onveilig gevoel. Dat moeten leerlingen ook beseffen en een beetje fatsoenlijk kleden. En dat hoeft echt niet overdreven kuis.
Nou, dat inderdaad. Gewoon normaal.
Het laatste wordt in de brief overigens ook netjes benoemd. Dat het, zeker in deze tijd, al snel de andere kant op gaat en een docent/de school wordt weggezet.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 06 jun 2023, 07:53
Daar ligt een levensgroot probleem.
Zolang je gewoon met elkaar van gedachten wisselt valt dat wel mee vind ik. Als school moet je ook bereid zijn te reflecteren. Mijn ervaring is dat de meeste docenten dat bv ook best kunnen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door -DIA- »

Zolang we niet het reformatorisch belijden en elkaar blijven wantrouwen kan ik niet meer reageren. en gezien de algehele toestand in kerk en wereld zou het een wonder zijn als dit nog mag veranderen. We hebben ook de tijd waarin wij samen leven te doorzien. Dit zal zeker bij sommigen tegenstand en weerstand opleveren, immers willen we ons eerlijk kunnen verantwoorden dam moeten wij tegen ons geweten in meer inclusief denken. Ik vrees dat dit nog maar een begin is wat de Kerk te wachten staat. Nog een keer zou ik willen oproepen: Waakt!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 06 jun 2023, 08:50 Zolang we niet het reformatorisch belijden en elkaar blijven wantrouwen kan ik niet meer reageren. en gezien de algehele toestand in kerk en wereld zou het een wonder zijn als dit nog mag veranderen. We hebben ook de tijd waarin wij samen leven te doorzien. Dit zal zeker bij sommigen tegenstand en weerstand opleveren, immers willen we ons eerlijk kunnen verantwoorden dam moeten wij tegen ons geweten in meer inclusief denken. Ik vrees dat dit nog maar een begin is wat de Kerk te wachten staat. Nog een keer zou ik willen oproepen: Waakt!
Maar....?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 08:54
-DIA- schreef: 06 jun 2023, 08:50 Zolang we niet het reformatorisch belijden en elkaar blijven wantrouwen kan ik niet meer reageren. en gezien de algehele toestand in kerk en wereld zou het een wonder zijn als dit nog mag veranderen. We hebben ook de tijd waarin wij samen leven te doorzien. Dit zal zeker bij sommigen tegenstand en weerstand opleveren, immers willen we ons eerlijk kunnen verantwoorden dam moeten wij tegen ons geweten in meer inclusief denken. Ik vrees dat dit nog maar een begin is wat de Kerk te wachten staat. Nog een keer zou ik willen oproepen: Waakt!
Maar....?
Toezien en waarnemen zolang dat geduld wordt. En als het mij vergunt wordt een reformatorisch geluid te laten horen. Maar een ding lijkt zeker: Daar zal strijd aan verbonden zijn, een strijd die ik van mezelf niet kan strijden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 06 jun 2023, 08:57
Zeeuw schreef: 06 jun 2023, 08:54
-DIA- schreef: 06 jun 2023, 08:50 Zolang we niet het reformatorisch belijden en elkaar blijven wantrouwen kan ik niet meer reageren. en gezien de algehele toestand in kerk en wereld zou het een wonder zijn als dit nog mag veranderen. We hebben ook de tijd waarin wij samen leven te doorzien. Dit zal zeker bij sommigen tegenstand en weerstand opleveren, immers willen we ons eerlijk kunnen verantwoorden dam moeten wij tegen ons geweten in meer inclusief denken. Ik vrees dat dit nog maar een begin is wat de Kerk te wachten staat. Nog een keer zou ik willen oproepen: Waakt!
Maar....?
Toezien en waarnemen zolang dat geduld wordt. En als het mij vergunt wordt een reformatorisch geluid te laten horen. Maar een ding lijkt zeker: Daar zal strijd aan verbonden zijn, een strijd die ik van mezelf niet kan strijden.
Ja, aan dat geluid is al sinds mensenheugenis strijd verbonden. Gelukkig hoeven we die strijd niet alleen in he.
Plaats reactie