Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
MGG schreef: 09 jun 2023, 09:47
merel schreef: 09 jun 2023, 08:37
pierre27 schreef: 08 jun 2023, 20:44 Herkenbaar, opvallend dat je blijkbaar aan dergelijke ouders moet uitleggen wat eerbaar/fatsoenlijk is.
Zo raar is dat niet. Daar kan je behoorlijk over van mening verschillen. Denk aan de korte broek voor jongens. Dan is het veel duidelijk als een school exact omschrijft wat zij wel/ niet willen.
Ik vermoed dat veel scholen het wel ergens op papier hebben staan. Als ik het mij goed herinner waren de regels in mijn tijd;
- Schouders, borsten en buik bedekt
- dames rok tot minimaal hand boven de knie
- jongens lange broek
- geen sportkleding (voor gym hadden we schoolkleding)
- geen aanstootgevende teksten of afbeelding op shirts (waaronder spreuken of afbeelding uit films of van popgroepen oid).
Gelukkig is de sportkleding voor meiden bij gym tegenwoordig ook normaal. Ik vond het vroeger heel bijzonder dat het altijd ging over zedigheid en de gymbroeken van die hele strakke korte turnbroekjes waren. Nooit begrepen.
Dat viel nog mee dan.
Ik en andere klasgenoten droegen een blauw of zwart gympak.
Werd niet raar gevonden en werd ook nooit opmerkingen over gemaakt.
Achteraf verbaas ik me er wel over want als meisje (iig toen) werd je je behoorlijk bewust vanaf je 10/11e jaar.
Dit was op een reformatorische school.
Toen ging ik naar een gewoon christelijke middelbare school en daar moesten we uniforme gymkleding dragen die véél netter was: sportbroek met pijpjes en een t-shirt met korte mouw.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: 09 jun 2023, 12:23 Ik weet het niet. Is een brief sturen aan alle ouders een oplossing? Een kind naar huis sturen is een goede oplossing. Gebeurt dit ook?
Een kind naar huis sturen lijkt me geen goede oplossing. Dan mist het kind onderwijsuren.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 13:05
CvdW schreef: 09 jun 2023, 12:23 Ik weet het niet. Is een brief sturen aan alle ouders een oplossing? Een kind naar huis sturen is een goede oplossing. Gebeurt dit ook?
Een kind naar huis sturen lijkt me geen goede oplossing. Dan mist het kind onderwijsuren.
Dat is ook het geval als hij/zij de les uitgestuurd wordt. Beide kunnen eenvoudig voorkomen worden als leerling zich aan de regels houden.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door KDD »

CvdW schreef: 08 jun 2023, 19:40 Ik heb het wel te doen met de leraren in het onderwijs. Hebben de scholen in Amerika en Canada deze problemen ook? Of hebben ze daar een schooluniform?
De discussie over een schooluniform is al eerder geweest. Laatst zag ik bij IVA en Eurocollege ook een vorm van schooluniform.
Wellicht worstelen vele ouders met de kleding van hun kinderen en met een uniform is dit voor een deel te ondervangen, of niet?
Hier in Noord Amerika hebben de meeste christelijke scholen een schooluniform. Dat voorkomt veel gezeur thuis voor schooltijd en ook problemen met kleding op school.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 13:05
CvdW schreef: 09 jun 2023, 12:23 Ik weet het niet. Is een brief sturen aan alle ouders een oplossing? Een kind naar huis sturen is een goede oplossing. Gebeurt dit ook?
Een kind naar huis sturen lijkt me geen goede oplossing. Dan mist het kind onderwijsuren.
Heb jij vroeger nooit gespijbeld? Of werd jij nooit verwijderd uit de les?

Als ouders het daadwerkelijk vervelend vinden dat hun kind uren mist moeten ze zorgen voor gepaste kleding of overstappen naar een andere school. Daarom hebben wij ook niet gekozen voor reformatorisch onderwijs. 'Wij' passen daar niet en dan moet je dat ook niet opzoeken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Lilian1975 »

Orchidee schreef: 09 jun 2023, 12:32
Zeeuw schreef:
MGG schreef: 09 jun 2023, 09:47
merel schreef: 09 jun 2023, 08:37

Zo raar is dat niet. Daar kan je behoorlijk over van mening verschillen. Denk aan de korte broek voor jongens. Dan is het veel duidelijk als een school exact omschrijft wat zij wel/ niet willen.
Ik vermoed dat veel scholen het wel ergens op papier hebben staan. Als ik het mij goed herinner waren de regels in mijn tijd;
- Schouders, borsten en buik bedekt
- dames rok tot minimaal hand boven de knie
- jongens lange broek
- geen sportkleding (voor gym hadden we schoolkleding)
- geen aanstootgevende teksten of afbeelding op shirts (waaronder spreuken of afbeelding uit films of van popgroepen oid).
Gelukkig is de sportkleding voor meiden bij gym tegenwoordig ook normaal. Ik vond het vroeger heel bijzonder dat het altijd ging over zedigheid en de gymbroeken van die hele strakke korte turnbroekjes waren. Nooit begrepen.
Dat viel nog mee dan.
Ik en andere klasgenoten droegen een blauw of zwart gympak.
Werd niet raar gevonden en werd ook nooit opmerkingen over gemaakt.
Achteraf verbaas ik me er wel over want als meisje (iig toen) werd je je behoorlijk bewust vanaf je 10/11e jaar.
Dit was op een reformatorische school.
Toen ging ik naar een gewoon christelijke middelbare school en daar moesten we uniforme gymkleding dragen die véél netter was: sportbroek met pijpjes en een t-shirt met korte mouw.
Heel simpel. Die gympakjes werden niet gelinieerd aan broeken. Je liep ook gewoon in badpak. En je wist niet beter of het was heel normaal. Soms met een langere mouw. En soms met een extra strookje... balletpakjes? En dat gympakje was dan ook niet laag uitgesneden. Of hoog bij de bovenbenen. Idem met de badpak. De bikini was toen nog uit de boze. Inmiddels ben je inderdaad een bijzonderheid als je in badpak zwemt, ook de meisjes die zich zo bewust worden van hun lichaam... . Ook in de wereld buiten de refoschool :) .
Op het voortgezet onderwijs droegen we op de Revius (reformatorisch) ruim 3 decennia geleden al korte gymbroeken. Niet strak wel korenblauw ;) en een uniform school shirt..... sportlegging waren toen (terecht) nog not done. En de shirts waren nu niet echt modellen die vrouwelijke vormen benadrukten.... en de sport broeken zeker niet.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 13:05
CvdW schreef: 09 jun 2023, 12:23 Ik weet het niet. Is een brief sturen aan alle ouders een oplossing? Een kind naar huis sturen is een goede oplossing. Gebeurt dit ook?
Een kind naar huis sturen lijkt me geen goede oplossing. Dan mist het kind onderwijsuren.
Ik noem dat een kort termijn denken. Het gaat erom dat je als school voor bepaalde principes staat.
Dus een regel opstellen en er verder niet naar kijken komt niet geloofwaardig over.
Pas nadat meerdere ouders richting directie aangeven dat het niet goed gaat met de kleding van de scholieren komt er een brief gericht aan alle ouders. Kun je als directie aangeven dat je klachten serieus neemt en we gaan weer vrolijk verder.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Eloesje »

CvdW schreef: 09 jun 2023, 12:23
merel schreef: 09 jun 2023, 10:36
MGG schreef: 09 jun 2023, 09:40
merel schreef: 09 jun 2023, 09:24

Ik zou niet weten waarom. Als ouder onderschrijf je toch de regels van de school? Dan kan je toch ook de handhaving omschrijven in de regels? Of zit het probleem dieper en zijn scholen en wellicht de maatschappij gewend geraakt aan 'praten en overleggen' in plaats van andere vormen van bestuur?
Een deel van de ouders is mondig en pikt het niet als hun kind aangesproken wordt op zijn/haar kleding. Als ouders hun kinderen in door de school geaccepteerde kleding naar school laten gaan, dan hoeft de school weinig te handhaven.
Dat ouders mondig zijn, weet ik. Dat ben ik zelf ook. Daarentegen staan wij achter de school/ docenten bij straffen en handhaving.
Als ouders instemmen met kledingvoorschriften en het kind voldoet daar niet aan. Dan stuur je een kind toch naar huis als het niet daaraan voldoet? Of denk ik daar te makkelijk over?
Ik weet het niet. Is een brief sturen aan alle ouders een oplossing? Een kind naar huis sturen is een goede oplossing. Gebeurt dit ook?
Nee dat gebeurd niet. Ik zei laatst tegen mijn dochter dat de rok die ze aanhad wel een beetje te kort was. Zegt ze, oh dit is nog lang hoor... Zo zie je maar dat kort of heel kort ook nog voor iedereen anders kan zijn. Daarnaast vind ik het een uitdaging om een goede lengte rok/jurk te kopen eerlijk gezegd. Wij zijn allemaal lang en slank dus meeste dingen vallen al snel kort.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 09 jun 2023, 13:48 Dat is ook het geval als hij/zij de les uitgestuurd wordt. Beide kunnen eenvoudig voorkomen worden als leerling zich aan de regels houden.
De vraag is in hoeverre het kind zelf verantwoordelijkheid kan dragen voor de kleding die het draagt. En ik houd niet van scherpslijperij, maar dat terzijde.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 09 jun 2023, 14:24 Heb jij vroeger nooit gespijbeld? Of werd jij nooit verwijderd uit de les?
Nee, ik heb nooit gespijbeld. En de keren dat ik de klas uit ben gestuurd is op één hand te tellen.
Als ouders het daadwerkelijk vervelend vinden dat hun kind uren mist moeten ze zorgen voor gepaste kleding of overstappen naar een andere school. Daarom hebben wij ook niet gekozen voor reformatorisch onderwijs. 'Wij' passen daar niet en dan moet je dat ook niet opzoeken.
Sommige ouders kiezen helemaal niet bewust voor reformatorisch onderwijs, maar vanwege de sociale druk. Mijn kinderen zitten ook niet op reformatorische scholen. Het zijn bolwerken van afgescheiden kerken, daar past een PKN-er toch minder goed tussen en ook mijn eigen ervaringen waren niet louter positief.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: 09 jun 2023, 14:47 Ik noem dat een kort termijn denken. Het gaat erom dat je als school voor bepaalde principes staat.
Als het merendeel van de kinderen niet conform de regels is gekleed, is het draagvlak voor die regels blijkbaar tanende. Dat noem je ook wel stemmen met de voeten.

Pas nadat meerdere ouders richting directie aangeven dat het niet goed gaat met de kleding van de scholieren komt er een brief gericht aan alle ouders. Kun je als directie aangeven dat je klachten serieus neemt en we gaan weer vrolijk verder.
Ik houd dus niet zo van dergelijke scherpslijpers.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 15:25
MGG schreef: 09 jun 2023, 13:48 Dat is ook het geval als hij/zij de les uitgestuurd wordt. Beide kunnen eenvoudig voorkomen worden als leerling zich aan de regels houden.
De vraag is in hoeverre het kind zelf verantwoordelijkheid kan dragen voor de kleding die het draagt. En ik houd niet van scherpslijperij, maar dat terzijde.
Daar heb je gelijk in. Alleen hebben de ouders ingestemd met de kledingvoorschriften. Dan mag de school m.i. ook ergens een lijn trekken.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 15:28
merel schreef: 09 jun 2023, 14:24 Heb jij vroeger nooit gespijbeld? Of werd jij nooit verwijderd uit de les?
Nee, ik heb nooit gespijbeld. En de keren dat ik de klas uit ben gestuurd is op één hand te tellen.
Als ouders het daadwerkelijk vervelend vinden dat hun kind uren mist moeten ze zorgen voor gepaste kleding of overstappen naar een andere school. Daarom hebben wij ook niet gekozen voor reformatorisch onderwijs. 'Wij' passen daar niet en dan moet je dat ook niet opzoeken.
Sommige ouders kiezen helemaal niet bewust voor reformatorisch onderwijs, maar vanwege de sociale druk. Mijn kinderen zitten ook niet op reformatorische scholen. Het zijn bolwerken van afgescheiden kerken, daar past een PKN-er toch minder goed tussen en ook mijn eigen ervaringen waren niet louter positief.
Ah, als je zelf een relatief brave puber was, begrijp ik jouw laatste standpunt.

Ook een keuze door sociale druk is een keuze door ouders gemaakt en naar mijn mening moet je je dan houden aan de regels die gelden op die school. Zo niet, dan heeft dat consequenties. Net zoals het niet houden aan regels in de thuissituatie ook consequenties heeft.

Ik ben totaal onbekend met reformatorisch onderwijs en mijn man nog minder. Voor ons zijn deze scholen nooit een optie geweest.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 15:25
MGG schreef: 09 jun 2023, 13:48 Dat is ook het geval als hij/zij de les uitgestuurd wordt. Beide kunnen eenvoudig voorkomen worden als leerling zich aan de regels houden.
De vraag is in hoeverre het kind zelf verantwoordelijkheid kan dragen voor de kleding die het draagt. En ik houd niet van scherpslijperij, maar dat terzijde.
Waarom niet? Wie beslist het anders? Mogelijk ouders, maar ik mag hopen dat die hun kinderen niet dwingen om kleding te dragen die niet in lijn zijn met de schoolregels.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 09 jun 2023, 16:12 Waarom niet? Wie beslist het anders? Mogelijk ouders, maar ik mag hopen dat die hun kinderen niet dwingen om kleding te dragen die niet in lijn zijn met de schoolregels.
Omdat ik de uitwassen heb meegemaakt. Bij het Van Lodenstein College had je in mijn tijd de plv. rector De Jager. Ik heb meegemaakt dat een klasgenootje van mij op haar knieën moest gaan zitten. Als het rokje de grond niet raakte, moest ze naar huis om een langere aan te trekken. Mede vanwege haar zussen hadden ze kennelijk een bepaalde reputatie.
Plaats reactie