zonde

roseline

zonde

Bericht door roseline »

Hoi Rekna,
Slechts een beginsel: Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben. 1 Kor. 13:12
‘Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.’ 1 Kor. 13:12.

‘Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.’ 1 Kor. 13:10.

Wij zien God nu nog niet zoals Hij is. Wij zien Jezus nu nog niet zoals Hij is.

‘Wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.’ 1 Joh. 3:2.

Dit zal pas gebeuren bij Jezus komst, waar in feite de gehele schepping op wacht: ‘Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.’ Rom. 8:19. ‘En niet alleen zij, maar ook wij zelf, wij, die de Geest als eerste gave ontvangen, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.’ Rom. 8:23.

‘En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.’ 1 Kor. 15:49. Dan worden onze lichamen veranderd van vergankelijk, van vlees en bloed, naar onvergankelijke, verheerlijkte lichamen. Dan worden wij verlost van ons lichaam, ons vlees. Dan is het volmaakte gekomen en zal het onvolkomene - het vlees - volledig afgedaan hebben. Dan zien wij van aangezicht tot aangezicht en kennen wij volkomen.

Johannes schrijft: ‘En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is.’ 1 Joh. 3:3.

Hoe rein is Jezus? ‘En het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.’ 1 Joh. 1:7.

Alle zonden in het vlees vonden door het werk van Jezus de dood. Ook de zonden waar wij nu nog geen licht over hebben. Ook de onbewuste zonde, de werkingen des lichaams.

Als er staat: het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonde, dan is dat niet alleen gedane zonde, in het verleden, die wij behoren af te leggen met de oude mens, maar ook alle begeerten in het vlees die nog niet openbaar geworden zijn, de werkingen des lichaams.

Immers, dat gebeurde in Jezus ook. Hij heeft nooit gezondigd, maar is in alle dingen op gelijke wijze als wij verzocht geweest, en heeft in die verzoekingen geleden opdat alle begeerten des vlezes de dood vonden. Immers, als zij bevrucht werden dan bracht dat zonde voort, maar dat is niet gebeurd. Hij was volkomen rein, en zijn vlees is nooit zondig geworden, omdat Hij nooit gezondigd had.

En nu moeten wij ons reinigen gelijk Hij rein is. Dat gaat dus verder dan vergeving vragen over gedane zonden. Dat gaat zover dat wij in het licht wandelen en daardoor de werkingen des lichaams, die tot nog toe verborgen waren, opmerken door Gods Geest. Dan worden we ons bewust van die zonde. ‘Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven, maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven.’ Rom. 8:13.

‘Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijke lichamen, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God.’ Rom. 6:12-13.
‘Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in dienst van God gekomen, hebt Gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.’ Rom. 6:22.

Heiliging is dus een vrucht, die langzaam groeit en tot rijping komt. Dat begint dus reeds hier op aarde, maar zal pas voleindigd worden in de hemel, want wij zijn bestemd tot gelijkvormigheid aan de het beeld zijns Zoons.’ Rom. 8:29.

Slechts een beginsel van de heiligmaking... - dat staat mij persoonlijk een beetje tegen, alsof dat deel dat hier op aarde geschiedt, niet belangrijk zou zijn. Alsof God zijn werk nauwelijks uit kan voeren. Terwijl juíst dat gedeelte van de heiliging belangrijk zal zijn voor de heerlijkheid die wij terug ontvangen in de hemel.
‘Immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.’ Rom. 8:17.
‘Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid. 1 Petr. 4:12-13.
‘Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk zijt en in niets tekort schiet.’ Jac. 1:2-3.
‘door deze zijn wij met kostbare en zeer grote belofte begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.’ 2 Petr. 1:4.

‘En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.’ 2 Kor. 3:18.
Driehoofdige vijand:

De wereld: Rom. 12:2: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds
De duivel: doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Ef. 6:11
Ons eigen vlees: Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Rom. 7:14
Zullen we het dan maar bij deze teksten houden en de frase ‘driehoofdige vijand’ vergeten? Dat staat namelijk niet zo in de bijbel.
De zonde: Indien wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn Woord is niet in ons. 1 Joh. 1:10
Ja mee eens, al had ik het daar niet over :)

Ik merkte op dat er een verschil is tussen zonde hebben en zonde doen.

Zonde hebben:
‘Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.’ 1 Joh. 1:8
‘Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen, in mijn vlees, geen goed woont.’ Rom. 7:18.
‘Zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuigingen en verlokkingen zijner eigen begeerte.’ Jac. 1:14.
Wij hebben een vlees, waarin geen goed woont. Een vlees met werkingen des lichaams.
We vallen wel eens in zonde. Regelmatig - vaak... ‘Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dàt doe ik’ Rom. 7:18.

Zondigen we dan? Doen wij de zonde? Nee: ‘Doch dan bewerkt ik het niet meer, maar de zonde die in mij woont.’ Immers, onze gezindheid is daar niet in: ‘Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.’
‘Indien ik nu datgene doe wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.’ Dat herhaalt Paulus: Hij benadrukt het nog eens.

Wat Paulus duidelijk wil maken is: Jijzelf kunt met je verstand, je geest, je gezindheid aan Gods kant staan, aan de kant van de Geest, terwijl je vlees, met zijn zonden en begeerten aan de kant van de duivel en de wereld staat.

Die scheiding tussen vlees en Geest, resp. gezindheid van het vlees en gezindheid van de Geest loopt door de gehele Romeinenbrief.

Zonde doen:
‘Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid.’ 1 Joh. 3:4.
‘Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet, een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.’ 1 Joh. 3:6.
‘Wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van de beginne.’ 1 Joh. 3:8.
‘Een ieder, die uit God geboren is doet geen zonde, want het zaad Gods blijft in Hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.’ 1 Joh. 3:9.
‘Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonde meer over, maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur dat de wederspannigen zal verteren.’ Heb. 10:26-27.

De zonde doen is opzettelijk datgene doen waarvan je weet dat het zonde is. Heel bewust ingaan tegen je geweten, heel bewust ingaan tegen de Geest van God, heel bewust ingaan tegen Gods wetten.

Dat is dus iets anders dan in zonde vallen - immers als wij in zonde vallen, zijn wij nog niet uit de duivel, want onze gezindheid is daarin niet. Indien ik nu datgene doe wat ik NIET wens, dan bewerk IK het niet meer, maar de ZONDE, die in mij woont.

Maar als je de zonde doet dan leef je in zonde, en is je gezindheid daarin, je hebt de gezindheid van het vlees.

Daarom schrijft Johannes: ‘Wie de zonde doet is uit de duivel.’ en ‘Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.’ 1 Joh. 3:7.

‘Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven.’ Rom. 8:12. We hebben een vlees, maar hoeven er niet meer schuldig aan te zijn!

‘Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.’ Rom. 8:5-6.

‘Want wie Christus Jezus toebehoren hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.’ Gal. 5:24.

We zijn dan dus ook GEEN zondaars meer! ‘God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is.’ Rom. 5:8. Immers, we zijn niet schuldig meer aan het vlees! ‘Zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden.’ Rom. 5:19. ‘Als gij weet dat Hij rechtvaardig is, erkent dan ook, dat een ieder, die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is.’ 1 Joh. 2:29.

En dan is het duidelijk dat we onderscheid moeten maken tussen: Wat zie ik? Wat woont er in mijn vlees? En: Wat hoop ik? Wat geloof ik? Sta ik aan de kant van de Geest of aan de kant van het vlees?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen :)

Hartelijke groeten, Rose.

[Veranderd op 6/9/02 door roseline]
Leo

Bericht door Leo »

Hoi Rose,

Heel helder en Schriftuurlijk!

Volkomen mee eens. Dit is de taal van het Woord.
Ik hoop dat iedereen deze posting leest, herleest en nog eens leest. Want dit alleen is de Christelijke vrijheid.
Werd dit in Nederland meer gepreekt en beleefd dan zou de Kerk bloeien.

"Houdt het ervoor dat ge wel der zonde dood zijt, maar Gode levend in Christus Jezus".


[Veranderd op 30/8/2002 door Leo]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik heb het nog eens herlezen en gezien dat er een zinsnede in stond die me totaal niet aanstond:
We zijn dan dus ook GEEN zondaars meer!
Wij blijven zondaars tot de laatste snik. Zoals Luther zei en zoals het nog honderden malen aangehaald wordt: Wij zijn tegelijk zondaar en tegelijk rechtvaardig! Wat klaagt Paulus het uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ja, hij had het ondervonden door zijn dagelijkse strijd tussen zijn oude vlees dat steeds verder moet afsterven en zijn geest die daartegen strijd. Hoe vaak liggen wij onderop! Zie de voorbeelden van Petrus, David, Abraham, wie kan er uitgesloten worden?
Nee, ik ben het met je eens: Een christen dient niet meer de machten der duisternis en leeft niet meer naar het vlees, maar voert de strijd daartegen. Toch zondigen wij nog dagelijks en struikelen wij allen in vele.

Jakobus 2:10: "Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle."
Jakobus 3:2: "Want wij struikelen allen in vele." En dat uit de mond van een wederom geboren kind van God!
Waarom wij ook dagelijks bidden om de vergeving van onze zonden. En wij mogen Hem loven en danken dat Hij ons wil horen in Christus' naam en ons verder wil leiden door Zijn Geest.

[Veranderd op 30/8/02 door Refojongere]
roseline

Bericht door roseline »

Heb je 't wel goed gelezen?

Doe 't nog maar een keer. Ik haal de tekst die Paulus schrijft over 'toen wij nog zondaren WAREN' aan. Alleen dat al impliceert dat 'ie zichzelf niet meer ziet als een zondaar.

Dat hij zegt: ik ellendig mens - etc, dat maakt hem niet meer tot een ZONDAAR, immers hij is niet schuldig meer aan het vlees (staat er ook!), want als hij iets doet wat hij NIET wenst, dan bewerkt hij dat ZELF niet meer (deed hij dat wel, dan was 'ie een zondaar), maar de ZONDE die in hem woont.

Wil je 't alsjeblieft nog een keer lezen?

En lees dan ook het verschil tussen zonde HEBBEN en zonde DOEN en het verschil tussen STRUIKELEN/VALLEN en ZONDIGEN/de ZONDE DOEN.

Wie de zonde DOET is uit de duivel, refojongere! Helaas, maar waar.

De zonde DOEN maakt ons dan ook tot een zondaar. En dat waren wij allemaal. Let wel: WAREN, zoals Paulus schrijft.

Gelukkig: Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank, door Jezus Christus, onze Here!

Jammer, dat ik het moet herhalen. Lees het alsjeblieft nog 1 (of 2 of 3 of 4) keer door.

Groetjes, Rose.

P.S. ik ben niet Luthers, dus daar hoef je niet mee aan te komen :)

[Veranderd op 30/8/02 door roseline]
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Ik heb het gelezen en herlezen. Ik heb er wat moeite mee.

Pred. 7:20: Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet en niet zondigt.
1 Kon. 8:46: want geen mens is er, die niet zondigt

Inderdaad, Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hezelve niet meer, maar de zonde dien in mij woont. Rom. 7:20
Paulus gaat dan verder: zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Paulus noemt hier de overgebleven verdorvenheid in de gelovigen, omdat, gelijk een wet door haar geboden en verboden de mens vermaant en verplicht tot haar gehoorzaamheid, alzo ook de inwonende zonde hen daartoe drijft door haar begeerte en aanritsingen. (kanttekeningen)

Verderop noemt Paulus 'het lichaam des doods.'
Want wij zullen van deze overblijfselen der zonde, en van deze gevangenis niet eer ten volle worden verlost, voordat wij dit sterfelijk lichaam zullen afgelegd hebben.

Wij hebben zonde, maar doen geen zonde, en zijn dus derhalve geen zondaars meer. Betekent dit dat we ook voor onze dagelijke overtredingen geen vergeving hoeven te vragen?

Ik denk hierbij aan David, een kind en knecht van God. Hij klaagt hij in ps. 51 over zijn zonden: zowel de zonden die hij toen bedreven heeft tegen het zevende gebod maar ook noemt hij de erfzonde.
Was mij wel van mijn ongerechtigheid; en reinig mij van mijn zonde.

Dus een beginsel der heiligheid: De heiligheid die Gods kinderen hier in dit leven hebben is niet te vergelijken met de volmaaktheid in de hemel. Ik verwaarloos het hiermee niet, maar alles is hier tot de dood zo onvolmaakt en met zonden bevlekt.

Fill. 3:12: Niet dat ik het alrede verkregen heb of alrede volmaakt ben; maar ik jaag daarnaar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.

Of er een wil is om van de zonde genezen te worden en bevrijd te worden van de zonde?

Filipp. 2:13: want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

En Díe God leeft nog!!

[Veranderd op 30/8/02 door rekna]
roseline

Bericht door roseline »

Beste Rekna,
Ik heb het gelezen en herlezen. Ik heb er wat moeite mee.

Pred. 7:20: Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet en niet zondigt.
1 Kon. 8:46: want geen mens is er, die niet zondigt
Was Jezus geen mens? (Heb. 2:17-18, Fil. 2:5-7) Zondigde Hij soms? (Heb. 4:14-16)

Je haalt teksten aan uit het Oude Testament. Met Jezus kwam er een heel nieuw tijdperk!
Inderdaad, Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hezelve niet meer, maar de zonde dien in mij woont. Rom. 7:20
Ja – is dat geen geruststelling? Hiermee kan ik satan de deur uitjagen! Satan: ga weg van mij, want er staat geschreven: indien ik nu datgene doe wat ik NIET wens, dan bewerk IK het niet meer, maar de zonde die in mij woont! En satan, de aanklager, die mij moedeloos wil maken, gaat er vandoor.
Paulus gaat dan verder: zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Paulus noemt hier de overgebleven verdorvenheid in de gelovigen, omdat, gelijk een wet door haar geboden en verboden de mens vermaant en verplicht tot haar gehoorzaamheid, alzo ook de inwonende zonde hen daartoe drijft door haar begeerte en aanritsingen. (kanttekeningen)
Wat heeft dat te maken met het schuldig zijn? Het gaat mij trouwens niet om de kanttekeningen maar om wat Paulus zegt. ‘Als ik het goede wens te doen, dan is het kwade bij mij aanwezig.’ Ja, merken we dat niet? Juíst als we ons voorgenomen hebben om vriendelijk te zijn, dan komt daar de duivel en die richt ons op onze eigen begeerte, en hij hoopt ons zover te krijgen dat we geïrriteerd en ongeduldig of nors reageren. Juíst als we ons voorgenomen hebben om het goede te doen, dan bemerken we des te sterker het kwade in ons vlees, ómdat we bewuster gaan leven. Als je je bewuster wordt van het goede, word je evenredig bewuster van het kwade!
Verderop noemt Paulus 'het lichaam des doods.
Want wij zullen van deze overblijfselen der zonde, en van deze gevangenis niet eer ten volle worden verlost, voordat wij dit sterfelijk lichaam zullen afgelegd hebben.
Waar staat dit? Ik zie dit nergens staan, ook als ik het in een zoekmachine intik, vind ik geen bijbelteksten met dit erin. Dit is een kanttekening. Geen bijbeltekst.

Niettemin had ik je al verteld dat wij pas ten volle geheiligd zullen zijn bij de openbaring van de Zoon, omdat wij dan van ons sterfelijk lichaam verlost zijn. Lees mijn stukje nog maar eens.
Wij hebben zonde, maar doen geen zonde, en zijn dus derhalve geen zondaars meer. Betekent dit dat we ook voor onze dagelijke overtredingen geen vergeving hoeven te vragen?
Als je de zonde DOET, bewust en opzettelijk, nadat je tot erkentenis der waarheid bent gekomen – je LEEFT in zonde, dan is vergeving van zonden UITGESLOTEN. Heb. 10:26-31. Vergeving is er slechts voor degenen met de goede gezindheid! Vergeving is er slechts voor degenen die zich hebben bekeerd van hun oude leven en niet meer willen zondigen! Dan zijn alle gedane zonden vergeven en worden alle onbewuste zonden aan het licht gebracht en gereinigd.

God ziet het hart aan, Hij kent je gezindheid. Immers, gelijk op het moment dat je in zonde gevallen bent – je bent bijvoorbeeld boos uitgevallen – dan denk je: ‘God, U weet, die wíl ik niet! Dit is niet mijn gezindheid! U weet dat ik slechts het goede wil doen! U weet dat ik er van af wil, van de zonde!’ Je toont direct berouw en haat tegen de zonde. Immers, niet JIJ, maar de zonde in je vlees heeft dat bewerkt. En daar moet je je aan vasthouden. Als je die gedachten níet hebt, dan is het de vraag of je wel de juiste gezindheid hebt. Maar als je jezelf betrapt van het vallen in zonde en je eigen zonden háát en dat duidelijk maakt aan God, dan heeft God je allang vergeven – zolang je de gezindheid van de Geest hebt, dan ben je al vergeven. Maar deze werking des lichaams, die boosheid, moest tot uiting komen, opdat je je er bewust van werd en er weerstand tegen kunt bieden een volgende keer. Mocht je iemand tekort hebben gedaan door je opmerking of boosheid dan is het zaak om dat recht te zetten.

Maar we hoeven ons geenszins te laten aanklagen door satan als het een keer misging. Het is satans bedoeling om ons moedeloos te krijgen – en moedeloosheid is het tegenovergestelde van geloof. Wij weten: God, U weet, dat ik voor Uw aangezicht leef en dat ik niet toe wíl geven aan mijn vlees. God, ik weet dat U genadig bent en mij laat zien wat er nog allemaal in mij woont. Maar eens zal het over zijn! Eens zal ik volkomen verlost zijn! In dat geloof kun je satan de deur uitsturen op het moment dat hij gedachten van aanklacht omhoog werpt. Met satan hebben wij niets meer van doen!

En er ZAL een dag komen dat ik volkomen verlost ben van alle geïrriteerde reacties die in mijn vlees wonen. Er ZAL een dag komen dat ik verlost zal zijn van alle hebzucht. Dat geloof mogen wij hebben!
Ik denk hierbij aan David, een kind en knecht van God. Hij klaagt hij in ps. 51 over zijn zonden: zowel de zonden die hij toen bedreven heeft tegen het zevende gebod maar ook tegen de erfzonde. Was mij wel van mijn ongerechtigheid; en reinig mij van mijn zonde.
(het woord erfzonde staat niet in de bijbel en David had geen Leidsman en Voleinder des geloofs, maar dat even terzijde)

Het gebed van David is een geweldig gebed: Was mij wel van mijn ongerechtigheid en reinig mij van mijn zonde...

Oftewel: Reinig mij gelijk Gij rein bent! Reinig mij van alle zonde – dus niet alleen de bewuste zonde (gedane zonde in het verleden), maar reinig mij van alle werkingen des lichaams, reinig mij van de leden die op aarde zijn, breng al mijn onbewuste zonden aan het licht, opdat zij gereinigd worden!
Dus een beginsel der heiligheid: De heiligheid die Gods kinderen hier in dit leven hebben is niet te vergelijken met de volmaaktheid in de hemel. Ik verwaarloos het hiermee niet, maar alles is hier tot de dood zo onvolmaakt en met zonden bevlekt.
Een vrucht groeit vanuit een klein zaadje. Zolang ‘ie niet helemaal rijp is, zal hij zuur zijn, of bitter van smaak. Maar pas als hij volledig gerijpt is, is het heerlijk! Maar wat heeft het meeste tijd nodig?

Zo ook met heiliging: het is een vrucht. Heiliging begint hier met een klein zaadje – het woord van God in ons hart – en groeit uit tot een vrucht. Misschien nu nog niet helemaal tot rijping gekomen, maar al wel een heel eind op weg! Op aarde misschien nog bitter of zuur,of nog nèt niet helemaal rijp. Maar in de hemel zal de vrucht zoet blijken te zijn, vol heerlijkheid! Geloof je daarin?
Fill. 3:12: Niet dat ik het alrede verkregen heb of alrede volmaakt ben; maar ik jaag daarnaar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.
Ja, laten we ernaar jagen, of we het ook grijpen mochten! En niet blijven hangen in ons zondige bestaan. Jaagt naar de heiliging zonder welke niemand de Here zal zien (Heb. 12:14).
Of er een wil is om van de zonde genezen te worden en bevrijd te worden van de zonde?
Ja – want het is God die deze wil bewerkt. Maar je kunt later GEEN excuus hebben van: God, u bewerkte deze wil niet in mij. Zo werkt het helaas niet. Dan zul je verloren gaan.
Filipp. 2:13: want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. - En Díe God leeft nog!!
Gelukkig wel! Ik hoop voor jou dat Hij zijn willen en werken aan je duidelijk maakt!

En lees wat ervoor staat: ‘Blijft uw behoudenis bewerken met vrezen en beven...’ Fil. 2:12.

Hartelijke groeten, en veel sterkte op de weg der heiliging,

Rose.
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

erfzonde: het woord staat niet in de Bijbel, alle woorden die jij gebruikt staan ook niet in de Bijbel.

Rom. 5:12: daarom gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welke allen gezondigd hebben.

Dit wordt de erfzonde genoemd.

Job 14:4: Wie zal een reine geven uit de onreine? Niet één.

Joh. 3:6: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees.

Christus is geboren uit Maria, maar 'ontvangen door de Heilige Geest'.
De Geest Gods zal over u komen.... Daarom is de Heere Jezus de mens in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde.


Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Rom. 7:24

Staat in mijn Bijbel echt wel hoor!

Tenslotte een vraag,
Wat is mijn gezindheid? Hoe kom ik aan de 'goede' gezindheid.

Groet, Rekna

p.s. de discussie gaat volgens mij een andere kant op als dat de bedoeling is, denk ik!!:)

[Veranderd op 30/8/02 door rekna]
roseline

Bericht door roseline »

Hoi Rekna,
erfzonde: het woord staat niet in de Bijbel, alle woorden die jij gebruikt staan ook niet in de Bijbel.
Nee, maar mijn woorden zijn ook geen vastgeroeste begrippen geworden in de hedendaagse geloofsbeleving. Erfzonde helaas wel. En ’t klopt niet helemaal.
Rom. 5:12: daarom gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welke allen gezondigd hebben.
Door de zonde de dood (daarom kon Jezus de dood overwinnen, Hij had nooit gezondigd) en deze dood is tot alle mensen doorgegaan, omdat er niemand was om hen van de zonde te verlossen. Daarom zondigden ze ook allen.
Dit wordt de erfzonde genoemd.
Ik heb liever de tekst dan ‘t begrip :) Erfdood lijkt me overigens beter.
Job 14:4: Wie zal een reine geven uit de onreine? Niet één. Joh. 3:6: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees.
Ik ben uit God geboren, evenals Christus – Lees 1 Joh. 2:29, 3:1-10.
Christus is geboren uit Maria, maar 'ontvangen door de Heilige Geest'.
Dat is het grote van wedergeboren zijn, dat ook ik wederom geboren ben uit water en Geest.
De Geest Gods zal over u komen.... Daarom is de Heere Jezus de mens in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde.
Zo zijn ook de wedergeborenen. 2 Petr. 1:4. Jezus had overigens een vlees met begeerten des vlezes, anders zou Hij niet verzocht kunnen worden Rom. 8:3, Jac. 1:14, Heb. 4:14-16.
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Rom. 7:24

Staat in mijn Bijbel echt wel hoor!
Ik bedoelde de zin erna :) Maakt niet uit...
Tenslotte een vraag,
Wat is mijn gezindheid? Hoe kom ik aan de 'goede' gezindheid.
Dat is een belangrijke vraag! Het staat in Rom. 8 zo’n vijf keer genoemd.
In statenvertaling staat ‘bedenken’, maar vind ik niet zo’n goede vertaling:

In ’t Grieks: ‘phronema = wat iemand in gedachten heeft, plannen en voornemens

Wat is nu je gezindheid?

Ik leg nu even een link met ‘zinnen’ -

‘Ik heb mijn zinnen ergens op gezet...’ is een veel gehoorde uitdrukking. Je wilt iets, je houdt het vast en laat het niet weer los voor het is gebeurd. Komt wel overeen met: plan, voornemen, in gedachten hebben.

‘Hij is buiten zinnen’ – Hij weet niet wat hij doet, hij heeft geen macht meer over zijn wil.

‘Dat zint mij niet’ – dat bevalt mij niet. ik heb het liever niet zo.

Ik denk dat ik het zo het beste uit kan leggen. Het is iets wat je ten diepste WILT waar al je GEDACHTEN naar uitgaan. Als je de gezindheid van de Geest hebt, dan WIL je niet anders dan leven tot Gods eer, en gaan AL je gedachten daar naar uit. En vind je het verschrikkelijk als het mis gaat: ‘Ik ellendig mens!’ zoals Paulus uitroept. En – daar heb je gelijk in: God bewerkt het willen en het werken, God bewerkt óók deze GEZINDHEID.

Als je de gezindheid van het vlees hebt, dan houd je je enkel bezig met het aardse, het vleselijke. Dan wil je in je hart niets anders, dan gaat daar je verlangen naar uit. Dan liggen daar je plannen en voornemens.

Het heeft dus te maken met: je wil, je bewustzijn, je gedachten en je verlangen en voornemens. Wat wil je eigenlijk ten diepste? En op grond daarvan neem je een standpunt in: de gezindheid van het vlees of de gezindheid van de Geest. Ertussen hangen KAN niet.

Bidt tot God of Hij je kracht wil geven om te allen tijde de gezindheid van de Geest te kunnen aannemen!
p.s. de discussie gaat volgens mij een andere kant op als dat de bedoeling is, denk ik!!
M.i. een veel nuttigere kant, een kant van levensbelang!

Hartelijke groeten, Rose.

[Veranderd op 31/8/02 door roseline]
Leo

Bericht door Leo »

Voor de duidelijkheid zou ik nog een kleine toevoeging aan je posting willen toevoegen Rose.

Het is niet in de eerste plaats mijn keus dat ik heilig leef (of wil leven).

Het is het gevolg van de vereniging met Christus.
Rechtvaardig in Gods ogen. Heilig in Christus. (dat is één zaak)

Met andere woorden, het gevolg van het heilig zijn is heilig gaan leven.

Adeldom verplicht.

We leven dus niet alleen heilig omdat we daar voor kiezen, maar we MOETEN heilig leven, omdat we het in Christus al zijn, krachtens onze (geloofs)vereniging met Christus.

Nou, dan moeten we het zelf doen omdat de Geest het in ons werkt.
Of: de Geest werkt het in ons, daarom kunnen we onze zaligheid bewerken.

100% het werk van de Geest EN 100% mijn werk.

Tot bloedens toe. Pijnlijke zaak.


Schriftverwijzingen (Statenvertaling, maar NBG zal op hetzelfde neerkomen in de meeste gevallen):

1 Corinthe 6:11 En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;

2 Corinthe 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Hebreen 12:4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;

Filippensen 3:12 Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.

1 Petrus 1:16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.


Lees deze teksten vooral in hun context.

En dat het in de kerken niet zo gepreekt wordt is geen tegenargument, want dat was in de middeleeuwen ook zo.

Sola Scriptura...toch?
madelief

Bericht door madelief »

Als gelovige christen ben je heilig maar doe je nog wel zonde.
En daar moeten nog veel mensen achter komen..:bou:
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

We hoeven niet Luthers te zijn maar we mogen het wel eens te zijn met zijn uitspraken zolang ze gefundeerd zijn op Gods Woord.

Dus Luthers 'simul justus et peccator' is bijbels! We blijven zondaar en hebben ook na ontvangen genade dagelijks reiniging nodig in dat bloed van Jezus Christus.

Jazeker zijn we nu rein in Gods ogen want immers onze zonden, ook onze toekomstige, zijn geworpen in een zee van eeuwige vergetelheid.

Heel mooi verwoord is dit in de Heidelberger, vraag en antwoord 88

Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?

Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen.

En nu is het niet zo dat eerst de oude mens sterft en daarna de nieuwe mens geboren wordt. Nee dit is een doorgaand werk tot onze laatste snik hier op aarde.
Dus enerzijds een haten van de zonde die wij blijven doen omdat we vlees zijn en anderzijds een blijdschap in God en om naar Zijn wil te leven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
roseline

Bericht door roseline »

Beste NDonselaar,
We hoeven niet Luthers te zijn maar we mogen het wel eens te zijn met zijn uitspraken zolang ze gefundeerd zijn op Gods Woord.
Inderdaad, zolang ze gefundeerd zijn op Gods Woord. Binnen de kerkgeschiedenis - of geschiedenis van het christelijke geloof - heeft Luther een belangrijke rol gespeeld, en hij is zeker tot zegen geweest door zijn nuchtere kijk en heldere kritiek op de RK-kerk. Niettemin moeten we alle uitspraken toetsen aan Gods Woord.
Dus Luthers 'simul justus et peccator' is bijbels! We blijven zondaar en hebben ook na ontvangen genade dagelijks reiniging nodig in dat bloed van Jezus Christus.
DUS? Ik zie geen bijbelteksten, DUS hoe kun je dat stellen zonder een bijbelse onderbouwing aan te halen? Dat is niet mijn manier van discussiëren - iets beweren zonder onderbouwing.

Wat te doen met wat Paulus schrijft (NBG): ‘God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is.’ Rom. 5:8.

Het is verleden tijd! Gelukkig maar.

Ik ontken niet dat we dagelijks reiniging nodig hebben - onze innerlijke mens zal van dag tot dag vernieuwd worden, zoals Paulus schrijft, maar we leggen niet dagelijks onze oude mens af en we doen hem ook niet dagelijks aan. Opzettelijke zonde, onze wil om bewust te zondigen, leggen wij volkomen af. Dat we nog wel krijgsgevangen genomen kunnen worden door de zonde, dat is duidelijk, maar dan is het niet onze wil om te zondigen, (je wordt immers tegen je wil in krijgsgevangen genomen) en dan zegt Paulus: ‘indien ik nu datgene doe, dat ik NIET wens, dan bewerk IK het niet meer, maar de ZONDE, die in mij woont.’ Rom. 7:20. Dan zijn we geen zondaars, immers wij zijn er niet schuldig aan dat er zonde in ons woont, wij zijn niet schuldig meer aan het vlees. Rom. 8:12. Maar we zijn er wèl schuldig aan als wij de gezindheid (‘bedenken’ staat in SV) van het vlees hebben. Dat is de dood. ‘Wie de zonde doet is uit de duivel,’ schrijft Johannes. Maar wie uit God geboren is, kan niet zondigen.
Jazeker zijn we nu rein in Gods ogen want immers onze zonden, ook onze toekomstige, zijn geworpen in een zee van eeuwige vergetelheid.
Jij bidt dus: ‘God vergeeft u de zonden die ik vandaag gedaan heb en vergeef mij ook alvast dat ik morgen moet liegen tegen mijn baas omdat ik zeg dat ik ziek ben maar ik heb gewoon geen zin’? Ach ja - God vergeeft alvast onze toekomstige OPZETTELIJKE zonden... Opzettelijk staat voor ‘met opzet’, ‘met voorbedachte rade’ - je wilt dus zondigen. Of je wilt niet weerstand bieden aan de zonde en aan de duivel. Je bent nalatig, wederspannig. Heb. 10:26-31. Ik hoop toch niet dat dit zo is!
Heel mooi verwoord is dit in de Heidelberger, vraag en antwoord 88
Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen. En nu is het niet zo dat eerst de oude mens sterft en daarna de nieuwe mens geboren wordt. Nee dit is een doorgaand werk tot onze laatste snik hier op aarde.
Dus enerzijds een haten van de zonde die wij blijven doen omdat we vlees zijn en anderzijds een blijdschap in God en om naar Zijn wil te leven.
Jammer dat je de Heidelberger aanhaalt i.p.v. Gods woord. Met name dat laatste stuk is onjuist aangezien je de oude mens aflegt, en die NIET meer aandoet.

‘Doodt dan de leden die op aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, om welke dingen de toorn Gods komt.’

De toorn Gods of alvast van tevoren vergeving? Lijkt mij nogal een verschil, nietwaar?

‘Daarin hebt gij ook eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet.’

Toen deden wij het dus opzettelijk, heel bewust, we hadden de gezindheid van het vlees, we wilden in feite zondigen. Maar nú niet meer! Het is verleden tijd.

‘Maar thans moet gij ook dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd hebt, en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot de volle kennis naar het beeld van zijn Schepper.’ Kol 3:5-10.

Daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd hebt... Da’s voltooid verleden tijd!

Wat is de oude mens eigenlijk? Het vlees hebben wij ons leven lang mee te dragen, MAAR we kunnen het wèl gekruisigd houden, dat vlees met zijn hartstochten en begeerten, ookal kunnen we het pas volledig afleggen wanneer Jezus komt of wanneer wij sterven. Dan zal het vergankelijke veranderd worden in het onvergankelijke. Maar in de tussentijd hoeven wij GEENSZINS toe te geven aan het begeren van het vlees. Want onze oude gezindheid, de wil om te zondigen, kunnen wij volkomen afleggen, vanaf NU! En als we die oude mens afleggen, dan leggen we ook zijn praktijken - en dat is de zonde - af (Heb. 12:1). En hoeven we niet meer toe te geven aan het begeren van het vlees (Gal. 5:16) Is dat geen heerlijke roeping?

Beste Madelief,
Als gelovige christen ben je heilig maar doe je nog wel zonde.
En daar moeten nog veel mensen achter komen..
Ik hoop van harte dat je je verdiept in het onderwerp! Gods zegen.

Beste Leo,
Het is niet in de eerste plaats mijn keus dat ik heilig leef (of wil leven).
Het is het gevolg van de vereniging met Christus.
Rechtvaardig in Gods ogen. Heilig in Christus. (dat is één zaak)
Met andere woorden, het gevolg van het heilig zijn is heilig gaan leven.
Adeldom verplicht.
Amen. Bij onze bekering tot Christus zijn wij gerechtvaardigd door het geloof. We komen in zijn Lichaam, worden geheiligd. En dan komt het erop aan om uit onze werken te laten blijken dat ons geloof oprecht is. Want, zoals Jacobus schrijft, zonder werken is het geloof dood.

‘Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken.’ Jac. 2:21-22.

Werken zonder geloof hebben geen waarde voor God. Maar geloof zonder werken ook niet!
We leven dus niet alleen heilig omdat we daar voor kiezen, maar we MOETEN heilig leven, omdat we het in Christus al zijn, krachtens onze (geloofs)vereniging met Christus.
Inderdaad. Als we dan één zijn met Christus, als Christus in ons leeft, als zijn leven in ons sterfelijk vlees, ons lichaam geopenbaard wordt (2 Kor. 4:10-11), hoe kàn het dan anders dat er iets anders uit ons lichaam naar voren komt dan de vrucht van de Geest? Gal. 5:22-24. Hij is het hoofd, wij de leden. Kunnen de leden iets anders willen dan dat het hoofd wil? Mogen - of kunnen - de leden iets anders doen dan dat het hoofd wil? Denk aan een natuurlijk, gezond en goed functionerend lichaam! Logisch dat Johannes schrijft: ‘Wie uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods blijft in hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.’ 1 Joh. 3:9. Immers, kan er zonde uit God voortkomen? Kan er zonde voortkomen uit Christus? Zou het Hoofd zijn leden aanzetten tot zonde?
Nou, dan moeten we het zelf doen omdat de Geest het in ons werkt.
Of: de Geest werkt het in ons, daarom kunnen we onze zaligheid bewerken.
100% het werk van de Geest EN 100% mijn werk.
Tot bloedens toe. Pijnlijke zaak.
In feite omdat het honderd procent werk is van de Geest, en Christus in ons leeft en wijzelf niet meer leven, is het honderd procent Gods werk. Maar we moeten ons wel voegen naar zijn wil. We moeten alles opgeven. We moeten het paslood van God heel nauwkeurig langs ons leven leggen, en God zal ons aanwijzen waar de offers liggen. ‘Een ieder die doet de wil des Vaders, die in de hemelen is, zal het koninkrijk Gods binnengaan..’ zegt Jezus. De hele bergrede (Matt. 5-7) staat vol met: Doet dit, doet dat...

Volkomen in strijd met: ‘Wij kunnen niets, Jezus heeft plaatsvervangend geleden, en wij hoeven niets meer te doen.’

Wij kunnen niets - tegenover: ‘met mijn God spring ik over een muur!’ ‘Gode zij dank die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus...’
Jezus heeft plaatsvervangend geleden - tegenover: ‘Indien wij dan delen in zijn lijden, delen wij ook in zijn verheerlijking.’ ‘Verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus..’
Wij hoeven niets meer te doen - tegenover: ‘Doodt dan de leden die op aarde zijn!’ ‘Strijdt de goede strijd des geloofs en grijp het eeuwige leven waartoe gij geroepen zijt!’ ‘Geloof zonder werken is dood geloof!’ ‘Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden tegen de zonde...’ ‘Bewerkt dan uw behoudenis met vreze en beven..’

‘Zo is dan wie in Christus is, een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen!’ 2 Kor. 5:17.

Is dat dan geen bemoediging? Is dat dan geen troost? Amen!

Leo, dank je voor je bijdrage en bemoediging en sterkte in deze strijd!
Want een strijd is het, dat weet ik uit ervaring :) Maar de lichte last der verdrukking van een ogenblik bewerkt een alles verre te boven gaand eeuwig gewicht van heerlijkheid! (2 Kor. 4:17).

En alle anderen: Lees het! Doe er wat mee! Het werkt, echt waar. En het brengt zo’n geluk met zich mee als je merkt dat het Gods liefde is die ons wijst op onze tekortkomingen! Zijn licht is een oordeel, zijn Geest veroordeelt de zonde, maar juist dàt is liefde! Immers, waar zijn licht schijnt, daar is wat te reinigen, daar is wat te veranderen. Daar mag ik veranderen naar zíjn beeld! Ik mag jagen naar heiliging en jagen naar de volmaaktheid! (Fil 3:12-14, Heb. 12:14).

Hartelijke groeten, Rose.

[Veranderd op 2/9/02 door roseline]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Roseline ik ga niet op je suggestie of ik wil zondigen, want dan belijdt ik met Paulus dat ik het niet wil maar doe 'het kwade wat ik niet wil dat doe ik', dus we blijven zondaar. Waarom? We zijn vleselijk, ook na ontvangen genade. Wat betekent dat? Dat het waarheid is, dat die éne zonde, die wij van onze eerst-ouders hebben geërfd, niet slechts bij hen, die de duivel blijven toebehoren, neen, maar ook bij diegenen die genade hebben ontvangen, een poel is en een gifstokster en een peilloze bron van alle gruwel, dat zien wij ook veelvuldig bij andere heiligen en gelovigen.

Bewijzen?

Daar zien wij moord en echtbreuk bij David ,2 Sa 11
Hoererij bij Juda en Thamar, Gen 38
Onreinheid en ontucht bij Simson
en bij Lot, na uit Sodom gered te zijn, Ge 19
afgoderij bij Salomo, 1Ko 11
hovaardij bij Hiskia, Jes 39
dronkenschap bij Noach, Gen 9
verbittering en tweedracht tussen Paulus en Barnabas, Hand 15.39
huichelarij bij Petrus, Gal 2.13
onder de eerste Christenen hoererij, onreinheid, schandelijke brand, boze begeerte, gierigheid, leugen en dieverij, Kol 3.5 Ef 4.25,28 Ef 5.3-5 1Th 4.2-8
en bij de apostelen ontrouw aan hun Heiland, Mt 26.56
eindelijk de bron van alle vleselijke werken, de hoofdzonde van alle zonden.

Ongeloof bij Mozes, Nu 20.10-12 Mr 16.11-14
en bij al de apostelen; en bij Elia, 1Ko 19.4 Jeremia, Jer 15.10, 20.14 en Jona’s mismoedigheid over de leidingen van God!


Waar zouden wij beginnen, waar eindigen? Ik ben vleselijk, ... dat hebben alle heiligen moeten voelen; dat zegt ook de apostel Paulus: "Wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk!" Maar daarmee brengt de apostel zichzelf in de engte, hoe zal hij daar uitkomst vinden?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door roseline
Amen. Bij onze bekering tot Christus zijn wij gerechtvaardigd door het geloof. We komen in zijn Lichaam, worden geheiligd. En dan komt het erop aan om uit onze werken te laten blijken dat ons geloof oprecht is. Want, zoals Jacobus schrijft, zonder werken is het geloof dood.

‘Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken.’ Jac. 2:21-22.

Werken zonder geloof hebben geen waarde voor God. Maar geloof zonder werken ook niet!
Rom. 3:27, 28: Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Vers 31: doen wij dan de wet teniet door het geloof? Dat zij verre: maar wij bevestigen de wet.

Christus heeft de wet voor de gelovigen volbracht, tot hun rechtvaardigmaking. Christus vernieuwt door Zijn Geest de rechtvaardigen. Dus niet ónze werken, maar alleen uit en door Christus!

Rom. 8:3: Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.

De gelovige, wedergeboren ziel doet de werken niet om rechtvaardig te zijn, maar uit dankbaarheid voor de verlossing, er is immers geen rechtvaardigheid uit de werken:

Rom. 4:2,3: Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God. Want wat zegt de schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.

Jak. 2:23: En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend.
(deze twee bijbelgedeelten lijken tegenstrijdig, echter Jakobus beschrijft dit onderwerp vanuit een heel andere omstandigheid en in een andere context als dat Paulus het beschrijft. Ik raad aan om in dit geval kantt. 63 bij Jak. 2 te lezen!)

Tenslotte,
Rom. 8:26:
En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp. Kantt: nl. die wij in kruis en lijden nog onderworpen zijn, zo in onze geest, die daartegen menigmaal mort, gelijk in Job en David te zien is, als in ons lichaam, hetwelk broos en zwak is.


[Veranderd op 2/9/02 door rekna]
roseline

Bericht door roseline »

Rekna,

Inderdaad is een Christen gerechtvaardigd uit geloof. En dat geloof leidt tot de werken die God voor ons heeft klaarliggen. Van onze eigen werken komen we tot rust, we gaan Gods werken doen. EF. 2:10.

Immers, leef jijzelf, of leeft Christus in jou?

Rose.

[Veranderd op 2/9/02 door roseline]
Plaats reactie