Wat gebeurt er bij de

roseline

Bericht door roseline »

Inderdaad, Loïs

aannemen:
Markus 4:16 En evenzo zijn, die op steenachtige plaatsen gezaaid worden, degenen, die, zodra zij het woord horen, het terstond met blijdschap aannemen.
Johannes 3:27 Johannes antwoordde en zeide: Geen mens kan iets aannemen, of het moet hem uit de hemel gegeven zijn.
Johannes 5:43 Ik ben gekomen in de naam mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan ; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen.
Handelingen 22:18 en dat ik Hem zag, die tot mij zeide: Haast u en vertrek spoedig uit Jeruzalem, want zij zullen van u geen getuigenis over Mij aannemen .
2 Corinthe 6:17 Daarom gaat weg uit hun midden, en scheidt u af, spreekt de Here, en houdt niet vast aan het onreine (-18a) en Ik zal u aannemen,
1 Timotheus 5:19 Gij moet geen klacht tegen een oudste aannemen, tenzij er twee of drie getuigen zijn.
1 Johannes 5:9 Indien wij het getuigenis der mensen aannemen , het getuigenis van God is meerder , want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft .
Mattheus 13:20 De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en het terstond met blijdschap aanneemt ;
Johannes 12:48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.
Hebreen 12:6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon , die Hij aanneemt.
Johannes 1:11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Johannes 1:12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben , hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;
Johannes 17:8 want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven en zij hebben ze aangenomen en in waarheid erkend , dat Ik van U ben uitgegaan, en zij hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.
Handelingen 11:1 De apostelen nu en de broeders in Judea hoorden, dat ook de heidenen het woord Gods aangenomen hadden .
2 Corinthe 11:4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen , of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.
2 Corinthe 11:17 Wat ik zeg, zeg ik niet naar de Here, maar als in onverstand, aangenomen, dat wij mogen roemen.
Efeze 1:5 heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil,
Filippensen 2:7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen , en aan de mensen gelijk geworden is .
1 Thessalonica 1:6 En gij zijt navolgers geworden van ons en van de Here en gij hebt het woord onder zware verdrukking met blijdschap des Heiligen Geestes aangenomen,
1 Thessalonica 2:13 En hierom danken ook wij God onophoudelijk, dat gij, toen gij het gepredikte woord Gods van ons hebt ontvangen, het hebt aangenomen niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft.
1 Petrus 2:10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming , nu in zijn ontferming aangenomen.
Openbaring 5:7 En het kwam en heeft de rol aangenomen uit de rechterhand van Hem, die op de troon gezeten was.

verwerpen:
Markus 8:31 En Hij begon hen te leren, dat de Zoon des mensen veel moest lijden en verworpen worden door de oudsten en de overpriesters en de schriftgeleerden en gedood worden en na drie dagen opstaan.
Lukas 9:22 En Hij zeide: De Zoon des mensen moet veel lijden en verworpen worden door de oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage worden opgewekt.
Lukas 17:25 Maar eerst moet Hij veel lijden en verworpen worden door dit geslacht.
Handelingen 13:22 en nadat Hij deze verworpen had, verwekte Hij hun David als koning, wie Hij ook dit getuigenis gaf: Ik heb David, de zoon van Isai, gevonden, een man naar mijn hart, die al mijn bevelen zal volbrengen.
2 Corinthe 4:2 maar hebben wij verworpen alle schandelijke praktijken, die het licht niet kunnen zien, daar wij niet met sluwheid omgaan of het woord Gods vervalsen, maar de waarheid aan het licht brengen en zo bij elk menselijk geweten onze eigen aanbeveling zijn voor het oog van God.
1 Timotheus 1:19 met geloof en met een goed geweten . Omdat sommigen dit hebben verworpen, heeft hun geloof schipbreuk geleden.
1 Petrus 2:4 En komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar,
Lukas 10:16 Wie naar u hoort, hoort naar Mij ; en wie u verwerpt, verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, verwerpt Hem, die Mij gezonden heeft.
Johannes 12:48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.
1 Thessalonica 4:8 Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u immers ook zijn Heilige Geest geeft.

Wie ore heeft die hore...

Groeten, Rose.
Loïs

Bericht door Loïs »

Juist, ik had even geen zoekfunctie bij de hand. :-)

Groetjes van Loïs.
roseline

Bericht door roseline »

Ik hoop altijd dat de bijbel een mens zal overtuigen....
Loïs

Bericht door Loïs »

Jammergenoeg zijn voor sommigen de belijdenisgeschriften belangrijker dan het Woord.

Groetjes van Loïs.
roseline

Bericht door roseline »

Tja... helaas.

Het scheelt zoveel discussie als je slechts de bijbel als uitgangspunt neemt...
Kruimel

Bericht door Kruimel »

Als ik ook wat mag zeggen, ik denk dat het verschil tussen uitverkiezing en bekering is, dat een mens al van eeuwigheid is uitverkoren door God, maar dat de Heere dat uitwerkt in het leven van de mens in de bekering, dus de uitverkiezing is er al vóór de bekering.
En bekeerd wórden wil niemand,want wij mensen zijn zo hoogmoedig (daardoor ontstond toch ook de zondeval?) dat we het zelf willen doen. Dus bekeerd wórdt je door de Heere zelf,daar kunnen wij niets af- of toe doen alleen tegenwerken , maar Hij wil wel de evangelisatie gebruiken om een mens tot bekering te brengen.

En dan nog blijft een mens vechten tegen God, behalve in de periode's dat de Heere licht wil geven over het leven van die mens en dan néémt de Heere je zelf de wapens wel uit de handen.
Er staat toch ook geschreven in Johannes 6.....En gij wilt tot mij niet komen. Is dat dan niet een duidelijke taal van de Heere zélf, dat het alleen door ZIJN Geest kan geschieden..????
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste forummers,

Laten we nou één ding niet doen en dat is proberen Gods verborgen raad in overeenstemming te brengen met Zijn geopenbaarde raad.

Als God nou een mens bekeert, en een mens de beloften Gods in Christus in Zijn Woord omhelst, weet je wat we dan zien? Dan komt er een klein stukje van Zijn verborgen raad openbaar! Dan blinkt Gods verkiezende liefde. Daar hoort de verkiezing thuis. Hiermee onderschijf ik niet de arminiaanse gedachte van een verkiezing op voorgezien geloof of verwerping op voorgezien ongeloof, nee ik zie de verkiezing als troost voor Gods volk na het geloof.

Dus mensen probeer nou niet één en ander te rationaliseren, dat kunnen we niet. Gods verkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens kunnen wij nooit bij elkaar brengen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Origineel geplaatst door Spijkertje
Tuurlijk staan die teksten er niet voor niets.Sta ik ook helemaal achter. Door "Gods Gave" is het mogelijk om behouden te worden.En een "Gave" is iets wat je krijgt. Wat je kunt aannemen of verwerpen. Juist omdat ik uit mijzelf tot niets goeds in staat zijn heb ik Jezus nodig. Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.Dat ben ik dus het is voor mij. Simpel he?
Spijkertje, jouw redenatie geeft ruimte voor nog verder redeneren 'we liggen allen verloren en Jezus is gekomen om te zoeken wat verloren is, dus allen worden zalig'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie