Hoe zit dat met de 70 'weken' in Daniel 9?

lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Roger Liebi legt 't anders uit.

shavua komt overeen met het Griekse heptade, in dit verband kan het alleen de betekenis van 'een zevental jaren' hebben.
Daniël 9 is geschreven in 538 voor Christus. Vanaf het tijdstip waarop het bevel gegeven werd de stad weer op te bouwen, tot het moment waarop de Messias als vorst zou komen, zouden 7 weken en 62 weken, dus 69 jaarweken (483 jaar) verlopen.
Uit Neh 2 kunnen we het tijdstip bepalen waarop het bevel gegeven werd de stad weer op te bouwen. Arthahsasta regeerde van 464-423 voor Christus. Het twintigste jaar van zijn regering (Neh 2:1) is dus 445 voor Christus.
Vanaf maart/april (Nisan) 445 v. Chr. moeten 438 jaren geteld worden, dan zal de Messias als Vorst optreden.
Volgens Luk 3:1 kwam Jezus binnen in het vijftiende jaar van de regering van Tiberius, dat is het jaar 29 na Chr. (Tiberius regeerde van 14-37 na Chr.).
In Joh 12:1 lezen we dat Jezus zes dagen voor het pascha naar Betanië kwam. Dit was in het jaar 32 na Christus. In vers 12-16 lezen we dat de intocht in Jeruzalem, waarbij de Heere Jezus als vorst werd gehuldigd, de volgende dag plaatsvond. De vijfde dag voor het pascha valt volgens de Joodse kalender in de maand Nisan (van 32 na Christus). Hiermee is het begin- en eindpunt van de 69 jaarweken berekend: 445 voor Christus en 32 na Christus (in de maand Nisan).

Ik heb nog ergens een boek van Liebi liggen waar hij hier veel uitgebreider op ingaat maar dit had ik nog ergens op een papiertje staan (heb het boek even niet bij de hand).

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Liebi gebruikt de Complete Jewish Bible.. en daar worden de 62 en 7 weken ook niet aan elkaar gekoppeld door een puntkomma (dacht ik).

De Messias is wel gezalfd, met de Heilige Geest. In deze Heilige Geest worden alle christenen bij de wedergeboorte gezalfd (we hebben deel aan de zalving van Christus).

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Skoezie

Bericht door Skoezie »

Sorry Eliyahu, maar ik vind je een beetje een fantast (ik heb nix op joden tegen) maar dit gaat echt te ver. misschien moet je de bijbel maar eens lezen.

De Goede Bijbel Op Het Internet en gan den even naar Daniël 9 en kijk in de kanttekeningen.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Eliyahu
Feit is dat JC geen gezalfde koning was.
Hij is nooit tot koning gezalfd door een priester met de zalvings olie, hij is nooit koning geweest, dit ongeacht wat iemand verder wil geloven.
Eliyahu
Iemand die boven de mensen staat, dus een God. Moet zo iemand door aardse mensen (priester) worden gezelfd? Flauwe kul!

Ik kan je 1 tip geven! Lees het Nieuwe Testament! Je kan dan lezen hoe alle voorspellingen in Christus in vervulling zijn gegaan!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Eliyahu
## Zet ze hier maar neer, die voorspellingen.
Eliyahu
Waarom? Je heb toch zelf handen gekregen om het N.T. te kopen en te lezen en alles op te zoeken. Gezien al de discussies de je opstart kan je dit makkelijk zelf!
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dag Eliyahu,
## Volgens het christendom is zowel JC als de heilige geest God.
Klopt. Hoe verklaar jij als Jood Psalm 110 ‘De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.’ Als je zegt dat dit niet over de beloofde Messias gaat, over wie dan wel? Wie is er Priester geweest in eeuwigheid naar de ordening van Melchizedek?
Waarom zou de Messias trouwens geen God kunnen zijn, er staat toch in Jeremia dat de Messias de HEERE onze gerechtigheid zal zijn?
Oftewel: God is gezalfd met God ?????
Inderdaad. De Heilige Geest en de Heere Jezus zijn één, je moet ze niet zien als verschillende goden. Ze zijn één. Het zijn verschillende personen, maar zonder de Heere Jezus zou de Geest niets kunnen en zonder de Geest zou de Heere Jezus niets hebben kunnen doen.
Feit is dat JC geen gezalfde koning was.
Hij is nooit tot koning gezalfd door een priester met de zalvings olie, hij is nooit koning geweest, dit ongeacht wat iemand verder wil geloven.
Hij is gezalfd met de Heilige Geest, Hij is altijd Koning geweest. Misschien niet in aardse zin (als ik Matth 21 lees denk ik het wel, maar goed), maar Koning is Hij wel (nog steeds). Als de Heere Jezus terugkomt dan zal Hij ook in aardse zin Koning zijn.

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Eliyahu
Bs'd

Het probleem is: Ze bestaan simpelweg niet. :pu

Eliyahu
Zolang je het N.T. leest vanuit de felle Joodse orthodoxe overtuiging zal je ze waarschijnlijk nooit ontdekken!
Je heb namelijk al een mening gevormd en vanuit die mening gaat je lezen! Triest want je ben dan bevooroordeeld!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Is geen echt argument, Kridje. Vanuit Joods standpunt kun je hetzelfde van ons zeggen.

Wat ik me wel afvraag is dit: vragen de Joden zich nooit eens af of de Messias ooit nog komen zal? Of dat ze Hem toch niet herkend hebben toen Hij kwam? En waaraan zouden ze Hem herkennen als Hij komt?
roseline

Bericht door roseline »

Jezus was op aarde ook nooit gezalfd geweest met olie, zoals men een koning of messias zalft (zoals David bijv.). Hij verbood overigens met nadruk zijn discipelen om bekend te maken dat hij de Christus is.
Pas na zijn dood en zijn wederopstanding is Hij gezalfd, toen Hij weer verhoogd was en Zich gezet had aan de rechterhand van de Majesteit in de hoge:

'Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat, daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.' Heb. 1:9, Ps. 45:8.

Was Hij niet gestorven en niet opgestaan uit de doden, dan was Hij nooit een messias geweest. Dat Hij de Christus is, blijkt uit zijn opstanding. Dat Hij Gods Zoon is, blijkt uit zijn opstanding Rom. 1:1-4. Daarom werd Hij ook gezalfd toen Hij - na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben - Zich gezet had aan de rechterhand Gods.

Zijn rijk is dan ook niet van deze aarde.

Groeten, Rose.
Plaats reactie