Leren van Evangelische gemeente????

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Parsifal,

Als ik jouw goed begrijp had je die overstap in het bijzonder gemaakt omdat je op het van de doop anders dacht?

Ik ben nu zelf in discussie met iemand die vanuit de Ger. Gem. naar een Evangelische gemeente is gegaan. Hij noemt een paar punten waar naar mijn idee een redelijke inhoud zit. Daarom zal ik het fijn vinden om te weten waarom je naast de doop toch niet ben gebleven! Wat speelde er nog meer mee?
de Paus

Bericht door de Paus »

Parsifal,

kun je enigszins begrijpen dat ik negatiever over deze gemeentes ben gaan denken na de gebeurtenis op die bidstond zoals ik die heb beschreven?

Een vraag voor insiders: hoe gaat dat normaal binnen zo'n gemeente? Hoe gaat men daar om met tongentaal ed?
Christina

Bericht door Christina »

. Ze baden zelfs mensen gebroken benen en een hartaanval toe....

Ik snap dit even niet. Leg eens verder uit aub.
Christen

Bericht door Christen »

Dag beste broeders en zusters,

Het is de eerste keer dat ik hier reageer op dit forum.

Zelf ga ik naar een Evangelische Gemeente en vind dit onderwerp zodoende interessant.

Ik zie wel wat vreemde gedachten hier staan, weet iedereen wel waar hij of zij over spreekt?

Voor zover ik het weet heb ik nog nooit om gebroken benen gebeden bij mensen (veeleer om genezing). En een hartaanval? (Veeleer om hartkloppingen die in Openb. 3:20 beschreven staan). Het doet mij allemaal erg vreemd aan.

Verder dat het zielsbehoud 2% werk van mij zou zijn, kan ik ook niet rijmen, met het Bijbelse feit dat Jezus Christus voor mij persoonlijk de straf van de zonde heeft gedragen. Hij heeft de weg geopend tot de Vader. Hij is de Enige weg tot de Vader (Joh.14:6) en er is daarom ook geen andere Naam waardoor wij behouden moeten worden, zegt Paulus. Dit is voluit het evangelie, (evangelisch). Ik kan niets toevoegen aan de genade van Christus. Hij vraagt mij niet om er iets aan toe te voegen, maar om te geloven in Zijn volbrachte werk. (Joh.3:36). Zij plaatsvervangend lijden is de kern van mijn behoud!
Laat de Geest Gods je overtuigen van deze noodzaak, als je dat nog niet ziet! Joh.3:36 laat ook de andere kant van de medaille zien. God is een God van liefde, inderdaad, maar Hij is ook Heilig! Buiten om Christus is Hij een verterend vuur.

Die opmerkingen over tongentaal en genezing kan ik ook niet helemaal begrijpen. Kan iemand mij misschien Bijbelse argumenten laten zien om dit soort zaken af te schrijfen? En wat zegt de Bijbelse geschiedenis ons over dit soort zaken? De Heer is toch nog steeds Jahweh Rafa (God Geneesheer?). Zijn Naam is Wonderbaar, Hij is bij machte oneindig veel meer te doen dan we ooit kunnen bidden of beseffen.
Lieve mensen, laten we nooit te klein denken over God!

In Hem verbonden,
Martijn
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Geloven is een 'werk'woord. Daarom menen de reformatorische christenen dat 'wedergeboren worden' een betere term is. Je kunt dan ook nog 'eng' en 'breed' wedergeboren WORDEN. Met de nadruk dus op het passieve worden, om aan te geven dat God alles doet.

Tongentaal is slechts nuttig als iemand het uitlegt, zegt Paulus in Korinthe. Ander kan de tongenspreker beter z'n mond houden.
De term God Geneesheer staat in de Bijbel? Als je zegt dat God alles kan, heb je gelijk. Het genezen in de eerste christelijke kerk was meer een vorm van prediken. Later, toen de canon is vastgesteld, kwam het op die schaal niet meer voor. Voordien gaf God de tekenen en wonderen om het gesproken woord van Zijn knechten te onderstrepen. Nu hebben we Zijn Woord zelf.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Kridje,

Ik begrijp je vraag niet zo eigenlijk. Het punt van de doop was voor mij een reden om een vergadering te zoeken. Toen dit punt wegviel ging ik terug naar de gemeente waar ik altijd heb gezeten.
Hierbij speelde ook mee dat ik steeds meer ging inzien dat er heel wat moet gebeuren wil je een plaatselijke gemeente mogen verlaten (zie de brief aan de gemeente van Sardis in Openbaringen). Verder speelden er wat minder verheven punten mee, die meer persoonlijk zijn. Die redenen zou ik anderen niet aanraden in hun overweging mee te nemen.

Paus,

Wat me een beetje tegenstaat is de term Evangelische Gemeenten. Er is minstens zoveel diversiteit binnen die gemeenten als binnen de traditionele kerken. Je beoordeelt nu een hele groep op uitwassen. Verder vraag ik me af in hoeverre de motivatie klopt om deze gebeden af te keuren. In de Bijbel wordt ook gebeden om de val van de Goddelozen, of God aan Zijn recht wil komen (Zie bijvoorbeeld de psalmen, maar ook het gebed van de martelaren uit Openbaringen. Als we hier God maar het werk laten doen. Besef dat we best heel boos mogen zijn als iemand God's eer door het slijk haalt. Maar goed juist in veel Evangelische gemeenten zou je dit soort gebeden echt niet tegenkomen. De liefde staat er zo als centraal punt, dat men de toorn het liefst helemaal uitsluit. (Dit is niet als negitieve kritiek bedoeld).

Christen,

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat er wel karikaturen worden gemaakt van veel Evangelische gemeenten. Wat betreft tongentaal en genezingen. Zelf ben ik huiverig voor tongentaal, omdat het te vaak als de scheiding tussen Christenen wordt gebruikt. Het spreken van tongen maakt je meer Christen dan anderen. Dit is ook niet algemeen zo natuurlijk, maar het maakt me wat bang. Verder mag inderdaad de vertaler niet ontbreken. Vanuit de beweging van de Toronto blessing zijn duidelijk foute dingen naar voren gekomen over tongentaal. Laat het Woord centraal blijven staan.
Genezingen zullen wel blijven gebeuren. Er staat hierover iets aan het eind van Marcus (hoewel dit gedeelte omstreden is, men weet niet of het een later toevoegsel is). Ook in Jacobus staat er iets over genezingen en ziekenzalving, laten we dat blijven onthouden. Trouwens over dit onderwerp raadt ik het boek over doop en de Heilige Geest van John Stott aan. Hij kan meer uitleggen dan ik in een paar woorden kan.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door Christen
Dag beste broeders en zusters,

Het is de eerste keer dat ik hier reageer op dit forum.

Zelf ga ik naar een Evangelische Gemeente en vind dit onderwerp zodoende interessant.

Ik zie wel wat vreemde gedachten hier staan, weet iedereen wel waar hij of zij over spreekt?

Voor zover ik het weet heb ik nog nooit om gebroken benen gebeden bij mensen (veeleer om genezing). En een hartaanval? (Veeleer om hartkloppingen die in Openb. 3:20 beschreven staan). Het doet mij allemaal erg vreemd aan.

Verder dat het zielsbehoud 2% werk van mij zou zijn, kan ik ook niet rijmen, met het Bijbelse feit dat Jezus Christus voor mij persoonlijk de straf van de zonde heeft gedragen. Hij heeft de weg geopend tot de Vader. Hij is de Enige weg tot de Vader (Joh.14:6) en er is daarom ook geen andere Naam waardoor wij behouden moeten worden, zegt Paulus. Dit is voluit het evangelie, (evangelisch). Ik kan niets toevoegen aan de genade van Christus. Hij vraagt mij niet om er iets aan toe te voegen, maar om te geloven in Zijn volbrachte werk. (Joh.3:36). Zij plaatsvervangend lijden is de kern van mijn behoud!
Laat de Geest Gods je overtuigen van deze noodzaak, als je dat nog niet ziet! Joh.3:36 laat ook de andere kant van de medaille zien. God is een God van liefde, inderdaad, maar Hij is ook Heilig! Buiten om Christus is Hij een verterend vuur.

Die opmerkingen over tongentaal en genezing kan ik ook niet helemaal begrijpen. Kan iemand mij misschien Bijbelse argumenten laten zien om dit soort zaken af te schrijfen? En wat zegt de Bijbelse geschiedenis ons over dit soort zaken? De Heer is toch nog steeds Jahweh Rafa (God Geneesheer?). Zijn Naam is Wonderbaar, Hij is bij machte oneindig veel meer te doen dan we ooit kunnen bidden of beseffen.
Lieve mensen, laten we nooit te klein denken over God!

In Hem verbonden,
Martijn

"Laat de Geest Gods je overtuigen....."

Daar ligt het punt. Hoe kan ik dat?????
Als je me dit uit kunt leggen en aanwijzen hoe ik dat kan laten doen, dan kom ik gelijk over naar jou gemeente.

Dat jullie zeggen dat je het zelf niet kan en dat het Gods werk is, daar zeg ik niet van dat je dat niet zegt, maar wat er bedoeld wordt met: in de evangelische gemeente moet jezelf ook wat doen, daarmee wordt bedoeld wat je juist hierboven aanhaalde. We kunnen en (let op) WILLEN ons niet laten leiden door de Geest Gods. Weet je waarom niet? WE ZIJN VAN NATURE GENEIGD GOD EN ONZE NAASTE TE HATEN!!!
Ook een groot verschil in de evangelische gemeente is dat men er eerst achterkomt dat men van zonden verlost is en dan pas dat men "ooit" een ellendig mens was.

Kwam op een ander forum deze post tegen (een gedeelte):

Dit stukje gaat over de volgende vraag: Waarom er in de evangelische kerk niet de ware Leer verkondigd wordt. Ook dit is niet bedoeld om iemand af te kraken. Ik wil hierin proberen aan te geven en te waarschuwen tegen een niet juiste leer, waardoor we onszelf bedriegen voor de eeuwigheid. En het is ook mijn plicht als lid van de christelijke kerk om dit te doen.

Wat ik in deze post kwijt wil zit het volgende achter:
Binnen de protestants christelijke kringen is helaas zoveel verdeeldheid ontstaan over bepaalde dingen. Zo kennen we wel tientallen verschillende kerkverbanden. Dit is nu eenmaal iets wat we van onze voorouders overgehouden hebben, wat we maar moeten accepteren, omdat intussen in veel verbanden de ware Leer verslapt is. Ik wil hierbij voorop stellen dat het in die verschillende verbanden (let wel: de meeste!!!) vooral gaat om accent-verschillen. Dit betekend dus dat het niet zo is dat we maar in één kerk bekeerd kunnen worden en dat er maar één goed kerkverband is. Helaas wordt dit wel heel vaak gedacht.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat we voordat we zomaar klakkeloos overnemen wat ons in de kerken voorgehouden wordt, eerst toetsen aan Gods Woord (de Bijbel). Ik zal zoveel mogelijk mijn verhaal baseren op de Bijbel zelf. Soms zal ik ook andere boeken aanhalen waarvan er onderzocht is of deze boeken ook werkelijk op Gods Woord gegrond zijn. Zolang ze dat zijn, mogen we deze boeken lezen als ondersteuning om de soms moeilijk te begrijpen Bijbel beter te kunnen lezen. Met deze boeken bedoel ik dan vooral de belijdenisgeschriften die de protestantse kerken kennen en de oudvaders. Maar ik zal zoveel mogelijk de Bijbel proberen te gebruiken, want ik weet dat in evangelische kringen deze laatste boeken niet gelezen worden.

Wat is nu de ware Leer:

Over de ware Leer kunnen we een kort antwoord geven. De kern van de Leer wordt in de Heidelberger Catechismus zondag 1 weergegeven:
Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven a, niet mijn b, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben c, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald d en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft e, en alzo bewaart f, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan g, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet h; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt k.
a Ro 14:8 b 1Co 6:19 c 1Co 3:23 Tit 2:14 d 1Pe 1:18,19 1Jo 1:7 1Jo 2:2,12 e Heb 2:14 1Jo 3:8 Joh 8:34-36 f Joh 6:39 Joh 10:28 2Th 3:3 1Pe 1:5 g Mt 10:30 Lu 21:18 h Ro 8:28 i 2Co 1:22 2Co 5:5 Eph 1:14 Ro 8:16 k Ro 8:14 1Jo 3:3
Vr.2. Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw. Drie stukken a. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde c. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn d.
a Mt 11:28-30 Eph 5:8 b Joh 9:41 Mt 9:12 Ro 3:10 1Jo 1:9,10 c Joh 17:3 Han 4:12 Han 10:43 d Eph 5:10 Ps 50:14 Mt 5:16 1Pe 2:12 Ro 6:13 2Ti 2:15
Je ziet de verschillende verwijzingen erbij staan.

Vraag en antwoord 2 is handeld hier dus over wat nu een ware Leer is. De ware Leer is hier te vinden waar hetvolgende gepreekt wordt in de juiste volgorde: Kennis van Ellende, Kennis van verlossing (van God de Vader aller genade, verworven door Jezus Christus en dien gekruisigd en gewerkt en toegepast door de Heilige Geest) en eeuwige dankbaarheid. Dus niet zoals in evangelische kringen gepreekt wordt: kennis van verlossing, eeuwige dankbaarheid. Daar wordt vergeten dat we een voor God ellendig mens zijn. Ze zullen zeker met me eens zijn dat we zondaren zijn, maar men slaat de eerste stap over, want zo zegt men: “dit is een harde leer die niemand trekt en die is ook veel te moeilijk. Het is veel simpeler, neem nou gewoon aan dat Jezus ook voor jou gestorven isâ€
Mirror

Bericht door Mirror »

"Laat de Geest Gods je overtuigen....."

Daar ligt het punt. Hoe kan ik dat?????
Als je me dit uit kunt leggen en aanwijzen hoe ik dat kan laten doen, dan kom ik gelijk over naar jou gemeente.
Peter, "laat je" is passief. Je hoeft helemaal niets te doen, geen lid te worden van een Evangelische Gemeente en je hoeft jezelf ook niet ellendig te voelen!

Je vraagt Martijn of hij dat kan uitleggen en hoe dat werkt. Het antwoord ligt denk ik opgesloten in Johannes 3 : 8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Tegenover onze onwil en onmacht, staat de oneindige gewilligheid en almacht van God. Onze onwil en onmacht, hoe groot die ook kan zijn, is maar een druppel vergeleken bij de oceaan van genade en kracht die er is in de Heere Jezus. We kunnen het nooit te diep op ons laten inwerken dat Hij Zijn Zoon volkomen vrijwillig overgegeven tot de kruisdood. Alleen daarom kan de grootste zondaar zalig worden, daarom schrijft Paulus in 2 Cor. 5 : 20 : Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door Mirror
"Laat de Geest Gods je overtuigen....."

Daar ligt het punt. Hoe kan ik dat?????
Als je me dit uit kunt leggen en aanwijzen hoe ik dat kan laten doen, dan kom ik gelijk over naar jou gemeente.
Peter, "laat je" is passief. Je hoeft helemaal niets te doen, geen lid te worden van een Evangelische Gemeente en je hoeft jezelf ook niet ellendig te voelen!

Je vraagt Martijn of hij dat kan uitleggen en hoe dat werkt. Het antwoord ligt denk ik opgesloten in Johannes 3 : 8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Tegenover onze onwil en onmacht, staat de oneindige gewilligheid en almacht van God. Onze onwil en onmacht, hoe groot die ook kan zijn, is maar een druppel vergeleken bij de oceaan van genade en kracht die er is in de Heere Jezus. We kunnen het nooit te diep op ons laten inwerken dat Hij Zijn Zoon volkomen vrijwillig overgegeven tot de kruisdood. Alleen daarom kan de grootste zondaar zalig worden, daarom schrijft Paulus in 2 Cor. 5 : 20 : Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Op zich heb je wel gelijk. Maar ik hoop dat de bedoeling van het hele stukje duidelijk is: is dat in de evangelische kringen de feiten omgedraaid worden. Dat we ooit van God afgevallen zijn en de tijdelijke en eeuwige straffen door eigen schuld verdient hebben, daar komt men altijd pas achter als men zogenaamd Jezus hebben aangenomen etc.

Ik wil niet zeggen dat ik ZO GRAAG ELLENDIG mens wil zijn. Juist helemaal niet. Maar volgens het Recht Gods is het noodzakelijk om je ellende in te gaan zien. Want WIJ hebben de zonden begaan. WIJ zijn van God afgevallen.

Let eens op de volgorde in de Cathechismus. Kennis van Ellende, Kennis van Verlossing en dan de Dankbaarheid.
Wat ik dus eigenlijk bedoelde is dat we eerst onze ellendige staat moeten gaan beleven en (zeer belangrijk) gaan belijden tot God als een arme, naakte zondaar die niks meer overheeft en dreigt voor eeuwig verloren te gaan als er niemand voor hem betaald voor zijn zonden, want hij is gaan inzien dat hij het zelf niet kan. Dan pas zal Christus komen. Dat eerste inzien is ook werk van God, ook niet iets wat we zelf kunnen kweken.
En zolang je jezelf onder een prediking begeeft (en geloofd)waar niet geleerd wordt dat men als een zondaar tot God moet komen en dan vragen om genade en dat als we dat recht doen, God ons niet zal verachten (Psalm 51) en daarna de opwassing in het Leven, dan durf ik te zeggen dat we onszelf bedriegen voor de eeuwigheid en dat we straks God Rechtvaardig oordeel over de zonden voor eeuwig zullen moeten dragen. We nemen dan een valse grond, waarmee we niet voor God kunnen verschijnen.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Refo,

Als de Bijbel vol staat met werkwoorden als : BEKEERT U en GELOOFT HET EVANGELIE, mogen wij dat dan negeren en wachten op " wederom geboren worden"?

Weet je dat "bekeert-worden" helemaal niet kan, net zo min als " gelopen-worden"


:$
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Hoopvol
Refo,

Als de Bijbel vol staat met werkwoorden als : BEKEERT U en GELOOFT HET EVANGELIE, mogen wij dat dan negeren en wachten op " wederom geboren worden"?

Weet je dat "bekeert-worden" helemaal niet kan, net zo min als " gelopen-worden"


:$
Klopt dat de bijbel vol staat met deze werkwoorden. En elk mens heeft ook de opdracht hiertoe, maar dan komt de mens erachter dat hij het niet kan, maar wel moet. Dit geeft dan zo een worsteling waarbij je smekend tot God roept om hulp en bijstaan. Als mens voel je dat je dan niks waard bent en het alleen van God kan verwachten! Laten we uitkijken dat we niet de nadruk gaan leggen op 'we moeten ons bekeren' of 'we kunnen niet'! We kunnen allerbei de kanten uitschieten.

Verder vind ik de laatste opmerking geen waarde hebben! Je vergelijk iets Goddelijks met iets menselijks. We moeten uit gaan kijken dat we logische dingen van deze aarde gaan vergelijken met God.
Christina

Bericht door Christina »

"Maar volgens het Recht Gods is het noodzakelijk om je ellende in te gaan zien. Want WIJ hebben de zonden begaan. WIJ zijn van God afgevallen."
(citaat Peter)
Peter, ik hoop niet dat je het zo bedoelt dat het 'zien van je ellende' aan het verlossings werk van Christus toegevoegd moet worden! Het RECHT God's is nl. geheel en al voldaan door het werk van de Heere Jezus aan het kruis, toch?
De manier waarop wij tot Jezus komen is niet onze redding want dat is voor iedereen anders, maar Jezus Zelf is onze redding! Of wij nu op onze knieen naar Hem toe kruipen, of dat we uit een boom vallen naar Hem toe, of dat wij over water lopen naar Hem toe, als er dat contact is met HEM, dan pas komt het goed.
Christen

Bericht door Christen »

Beste Refo,
waar staat in de Bijbel een “engâ€
Christen

Bericht door Christen »

Beste Parsifal,

Dat mensen verkeerd omgaan met gaven (zie ook de gemeente Corinthe juist als voorbeeld) is geen reden om het maar af te schaffen, of om er huiverig voor te zijn. Slecht gebruik moet juist leiden tot beter gebruik. Ik denk dat we de apostel Paulus daar wel in kunnen volgen, als we zien hoe hij de gemeente van Corinthe geestelijk ging reorganiseren. Het is psychologisch te verklaren dat mensen altijd graag ergens in willen uitmunten en zo hopen een beter christen te zijn. Sociologisch gezien past de mens zich graag aan, aan de normen van zijn omgeving/cultuur van gemeente. In charismatische kringen is het in geestelijke gaven, in Reformatorische kringen in het sterk uiting geven van ellende kennis, in baptistenkringen in de juiste doop, enz. enz. (Ik weet ik chargeer). Het is triest maar waar. Maar geen reden om Bijbelse feiten te verdoezelen. Wat is vanuit de T.B. duidelijk geworden Parsifal? Ik ben benieuwd. T.B. is een hele interessante discussie. Want we moeten alle ervaringen, zeker ook de buitensporige extremiteiten toetsen aan het Woord!
Christen

Bericht door Christen »

Beste PeterB,

Bedankt voor je response.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat je me zo overdondert met onuitgeschreven teksten en enorme stigmatiserende clichés dat ik niet helemaal weet wat je nu van mij verwacht?! Sommige uitspraken ervaar ik overigens als op het randje van lasterlijk, maar ik ga er maar vanuit dat je dit niet bewust doet. Ik zeg wel: Kijk uit met het oordelen wat van God of wat van de mens is. Je begeeft je naar mijn idee echt op glad ijs broeder!

Je bent sterk overtuigd van de doodsstaat van de mens. Goed! (Schrijf je dit trouwens als een theologische verhandeling, of raakt je dit ook echt?? Je schrijft zo eng beschouwend vind ik).
Maar wat ik zo vreselijk mis aan je schrijven, is het verlangen van de Heer om mensen tot zich te trekken!! Je gaat al helemaal steigeren als ik zeg dat de mens zich moet laten overtuigen van zonde oordeel en gerechtigheid. Maar geloof mij maar, het verlangen van God de Vader naar jou en mij, is zo vele male groter dan ons verlangen naar Hem! En dat is iets wat mij keer op keer raakt, weet je dat?! Mattheus 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. Hij wil wel, aan Hem zal het toch niet liggen? Weet je dat het voor elke zondaar die zich bekeert feest in de hemel is? Lukas 15:7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben. Het is Gods wil dat de mensen tot behoudenis komen!
Zo is de Here God, de Heilige Schepper heeft jouw zaligheid op het oog!
Mat. 18:14 Zo bestaat bij uw Vader, die in de hemelen is, de wil niet, dat een dezer kleinen verloren gaat.
2 Petr. 3:9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
1 Tim. 2: 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
Ez. 33:11 Zeg tot hen: zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here Here, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft.

Daarom is Jezus in het vlees gekomen, om te lijden voor de wereld. Met als doel, om alle mensen te behouden! Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.

Ik ben daarom zo blij met de tekst die Mirror aanhaalt. 2 Cor.5:18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd. 20 Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen.

Het is een persoonlijke vraag, maar ik kan het gewoon niet nalaten om hetzelfde te vragen wat Paulus hier doet, aan jou: Heb jij je al met God verzoent? Hij heeft jouw zonden ook aan het kruis gedragen Peter!

Je zegt:
We kunnen en (let op) WILLEN ons niet laten leiden door de Geest Gods. Weet je waarom niet? WE ZIJN VAN NATURE GENEIGD GOD EN ONZE NAASTE TE HATEN!!!

Als je het zelf niet kan, het zelf niet wilt, waarom vertrouw je dan niet in een gebed jouw leven toe aan de Here God? Wat je hierboven zegt is waar, echt ik beaam het! Maar het is niet het evangelie! Het is daarom toch geweldig dat Jezus de weg naar de Vader heeft geopend voor jou en mij? Zijn liefde is zoveel meer, dan jij en ik beseffen kan. Zijn liefde is zoveel groter, dan jouw en mijn zonde en onvermogen!
Waarom niet bidden Peter: Heer, ik geef Uw mijn hart. Doe ermee wat U ermee kan. Het is niks, het is zondig en vuil, ik weet het en U heeft er verdriet van! Maar U verlangt ernaar om er iets mee te doen tot Uw eer. U heeft Uw Zoon gezonden voor mensen zoals mij, en ik prijs Uw Naam daarvoor. Dank U voor de genade, voor het offer van Uw Zoon. Reinig mij Heer en vergeef mij in Jezus Naam. Amen.

Als je op Hem vertrouwd Peter, zal je nooit maar dan ook nooit beschaamd uitkomen zegt de Bijbel!

Van harte Gods zegen toe gebeden mijn broeder!
Plaats reactie