Medezeggenschap plicht op refoschool

Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Marjan
De bezwaren die het reformatorisch onderwijs heeft tegen medezeggenschap is de angst voor verkleuring van de school: ouders zouden de grondslag van de school kunnen wijzigen. Daarnaast is het voor de middelbare scholen een onverteerbaar punt dat leerlingen een adviesrecht of zelfs instemmingsrecht zouden krijgen in belangrijke zaken zoals de benoemingen en het toelatingsbeleid.
Wij hebben zowel voor de Driestar als voor het Hoornbeeck onlangs daar brieven over gekregen, of we instemden met die ontheffingen. Wij hebben beide keren tegengestemd. Mijns inziens heeft een school niets te verliezen met een mr. Op de basisschool hebben wij in ieder geval goede ervaringen, de mr is daar zeker niet de tegenpool van het bestuur, maar een meedenker.
Mijn ervaring (deels op gevoel gebaseerd) is nu dat de besturen van refoscholen gewoon hun eigen koers varen, zonder rekening te houden met wat de achterban wil. Het lijkt me zeer gezond als daar een mr naast zou staan die over hun schouders mee zou kijken en af en toe aan de bel trekken.
Bovendien kun je de [toekomstige] leden van een MR goed zelf bepalen. Ik ben een aantal jaren secretaris geweest van een ouderraad en al die jaren heb ik kandidaten uit de ouders gehaald die positief meedenken over de grondslagen van de school en nooit vanuit de ouders een tegenkandidaat ingediend gekregen. Het is alleen zaak om goed geïnformeerd te zijn.
Dat is niet helemaal waar. Als iemand zich aandient voor de mr, en er is geen tegenkandidaat of hij wordt gewoon gekozen dan kun je niks beginnen. Je mag niemand weigeren voor een mr, ook niet iemand die de grondslag van de school niet onderschrijft. Voor een bestuur kun je vragen dat ze lid zijn van de schoolvereniging en de grondslag onderschrijven, dat is anders.
Maar als een school een trouwe achterban heeft, zal het inderdaad niet snel gebeuren dat er een "ongewenste" persoon in de mr komt.
Als secretaris/voorzitter[ster] altijd zorgen voor een [goede] kandidaat, nogmaals in de 5 jaar dat ik secretaris was nooit een tegenkandidaat gehad. Ook het bestuur van onze school krijgt zelden of nooit een tegen kandidaat.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Is het verantwoord jongeren van v.o. in een mr te stoppen? Ondermijn je dan niet het idee van 'over je gesteld zijn'?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Is het verantwoord jongeren van v.o. in een mr te stoppen? Ondermijn je dan niet het idee van 'over je gesteld zijn'?
het is maar net hoe je het met elkaar afspreekt.

kijk bijvoorbeeld naar een beursgenoteerd bedrijf. De aandelen zijn in handen van aandeelhouders die een directeur hebben aangesteld. Alle werknemers staan onder leiding van die directeur, terwijl het helemaal niet zijn bedrijf is. Maar dat hebben de aandeelhouders nou eenmaal zo afgesproken. Niemand hier zal het daar mee on eens zijn.

Als we zoeits nou ook hebben afgesproken voor een MR. Dan moeten we daar ook niet moeilijk over doen.

[Aangepast op 11/6/05 door jacob]
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Als je als full-time leerling naar school gaat is een dagje vrij best leuk af en toe.
Maar ik ga 1 dag in de week naar Hoornbeeck en kom je op school heb je 2 uur les.
Moet je twee weken op teren op die 2 uurtjes.
Vervolgens krijg je wel binnenkort toetsen
Mijn tijd kan ik beter besteden.
En ik moet langer rijden dan op school zitten.
Leraren ziek.

Verder zijn de lokalen in locatie Amersfoort om te huilen.
Ben in Hongarije geweest scholen opknappen.
Kan ook per direct in NL.
Verf bladdert van de muur af.
Tegels tegen de muur die mijn grootmoeder nog niet mooi vind. enz.

(sja ze roepen al 3 jaar dat het deze zomervakantie opgeknapt gaat worden.)

We zullen zien.

Ik denk dat de mr. ook is voor gezellig aangekleede scholen.

Zo krijgen wij het vak omgangskunde beneden in de kelder. (anders word je gestoord in de les of er is geen fatsoenlijk lokaal vrij)
Het ruikt er muf en pas liepen er muizen.
Nou vraag ik je......
:sne

Maar goed,
Ik kom er heus wel met of zonder gezellige school. Maar ik kan me voorstellen dat die BOLlers het anders willen.

Ik heb ook niet getekend (studenten kregen ook een formulier) mijn ouders wel:sne
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Is het verantwoord jongeren van v.o. in een mr te stoppen? Ondermijn je dan niet het idee van 'over je gesteld zijn'?
Juist jongeren op een ref. VO kun je daarop aanspreken. Ik zou dus zeggen: liever een mr op een refoschool dan op een openbare school.

Overigens heb ik weleens begrepen dat het op de vrijgemaakte scholen geen enkel probleem oplevert. Laat ze daar eens gaan kijken, als ze willen weten hoe het in de praktijk werkt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik denk zelfs dat je een heleboel onvrede en onrust weg kunt nemen als je de leerlingen goede inspraak geeft. Het Hoornbeeck schermt met cijfers over een "platform" dat adviezen uitbrengt maar daar hoeven ze niks mee te doen. En wie komen er in dat platform? Alleen die leerlingen die goed liggen bij de leiding.
De tegenstand tegen een mr is vooral angst denk ik.
Be yourself, there are plenty of others.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik ben er niet blij mee dat een mr verplicht wordt. Men probeert in ons land ook al te morrelen aan het toelatingsbeleid van onze scholen.(discussie over 'witte'en 'zwarte' scholen) Als je deze twee dingen combineert zie ik het gevaar dat de indentiteit van onze scholen heel snel kan verdwijnen.

H. Grt,

AJ
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Op het Greydanus is dit ook al jaren zo. Ik wist niet dat er tegen-argumenten tegen zo'n raad zijn.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan
Ik ben er niet blij mee dat een mr verplicht wordt. Men probeert in ons land ook al te morrelen aan het toelatingsbeleid van onze scholen.(discussie over 'witte'en 'zwarte' scholen) Als je deze twee dingen combineert zie ik het gevaar dat de indentiteit van onze scholen heel snel kan verdwijnen.

H. Grt,

AJ
Toch is het goed.

De school is van de ouders, leraren en de leerlingen. Niet van een clubje idealisten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MarjanDe tegenstand tegen een mr is vooral angst denk ik.
dat geloof ik ook. leerlingen moeten ook leren mee te denken en de schoolleiding moet ook wat meer vertrouwen hebben in onze reformatorische blanke jeugd en ze dat ook geven.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus onze reformatorische blanke jeugd
Haha, dat klinkt erg fout. ;)

Ik wist niet dat er scholen bestaan die hier moeilijk over doen? 't Is op Nederlande scholen toch wel gangbaar dat leerlingen medezeggenschap hebben, kan de drempel tot klagen etc. verlagen. En de leerlingen die in de raad willen zijn meestal de gemotiveerde, positief actieve scholieren.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Een goed stuk hierover in het RD:

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1220228
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Een goed stuk hierover in het RD:

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1220228
Ik wacht liever op het stuk papier dat vanavond op de deurmat ligt. De website van het RD leest buitengewoon ongemakkelijk. Daar is echt over nagedacht :!
Be yourself, there are plenty of others.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Een goed stuk hierover in het RD:

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1220228
Ik wacht liever op het stuk papier dat vanavond op de deurmat ligt. De website van het RD leest buitengewoon ongemakkelijk. Daar is echt over nagedacht :!
Dan moet je onderaan de weergave even veranderen (staat standaard op kolommen, en dat leest idd heel irritant), of het stuk in de printversie lezen :eur
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Medezeggenschap plicht op refoschool

Bericht door Gian »

Mag een ex-bestuurslid een jaar later in de MR gekozen worden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie