'remonstrant of gereformeerd'

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Laten we kijken naar wat Jezus zelf heeft gezegd.
Hij zegt:
"Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden."

En:
"Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe."

Het gaat om het geloof in Christus. Het geloof in Hem als God, als Verlosser, als Redder, als Curious!
En God kan verschillende wegen gaan met mensen. Met de stokbewaarder via de 'sociale ellende' weg.

Met Petrus via de 'ik ben het niet waard' weg.

Met Lydia via de: "Jezus is de Koning' weg.

De discipelen kregen eerst de theorie, en snapte achteraf pas wie Christus was.
De duizenden op de eerste pinksterdag kregen eerst de Heilige Geest te zien.

David en Henoch kende alleen God, de Schepper en de Rechter.

Er zijn vele wegen die naar dé Weg leiden.
Maar uiteindelijk moeten we allemaal over Dé Weg om zalig te worden. En dat is Dé Weg van onze verlossing door Jezus Christus. Een verlossing voor een ieder die in Hem geloofd.

Dat is het A.

Natuurlijk is er een B.
De B. is de heiliging, wij moeten leven naar Zijn wil, en een licht ind eze wereld zijn. Een getuichen.

Dan komen er in het leven van een christen nog C t/m Z qua prioriteit. En als je dan noch een gaatje over hebt in je leven kan je gaan nadenken over de vraag, heb ik mezelf bekeerd, of heeft God mij bekeerd? Het antwoord is dat God het heeft gedaan. hoe kan er uit een mens iets goeds komen? Maar al denk je toch dat je het zelf hebt gedaan, dan doet dat niets af aan je zaligheid.

Een ieder die in Hem geloofd wordt zalig.
Niet alleen een ieder die denk dat hij in Hem geloofd doordat God hem dat liet geloven, wordt zalig.

Ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die amper tijd aan evangelisatie besteden, Het belangrijkste in ons geloof na de rechtvaardiging. Maar die wel uren kunnen besteden aan philosoferen over de vraag wie er wel en niet uitverkoren is en wat de impact van die eventuele uitverkiezing wel eens niet kan zijn.

Heel die uitverkiezingsdogmatiek heeft maar 1 gevolg, en dat is dat we geen tijd meer hebben om een licht te zijn.

- Hoe kan ik getuichen als ik niet weet of ik wel uitverkoren ben?
- Hoe kan ik getuichen als ik niet weet aan wie ik het wel en niet mag vertellen?

Twee uitstekende smoezen om een kap over je lamp te zetten. En in ons land is het donker. Met z'n allen die kappen er af, en schijnen maar! Dat is het enige dat wij moeten doen. God zorgt er voor dat het licht daar komt waar Hij het hebben wil.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Ik stuur ze buiten het forum!!
zodat we gezellig en veilig met een clubje totaal eensgezinden fijn bij elkaar kunnen zitten en zo heerlijk eensgezind en genoeglijk over van alles en nog wat kunnen praten, zonder ooit in de rede gevallen te worden

gezellig als schaapjes temidden van de andere schaapjes

de deurtjes op slot, luikjes voor de ramen dicht, niemand kan er in of uit

het ideale forum!

maar de Here Jezus zei het heel anders:
die zei niet: Ik zend u als schapen gezellig temidden van de andere schapen, maar:

Ik zend u als schapen temidden van de wolven!
dat is andere koek!

en een afgesloten dichte boel?
weet je wat daar gebeurt?
daar gaat het stinken!
en hard
en snel!

nee, de kerk, een christelijke gemeente, en een echt christelijk forum, die hebben een open kant naar de wereld

dat is bijbels!

kijk maar eens naar dat gebouw in het spreukenboek, dat is geen gebouw met 8 pilaren, maar met 7!
op iedere hoek 1 pilaar, dat is 4 en dan nog aan 3 kanten in het midden een pilaar, dat maakt samen 7

en de voorkant? die is open, iedereen kan daar naar binnen kijken en naar binnen gaan
en iedereen mag gebruiken wat daarbinnen is
want wat staat er dan?
dat alle dingen gereed zijn, dat de wijnen gemengd zijn en de gemeste beesten geslacht...

en wat dan? dan gaan de dienaren uit, hoog, op de tinne van de tempel, en zij roepen: WIE SLECHT IS KERE ZICH HERWAARTS!
en niemand, maar dan ook niemand wordt uitgezonderd of bij voorbaat buitengesloten

dat zijn bijbelse voorbeelden
dat zijn bijbelse geluiden
dat is evangelie

een open gebouw, met een open kant
en een open uitnodiging

:u:u:u:u:u:u:u
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23887
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Las gisteren nog een boekje over de synode van Dordt. Iemand heeft gevraagd tijdens die synode "hoe kan God geloof eisen, als het tegelijkertijd een gave Gods is?" Die vraag werd afgedaan met: "wie zulke dwaze vragen stelt is niet waardig Calvijn de schoenriem te ontbinden."
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Het is immers mijn probleem niet of die schare er komt.
Dan heb je nog weinig begrepen van de roeping die je gekregen hebt! Dit klinkt heel gereformeerd en rechtzinnig, maar het is een hele oppervlakkige opmerking!
Van ons wordt verwacht dat we er zuinig op zijn en het zuiver en rein bewaren.
Dus er wordt toch wat van onze kant verwacht?

Dat betekent dan dat alle zelfverdieners, werkers met rechten, vervullers van plichten, gelovigen met een meewerkende godheid, aanhangers van goede werken tot verdiensten, halleluja roepers en figuren buiten de erfschuld op dit forum niets te zoeken hebben.
Dus die zijn niet meer te bereiken? Je kan deze mensen toch 'gewoon' eenvoudig de bijbelse kant laten zien van hoe het wel is? Waarom wil men daar geen moeite voor doen? Nu wordt juist van de mensen verwacht dat ze met redelijke en degelijke gereformeerde tegenargumenten komen? Als je zo overtuigd bent van het feit dat het toch allemaal maar:
zelfverdieners, werkers met rechten, vervullers van plichten, gelovigen met een meewerkende godheid, aanhangers van goede werken tot verdiensten, halleluja roepers en figuren buiten de erfschuld
zijn, vanwaar dan toch de angst voorbijganger?

mvrgr, Grace

[Aangepast op 23/8/04 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23887
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Stel dat een iemand alles weet over heden, verleden en toekomst. Echt alles. Hoe neemt zo iemand een besluit?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23887
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dus als ik het doe is het fout en als de Dortsche Synode het doet is het goed?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

evangelisch of een ander categorie van halleluja-roepers behoren
Ah, dat zijn zo'n beetje alle personen in de Bijbel die bij God horen! Neem de psalmen, heel veel Halleluja!

En ik roep het graag! Halleluja, Jezus Leeft! De Heere is waarlijk opgestaan en is van Cefas gezien!
Is dat een reden om niet meer op dit forum te mogen komen?

Beste voorbijganger, alles wat ik hier van jou lees (en ik lees niet alles van je, moet ik direct toegeven) is niet inhoudelijk, maar op de persoon. Die mag niet posten en die niet. En met jou ga ik niet in discussie. En jij mag niet op m'n feestje komen. Oh wacht, dat is m'n kleine nichtje.

Ga liever eens op mijn Bijbelse argumenten in, ipv dit rare gedoe.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23887
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Da's ook een forumregel: niet op de persoon.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

En zie! Het is weer eens zover. Het aloude kat en muis spelletje, het wellus-nietus gezeur van de kleuterschool. Oftwel, in OSW termen: halleluja-christenen vs. behoudende bevindelijken...
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Volgens mij is het andersom. Behoudende bevindelijken tegen halleluja-christenen.
Er is niemand die ook maar een reactie'tje geeft op mijn lange inhoudelijke post. Het is afbranden, op de persoon spelen, en vooral niet met argumenten komen.

Het is logisch dat sommige het liefst willen dat anderen van het forum verdwijnen. Als je geen argumenten hebt kun je maar beter gewoon zorgen dat de personen met wie je het oneens bent verdwijnen...... dan is het probleem ook opgelost!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23887
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Is een halleluja christen per definitie geen behoudende bevindelijke?
Plaats reactie