'remonstrant of gereformeerd'

Majorca

Bericht door Majorca »

ach ja, al die verslaafde mensen die roepen dat ze er mee stoppen, komen op een gegeven moment weer op volle sterkte terug, soms nog feller dan ze eerst al waren...

Laten we het maar niet te veel bij de ander zoeken, en meer bij onszelf...

En, wees eerlijk: er komen soms best nieuwe elementen of zienswijzen voorbij (tot voor kort wisten sommige forummers bijvoorbeeld niet dat Spurgeon een toeleidende weg leerde, zo is me gebleken...)

En, daarbij, geef ook eerlijk toe dat er ook best topics zijn waarin men op een leuke en ontspannen manier met elkaar omgaat! En waar je soms goed kunt lachen!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Maninne
WAT KAN EEN MENS HIER MOEvan worden zeg!!!!:i

Waarom moe geworden? Eindelijk is er sprake van modereren. Weliswaar niet vanuit verwachte hoek, maar toch.... er gebeurd iets. Het forum krijgt kleur!!

Grote vraag is: welke kleur. Is het de kleur van de gereformeerde gezindte of de kleur van .............
Verdwenen: Zeeuw, Ndonselaar, Pied. Dat wil zeggen dat de sprekers uit het midden van de Gerformeerde Gezindte weg zijn. Een enkeling op de rechterflank en verder ...............

Forumbeheerders let op uw zaak!
Of is het de bedoeling na de leegloop de zaak onder een nieuwe naam voort te zetten. bijv. Om Sions Koninkrijk. Forum voor de vrijzinnige en/of evangelische gezindte.

Niet om moe te maken, maar gewoon even iets om over na te denken.
Als ik het goed begreep werd er door enkele mensen bedoeld, dat er op bep. onderwerpen niet meer gereageerd zou worden.
Dat betekend tocjh niet dat ze gelijk weg zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als Christus op de wolken komt, dan vraagt hij "wat heb je met mijn nodigingen gedaan?".

Inderdaad. En dan zien we in een moment dat we remonstrants hadden moeten zijn en Hem op Zijn Woord geloven. Zonder te 'wachten' op ellendekennis, een wedergeboorte of wat dies meer zij.
Misschien is het dan te laat...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Laten we eens gaan tellen.

We sluiten de mogelijkheid uit dat iedereen die ook maar iets in de richting van Remonstrantisme denkt het ware geloof heeft.

Ik heb het idee dat je dan niet een schare krijgt die niemand tellen kan.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
Laten we eens gaan tellen.

We sluiten de mogelijkheid uit dat iedereen die ook maar iets in de richting van Remonstrantisme denkt het ware geloof heeft.

Ik heb het idee dat je dan niet een schare krijgt die niemand tellen kan.
Uhm, je hebt ook 'bevindelijke remonstranten' hoor. Denk bv. aan de Wesley's. Ondanks dat ze remonstrants waren, deden ze niet af aan punten als:
1. Een bevindelijk geloof
2. Een noodzaak tot bekering uit genade
3. De val van Adam, en de totale verlorenheid daaruit volgend

Ik praat liever met zo'n broeder, dan bv. een KvdZ ofzo, bij wie ik vele bevindingloze rechtzinnigheden lees.

Nee, zolang geloven geen 'verstandelijke zaak' word, kan ik ook goed met een remonstrant overweg. Echter, de meeste remonstranten die ik ken staan een soort 'desicionisme' voor wat heel ver staat van wat de bijbel leerd dat geloven is. De meeste remonstranten huppelen vrolijk over alle negatieve dingen uit de bijbel heen, en hoor je alleen maar over Jezus. De meeste remonstranten predikingen ellendekennis als het kennen van je aardse ellende (zoals slecht op school/huwelijksproblemen/etc). Het lijkt soms wel of de vraag van de HC is aangepast:

Vr: Waaruit kent gij uw ellende
Ant: (a)Uit de krant, en (b) als ik kijk naar hoe zielig ik wel niet ben

Tja, en als ik naar deze dingen kijk heb ik soms meer moeite met sommige mensen/kerken die zich scharen onder de gereformeerde gezindte, dan dat ik heb met mensen die qua belijdenis veel verder van op het gebied van de leer van me af staan. Nee, liever een foute belijdenis met een goede uitleg, dan een goede belijdenis met een easy-going uitleg.

[Aangepast op 20/8/2004 door memento]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door memento....Ik praat liever met zo'n broeder, dan bv. een KvdZ ofzo, bij wie ik vele bevindingloze rechtzinnigheden lees.

Nee, zolang geloven geen 'verstandelijke zaak' word, kan ik ook goed met een remonstrant overweg. Echter, de meeste remonstranten die ik ken staan een soort 'desicionisme' voor wat heel ver staat van wat de bijbel leerd dat geloven is. De meeste remonstranten huppelen vrolijk over alle negatieve dingen uit de bijbel heen, en hoor je alleen maar over Jezus. De meeste remonstranten predikingen ellendekennis als het kennen van je aardse ellende (zoals slecht op school/huwelijksproblemen/etc). Het lijkt soms wel of de vraag van de HC is aangepast:

Vr: Waaruit kent gij uw ellende
Ant: (a)Uit de krant, en (b) als ik kijk naar hoe zielig ik wel niet ben

Tja, en als ik naar deze dingen kijk heb ik soms meer moeite met sommige mensen/kerken die zich scharen onder de gereformeerde gezindte, dan dat ik heb met mensen die qua belijdenis veel verder van op het gebied van de leer van me af staan. Nee, liever een foute belijdenis met een goede uitleg, dan een goede belijdenis met een easy-going uitleg.

[Aangepast op 20/8/2004 door memento]
Je kunt leuk praten over anderen en oordeelt mijns inziens wat te gemakkelijk. Praat met ze in plaats van over ze. En oordeel niet zo licht. Zei de Heere Jezus niet dat je dat niet moet doen?:... En Johannes antwoordde en zeide: Meester! wij hebben een gezien, die in Uw Naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt.
50 En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Praten, vaak genoeg geprobeerd. Probeer je een GB predikant uit te leggen dat ellende voor mij meer inhoud dan de sociale ellende (zoals rot huwelijk, slechte rapportcijfers, slechte gezondheid) die hij in een preek had geschilderd, maar dat bijbelse ellendekennis meer is de verbroken verhouding met God, en dat wij dagelijks tegen Hem zondigen, krijg je opmerkingen als 'hoor es, we zijn geen GG' en 'zo zwaar hoeft het niet hoor', ed.

Ik probeer altijd niet zo snel te oordelen, maar als het in tegenspraak is met de Schrift dan kan is het oordeel al gevallen...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je beschuldigt mij van een karikatuur...maar jij maakt ook een karikatuur memento:

Probeer je een GB predikant uit te leggen dat ellende voor mij meer inhoud

Welke GB-predikant? Er zijn er zo'n 350, waarvan zeker de helft geen 'sociaal evangelie' preekt. Ja, het klopt, velen schuiven op naar de heiliging en worden oppervlakkig omdat ze rechtvaardiging er niet aan koppelen. Het is en blijft een tweeling die je niet kunt scheiden, wel onderscheiden.

Mijn mening over hypercalvinist:
"Zij die leren dat je eerst je ellende moet kennen, voordat je tot Christus mag komen. Ellende wordt een zaak die je voor het aangezicht van God brengt als iets dat je hebt. Je komt met je bevindingen, met je ellendekennis als heimelijke verdienste"

Dit is wat anders dan met lege handen smeken om genade en het nochtans van het geloof tegen alles in te beoefenen.

Mijn mening over een remonstrant:
"Je moet in Christus geloven, maak je niet druk over je verstandelijke ellendekennis, het kan ook zonder. Je moet nu de keuze maken voor Christus, er zijn geen voorwaarden."

Dit is een oppervlakkig geloof wat niet uit het hart opkomt en geen weet heeft van genade vanachter het oordeel. Een verstandelijk, beschouwend geloof wat idd voorkomt in veel GB-kringen.

Gereformeerd:
Jezelf veroordelen en tot Christus komen op grond van Zijn Woord en niet op grond van je ellendekennis (iets van jezelf).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Je beschuldigt mij van een karikatuur...maar jij maakt ook een karikatuur memento:

Probeer je een GB predikant uit te leggen dat ellende voor mij meer inhoud

Welke GB-predikant? Er zijn er zo'n 350, waarvan zeker de helft geen 'sociaal evangelie' preekt. Ja, het klopt, velen schuiven op naar de heiliging en worden oppervlakkig omdat ze rechtvaardiging er niet aan koppelen. Het is en blijft een tweeling die je niet kunt scheiden, wel onderscheiden.
Sorry, bedoelde het niet algemeen richting alle GB predikanten. Was alleen een voorbeeld..
Plaats reactie