ellende eerst

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door mementoWee de mens die sterft zonder ooit op Christus gezien te hebben, ook al heeft hij nog zoveel ellendekennis!
En de bekommerden dan?
Een bekommerde kan niet zonder God leven. Een bekommerde die nooit Christus ziet in zn leven, ook al durft hij Hem niet toe te eigenen, is niet echt bekommerd. Nee, echte bekommerdheid brengt aan Gods voeten. Als ellendekennis niet aan Gods voeten brengt, dan zijn we de ellendigste aller mensen..
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door mementoWee de mens die sterft zonder ooit op Christus gezien te hebben, ook al heeft hij nog zoveel ellendekennis!
En de bekommerden dan?
Een bekommerde kan niet zonder God leven. Een bekommerde die nooit Christus ziet in zn leven, ook al durft hij Hem niet toe te eigenen, is niet echt bekommerd. Nee, echte bekommerdheid brengt aan Gods voeten. Als ellendekennis niet aan Gods voeten brengt, dan zijn we de ellendigste aller mensen..
zo is het.
de ware ellendekennis drijft uit tot Christus.
En anders is het nooit ware ellendekennis geweest.
Dus wanneer weet je of jouw ellendekennis waar is geweest?
Als het je aan Christus' voeten heeft gebracht!
Wanneer weet je of je Christus-kennis niet waar is?
Als je nooit vanuit de nood van je leven tot Hem de toevlucht hebt genomen!
Petrus: Tot wie zullen wij anders gaan, Gij hebt de woorden des eeuwigen levens!
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door mementoWee de mens die sterft zonder ooit op Christus gezien te hebben, ook al heeft hij nog zoveel ellendekennis!
En de bekommerden dan?
Een bekommerde kan niet zonder God leven. Een bekommerde die nooit Christus ziet in zn leven, ook al durft hij Hem niet toe te eigenen, is niet echt bekommerd. Nee, echte bekommerdheid brengt aan Gods voeten. Als ellendekennis niet aan Gods voeten brengt, dan zijn we de ellendigste aller mensen..
zo is het.
de ware ellendekennis drijft uit tot Christus.
En anders is het nooit ware ellendekennis geweest.
Dus wanneer weet je of jouw ellendekennis waar is geweest?
Als het je aan Christus' voeten heeft gebracht!
Wanneer weet je of je Christus-kennis niet waar is?
Als je nooit vanuit de nood van je leven tot Hem de toevlucht hebt genomen!
Petrus: Tot wie zullen wij anders gaan, Gij hebt de woorden des eeuwigen levens!
En wat is nou jouw intepretatie van ellendekennis?

(Was ik even benieuwd naar)
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door memento
Het doel is tot Christus komen, en vanuit Hem leven in dankbaarheid. Diepe en lange ellendekennis kan soms nodig zijn, maar is nooit het doel! Wee de mens die sterft zonder ooit op Christus gezien te hebben, ook al heeft hij nog zoveel ellendekennis!
Wel belangrijk dat je zegt: ellendekennis is nooit een doel.

En: ware ellendekennis krijg je nooit als je niet gelooft in Christus. In en door het geloof ontvang je ook de juiste en ware ellendekennis. Dat kan alleen Gods Geest je leren, door de wet van God.
Majorca

Bericht door Majorca »

Uit het boek van Thomas Watson:
A Body of Practical Divinity (1962)

Let op de volgorde!


DE KENNIS VAN ZONDE EN ELLENDE
1. De onbekwaamheid van de mens om de wet te onderhouden
2. Over de trappen in de zonde
3. Wat de straf op de zonde is

DE WEG DER ZALIGHEID
4. Het geloof
5. De bekering

HET NAARSTIG GEBRUIK VAN DE GENADEMIDDELEN
6. De uitwerking van het Woord van God
7. De Heilige Doop
8. Het Heilig Avondmaal des Heeren

9. HET GEBED


Vraag. Waarom laat de Heere zo'n onbekwaamheid in de mens om de wet te onderhouden blijven?
Antwoord: Hij doet dat om ons te vernederen. De mens is een zichzelf verheffend schepsel en als hij maar iets van waarde in zich heeft, is hij geneigd hoogmoedig te worden. Maar als hij zijn gebreken en tekortkomingen leert zien en hoe ver hij verwijderd is van de heiligheid en de volmaaktheid die Gods wet eist, gaan de veren van zijn hoogmoed wel omlaag en komen in het stof te liggen. Hij weent over zijn onbekwaamheid, hij schaamt zich over de vlekken van zijn melaatsheid; hij zegt met job: "Ik verfoei mij in stof en as."
De Heere laat deze onbekwaamheid in ons blijven, opdat wij de toevlucht tot Christus zouden nemen om vergeving te ontvangen voor onze gebreken en om onze beste werken te besprengen met Zijn bloed. Als iemand inziet dat hij volmaakte gehoorzaamheid aan de wet verschuldigd is, maar niets heeft om te betalen, doet hem dat tot Christus vluchten dat Die voor hem al de eisen van de wet zal volbrengen en hem in het gerechtshof zal vrij verklaren.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Uit het boek van Thomas Watson:
A Body of Practical Divinity (1962)

Let op de volgorde!


DE KENNIS VAN ZONDE EN ELLENDE
1. De onbekwaamheid van de mens om de wet te onderhouden
2. Over de trappen in de zonde
3. Wat de straf op de zonde is

DE WEG DER ZALIGHEID
4. Het geloof
5. De bekering

HET NAARSTIG GEBRUIK VAN DE GENADEMIDDELEN
6. De uitwerking van het Woord van God
7. De Heilige Doop
8. Het Heilig Avondmaal des Heeren

9. HET GEBED
Let op de volgorde :pu Je wilt hiermee de kinderdoop ter discussie stellen??
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Let op de volgorde :pu Je wilt hiermee de kinderdoop ter discussie stellen??

De sacramenten, voor het geval je dat niet mee gekregen hebt op catechisatie (ik denk dat je wel anders geleerd hebt van ds. Silfhout!) - de sacramenten zijn er om het geloof te versterken. Moet er wel geloof zijn. En ellendekennis gaat vooraf aan geloven en bekering. Alsdus Watson. En alle andere oudvaders, puriteinen, (Nadere) Reformatoren etc.

[Aangepast op 24/8/04 door Majorca]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Pim
Let op de volgorde :pu Je wilt hiermee de kinderdoop ter discussie stellen??

De sacramenten, voor het geval je dat niet mee gekregen hebt op catechisatie (ik denk dat je wel anders geleerd hebt van ds. Silfhout!) - de sacramenten zijn er om het geloof te versterken. Moet er wel geloof zijn. En ellendekennis gaat vooraf aan geloven en bekering. Alsdus Watson. En alle andere oudvaders, puriteinen, (Nadere) Reformatoren etc.

[Aangepast op 24/8/04 door Majorca]
Gelukkig. Ik schrok al, ik dacht dat je ver was afgedwaald. Jij had het erover dat we op de volgorde moesten letten en er was eerst geloof en daarna werd de Heilige Doop pas genoemd.

Ondenkbaar natuurlijk, maar met jou weet je het nooit wat voor sprongen je maakt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Pim
Let op de volgorde :pu Je wilt hiermee de kinderdoop ter discussie stellen??

De sacramenten, voor het geval je dat niet mee gekregen hebt op catechisatie (ik denk dat je wel anders geleerd hebt van ds. Silfhout!) - de sacramenten zijn er om het geloof te versterken. Moet er wel geloof zijn. En ellendekennis gaat vooraf aan geloven en bekering. Alsdus Watson. En alle andere oudvaders, puriteinen, (Nadere) Reformatoren etc.
waarom mogen onbekeerde ouders ook kinderen dopen? Dus wat anemoon zegt; volwassendoop?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Volgens ds Moerkerken wordt bij de kinderdoop het geloof van de wedergeborenen die de doopdienst meemaken versterkt. Ik heb het nog speciaal gevraagd, omdat ik dacht dat ik het niet begrepen had. "Die kinderen hebben toch geen geloof? Dus dát kan ook net versterkt worden". Volgende vraag.

De gergem is dus echt een doperse stroming die weliswaar hun kinderen dopen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
refo, dat kun je niet menen
weet je wel zeker dat die ds dat zei?
Well, het stellen dat die kinderen per definitie geloof hebben lijkt me meer onbijbels dan de uitspraken van Moerkerken hoor...

Net als het avondmaal een teken is, zo is de doop dat ook. Net zomin als de deelname aan de tafel des Heeren mij deel geeft aan Zijn bloed, zo geeft de doop mij ook geen deel aan het geloof. Nu wijst het avondmaal ons op wat Christus voor ons verdient heeft, en verzegeld Hij daarmee ons deel aan die verdienste. In de doop word gewezen op de verdienste die beschikbaar is, en verzegeld God ons persoonlijk ervan dat wij, wanneer wij geloven, zeker deel zullen hebben aan die verdienste.

Dus, kunnen we zeggen dat de doop het geloof van een kind, wat niet wedergeboren is, versterkt? Nee, want er is geen geloof!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens ds Moerkerken wordt bij de kinderdoop het geloof van de wedergeborenen die de doopdienst meemaken versterkt. Ik heb het nog speciaal gevraagd, omdat ik dacht dat ik het niet begrepen had. "Die kinderen hebben toch geen geloof? Dus dát kan ook net versterkt worden". Volgende vraag.

De gergem is dus echt een doperse stroming die weliswaar hun kinderen dopen.
Memento; vraag niet verkeerd lezen.
Volgens mij bedoelt refo dat dit het enige nut is van de doop en verder niet!
Diep triest als er zo gedacht wordt!
Het is een teken en zegel! Een pleitgrond waarop we mogen pleiten.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens ds Moerkerken wordt bij de kinderdoop het geloof van de wedergeborenen die de doopdienst meemaken versterkt. Ik heb het nog speciaal gevraagd, omdat ik dacht dat ik het niet begrepen had. "Die kinderen hebben toch geen geloof? Dus dát kan ook net versterkt worden". Volgende vraag.

De gergem is dus echt een doperse stroming die weliswaar hun kinderen dopen.
Memento; vraag niet verkeerd lezen.
Volgens mij bedoelt refo dat dit het enige nut is van de doop en verder niet!
Diep triest als er zo gedacht wordt!
Het is een teken en zegel! Een pleitgrond waarop we mogen pleiten.
Well, ik denk niet dat Moerkerken bedoelt heeft dat de doop geen teken en zegel is voor de gedoopte. Dat zou onzin zijn, en geheel buiten de reformatorische sacraments-traditie vallen, zelfs buiten Comri. Ik denk dat Moerkerken met zijn uitspraken álleen wilde waarschuwen tegen een soort 'verondersteld geloof', zoals dat binnen de gereformeerde gezindte steeds meer opgang vind.

M.i. is er niets mis mee om er duidelijk op te wijzen dat de doop niets toevoegt of afdoet aan de eeuwige staat van de mens. Het is zeker een groot voorrecht dat God ons in het bijzonder wil verzekeren van Zijn beloften van genade. Echter, de doop wijst slechts heen naar de beloften; de vervulling van de belofte zelf blijft op voorwaarde van geloof en bekering.
Plaats reactie