Reveille, een nieuw initatief.

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

wit schaap.

Wie ben jij eigelijk als ik vragen mag. Je komt bij mij over als een gefrustreerde puber die overal maar een beetje tegenaanschopt


tukker
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Waar mij het om gaat is dat een partij als de CU met haar huidige partijprogramma voor mij geen legitieme plaats heeft binnen het electorale bestel.
hiermee zeg je feitelijk dat de CU onbijbels / onchristelijk oftewel: fout is.
Onderstaande conclusie laat ik voor jouw. Een partijprogramma is voor mij breder dan alleen onchristelijk of christelijk. Mijn bedoeling was om aan te geven dat de CU op dit moment niet in een behoefte voorziet omdat de stemmer ook terecht kan bij een andere politieke partij. Nogmaals schrijf ik dit niet om de CU haar plaats te ontzeggen binnen de politiek. De CU dient wel naar mijn mening haar kaders opnieuw aan te geven en haar program te heroverwegen wil ze uit deze neergang herstellen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Behoorlijk Rens:,:, Hij/zij mag hopen dat ie niet in de gelderse vallei woont. Dan ziet het er slecht voor hem/haar uit.:,:,:,:,:,


tukker
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Beste Dons,

waar kan een christen-vrouw dan wel allemaal terecht?

waar kan een sociaal bewogen christen allemaal terecht?

Waar kan een christen terecht voor wie Gods Woord autoriteit heeft, maar de refocultuur niet?

Niet bij het CDA, niet bij de SGP. Waar dan wel?


Tweehonderdduizend kiezers stemmen CU voor Jan Fluitje? Dat lijkt me vreemd. Professor Shuurman, Eimert van Middelkoop, prof. Ouweneel, enz. enz. snappen er allemaal niks van?

[Aangepast op 26/3/03 door bjdendekker]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

BJ,

Ik waardeer de moeite die jij ten toon spreidt!
Maar de die-hard sgp-ers zullen je toch nooit kunnen / willen begrijpen hoor.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Beste Dons,

waar kan een christen-vrouw dan wel allemaal terecht?

waar kan een sociaal bewogen christen allemaal terecht?

Waar kan een christen terecht voor wie Gods Woord autoriteit heeft, maar de refocultuur niet?

Niet bij het CDA, niet bij de SGP. Waar dan wel?


Tweehonderdduizend kiezers stemmen CU voor Jan Fluitje? Dat lijkt me vreemd. Professor Shuurman, Eimert van Middelkoop, prof. Ouweneel, enz. enz. snappen er allemaal niks van?

[Aangepast op 26/3/03 door bjdendekker]
Hoi bjdendekker,

Ik begrijp je vragen. Misschien was het moeilijk te beantwoorden als je niet had geschreven 'waar kan een christen terecht voor wie Gods Woord autoriteit heeft, maar de refocultuur niet?'

Hiermee geef je aan dat het tegen een moskee zijn in de publieke sfeer inherent is aan de refocultuur en niet aan Gods Woord wat mij toeroept 'Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God , ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Dan is het stemmen voor een beperkt aantal zondagen dus in overeenstemming met Gods Woord en niet in overeenstemming met de geldende refocultuur.

Ik vind het jammer om dit te schrijven, maar waar deze tolerantie toe heeft geleid is oa te zijn bij het CDA. Groen's adagium was toch 'wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd hem opnieuw te beleven'.

Ook ik, bj, betreur het dat er geen ruimte is voor de vrouw binnen de SGP. Dat hierin wellicht de refocultuur een grotere stem heeft dan Gods Woord, weet ik niet. Hiermee ben ik voorzichtig, wel denk ik dat je hierin consequent moet zijn en dan ook het koningshuis afwijzen. Ook in Gods Woord vinden we geen vrouwelijke koningen in de gunst van God. Mijn mening is hierin dat een participatie van de vrouw niet is af te wijzen, mits het geen emancipatische achtergrond heeft.

Is bovenstaande voor mij reden om geen lid te zijn van de SGP? Nee. Pas als de SGP haar theocratisch standpunt loslaat zou dat voor mij reden zijn om te bedanken. Maar stel je gerust, ook de mannenbroeders ter rechterzijde begrijpen niet altijd wat er met theocratie bedoeld wordt. (zie de jaren 70 en de voorkeursactie voor Ds. F. Mallan).

Groeten,

[Aangepast op 26/3/03 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Onderstaande conclusie laat ik voor jouw. Een partijprogramma is voor mij breder dan alleen onchristelijk of christelijk. Mijn bedoeling was om aan te geven dat de CU op dit moment niet in een behoefte voorziet omdat de stemmer ook terecht kan bij een andere politieke partij. Nogmaals schrijf ik dit niet om de CU haar plaats te ontzeggen binnen de politiek. De CU dient wel naar mijn mening haar kaders opnieuw aan te geven en haar program te heroverwegen wil ze uit deze neergang herstellen.
ok. de woorden 'geen legitieme' suggereerd dat je het 'fout' vindt. (niet legitiem is immers onwettig)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Voor alsnog geloof ik niet dat God Nederlands staatsburger is, dus ik betwijfel het of Hij stemrecht heeft. God zegent geen enkele partij met stemmen. Hij zegent mensen, en mensen stemmen. Maar ik zie het verband niet helemaal tussen Gods zegen en het aantal stemmen. Waarom is dan bijvoorbeeld de PvdA heel groot (veel zegen van God???) en de SGP weer vrij klein (weinig zegen van God???)
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Ndonselaar,

Ik bedoelde met die refocultuur niet bepaald de visie op art. 36. Wat dat onderwerp aangaat, wacht ik eigenlijk nog op een reactie van jou op mijn vraag: Hoe zie je de toekomst onder een SGP-regering.

Ik heb een beetje nagedacht over dit verschil tussen SGP en CU, helaas verhindert mijn handicap mij boeken van b.v. Groen en Hoedemaker te lezen. Gezien mijn ervaringen met de SGP denk ik dat heel concreet de praktische uitwerking die de SGP geeft aam haar standpunt en die de CU geeft, niet zo heel erg verschillend is. Veel verder dan tegen de bouw van een moskee stemmen zal de SGP meestal niet gaan.

Wat ik versta onder het handelen volgens de refocultuur is b.v. de SGP-visie op zaterdagsport, moderne media en de SGP-partijcultuur. (De vraag op de partijdag een paar jaar geleden of er geen orgel kon komen bij het zingen in plaats van een piano b.v.)

En het geven van simplistische oplossingen en reacties. Bij voorbeeld dat SGP-raadslid op de Veluwe die bij het tegenstemmen bij een crematorium-aanvraag opmerkte: Straks worden we allemaal verplicht om te gaan cremeren. Kijk, dan zit ik met kromme tenen en denk ik: met zo'n club wil ik niet vereenzelvigd worden.

Ik heb heel veel respect voor heel veel SGP-vertegenwoordigers, zoals daar zjn: Van der Vlies, Ds. Abma, Holdijk, H. Frens, Eppie Klein, J.H.E. Sterk, om er maar een paar te noemen, maar bij heel wat anderen denk ik vaak : je zit de belangen te behartigen van je eigen soort en kom daar alsjeblieft eerlijk voor uit.
Plaats reactie