Eerste nummer Herv. Kerkblad verschenen

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door japijo
onbeschofte reactie.
Jij bent het christenzijn onwaardig!!!
Welkom op het OSW forum

(om maar even met de deur in huis te vallen :$:$:$ )
japijo

Bericht door japijo »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door japijo
onbeschofte reactie.
Jij bent het christenzijn onwaardig!!!
Welkom op het OSW forum

(om maar even met de deur in huis te vallen :$:$:$ )
Sorry, sorry.

Dit was mijn eerste reactie. Ik was even behoorlijk ontsteld van zo'n reactie waarin de vijandschap heel duidelijk geproefd wordt.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door japijo
onbeschofte reactie.
Jij bent het christenzijn onwaardig!!!
Hier schrik ik toch echt wel van! Mijn bedoeling is om uit te leggen dat ik de weg die men met de HNHK is gegaan een heilloze weg vind. Dat is mijn mening en daar heb ik ook argumenten voor.

Mijn voornaamste argument is, dat ik zo'n alleingang niet kan rijmen met het bestaan van een wereldwijde veelkleurige kerk. Elke kerk die zich verheft boven een andere wantrouw ik om die reden. Ik zie het onderscheid wel tussen kerken, maar ik vind dat eerder een verdrietige zaak, dan dat ik me laat provoceren om ook een geharnast voorstander van een of andere christelijke gemeenschap te worden.
Wat heeft het voor zin (ja, ook in het licht van de eeuwigheid) om jezelf zo strak en polemisch te profileren.

Dat vind ik nu onchristelijk, aangezien het Christus is, die voor de eenheid bid.

Dat je een keer uitvalt, omdat je het niet met me eens bent, OK.

Maar probeer zelf ook enigszins nuchter te zijn en realiseer je wel dat met de perikelen rond de vorming van de HNHK dit soort emoties kennelijk weer loskomen.

De eigen dynamiek van tegenover elkaar staande partijen had wat mij betreft van te voren ingeschat moeten worden en voorkomen kunnen worden.

Want dit soort van benaderingen van elkaar kan toch nooit de bedoeling geweest zijn.

Gravo
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door japijo
onbeschofte reactie.
Jij bent het christenzijn onwaardig!!!
onbeschofte reactie!!
japijo

Bericht door japijo »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door japijo
onbeschofte reactie.
Jij bent het christenzijn onwaardig!!!
Hier schrik ik toch echt wel van! Mijn bedoeling is om uit te leggen dat ik de weg die men met de HNHK is gegaan een heilloze weg vind. Dat is mijn mening en daar heb ik ook argumenten voor.

Mijn voornaamste argument is, dat ik zo'n alleingang niet kan rijmen met het bestaan van een wereldwijde veelkleurige kerk. Elke kerk die zich verheft boven een andere wantrouw ik om die reden. Ik zie het onderscheid wel tussen kerken, maar ik vind dat eerder een verdrietige zaak, dan dat ik me laat provoceren om ook een geharnast voorstander van een of andere christelijke gemeenschap te worden.
Wat heeft het voor zin (ja, ook in het licht van de eeuwigheid) om jezelf zo strak en polemisch te profileren.

Dat vind ik nu onchristelijk, aangezien het Christus is, die voor de eenheid bid.

Dat je een keer uitvalt, omdat je het niet met me eens bent, OK.

Maar probeer zelf ook enigszins nuchter te zijn en realiseer je wel dat met de perikelen rond de vorming van de HNHK dit soort emoties kennelijk weer loskomen.

De eigen dynamiek van tegenover elkaar staande partijen had wat mij betreft van te voren ingeschat moeten worden en voorkomen kunnen worden.

Want dit soort van benaderingen van elkaar kan toch nooit de bedoeling geweest zijn.

Gravo
Beste Gravo.

Ik volg al sinds mei alle bewegingen op dit forum. Ik heb nooit gereageerd. Gisteren las ik jou reactie. Ik schrok van dit soort reacties op een forum en las er haat uit.
Voor het eerst storte ik me op het forum en sprak een reactie uit die niet overdacht was. Dat spijt me. Zo was het niet bedoeld. Ik hoop dat je dat begrijpt, maar ik wordt wel eens ziek van hatelijke reacties tegen over elkaar. Waarom kan men elkaar niet gewoon respecteren zonder de ander z'n kerkgenootschap de grond in te boren???
Nogmaals, mijn eerste reactie was niet zo bedoeld. Dat neemt niet weg dat ik mij absoluut niet kan vinden in wat jij zegt.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door japijo
onbeschofte reactie.
Jij bent het christenzijn onwaardig!!!
Hier schrik ik toch echt wel van! Mijn bedoeling is om uit te leggen dat ik de weg die men met de HNHK is gegaan een heilloze weg vind. Dat is mijn mening en daar heb ik ook argumenten voor.

Mijn voornaamste argument is, dat ik zo'n alleingang niet kan rijmen met het bestaan van een wereldwijde veelkleurige kerk. Elke kerk die zich verheft boven een andere wantrouw ik om die reden. Ik zie het onderscheid wel tussen kerken, maar ik vind dat eerder een verdrietige zaak, dan dat ik me laat provoceren om ook een geharnast voorstander van een of andere christelijke gemeenschap te worden.
Wat heeft het voor zin (ja, ook in het licht van de eeuwigheid) om jezelf zo strak en polemisch te profileren.

Dat vind ik nu onchristelijk, aangezien het Christus is, die voor de eenheid bid.

Dat je een keer uitvalt, omdat je het niet met me eens bent, OK.

Maar probeer zelf ook enigszins nuchter te zijn en realiseer je wel dat met de perikelen rond de vorming van de HNHK dit soort emoties kennelijk weer loskomen.

De eigen dynamiek van tegenover elkaar staande partijen had wat mij betreft van te voren ingeschat moeten worden en voorkomen kunnen worden.

Want dit soort van benaderingen van elkaar kan toch nooit de bedoeling geweest zijn.

Gravo
Gravo met je hele verhaal vergeet je dat de PKN een kerk geworden is die fundamenten heeft en geloofsbelijdenissen die tegen Gods Woord ingaan. Vanuit die gedachten gang kan de HNHK niet meegaan.
Juist omdat de herv kerk Gods Woord en Wet niet meer voor de volle honderd procent wil vervullen heeft men zelf voor deze heilloze weg gekozen.

Alleen over deze materie is al zoveel gezegd en geschreven dat we de discussie hier maar beter kunnen sluiten.
Ten eerste gaat de posting over het blad van de Hertsteld ned. herv kerk, dus laten we on Topic blijven.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik kan dit niet halen uit de posting van Gravo. uit die posting klinkt alleen maar verachting richting de HNHK en dat is zeer ten onrechte.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Gravo met je hele verhaal vergeet je dat de PKN een kerk geworden is die fundamenten heeft en geloofsbelijdenissen die tegen Gods Woord ingaan. Vanuit die gedachten gang kan de HNHK niet meegaan.
Ja. En de kerkorde van '51 klopt ook niet.

Einde discussie.

Hierbij een verzoek om alle PKN discussie's te weren. Ik geloof dat het nog niemand goed heeft gedaan, sterker nog; ik denk dat er een hoop zondige gedachten uigekomen zijn, waar eerder de satan mee gediend is dan God.
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Hierbij een verzoek om alle PKN discussie's te weren. Ik geloof dat het nog niemand goed heeft gedaan, sterker nog; ik denk dat er een hoop zondige gedachten uigekomen zijn, waar eerder de satan mee gediend is dan God.
Nou, dat betwijfel ik. Als discussieren over de PKN een beweging 'ad fontes' - terug naar de bronnen - teweeg kan brengen....

... terug naar de Bron... het Woord van God... het Levende Woord van God...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door de Paus
Nou, dat betwijfel ik. Als discussieren over de PKN een beweging 'ad fontes' - terug naar de bronnen - teweeg kan brengen....

... terug naar de Bron... het Woord van God... het Levende Woord van God...
Sorry Paus, maar dit komt op mij toch een beetje naief over. Zie nou eens hoe erover is gediscussieerd, wat er gezegd is over en weer, hoe men bijvoorbeeld de Herstelde "broeders" keihard in de kou zet als het over gebruik van gebouwen gaat. Hoe kan nou ooit uit die discussie iets goeds voortkomen??
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door japijo

Beste Gravo.

Ik volg al sinds mei alle bewegingen op dit forum. Ik heb nooit gereageerd. Gisteren las ik jou reactie. Ik schrok van dit soort reacties op een forum en las er haat uit.
Voor het eerst storte ik me op het forum en sprak een reactie uit die niet overdacht was. Dat spijt me. Zo was het niet bedoeld. Ik hoop dat je dat begrijpt, maar ik wordt wel eens ziek van hatelijke reacties tegen over elkaar. Waarom kan men elkaar niet gewoon respecteren zonder de ander z'n kerkgenootschap de grond in te boren???
Nogmaals, mijn eerste reactie was niet zo bedoeld. Dat neemt niet weg dat ik mij absoluut niet kan vinden in wat jij zegt.
Dag Japijo, we zijn in botsing gekomen doordat wij beiden kennelijk emotioneel betrokken zijn bij de vorming van de HNHK.

Dan lijkt de diepe teleurstelling die ik voel bij de vorming van de HNHK en ook het feit dat ik die stap meen te moeten afwijzen misschien op haat en verachting. Maar dat is niet zo. Het is eenvoudigweg een andere opvatting.

Je excuses voor jouw rol in deze aanvaring wil ik uiteraard aanvaarden.

Wat wel duidelijk wordt is dat er veel verschillende soorten christenen zijn, die ook heel verschillend over ontwikkelingen oordelen.

Mijn adagium is, dat er niet veel anders opzit dan dat als een gegeven te accepteren.

Het is wel op te lossen, maar dan vervallen we al snel in het ontnemen van de titel christen aan de andere partij. En dan staat het ons uiterraad vrij om de ander van van alles en nog wat te betichten.

Aangezien ik daar onder geen enkele voorwaarde toe bereid ben, moet ik leven met de realiteit, dat er enorm veel vormen van christen-zijn naast elkaar bestaan en dat er toch geen enkele vorm het alleenrecht op die titel kan claimen.

Moeilijk, maar onvermijdelijk. Zelfs officiele belijdenisgeschriften heffen dat dilemma niet op.

Mocht ik op enigerlei wijze hebben gesuggereerd dat de leden van de HNHK geen christenen meer genoemd mogen worden, dan zou ik een van mijn diepste overtuigingen hebben overtreden. Ik geloof dat ik dat ook niet gedaan heb.

Waar ik misschien te hard heb geoordeeld of te voorbarig, wil ik ook graag mijn spijt daarover betuigen.

En verder is het een wijs woord om deze discussie (voorlopig) op te schorten, hoewel ik denk dat wat er in 2004 gebeurd is in veel kerken nog wel wat staartjes zal krijgen.

Gravo
Plaats reactie