Eerste nummer Herv. Kerkblad verschenen

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Meneer gravo,

"Het gaat mij om het geestelijke gehalte. Ik vind, eerlijk gezegd, de inhoud van de meditaties nogal mager. Vol bekende frasen en goed in het gehoor liggende zinnetjes (vooral bij ds. Reinders, wat mij betreft)."

Zoals, en wat mis je precies. En welke zinnetjes zijn bekende frasen?

"Allemaal energie, hard werken, dat ongetwijfeld weer gerechtvaardigd zal worden vanwege het 'goede doel', maar intussen wel alle energie opslokt (sommige predikanten moeten nu al minderen vanwege de werkdruk)."

Dat is inderdaad triest. Maar alle arbeid zal niet zinloos zijn als de Heere daar Zijn zegen over wil geven en dat is inderdaad voor het goede doel: Het bewaren van de waarheid en het openlijk belijden daarvan in eenheid van het geloof. Het gaat ze om de eenheid in het geloof.

"Triest is ook de onvermijdelijke commissie voor de toelating tot het predikambt. Laten we die vanaf nu maar "Herstelde Zeef" noemen. Daar en nergens anders gaat gewaakt worden over het profiel en de identiteit van HNHK."

Vanwaar zo'n triest gezicht trekken m.b.t. de commissie toelating? Of wil je dat de wolven weer gerust de kerk kunnen binnenkomen in schaapsklederen?
Waarom zo'n minzame benaming: "Herstelde Zeef"? Waarom zo min doen over het achtergebleven restantje van de NHK?

Weg ruimte, weg veelkleurigheid. Het is de zich nu realiserende versmalling, die ik zo triest vind spreken uit Hervormd Kerkblad."

Och och, is dat je probleem? Weg dwaalleraren, weg menselijke liturgische verzinsels? De HNHK is NIETS smaller dan de herv.-geref. beweging. Wel smaller dan de vroegere NHK, maar dat komt omdat de midden-orthodoxie en de vrijzinnigheid ten diepste toch niet mochten behoren tot de NHK. Die wolven horen daar niet thuis. Je vindt de uitgangspunten van dit forum zeker ook te smal?

Het lijkt erop dat men te hoog gegrepen heeft, de geestelijke leidslieden hebben niet het vermogen om te organiseren (allerlei hulp moet er worden ingeroepen)"

Geestelijke leidslieden? Dat soort 'godsdienstige' taal ken ik absoluut niet. Te hoog gegrepen? Welnee, het is plicht, het gaat niet om willen, het gaat om een plicht de eenheid der kerk weer te zoeken in landelijk verband.

"maar ze kunnen hoogswaarschijnlijk door hun stramme opstelling uit het verleden nu ook eigen mensen niet al te soepel voorgaan op de gekozen weg. Zijn sommigen niet wat te oud?Al die dingen hebben hun weerslag op het geestelijk gehalte."

Zo, jij hebt erg veel kunnen afleiden uit het Herv. Kerkblad. Zo veel dat je heel veel oordelen hebt klaarliggen. Stramme opstelling: TEGENOVER WAT?
Hoezo kunnen ze anderen niet soepel voorgaan?
Van der Graaf zei dat er veel jonge dominees bij de HNHK waren...nu is het weer te oud, het is ook nooit goed. Als het te jong was: Te onervaren. Als het te oud was: Te stram. Als het middenin was had je nog wel weer een stok gevonden. Wel, jouw reactie loopt ook weer niet over van liefde voor (in jouw ogen) dolende schapen. Om maar niet te spreken van geestelijkheid. Ik mis trouwens de onderbouwing van de link met de conclusie: Dit heeft zijn weerslag op het geestelijke gehalte....?

"Overigens: als men besluit om nog steeds studenten van de Universiteit toe te laten tot het predikambt, dan komt men nog in aanvaring met de GG bij eventuele besprekingen."

Dat is dan jammer voor de GG, want die heeft de plicht weder te keren en samen te komen. Wat zoek je toch weer een problemen die er niet zijn.

Weet iemand hoe de HNHK dat gaat regelen?

Nee.

Groet,
Refojongere
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
i.p.v. geen abonnement, zal ik nu een proefabonnement van ongeveer 3 nummers aanvragen
heb ik intussen gedaan
en de toezegging ontvangen dat we nog 1 proefexemplaar (nr 2 dus) zullen ontvangen

en ik hoop heel erg dat nr 2 een andere inhoud zal hebben dan nr 1
ja, dat hoop ik heeeeel erg!
Annemoon, Annemoon, toch, wat kunnener toch verschillende gedachten wezen overn een blad. De één vind het een fijn blad, de ander weer niet. Het is nooit goed, kan ook niet want het is allemaal van mensen. Maar laten we oppassen dat we het blad niet gaan lezen met een vooroordeel, maar hopen dat erwat in staat om ons op te wekken tot eer en verheerlijking van de Heere.
Bovendien heeft de meditaite van ds v/d Bas mij erg aangesproken, n.a.v. neig mijn hart niet tot een kwade zaak.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
wat kunnener toch verschillende gedachten wezen overn een blad
mag dat niet dan?
Tuurlijk, maar probeer het goede ervan in te zien.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ds. D. Heemskerk in Terdege:

*De afgescheidenen zagen zich genoodzaakt een eigen theologische opleiding op te zetten. Volgt de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk dat voorbeeld?

„Er is een commissie ingesteld die op dit punt onderzoek gaat verrichten. Het stichten van een eigen universiteit is niet haalbaar. Wel staan we op het standpunt, in de lijn van onze oudvaders, dat voor predikanten een academische theologische opleiding vereist is.â€
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Dat intervieuw met ds. Heemskerk heb ik ook gelezen en ik moet zeggen dat hij zijn standpunt goed verwoord, geen afzetten tegen degenen die PKN bleven. Wat dat betreft vind ik het beter als het intervieuw met ds. Hovius, ik vond hem een beetje grimmig ten opzichte van de Herstel Hervormden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoi Toeschouwer,

Ik heb zelf Terdege niet, zou je misschien het interview met ds. W. Chr. Hovius kunnen plaatsen, ik mag hem altijd graag horen.

Ik hoor graag beide kanten van de zaak, houd je scherp.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Ik zou dat wel willen, maar ik ben een digibeet. Er is vast wel een ander die het voor je doen kan en wil. Ik zou het helemaal opnieuw moeten tikken. Anders bel je naar de RD Media groep en sturen ze je het vast wel toe.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Nummer 2 is uit. Zaterdag of zondag hoop ik het helemaal te lezen. Nu heb ik alleen de meditatie gelezen. Ook deze predikant schrijft vanuit de verkiezing. Dat is niet om kritiek te hebben maar een constatering. Ik ken deze predikant niet en weet dus niet of dat de basis van zijn prediking is.
Een beter fundament vind ik 'de algenoegzaamheid van het offer van Christus'.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Nummer 2 is uit.
Klik hier
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
hersteldnhk.nl

Bericht door hersteldnhk.nl »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Nummer 2 is uit.
Klik hier
Voor aanmelding:
Klik hier [/quote]
hersteldnhk.nl

Bericht door hersteldnhk.nl »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Dat intervieuw met ds. Heemskerk heb ik ook gelezen en ik moet zeggen dat hij zijn standpunt goed verwoord, geen afzetten tegen degenen die PKN bleven. Wat dat betreft vind ik het beter als het intervieuw met ds. Hovius, ik vond hem een beetje grimmig ten opzichte van de Herstel Hervormden.
Trouwens het stuk van de week van Ds. Golverdingen is ook duidelijk. De weg van wederkeer is afgesloten met de PKN.

Zouden die PKN'ers nou niet achter hun oren gan krabben?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door hersteldnhk.nl
Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Dat intervieuw met ds. Heemskerk heb ik ook gelezen en ik moet zeggen dat hij zijn standpunt goed verwoord, geen afzetten tegen degenen die PKN bleven. Wat dat betreft vind ik het beter als het intervieuw met ds. Hovius, ik vond hem een beetje grimmig ten opzichte van de Herstel Hervormden.
Trouwens het stuk van de week van Ds. Golverdingen is ook duidelijk. De weg van wederkeer is afgesloten met de PKN.

Zouden die PKN'ers nou niet achter hun oren gan krabben?
Je moest eens weten hoeveel al achter de oren is gekrabd. Je moet niet net doen alsof alles zonder slag of stoot is verlopen.
hersteldnhk.nl

Bericht door hersteldnhk.nl »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door hersteldnhk.nl
Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Dat intervieuw met ds. Heemskerk heb ik ook gelezen en ik moet zeggen dat hij zijn standpunt goed verwoord, geen afzetten tegen degenen die PKN bleven. Wat dat betreft vind ik het beter als het intervieuw met ds. Hovius, ik vond hem een beetje grimmig ten opzichte van de Herstel Hervormden.
Trouwens het stuk van de week van Ds. Golverdingen is ook duidelijk. De weg van wederkeer is afgesloten met de PKN.

Zouden die PKN'ers nou niet achter hun oren gan krabben?
Je moest eens weten hoeveel al achter de oren is gekrabd. Je moet niet net doen alsof alles zonder slag of stoot is verlopen.
Dat bedoel ik nou! Zeker waar wat je er neer schrijft. Er zijn geen klappe gevalle. Maar de PKN stoot door en er is geen enkel respect voor de medemens. Men heeft het over een missionair elan. Maar waar is dat?
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Meneer gravo,

"Het gaat mij om het geestelijke gehalte. Ik vind, eerlijk gezegd, de inhoud van de meditaties nogal mager. Vol bekende frasen en goed in het gehoor liggende zinnetjes (vooral bij ds. Reinders, wat mij betreft)."

Zoals, en wat mis je precies. En welke zinnetjes zijn bekende frasen?

"Allemaal energie, hard werken, dat ongetwijfeld weer gerechtvaardigd zal worden vanwege het 'goede doel', maar intussen wel alle energie opslokt (sommige predikanten moeten nu al minderen vanwege de werkdruk)."

Dat is inderdaad triest. Maar alle arbeid zal niet zinloos zijn als de Heere daar Zijn zegen over wil geven en dat is inderdaad voor het goede doel: Het bewaren van de waarheid en het openlijk belijden daarvan in eenheid van het geloof. Het gaat ze om de eenheid in het geloof.

"Triest is ook de onvermijdelijke commissie voor de toelating tot het predikambt. Laten we die vanaf nu maar "Herstelde Zeef" noemen. Daar en nergens anders gaat gewaakt worden over het profiel en de identiteit van HNHK."

Vanwaar zo'n triest gezicht trekken m.b.t. de commissie toelating? Of wil je dat de wolven weer gerust de kerk kunnen binnenkomen in schaapsklederen?
Waarom zo'n minzame benaming: "Herstelde Zeef"? Waarom zo min doen over het achtergebleven restantje van de NHK?

Weg ruimte, weg veelkleurigheid. Het is de zich nu realiserende versmalling, die ik zo triest vind spreken uit Hervormd Kerkblad."

Och och, is dat je probleem? Weg dwaalleraren, weg menselijke liturgische verzinsels? De HNHK is NIETS smaller dan de herv.-geref. beweging. Wel smaller dan de vroegere NHK, maar dat komt omdat de midden-orthodoxie en de vrijzinnigheid ten diepste toch niet mochten behoren tot de NHK. Die wolven horen daar niet thuis. Je vindt de uitgangspunten van dit forum zeker ook te smal?

Het lijkt erop dat men te hoog gegrepen heeft, de geestelijke leidslieden hebben niet het vermogen om te organiseren (allerlei hulp moet er worden ingeroepen)"

Geestelijke leidslieden? Dat soort 'godsdienstige' taal ken ik absoluut niet. Te hoog gegrepen? Welnee, het is plicht, het gaat niet om willen, het gaat om een plicht de eenheid der kerk weer te zoeken in landelijk verband.

"maar ze kunnen hoogswaarschijnlijk door hun stramme opstelling uit het verleden nu ook eigen mensen niet al te soepel voorgaan op de gekozen weg. Zijn sommigen niet wat te oud?Al die dingen hebben hun weerslag op het geestelijk gehalte."

Zo, jij hebt erg veel kunnen afleiden uit het Herv. Kerkblad. Zo veel dat je heel veel oordelen hebt klaarliggen. Stramme opstelling: TEGENOVER WAT?
Hoezo kunnen ze anderen niet soepel voorgaan?
Van der Graaf zei dat er veel jonge dominees bij de HNHK waren...nu is het weer te oud, het is ook nooit goed. Als het te jong was: Te onervaren. Als het te oud was: Te stram. Als het middenin was had je nog wel weer een stok gevonden. Wel, jouw reactie loopt ook weer niet over van liefde voor (in jouw ogen) dolende schapen. Om maar niet te spreken van geestelijkheid. Ik mis trouwens de onderbouwing van de link met de conclusie: Dit heeft zijn weerslag op het geestelijke gehalte....?

"Overigens: als men besluit om nog steeds studenten van de Universiteit toe te laten tot het predikambt, dan komt men nog in aanvaring met de GG bij eventuele besprekingen."

Dat is dan jammer voor de GG, want die heeft de plicht weder te keren en samen te komen. Wat zoek je toch weer een problemen die er niet zijn.

Weet iemand hoe de HNHK dat gaat regelen?

Nee.

Groet,
Refojongere
Ach meneer Refojongere,

Weet u, mijn hele probleem met de HNHK is niet, dat ik de opstartproblemen niet begrijp van een nieuw kerkverband, ook is de verhouding oud / jong niet echt relevant.

Mijn eigenlijke probleem is, dat ik eenvoudig niet kan geloven, dat zo'n kleine groep als een van de weinigen in staat is om met de waarheid samen te gaan wonen.

Want die indruk krijg ik toch wel, wanneer ik de bezwaren tegen de PKN beluister. Ik weet dan ook nog dat en passant gedacht wordt dat de hele RK, alle evangelicalen, alle pinksterchristenen en wat voor belangrijke andere groeperingen uit het hele wereldwijde christendom niet deugen.

Als dat waar is dan heeft de waarheid zich inderdaad in een paar trouwe hervormde gemeenten in het landje Nederland teruggetrokken en is de boodschap van de Bijbel kennelijk niet in staat geweest om verder te komen en is de belofte dat van alle talen natien volken en tongen mensen zullen komen tot de kennis van Christus een onterechte belofte geweest.

Dat kan niet zo zijn, dus geloof ik gewoon niet dat de pretenties van de HNHK ook maar op enigerlei wijze waar gemaakt kunnen worden.

Omwille van vele christenen, die niet verbonden zijn met de HNHK weiger ik de HNHK hoger te waarderen dan de kerken waar die christenen zich in bevinden.

Ik ben best bereid om ook de HNHK te zien als een van de kerken waarin de gemeente van Christus zich heeft georganiseerd, maar haak af, wanneer de HNHK van zichzelf zegt, dat ze zich positief onderscheidt van de PKN. Daar is het hele verhaal toch iets te triest voor.

Velen zullen elkaar overigens in Gods heerlijkheid weer ontmoeten. Zeer onverstandig dus om daar nu geen rekening mee te houden, want een discussie over wie er nu aan de rechterhand van Christus mag gaan zitten is door Hem al eens grondig de kop ingedrukt.

Gravo
Plaats reactie