CDA......CU.......SGP de voor's en tegen's

lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Robert
Als jij een hindoe-collega hebt laat je toch ook geen andere goden toe?
Jij vind dus dat een christen-directeur geen niet-christenen aan moet nemen?

Wij laten geen andere goden toe. Er zijn al mensen die 'andere goden' aanbidden. Hun godsdienst wijs ik af, maar deze mensen als persoon absoluut niet. En als ze het praktisch met hen eens ben werk ik graat met hen samen.
Een paar maanden terug was er een interview met mevrouw van der Hoeven gehouden (in Aan de Hand of plugged-in?? in ieder geval zo'n opvoedkundig blad) en daar zei zij dat het geen christelijke partij was maar een partij waar christenen in zitten.
Zij ontkent dus het eerste en jij ontkent het tweede..

Enne Kridje: wie zegt er dat het om de burgerlijke/ceremoniele wetten gaan die afgeschaft zijn? Waarom zou er dan door het hele NT zoveel gezegd worden over de vervulling der gehele wet, namelijk de liefde?

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

de SGP bestaat al 80 jaar

de CU gelooft 10 jaar
CDA 20 jaar.

Nee er wordt echt samen gewerkt hoor.
Die christenen waar jij zo hoog van opgeeft, zijn er dus wel de oorzaak van dat Nederland politiek zo verdeeld zijn.
Als ze echter christenen waren geweest dan hadden zijn op de enige Christelijke partij gestemd op dat moment de SGP ipv nieuwe partijen op te richten.
CDA komt voort uit KVP, ARP en CHU.
De ARP is opgericht in 1879 en daarmee ouder dan de SGP.
De CHU is opgericht in 1908. (ook ouder dan de SGP)
Alleen de KVP komt van na de SGP (1948)
Madtice: Robert, over die kwestie van de Sabbath bestaat al een Topic, ik ben de naam even kwijt. Maar zoek 'm op en verklaar je nader. Ik ben het namelijk met je eens, maar kan niet meer 'nieuwe woorden' vinden om mijn betoog te verdedigen.
Ik kan hem niet vinden.....
Als Paulus het over wetten heb die we niet hoeven te houden dan bedoel hij de ceremoniele en burgelijke wetten en niet de wet der zeden (10 geboden)!
Behalve het 4e gebod dan, dat hebben we wel een beetje aangepast. Oh ja, en het eerste gebod ook! (we maken wel gesneden beelden)

Maar goed, waar haal jij vandaan dat Paulus met 'de wet' (die ALTIJD in de Bijbel de HELE wet beslaat) alleen de cerimoniele wetten bedoelt?
Een bedrijf en een politieke partij vind ik totaal geen vergelijking! Dit zijn duidelijk 2 verschillende dingen die een totaal verschillende functie hebben!
Je hebt gelijk. In de politiek is het samenwerken met 'anderen' nog veel belangrijker, omdat we wel met elkaar MOETEN samen leven.
Daniel en zijn drie vrienden leefde in Babel maar onderhielden hun eigen wetten en God zegende hun daardoor en gaf hun veel wijsheid!
Maar Daniel wilde die wetten niet aan anderen opdringen.
Daniel die maakte geen overeenkomsten of iets dergelijks om beter in de publieke opinie te komen. Nee, hij bleef wie hij was en ging niet voor de mens! Laten we dit niet vergeten bij politiek bedrijven als christen!
Ga ik voor! Daniel werkte als christen mee aan de besturing van het land, zonder zijn moraal op te dringen aan dat land. Juist op die manier was hij een lichtend licht en een voorbeeld!
Maar ik denk dat het weinig nut heb om hier nog langer over te discusseren want we zullen toch niet dichter bij elkaar komen.
Ik ben weldegelijk over te halen.
Ik was ooit lid van de ChristenUnie, en voerde deze anti-CDA discussies met anderen, maar dan van jullie kant af.

Het zijn de vele gesprekken en het grondig bestuderen van de Bijbel die mijn huidige opinie gevormd hebben.

Als ik goede argumenten krijg ben ik over te halen. Maar dan zul je me moeten overtuigen dat de overheid het christelijk moraal aan de bevolking op moet leggen. Of dat je als christen geroepen bent om niet alleen het evangelie, maar ook 'de wet' te verspreiden.
En ondanks de verschillen en dat ik het niet met je eens ben waardeer ik je wel!
Je moest eens weten hoe vaak ik het voor de SGP opneem tegen buitenkerkelijke :) maar intern vind ik de discussie wel belangrijk.
Maar het is zeker goed te horen dat je het CDA in die mate respecteerd.
Ik vind het heel erg als CU-ers of SGP-ers ordelen over het 'christenschap' van het CDA of CDA-ers.
Al blijf wel heel duidelijk mijn standpunt dat je geen christelijk in je naam mag voeren als je dat niet tot uitdrukking brengt!
Ik vind dat je het mag voeren als je geloofd dat Jezus Christus gestorven is voor jou zonden.
En dan: "De vreze des HEERE is het beginsel der wijsheid"
Zij ontkent dus het eerste en jij ontkent het tweede..
Dat is ten diepste hetzelfde als wat ik zeg.
Je kunt geen christelijke politiek voeren, je kunt alleen als christen politiek voeren.
Het CDA is inderdaad een groepering christenen die politiek voeren.

Zo denk ik ook dat je geen christelijk bedrijf kunt hebben. Alleen de kerk is christelijk.
Carpe Diem tamen Memento Mori
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Robert
Maar Daniel wilde die wetten niet aan anderen opdringen.
Ga ik voor! Daniel werkte als christen mee aan de besturing van het land, zonder zijn moraal op te dringen aan dat land. Juist op die manier was hij een lichtend licht en een voorbeeld!
Al blijf wel heel duidelijk mijn standpunt dat je geen christelijk in je naam mag voeren als je dat niet tot uitdrukking brengt!
Ik vind dat je het mag voeren als je geloofd dat Jezus Christus gestorven is voor jou zonden.
En dan: "De vreze des HEERE is het beginsel der wijsheid"
Toch liet Daniel heel duidelijk merken wat zijn mening was die gebaseerd was op de heilige schrift! Als er dan een stemming was dan stemde hij zoals de heilige schrift het wilde! Dit mis ik bij het CDA!
Zeker als je ook nog zegt dat iemand alleen de naam christelijk mag dragen als zijn zonde zijn vergeven door Christus! Hoe kan het CDA dan de naam christelijk dragen met een moslim en je weet het verder wel?

De SGP dringt ook geen regels en wetten op maar ze gaan gewoon voor 100 % voor het Woord van God! Het gaat om de wil van God en niet van de mens!
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

DEN HAAG - De samenwerking tussen SGP en ChristenUnie in de Tweede Kamer is al enkele jaren geleden verslechterd, lang voordat er voor de ChristenUnie een vrouw aan het Binnenhof verscheen.
.
Dat schrijft SGP-leider Van der Vlies deze week in het partijblad De Banier. Niet pas met de komst van mevrouw Huizinga, maar al meteen na de fusie van RPF en GPV bestond van die kant weinig animo meer om in debatten mede namens de SGP te spreken. Ook hadden zij er geen behoefte meer aan de SGP namens de ChristenUnie te laten spreken. De tijd brak aan dat voor de ChristenUnie regeringsdeelname niet geheel illusoir meer leek. „De partij zocht een eigen profiel en had de SGP daarbij minder ’nodig’ dan voorheen.â€
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

smerig van vdVlies.
het vrouwenstandpunt is al een sta-in-de-weg sinds de eerste besprekingen voor een fusie, waar in het begin de SGP bij betrokken was.

En het is allang een issue, ook al bij de gemeenteraadsverkiezingen locaal, als SGP en CU (RPF/GPV) samen een lijst hebben. Dan mogen er van de SGP nml geen vrouwen hoog op de lijst staan.

blah.
Carpe Diem tamen Memento Mori
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Robert
smerig van vdVlies.
het vrouwenstandpunt is al een sta-in-de-weg sinds de eerste besprekingen voor een fusie, waar in het begin de SGP bij betrokken was.

En het is allang een issue, ook al bij de gemeenteraadsverkiezingen locaal, als SGP en CU (RPF/GPV) samen een lijst hebben. Dan mogen er van de SGP nml geen vrouwen hoog op de lijst staan.

blah.
Het gaat over samenwerken in dit stukje en niet over fusie! Laten we dit niet door elkaar halen!

Wat je over het gemeentelijk nivo zegt is wel een beetje krom! Ik ben het dan ook niet op dit punt met de meeste plaatselijke SGP-organisatie eens!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"het vrouwenstandpunt is al een sta-in-de-weg sinds de eerste besprekingen voor een fusie, waar in het begin de SGP bij betrokken was."

Hoho, wie moet er nu aan wie tegemoet komen zeg? Wie was er nou eerder de SGP of de ChristenUnie? Blijkbaar vond de CU het nodig om niet bij de SGP te gaan en nu moet de SGP zeker concessies gaan doen om het CU in het bootje te krijgen?

"En het is allang een issue, ook al bij de gemeenteraadsverkiezingen locaal, als SGP en CU (RPF/GPV) samen een lijst hebben. Dan mogen er van de SGP nml geen vrouwen hoog op de lijst staan."

O, wat erg zeg. Nou komen we echt heel wat tekort, want vrouwen zijn echt onmisbaar in de politiek. Niet dus. Opeens gaat de CU moeilijk doen over dat de SGP geen vrouwen in de partij wil. Nou, omwille van kracht door samenwerking kan de CU daar toch best wel aan toegeven, zo principieel is het voor de CU ook weer niet hoor, wel voor de SGP. Dus het is makkelijker voor de CU om toe te geven dan voor de SGP. Ofwel: CU, zeur niet.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Het gaat over samenwerken in dit stukje en niet over fusie! Laten we dit niet door elkaar halen!
Ik geef aan dat dit al veel langer speelt.
Buiten dat hoef ik toch niet te refereren aan de reactie van de SGP fractie toen de eerste CU vrouw in de 2e kamer kwam.
Reforjongere: Hoho, wie moet er nu aan wie tegemoet komen zeg? Wie was er nou eerder de SGP of de ChristenUnie?
Wat een rare manier van denken.
"Wij waren er eeder"
"Jullie moeten ons tegemoet komen"

Je moet er samen uitkomen. En zolang de SGP geen vrouwen wil is dat één (van de) redenen voor de CU om niet samen te werken. En als dit 'wij waren er eerder' ook de attitude is van de SGP fractie zou dat voor mij ook een goede reden zijn.

Toch wel ene hele rare houding hoor RefoJongere.
Blijkbaar vond de CU het nodig om niet bij de SGP te gaan en nu moet de SGP zeker concessies gaan doen om het CU in het bootje te krijgen?
Als je samengaat zal je altijd concessie moeten doen. Niet alleen de CU, maar ook de SGP.

Er is nooit sprake geweest van 'de ene partij gaat in de andere op'.
Misschien is dat wat de SGP wil, maar bij een fusie ga je samen verder. Zoals RPF / GPV ook gefuseerd zijn.
O, wat erg zeg. Nou komen we echt heel wat tekort, want vrouwen zijn echt onmisbaar in de politiek.
Ook weer zo'n hele rare opmerking vanuit je eigen gedachte geformuleerd.
Als de CU vrouwen heeft, collega's, die veel kennis en ervaring hebben. Die ze waarderen, dan is het onmogelijk om hen de laan uit te sturen voor een fusie.

Je gaat toch niet je halve ledenbestand en de helft van je medewerkers wegsturen zodat je met een ander kunt fuseren????

Vrouwen zijn net zo onmisbaar in de politiek als mannen. Of, om het anders te zeggen: mensen zijn onmisbaar in de politiek.

We praten over mensen.
Niet dus. Opeens gaat de CU moeilijk doen over dat de SGP geen vrouwen in de partij wil.
Dat komt omdat de SGP al jaren moeilijk doet over de vrouwen op de CU lijsten (als er samenwerking is)
Het is dus niet dat de CU een probleem heeft met het eigen-vrouwen standpunt,
maar met het feit dat de SGP constant problemen heeft met de CU lijst.
Nou, omwille van kracht door samenwerking kan de CU daar toch best wel aan toegeven, zo principieel is het voor de CU ook weer niet hoor, wel voor de SGP.
Reken maar dat dat principieel is.
De SGP maakt een karikatuur van de christen-politiek met haar vrouwenstandpunt.
Dus het is makkelijker voor de CU om toe te geven dan voor de SGP. Ofwel: CU, zeur niet.
sorry, echt een bizarre redenering.
Carpe Diem tamen Memento Mori
rekna
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 apr 2002, 04:18

Bericht door rekna »

Net terug uit den Haag.

Wel somber voor met name de CU en een beetje ook wel voor de SGP. CU 2 zetels en een restzetel, dus drie en de SGP 2 zetels met fors stemmenverlies.

Waarschijnlijk toch veel strategische CDA-stemmers geweest.

En ja, wanneer de SGP en de CU de zetels vastgehouden hadden zou de PvdA de grootste geworden zijn, er van uitgaand dat de strategen van de SGP en de CU 2 zetels voor de CDA opgeleverd hebben.

Van de Vlies zei vanavond: een strategisch goede stem is in dit geval geen principiëel verantwoorde stem. Daar ben ik het mee eens.

Nu maar afwachten wat het allemaal wordt. Balkenende heeft in ieder geval, terecht, nog geen zin in de PvdA.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Nu na de verkiezingen blijkt toch maar weer duidelijk wat de Christelijke partijen zijn en welke het niet zijn. Vooral het CDA valt mij tegen. Of moet ik zeggen DA om maar met tukkertje te spreken.

Teneerste omdat de zogenaamde gereformeerde Balkenende een kabinet overwoog met D'66. Dit temeer omdat D'66 even groot is als de SGP en CU samen. Als hij een beetje christelijk was geweest had hij eerst SGP en CU genoemd in tegenstelling tot de meest goddeloze partij van Nederland.

Verder viel me in het RD nog wat anders op. Van der Vlies verwoorde het verlies zo: Tijdens de campagne hebben we overvolle zalen ontmoetâ€
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Teneerste omdat de zogenaamde gereformeerde Balkenende een kabinet overwoog met D'66. Dit temeer omdat D'66 even groot is als de SGP en CU samen. Als hij een beetje christelijk was geweest had hij eerst SGP en CU genoemd in tegenstelling tot de meest goddeloze partij van Nederland.
Dat ben ik wel met je eens. Mijn eerste reactie toen ik dat hoorde was: Nou dat hebben de CU'ers en SGP'ers die op het CDA gestemd hebben dan mooi voor elkaar!

Toch wil ik een kanttekening plaatsen: D66 is één partij en CU/SGP zijn twee partijen die samen ongeveer even groot zijn als D66. Een kabinet van CDA/VVD/CU/SGP is per definitie instabieler dan een variant CDA/VVD/D66 omdat er meer partijen deelnemen. De geschiedenis heeft geleerd: hoe meer partijen in het kabinet, hoe instabieler.

CU en SGP lijken wel veel op elkaar maar zijn natuurlijk niet hetzelfde. De SGP zou in een centrumrechts kabinet veel beter kunnen functioneren dan de CU, die toch duidelijk een meer sociale agenda heeft.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Nu na de verkiezingen blijkt toch maar weer duidelijk wat de Christelijke partijen zijn en welke het niet zijn. Vooral het CDA valt mij tegen.
Kortom, de ene christen zegt tegen de ander dat hij geen christen is.
De ene christelijke kerk zegt van de andere christelijke kerk dat het geen christelijke kerk is.

Het is alleen al vanwege deze vreselijke arrogantie dat ik geen SGP / CU stem.
de zogenaamde gereformeerde Balkenendej
zeer minderwaardig.
bizar hoe iemand die zo 'rechtzinnig' is zulke uitspraken kan doen over geloofsgenoten.
Teneerste omdat de zogenaamde gereformeerde Balkenende een kabinet overwoog met D'66. Dit temeer omdat D'66 even groot is als de SGP en CU samen.
CU + SGP = 2 + 3 = 5
D66 = 6

SGP is geen regeringspartij. Ze zegt zelf alleen te gaan regeren als abortus wordt terug gedraaid, euthenasie wordt terug gedraaid, homo-huwelijk wordt terug gedraaid.

CU zegt min of meer hetzelfde.
Kortom, VVD zou nooit met CU of SGP willen regeren tenzij CU / SGP deze standpunten laten vallen.
Als hij een beetje christelijk was geweest had hij eerst SGP en CU genoemd
Wat heeft dat met een beetje christelijk zijn te maken?
Als Balkenende christelijk is vormt hij een betrouwbare regering om dit land te besturen. DAT is namelijk de taak van de overheid.
in tegenstelling tot de meest goddeloze partij van Nederland.
Wie niet voor Mij is is tegen Mij.
Kortom, je bent goddeloos, of je bent niet goddeloos.
D66 is niet 'goddelozer' dan PvdA of VVD.

Je doelt op de wetten van paars, die zijn door paars ingevoerd. Dus ook door VVD en PvdA.
Het is aan het CDA om te voorkomen dat onder haar bewind er meer van dat soort wetten worden doorgevoerd.

Maar wat betreft het goddeloze gehalte van D66, helaas leven wij in een land waar de meeste mensen onchristelijk zijn.

Maar wij moeten wel op een rechtvaardige juiste manier met hen samenleven. Dus is het goed om op regeringsniveau met elkaar afspraken te maken.
het feest van start. Bier en wijn vloeien rijkelijk.
Bedoel je dat dit fout is?
Feest vieren?
Wijn (bier) drinken?

Ik weet niet beter dan dat Jezus dat ook deed. Sterker nog, hij zorgde voor de wijn.
Wat een kinderachtige post van je 'waarheids'vriend.
Kortom al direct na de verkiezingen blijken weer wat de echte christelijke partijen zijn. Wel vrouwen of geen vrouwen wordt dan minder belangrijk.
Precies, dat de 'onchristenen' in dit land denken dat het christelijk geloof een mannengeloof is is onbelangrijk.

Een misselijkmakende post.
Je naam absoluut niet waard.

Robert
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Robert het is aan het CDA om deze wetten terug te draaien !!
Op zekere hoogte ben ik het daarmee eens.
Ik hoop dat het CDA de drugs gedoging kan terug draaien.
Ik hoop dat het CDA de abortus wet kan terug draaien.

Maar het probleem met deze wetten is dat ze diep verankert liggen in ons 'nationaal gedachtengoed'.

Als we die wetten willen terugdraaien zullen we daar eerst draagvlak voor moeten creeeren, en dat is er bijna niet.

Afgezien van het feit dat geen andere partij het CDA aan een meederheid wil helpen om deze wetten terug te draaien.

Wat betreft de homo-huwelijk wet en de euthenasie wet, ik denk dat daar christelijk-gezien geld dat we dat niet van 'boven' moeten regelen, maar dat we hier als christenen per-persoon pastorale zorg moeten geven.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie