Mag ik geloven / uitverkiezing als blokkade

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,
Een paar vragen: Waar kerk je, en wat hoor je van de kansel?
Wat is volgens jou 'zaligmakend geloven'?
Inderdaad, met het aanhalen van die bijbeltekst dring je niet door in Gods verborgen wil. Maar wel als je probeert te onderzoeken of God je verkoren heeft, dat is wroeten in Zijn raad, daar heb je niets mee te maken. Want het is voor jou verborgen.

>Ik gebruik de middelen, maar zal het baten?
Hoe gebruik je de middelen? Hoe lees je Gods Woord, hoe bid je, met welke gestalte ga je naar de kerk?

Kun je mij voorbeelden geven uit de Bijbel of uit deze tijd van mensen die voordat ze geloofden wisten dat ze uitverkoren waren? Ik persoonlijk denk van niet. Dus, waarom zou je je ermee bezighouden, gehoorzaam liever Gods Woord! Smeek om bekering en houdt aan in het smeken en bidden. VERWACHT je het van God? Of denk je klein van God.
Jezus zei: Bij de mensen is alles onmogelijk, maar bij God niets! Ook niet dat jij bekeerd wordt, HIJ kan het! Verwacht je het? Heb je al uitgeroepen: HEERE, indien Gij wilt, Gij kunt me reinigen van hart. Doe dat met een gelovig hart (d.w.z.: verwachtende dat Hij het kan doen!).

Geloof je de Dordtse Leerregels wanneer zij spreken van: je hoeft niet te wanhopen dat je verworpen bent, maar je moet des naarstiger God zoeken!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende, je kunt ook naar http://www.refoweb.nl gaan en daar klikken op: VRAGEN. Dan op vraag 95 over Uitverkiezing en Bekering. Daar staat precies jouw vraag beschreven.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Ik heb het nagelezen op die site, maar ik vind dat er echt om de uitverkiezing heengepraat wordt, waar blijft die? Als God het wil, dan worden we toch zalig, anders zou er dus iets geschieden wat God niet wil, is Hij niet almachtig, zou er iets kunnen opstaan tegen zijn wil?

Van welke kerk ik ben laat ik maar buiten beschouwing, ik wil geen kerken over de hekel halen. Maar wat ik van de kansel hoor aangaande dit onderwerp is dat het een eenzijdig Godswerk is, dat er niets, totaal niets van de mens bijkomt.

Ik versta onder zaligmakend geloof het geloof wat ons van boven geschonken wordt, we worden zalig gemaakt, dat doen we zelf niet door te geloven. God maakt zalig, en aan een klein aantal geeft Hij het geloof dat het voor hun is, dat Hij hun zalig gemaakt heeft, zonder iets van hun.

Of ik uitverkoren ben is verborgen, daar heb je gelijk aan, en het wordt zichtbaar als God mij bekeert, niet als ik maar wat aangrijp hoor!

Ik gebruik de middelen met de hoop dat het nog eens mocht gebeuren dat God naar mij omziet.

Nee, ik denk niet klein van God, Hij is almachtig, en jullie doen net alsof Hij iets wil, wat niet gebeurt, alsof nietige wormpjes tegen Hem zouden kunnen opstaan, en het voor het zeggen hebben of zij zalig worden of niet.

Ik wanhoop niet, wat God doet is goed, Hij komt aan Zijn eer, ga daar maar van uit.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je zei: >>Ik versta onder zaligmakend geloof het geloof wat ons van boven geschonken wordt, we worden zalig gemaakt, dat doen we zelf niet door te geloven. God maakt zalig, en aan een klein aantal geeft Hij het geloof dat het voor hun is, dat Hij hun zalig gemaakt heeft, zonder iets van hun.<<

Ik vroeg dus wat zaligmakend geloven is. Je zegt: Dat wordt geschonken. Toch heb je daarmee niet verwoord wat dat geschonken zaligmakend geloven nu inhoudt. Stel een buitenstaander komt in jullie kerk en vraagt: Wat moet ik doen om zalig te worden? Paulus zei: Geloof het Evangelie! En jij? Wat zeg jij?
Johannes 3:16b: Opdat een ieder die gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Geloven is weldegelijk iets wat de mens zelf doet. Maar het wordt wel geschonken.

Wou je soms beweren dat God niet naar je omziet????? En jij wel naar Hem zeker! Jij zoekt Hem immers...
Draai het eens om! Jesaja 45:22: "Wendt U naar Mij toe, alle gij einden der aarde, en WORDT BEHOUDEN!"
Het feit dat jij het niet doet, is omdat je niet op de Gekruisigde ziet.

>>Ik wanhoop niet, wat God doet is goed, Hij komt aan Zijn eer, ga daar maar van uit.<<

Ja, wij allen zijn geschapen tot Gods eer. Ik citeer weer wat:

“Voorzover ik de Bijbel versta, staat er duidelijk in dat wij Gods eer liever moeten hebben dan ons eigen behoud. Het staat er niet met dezelfde woorden, maar we kunnen de Bijbelse gegevens wel op deze manier samenvatten.
Er staat in Leviticus 26 dat Gods volk een welgevallen leert krijgen in de straf op hun ongerechtigheid. Nu, een welgevallen krijgen aan de straf op de zonde, betekent dat je Gods eer zó hoog hebt, dat je liever gestraft wilt worden voor je zonden, dan dat je zonden ongestraft blijven, waarbij Gods rechtvaardigheid en heiligheid geschaad worden. Het zou immers tot oneer zijn van God om zonden ongestraft te laten. En als je de Heere liefhebt, heb je liever dat jij straf ontvangt, dan dat God niet geëerd wordt.

Maar als het in jouw hart zo is dat je Gods eer hoger stelt dan je eigen behoud, zodat je God méér liefhebt dan jezelf, dan betekent dat niet dat je ophoudt met bidden om je behoud. Het vergaat je dan net als in de Heidelbergse Catechismus, vraag 12. Daar belijd én aanvaard je: "Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel van God, tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben ..." En wat volgt er dan? Zeg je dan: laat mij daarom maar naar de hel gaan? Nee, dan volgt er: "is er een middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en weer tot genade komen?"
Dus al heb je Gods eer hoger dan je eigen behoud, je verlangt er nog wel naar om behouden te worden. Je bidt toch om niet gestraft te worden.

Heel belangrijk is ook dat je goed beseft (tegen alle aanvallen van de duivel in!), dat Gods eer en je zaligheid geen tegenstelling zijn. Het is niet zo dat Gods eer geschaad wordt als jij zalig wordt. Nee, jouw zaligheid bestaat alleen in Gods eer. En Gods eer is het om arme adamskinderen zalig te maken.
Hoe kan jouw zaligheid tot Gods eer zijn? Door het volkomen werk van Jezus Christus!

Jij (Zoekende) mag dus gerust vragen om zalig te worden tot Gods eer. Want je eert God de Vader het meest door Zijn Zoon te eren. En je eert Christus het meest door in geloof tot Hem te vluchten om zalig te worden!â€
wlw-er
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:42

Bericht door wlw-er »

Zoekende, je leeft nu tot oneer van God, verander direct je leven, en ga voortaan tot Gods eer leven. Wat een verhalen kraam je allemaal uit zeg, stop toch eens met al die doodpraters, en doe eens wat God zegt!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Refojongere,
Ik weet het niet, ik weet het echt niet wat je met onze uitverkiezingsleer moet tegenover buitenstaanders en heidenen, weet jij daar dan een antwoord op? Wat heeft zending voor nut i.v.m. de uitverkiezing?
God ziet alleen naar de uitverkorenen om, dat God aan Zijn eer komt in het zaligen van zondaren, daarin ben ik het van harte met je eens, maar God komt ook aan Zijn eer met het verdoemen van zondaren, en ben ik er daar ook niet een van? Wij weten dat niet, wij kunnen God niet eren, het is alleen God Die voor Zijn eer opkomt.

wlw-er, ik praat niets dood, we zijn allen dood van nature, en het leven Gods kan ik niet dood praten, want de poorten der hel zullen Zijn gemeente niet overweldigen.
Gods volk wordt niet zalig door doen, maar alleen door genade, door Gods daden, niet door de onze! Zit jij nog onder het werkverbond wlw-er, en denk je daardoor zalig te worden?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

>>Wat heeft zending voor nut i.v.m. de uitverkiezing?<<
Je moet het zo zien: iedereen is een kind des toorns, maar God heeft in Zijn raad nog mensen uitverkoren die zalig worden door ZELF te geloven in Zijn Zoon (Zijn werk gaat niet buiten ons om, maar Hij werkt in ons hart).
Daarom zou het nog kunnen dat waar jij heengaat om te evangeliseren mensen tot bekering komen. Want: Het geloof is uit het gehoor! Mattheus 28:19! Onderwijst al de volken, God wil Zijn Woord nog zegenen!


>>God ziet alleen naar de uitverkorenen om<<
Dwaling, God roept iedereen op om te geloven in Christus. Hij ziet naar ons allen om.
Alleen wij zien niet naar HEM om.

>>Gods volk wordt niet zalig door doen, maar alleen door genade, door Gods daden, niet door de onze!<<
Klopt, zie Efeze 2:8 en 9. Toch zijn WIJ het die geloven, naar de werking van Zijn kracht. In dat opzicht doen we dus wel wat: Christus aannemen (gewerkt door de Heilige Geest).
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Dan zit je met het probleem dat al die heidenen die het evangelie nooit gehoord hebben allen verloren zijn gegaan en hoe zijn zij dan verantwoordelijk? Als hun zaligheid zou afhangen van de zending, waarom is die dan al niet veel eerder bedreven? Je kan alles alleen maar toeschrijven aan de uitverkiezing, en als je dat aan heidenen gaat prediken, dan worden ze net als mij, hopeloos vast in de uitverkiezingsleer, dat God alles besloten heeft al lang voordat ik hier voor het eerst adem haalde.

Dat kan ik niet begrijpen, als God naar allen omziet, waarom zijn ze dan ook niet allen uitverkoren?

De Heilige Geest moet werken, dat geef je zelf toe, nu dan kan ik toch niet gaan werken, maar moet ik stil zijn, en wachten op het heil des Heeren.
wlw-er
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:42

Bericht door wlw-er »

Onder het evangelie geldt net als onder de wet: Doe dit en gij zult leven, bekeer je, en ontvliet de toekomende toorn, doe je dat niet, dan ga je verloren, doe je het wel, dan ontvang je het eeuwige leven, zo eenvoudig is het!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat betreft nu Zijn voorzienigheid redeneert niemand op de volgende manier: `God heeft bepaald wanneer ik zal sterven en daarom is het niet nodig dat ik eet. Als Hij wil dat ik tachtig jaar zal worden, word ik tachtig jaar; of ik eet of niet eet maakt geen verschil: ik zal ondanks dat ik niet eet, toch tachtig jaar worden (als God dat heeft besloten). En andersom: wanneer Hij heeft besloten dat ik morgen sterven zal, kan ik nog zoveel eten als ik wil en nog zo voorzichtig rijden of lopen of fietsen als ik wil, maar als Hij bepaald heeft dat ik morgen sterven zal, helpt het allemaal toch niets en daarom doe ik het ook maar niet: ik eet maar niet meer en ik steek maar met mijn ogen dicht de straat over.'
Niemand redeneert zo. Tenminste niet ten aanzien van de leer der voorzienigheid. En toch is dat precies hetzelfde als in de leer der verkiezing te zeggen: `Als ik uitverkoren ben, kom ik er toch wel, al gebruik ik de genademiddelen niet; en als ik niet uitverkoren ben, kom ik er toch niet, al gebruik ik de genademiddelen nog zo ijverig.'
Zo mogen wij niet redeneren. Waarom niet? Simpel, omdat het geen juiste conclusies zijn. Volgens ons logisch denken klopt het precies, maar daar zit hem nu juist de fout. We benaderen de verhouding van Gods albestuur en onze verantwoordelijkheid verkeerd. We stellen die twee zaken op hetzelfde niveau en we denken: als God alles bepaalt, blijft er dus voor ons niets over om te doen. Terwijl die twee zaken - Gods albestuur en onze verantwoordelijkheid of het gebruik der middelen - niet op hetzelfde niveau liggen en dus elkaar beconcurreren of uitsluiten, maar op een verschillend niveau liggen, zodat ze elkaar een wonderlijke manier niet uitsluiten of beconcurreren, maar juist elkaar veronderstellen en in elkaar harmonieus ineengrijpen.
Niet dat ik dit begrijp, verre vandaar. Maar ik geloof het en aanbid het!
God heeft dus niet alleen bepaald hoe oud we zullen worden en wat ons in het leven zal overkomen, maar Hij heeft ons ook de middelen gegeven om die te gebruiken (en Hij zegent die middelen) om te leven en gezond te zijn, enzovoort.
Ten aanzien van onze eeuwige bestemming geldt hetzelfde. God heeft niet alleen bepaald hoe het met ons zal gaan, maar Hij heeft ons ook de middelen gegeven om te gebruiken (en Hij zegent die ook) om in Hem te geloven en zo zalig te worden, enzovoort.
God kan dit allemaal, omdat Hij de Eeuwige en de Alwijze is. Hij mag het ook, omdat Hij de Vrijmachtige of Soevereine is. Als we zeggen dat God soeverein is, zeggen we daarmee dat Hij vrij mag beschikken over heel Zijn schepping en dus ook over de mens. En dat Hij geen verantwoording aan ons hoeft af te leggen. Zie Psalm 115 vers 3: "Onze God is toch in de hemel, Hij doet al wat Hem behaagt."
De gedachte aan een voorbeschikking is voor veel mensen bedreigend. God beslist immers over mij zonder mij. Wanneer we God niet kennen, is het ook niet mogelijk om Hem te vertrouwen. Dan wantrouwen we Hem en dus ook Zijn besluiten en plannen.
Dit wordt geheel anders wanneer we God leren kennen. Dan weten we dat we altijd heel verkeerd over Hem hebben gedacht. Dat we ten onrechte Hem hebben gewantrouwd. Dan gaan we inzien hoe goed deze God is en hoe volkomen betrouwbaar.
En als we gaan inzien dat God betrouwbaar is, vertrouwen we Hem ook in die dingen die we niet begrijpen.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Refojongere, jij ziet een groot verschil over het oog, een natuurlijk mens kan eten, kan opletten als hij de straat oversteekt. Maar een natuurlijk mens kan niets doen aan zijn zaligheid, dan zou het uiteindelijk toch mensenwerk zijn.
Die vergelijking gaat dus niet op, eten kan een ieder, ook de verworpenen, maar geloven en zich bekeren kan niet een ieder, maar alleen als het hem van boven geschonken worde.
Wij kunnen niets toe of afdoen aan onze zaligheid, alles van de mens wordt totaal afgesneden, hij kan niets meer, kortom, hij gaat de ‘vijf dierbare nieten’ inleven.
Nogmaals, eten is natuurlijk, geloven is bovennatuurlijk.

Wlw-er, mis, de mens zal moeten inleven dat het waarheid is: Gij doet het niet en zult sterven. Voor dezulken is het evangelie, niet voor al die werkheiligen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,

Ik denk dat de vergelijking toch wel opgaat. Niemand redeneert: Als God toch bepaald heeft dat ik morgen sterven zal, waarom zal ik me dan nog druk maken hoe ik mezelf in leven hou? Maar jij redeneert wel: Als God mij toch niet uitverkoren heb, waarom zou ik dan nog zo aanhoudend bidden?
Dat is hetzelfde.
In beide gevallen hebben we te maken met de verborgen raad Gods. En toch handelen we anders?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Ik bid zeker aanhoudend, maar wordt ik daar zalig door? Het logische gevolg is dat als ik eet, dan blijf ik in leven, maar als ik bid, wordt ik dan ook levend? Toch verschil?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De Heere heeft ons niet voor niets gezegd dat Hij op grond van het borgtochtelijk werk van Christus ons gebed wil zegenen! Dat middel heeft de Heere gezegend. Het gebed is nooit een misschientje, want die twijfelt is een baar der zee gelijk.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Kan ik weer berichten plaatsen? Dat ging niet de afgelopen dagen.

Twijfel is uit den boze, dat is 1, maar dan heb je nog geen 2 gezegd, want de mens kan niets anders dan twijfelen aan alles, aan God, aan zichzelf, aan zijn zaligheid, enz.
En hoe wordt je nu verlost van die twijfel?
Plaats reactie