vasten

micro

vasten

Bericht door micro »

Het komt mij voor dat er reformatorisch Nederland weinig tot niet gevast wordt. (in mijn directe omgeving niet in ieder geval) Weet iemand hoe dat komt?

Vasten jullie wel eens? Waarom wel/niet?
micro

Bericht door micro »

Het komt mij voor dat er reformatorisch Nederland weinig tot niet gevast wordt. (in mijn directe omgeving niet in ieder geval) Weet iemand hoe dat komt?

Vasten jullie wel eens? Waarom wel/niet?
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik zelf vast vooral tussen maaltijden door, uhm, ja, flauw. Maar mijn vader vast wel eens.

Een hele goede vriendin van mij is moslim, en laatst praatte ik met haar over vasten (de ramadam is weer begonnen). Zij zegt dat het niet gaat om de regel je zult niet eten deze maand, maar om een stukje zelfbeheersing. Moslims, zoals algemeen bekend, eten tijdens de ramadan tussen zonsopgang en zonsondergang niet.
Zoals als zij het uitlegde begreep ik ook meteen meer waarom de Bijbel zegt dat het goed is om te vasten: je leert er een stukje zelfbeheersing van, en de tijd die je anders voor eten gebruikt, gebruik je nu om God te zoeken. Het is dus geen kwestie van zelf-afstraffing of boetedoening (in het OT wel overigens soms), maar een kwestie van zelfbeheersing en toewijding. Het is dus een symbolische daad, net als het Heilig Avondmaal.
Olli

Bericht door Olli »

Op zich wel een goede manier denk ik om God te dienen, maar persoonlijk zie ik er niet zo veel in. Het is voor mij niet de manier om God eer te bewijzen.
Maar als er mensen zijn die er wel waarde aan hechten en het wel doen, heb ik daar zeker respect voor.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Volgens mij wordt er vrijwel niet gevast, maar waarom zou dat eventueel moeten? Of goed zijn?
Nostradamus_123

Bericht door Nostradamus_123 »

Origineel gepost door Zeckie
Volgens mij wordt er vrijwel niet gevast, maar waarom zou dat eventueel moeten? Of goed zijn?
Mt:6:16: En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Mt:6:17: Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht;


Dit zegt onze Heere Jezus over zijn dicipelen of volgelingen, en niet tot de joden. Nog 2 voorbeelden:

Mt:9:14: Toen kwamen de discipelen van Johannes tot Hem, zeggende: Waarom vasten wij en de Farizeen veel, en Uw discipelen vasten niet?
Mt:9:15: En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en dan zullen zij vasten.

1Cor:7:5: Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.


Enkele bijbelse redenen om te vasten zijn:

1. Dienst aan God (Hand. 13:2)
2. Voor anderen die minder gelukkig zijn (Jes. 58:6)
3. Mensen toerusten voor bediening (Matt. 4:1)
4. Versterking van het gebed (dit is eigenlijk de belangrijkste reden)

Ook is vasten goed voor ons lichaam. Het reinigt het lichaam van giftige stoffen, waardoor genezing en vernieuwing plaats vinden.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Is dat wel zo??? Als je vast dan verwaarloos je je lichaam toch, want je neemt geen eten tot je.
micro

Bericht door micro »

Origineel gepost door Zeckie
Volgens mij wordt er vrijwel niet gevast, maar waarom zou dat eventueel moeten? Of goed zijn?
Volgens mij zijn er geen redenen om niet te vasten. Het is min of meer een bijbelse opdracht, zoals bidden dat is.

Vasten is een wapen in de geestelijke strijd, wat christenen niet mogen veronachtzamen, mijns inziens.

Maar wat mij bezig houdt: sinds wanneer en waarom wordt er in de reformatorische kringen niet meer gevast? In evangelische kringen is het geloof ik wel gebruikelijk?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat is het nut ervan dan. Zie het niet als nuttig.
micro

Bericht door micro »

- persoonlijke heiliging; je los maken van alles wat tussen jou en God in staat
- je verootmoedigen/vernederen voor God
- om je te helpen herinneren dat wij het hier overdadig goed hebben, terwijl er miljoenen mensen zijn die dit niet hebben;
- om je gebed kracht bij te zetten (denk aan Esther, Ninave, de eerste christengemeenten)

Redenen zat...
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

De Heere zegt in de bijbel ook dat je goed voor je eigen lichaam moet zorgen. Dat doe je dus niet met vasten.

En ik denk vaak genoeg tijdens het eten dat anderen het minder hebben. Hoef ik niet voor te vasten
micro

Bericht door micro »

Origineel geplaatst door Olli
Op zich wel een goede manier denk ik om God te dienen, maar persoonlijk zie ik er niet zo veel in. Het is voor mij niet de manier om God eer te bewijzen.
Maar als er mensen zijn die er wel waarde aan hechten en het wel doen, heb ik daar zeker respect voor.
Ik denk dat het niet alleen een middel is om God te dienen. Er zijn nog andere redenen te verzinnen:
- persoonlijke heiliging; je los maken van alles wat tussen jou en God in staat, voor een ongestoord contact
- je verootmoedigen/vernederen voor God
- om je te helpen herinneren dat wij het hier overdadig goed hebben, terwijl er miljoenen mensen zijn die dit niet hebben;
- om je gebed kracht bij te zetten (denk aan Esther, Ninave, de eerste christengemeenten)

Ik denk overigens dat de laatste reden wel het belangrijkste is...

[Veranderd op 13/11/02 door micro]
micro

Bericht door micro »

Jezus Zelf vastte regelmatig, en zei ook hoe het diende te gebeuren.....'leer hen onderhouden alles wat Ik u gezegd heb.', was vervolgens de Grote Opdracht. Is dat niet reden genoeg?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Niet voor mij. Heb er geen behoefte aan. vind best dat mensen dat doen, moeten ze zelf weten. Ben ik waarschijnlijk te nuchter voor.
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

fftjes als niet christen er tussen door...

Bij vasten eet je na zonsondergang toch wel..? En drinken mag ook overdag dus erg ongezond voor je lichaam is het niet.
Plaats reactie