vasten

tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door Anna Klein
Hallo allemaal,

Weet iemand waarom er in de protestantse (d.w.z. niet-katholieke) kerken niet meer gevast wordt?
Vasten is volgens mij een bijbels gegeven, maar veel weet ik er niet van.


Groetjes van Anna
Ben er eigenlijk wel voor en dan op de bijbelse manier, dus zonder uiterlijk vertoon.

[Aangepast op 27/1/04 door tsjonge]
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Hoi Anna,
dit is al eerder behandeld op ditt forum
november 2003.
heb ff geen tijfd om te zoeken en door te verwijzen. Zoek zonodig zelf de thread even op!

groeten,

MG
Anna Klein

Bericht door Anna Klein »

Ik heb de discussie opgezocht. Maar ik bedoel 40 dagen vasten voor Pasen, zoals de Katholieken dat doen (of deden).

Carnaval is toch eingelijk om de vastentijd in te luiden?

Dag! Anna
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Anna Klein
Ik heb de discussie opgezocht. Maar ik bedoel 40 dagen vasten voor Pasen, zoals de Katholieken dat doen (of deden).

Carnaval is toch eingelijk om de vastentijd in te luiden?

Dag! Anna
Vasten en carnaval hebben wel met elkaar te maken, maar ik doe niet aan carnaval. Ik ken de traditie dus niet helemaal.

Trouwens, carnaval vergeten we niet, mar dat vasten.... volgensmij word dat in het zuiden wel eens vergeten ;)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

daar heb je gelijk in: er schijnt amper nog gevast te worden! overigens gaat de 1e thread ook over vasten in de lijdenstijd.
en over het feit dat vasten in protestantse kring gewoon in het ongerede is geraakt.
tevens werd in de thread niet alleen over vasten maar ook over matigen gerept!

vasten is gewoon heel onbekend in de protestantse traditie maar kun je ook niet vasten op andere terreinen? wordt haast nieuwsgierig naar de mening van enkele dominees in deze....

MG
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Carnaval is toch eingelijk om de vastentijd in te luiden?
Ja en nee kijk...
Na de carnaval is er de ASWOENSDAG en die luidt zeg maar (na 3 dagen van gek doen de 40 dagentijd in en dus de vasten
Aswoensdag is de eerste dag van de 40daagse vastenperiode voorafgaand aan Pasen.
In die veertig dagen voor Pasen leefden de mensen heel sober, er werd alleen het hoogstnoodzakelijke gegeten. De vastentijd herinnerde de katholieken aan een verhaal uit de bijbel waarin Jezus veertig dagen in de woestijn doorbracht zonder eten en drinken.
Om de ernst van het niet zomaar alles te kunnen eten en drinken te onderstrepen was (is) er op Aswoensdag een kerkdienst in de katholieke kerk waarbij iedere kerkganger naar voeren moet komen en voor het altaar staand van de priester een kruisje van as (verkoolde blaadjes van het palmtakje) op het voorhoofd krijgt, met de woorden: "Gij zijt gekomen uit as en tot as zult ge wederkeren
Voor een zeer uitgebreid verslag hoe katholiekn de vastentijd beleven lees deze site eens

http://www.veertigdagentijd.nl/


groetjes
Bart
Anna Klein

Bericht door Anna Klein »

Dank je!

Anna
strik

Bericht door strik »

Het vasten

Het vasten is een zeer oude godsdienstige praktijk die vrijwel bij alle volken en in alle tijden wordt aangetroffen. In de Bijbel komt het vasten voor als uiting van bekering, berouw, boete en verdriet, maar vooral als voorbereiding op de grote feesten van het geloof.
Tijdens het leven van onze Heer Jezus Christus op aarde hielden ook de Joden hun vasten, en niemand strikter dan de Farizeeën, die tweemaal in de week, op maandag en donderdag vastten (Lc. 18:12).
Christus schafte het vasten niet af, maar heiligde het gebruik door Zelf te vasten. Veertig dagen vastte Hij in de woestijn alvorens Zijn werk onder de mensen te beginnen (Mt. 4:1-2). Zijn leerlingen gaf Hij aanwijzingen hoe zij moesten vasten, en streng veroordeelde Hij de huichelachtigheid van de Farizeeën (Mt. 6:16-18). Op vele plaatsen in het NT wordt vasten aanbevolen als middel tot matiging, geestelijke verheffing en inkeer (bijvoorbeeld: Mt. 9:15; Mt. 17:21; Hand. 9:9; 13:2; 14:23; 1Cor. 7:5).

Zo werd het vasten ook een geheiligde praktijk in de christelijke Kerk. Aanvankelijk namen de christenen de joodse vasten op maandag en donderdag in acht, later werd dit woensdag (de dag waarop de Heer werd verraden) en vrijdag (de dag van de Kruisiging).

De praktijk van het vasten heeft in de loop der tijden nogal wat veranderingen ondergaan, maar het is altijd een middel gebleven tot geestelijke verheffing, tot heerschappij van de geest over het vlees en tot versterking van de wil en het karakter van de mens. De vaders en de liturgische traditie van de Kerk houden zich aan de woorden van de Heer: “Niet wat de mond ingaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomtâ€
Geerten

Bericht door Geerten »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige

[......] wordt haast nieuwsgierig naar de mening van enkele dominees in deze....

MG
Hierbij verwijs ik naar wat ik al over dit onderwerp heb gepost in de hier eerder lopende discussie over vasten:

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=3184
Plaats reactie