digitale foto camera

Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik heb een Canon 350D gekocht. Met de kitlens 18-55 mm. En een UV-filter, eigenlijk meer om de lens krasvij te houden, gewoon poetsen met je zakdoek of je overhemd. En een CF-kaartje van 1 GB. En een extra accu. Fijn apparaat.
Dat is inderdaad geen verkeerde keuze. Wanneer krijgen we foto's te zien?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik heb een Canon 350D gekocht. Met de kitlens 18-55 mm. En een UV-filter, eigenlijk meer om de lens krasvij te houden, gewoon poetsen met je zakdoek of je overhemd. En een CF-kaartje van 1 GB. En een extra accu. Fijn apparaat.
Hou me op de hoogte Limosa en ik ben erg nieuwsgierig naar de foto's.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
appie21

Bericht door appie21 »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik heb een Canon 350D gekocht. Met de kitlens 18-55 mm. En een UV-filter, eigenlijk meer om de lens krasvij te houden, gewoon poetsen met je zakdoek of je overhemd. En een CF-kaartje van 1 GB. En een extra accu. Fijn apparaat.
ik heb een 300 D Ruilen!! :p

Veel plezier er mee!
limosa

Bericht door limosa »

rustig aan jongens, ik heb nog geen tijd gehad om het toestel een beetje te leren kennen, vanmiddag uit m'n werk in de tuin heb ik wat zitten prutsen met de instellingen voor de scherptediepte, daarvoor een bloemetje genomen

Afbeelding

deze heeft een cm te weinig, je ziet het topje van het hart van het bloemetje weer te onscherp worden, tegelijk kwam deze gevliesvleugelde vriend langs, daar zie je aan de rechtervleugel (voor de kijkers links) hetzelfde; deze foto's heb ik overigens gewoon uit de hand genomen en het toestel zelf met de AF laten scherpstellen

Afbeelding
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Je krijgt met zo'n macro foto meestal maar een klein gebiedje scherp


Afbeelding

Zoals je hier ook maar een paar besjes scherp hebt.
Maar wat is er mis mee om de camera soms een stukje verder weg te houden. Met 8 megapixel zie je dan alsnog genoeg.

Daarnaast is scherpstellen 's avonds ook heel lastig. Hoe meer licht, hoe beter. Zoals ik deze foto in volle zon gemaakt heb.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik neem aan dat je weet dat hoe kleiner de lensopening, hoe groeter de scherptediepte. Nadeel is dan wel weer dat je van die lange sluitertijden krijgt, waardoor je weer andere (bewegings)onscherpte krijgt.

't Blijft tobben met die fotografie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik neem aan dat je weet dat hoe kleiner de lensopening, hoe groeter de scherptediepte. Nadeel is dan wel weer dat je van die lange sluitertijden krijgt, waardoor je weer andere (bewegings)onscherpte krijgt.

't Blijft tobben met die fotografie.
Volgensmij niet. Als ik in een slecht verlichte woonkamer een foto wil maken, zegt hij als voorkeursstand F2,4/1/100
Verander ik de F naar F4,0, word de sluitertijd zo 1/60
Dus hoe lager de F, hoe meer licht, en hoe meer scherptediepte.

Voor de mensen die nog niet helemaal weten wat ik met scherptediepte bedoel. Ik zal zo effe twee voorbeeldjes posten.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
zwartwit
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 sep 2004, 23:22
Locatie: Aan de lek

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Oorspronkelijk gepost door refo
Ik neem aan dat je weet dat hoe kleiner de lensopening, hoe groeter de scherptediepte. Nadeel is dan wel weer dat je van die lange sluitertijden krijgt, waardoor je weer andere (bewegings)onscherpte krijgt.

't Blijft tobben met die fotografie.
Volgensmij niet. Als ik in een slecht verlichte woonkamer een foto wil maken, zegt hij als voorkeursstand F2,4/1/100
Verander ik de F naar F4,0, word de sluitertijd zo 1/60
Dus hoe lager de F, hoe meer licht, en hoe meer scherptediepte.

Voor de mensen die nog niet helemaal weten wat ik met scherptediepte bedoel. Ik zal zo effe twee voorbeeldjes posten.
Volgens mij wel. Hoe groter je diafragma getal, hoe kleiner je diafragma opening. Het F getal wat jij noemt is je diafragmagetal. Hoe kleiner dat getal, hoe groter de opening en hoe groter de hoeveelheid binnenkomend licht. Heeft als gevolg een heel kleine scherpte-diepte. Voorwerpen 'bevriezen' op de voorgrond...
Eeuwig duurt het langst...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Echt niet! Hoe kleiner het gaatje hoe meer scherpteDIEPTE. Staat ook aangegeven op ouderwetse spiegelreflexcameralenzen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk:
De maatstaf die we aannemen voor de verstrooiingscirkel. Standaard is dit dus 1/30mm.


De grootte van de verstrooiingscirkel. Door het diafragma in te stellen kunnen we deze groter of kleiner kleiner maken. Het gebruiken van een kleinere diafragma-opening (bv. f/22) geeft kleinere cirkels, en dus een grotere scherptediepte. Net het omgekeerde geldt voor een grotere diafragma-opening (bv. f/4).


De instelafstand. Dit is de afstand tot aan het onderwerp waarop we scherpstellen. Hoe kleiner deze afstand, hoe geringer de scherptediepte wordt. Bij close-up en macro-opnames bedraagt ze vaak maar enkele mm meer!


De brandpuntsafstand van het objectief. Objectieven met een langere brandpuntsafstand hebben een aanzienlijke kleinere scherptediepte dan objectieven met korte brandpuntsafstand. Zo is bij een 200 mm lens de scherptediepte vaak maar een vierde van de scherptediepte bij een 50 mm objectief. De scherptediepte is namelijk omgekeerd evenredig met het kwadraat van de brandpuntsafstand. Dit laatste geldt wel enkel bij gelijke instelafstand en diafragma. Als de instelafstand bij beide objectieven ongelijk is, maar als afbeeldingsmaatstaf gelijk, dan is de scherptediepte ook gelijk. Het enige wat dan verandert is het perspectief
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Hier kan je het met eigen ogen zien. Als je de foto's opslaat in mijn documenten, kan je de gegevens terugvinden on der de eigenschappen.

Afbeelding
F8,0 | 1/50 sluitertijd

Afbeelding
F2,4 | 1/800 sluitertijd

Zie je nu ook het verschil scherpte/diepte. Bij de eerste foto is een breder gebied scherp, dan bij de tweede.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door refo
Scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk:
Bron: http://fotografie.fub.be/scherptediepte.htm

Maar ik volg het verhaaltje nog niet helemaal. Mijn ervaring is dus andersom. Of llees ik het nu verkeerd?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Groter getal is kleinere lensopening!!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Volgens mij wel. Hoe groter je diafragma getal, hoe kleiner je diafragma opening. Het F getal wat jij noemt is je diafragmagetal. Hoe kleiner dat getal, hoe groter de opening en hoe groter de hoeveelheid binnenkomend licht. Heeft als gevolg een heel kleine scherpte-diepte. Voorwerpen 'bevriezen' op de voorgrond...
Volgens mij hebben jullie allebei gelijk en praten jullie wat langs elkaar heen.

Enne Limosa: als je macrofoto's wil maken, moet je ALTIJD een statief o.i.d. gebruiken. Dan voorkom je onscherpte.

Gr.,
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door refo
Groter getal is kleinere lensopening!!
Juist, want F8 is donkerder, wat je in de voorbeeld foto terug kunt zien in sluitertijd.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie