Marcus, bijbelstudie (gestart door Gerrie)

refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Opmerkingen.
In vers 10 staat het woord ‘terstond’: ’En terstond als Hij uit het water opklom, zag hij (Johannes) de hemelen open gaan’. In Mattheüs staat dit woord ook, maar dan op een andere plaats: ’En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water, en ziet, de hemelen werden geopend’. De versie van Markus lijkt mij logischer: onmiddellijk nadat Hij uit het water kwam. In Mattheüs staat eigenlijk: Jezus is onmiddellijk na de doop uit het water geklommen. Zou dit woord tijdens de vertaling verschoven zijn?

In vers 10 staat … zag hij de hemelen opengaan. Kennelijk zag alleen Johannes dat de Heilige Geest op Jezus neerdaalde; terwijl ik altijd in de veronderstelling was geweest dat alle mensen dat gezien hadden.

Nog een opmerking over vers 10. Er staat dat de hemelen open gingen toen Jezus uit het water kwam, maar in Lukas 3:21 staat het volgende: ’En het geschiedde, toen al het volk gedoopt werd, en Jezus ook gedoopt was, en bad, dat de hemel geopend werd en dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde’. Hier staat dat Jezus bad, nadat Hij gedoopt was, terwijl Markus daar geen melding van maakt.

Nog iets heel opmerkelijks. In Markus komt het niet naar voren, maar ik citeer uit Mattheüs (3:13,14): ’Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, tot Johannes, om door hem gedoopt te worden. Maar Johannes weigerde Hem beslist, zeggende: mij is nodig door U gedoopt te worden en komt U tot mij?’ en Johannes (1:29): De andere dag zag Johannes Jezus tot zich komen en zei: Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt’.
Hieruit blijkt dus dat Johannes Jezus al kende vóórdat hij Hem doopte.
En tóch zegt hij in Johannes 1:33: ’En ik kende Hem niet; maar Die mij gezonden heeft, om te dopen met water, Die had mij gezegd: op Wie u de Geest zult zien neerdalen, en op Hem blijven, Deze is het, Die met de Heilige Geest doopt’.
Zijn deze twee gedeelten niet met elkaar in tegenspraak?


Basic-Liner
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Basic-Liner,
Je vult het allemaal mooi aan. Het woord 'terstond' is eigenlijk een echt woord van Markus, maar Mattheüs gebruikt het blijkbaar ook. Het maakt voor mijn gevoel niet zo veel uit, waar dit woord nu precies staat.
Of nu alleen Johannes dit alles gezien heeft, is de vraag. In Mattheüs staat Hij (met een hoofdletter) en in Markus staat hij (met een kleine letter). Het is niet onmogelijk dat anderen ook deze duif hebben gezien en/of de stem hebben gehoord ("Deze is Mijn Zoon"....volgens Mattheüs).
Er zijn wel meer verschillen aan te wijzen tussen de vier evangeliën, maar door de vier versies naast elkaar te lezen, kunnen we m.i het beste begrijpen.
Het verschil tussen de beschrijvingen van Mattheüs en Johannes wat betreft het kennen van Jezus door Johannes.Uit de kanttekeningen (van SV) wordt alles een stuk duidelijker. Bij Johannes 1:33 staat bij 'kende Hem niet' : namelijk eer Hij tot hem kwam om gedoopt te worden. Want toen Christus tot hem kwam, heeft Hem God geopenbaard dat dit de persoon was.
We zullen even de reacties van de anderen afwachten en dan ook nog wat ingaan op de drie listen van de duivel (zoals beschreven bij Mattheüs).


Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

9 ¶ En het geschiedde in diezelfde dagen, dat Jezus kwam van Nazareth, gelegen in Galilea, en werd van Johannes gedoopt in de Jordaan.
Uit de andere evangelieen weten wij dat Johannes verbaasd was dat Jezus kwam om zich te laten dopen. Dat sluit goed aan bij wat eerder genoemd is, nl. dat de doop een vernedering is, een bekennen van zonde en schuld. Zover wilde Jezus gaan in Zijn vernedering dat Hij ook het simbool van het erkennen van zonde wilde ontvangen. Zo nam Hij als plaatsvervanger onze zonden op Zich, toen al.

10 En terstond, als Hij uit het water opklom, zag Hij de hemelen opengaan, en den Geest, gelijk een duif, op Hem nederdalen.
Er bestaat een verband tusen gedoopt worden en de Heilige Geest ontvangen. Zou Petrus aan deze dag gedacht hebben toen hij op de Pinkster dag uitriep: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
11 En er geschiedde een stem uit de hemelen: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!
Hier zien wij de Drie-eenheid- de Vader die spreekt, de Zoon in levende lijve, en de Heilige Geest in de vorm van een duif.

12 En terstond dreef Hem de Geest uit in de woestijn.
Het was God's wil dat Hij in de woestijn verzocht zou worden.

13 En Hij was aldaar in de woestijn veertig dagen, verzocht van den satan; en was bij de wilde gedierten; en de engelen dienden Hem.
Jezus werd hier als mens verzocht want God kan niet verzocht worden en als mens werd Hij door de engelen gesterkt, net als Elia toen hij vluchte voor Izebel. Hij heeft dit alles als mens voor ons doorgmaakt zodat Hij weer waaat het is als wij verzocht worden.
Hebreen 4:15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.

Wij hoeven niet bang te wezen voor verzoeking want zal het nooit zover laten komen dat het te veel is voor ons.
1 Corinthe 10:13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

"Het deel van Christus zal vaak het deel van de christenen blijken te zijn. Van een geweldig voorrecht naar zware beproeving is maar een kleine stap."
Herkennen jullie dit?

ALs er iemand bij ons in de gemeente gedoopt word (ik heb het nu niet over de kinderdoop)dan weten we al dat er strijd komt, zo'n persoon wordt vaak aangevallen in werk of persoonlijke relaties en ook in zijn eigen gemoed. Daar bidden wij als gemeente dan ook voor.

Christina
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Christina,
Het is vertroostend wat je schrijft over de verzoeking van Jezus. Als wij verzocht worden, dan weet Hij wat het is en Hij kan ons te hulp komen.

J.C. Ryle noemt 3 listen van satan:
1. hij gebruikt het wapen van ongeloof, om de Heere te overreden geen vertrouwen te hebben in de voorzorg van Zijn Vader;
2. hij probeert Jezus aan te zetten tot een daad van overmoed en hij noemt zelfs een tekst uit de bijbel;
3. hij wil de Heere naar de wereldlijke macht doen grijpen met onwettige middelen (het wapen van de wereldsgezindheid).

Ieder voorstel van satan om in opstand te komen tegen God wordt door de Heere weerstaan met de Bijbel als voornaamste wapen. Tot driemaal toe slaat Hij het aanbod af omdat: "Er is geschreven.". Dit alles is te lezen in Matth. 4:1-11.

Omdat ik dit zo'n mooi stukje vindt, heb ik even de uitstap naar Mattheüs genomen.

Misschien zijn er nog een paar die hierop wat willen zeggen en daarna kunnen naar Markus 1:14-20.

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Waar blijven de overige reacties? Of moeten we doorgaan naar het volgende gedeelte zonder de bijdrage van gewaardeerde forummers?
Ik vind het trouwens wel opvallend dat velen tientallen postings schrijven op discussie-onderwerpen, terwijl het bij deze bijbelstudie akelig kalm blijft (nu niet allemáál reageren, hoor, het moet wel overzichtelijk blijven).

Basic-Liner
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Ik ben van plan, me vanavond te gaan verdiepen in het volgende gedeelte, dus morgen mag het wat mij betreft over de verzen 14-20 gaan.

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Rinie,
Wil jij de verzen 14-20 inleiden?
Basic-Liner,
Ik dacht hetzelfde als jij, maar eigenlijk hoort die discussie bij de andere 'bijblestudie'-topic. We wachten nog even af, OK?

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Als jullie bezig zijn met vs.14-20 mag ik dan nog een bijdrage plaatsen over vs.9-11?
En, ... we laten het gebed toch niet na!? want: het Woord brengt de Geest bij het hart, en de Geest brengt het Woord in het hart! Fill.4:7

Lejo
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Wat drijft mensen om zomaar alles te laten vallen om met een vreemde mee te gaan?
Wat heeft de Stem van God toch krachtig in die eenvoudige mensen gesproken, dat ze zo, in vol vertrouwen, Hem gevolgd zijn.
En een aantal hun zekere dood tegemoet?

Strik
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Laten we dan bij vers 14 beginnen.
"En nadat Johannes overgeleverd was..." Jezus begon zijn prediking dus, toen Johannes al niet meer predikte. Johannes heeft dus weinig meer dan een half jaar gepreekt. Opvallend is bovendien, dat Johannes nooit de wonderen van Jezus gezien heeft. Als Jezus dus zegt: "Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen gij hoort en ziet: De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd." (Matth. 11:4,5) dan had Johannes dat zelf nooit gezien, maar het slechts horen zeggen. Was het dan wonder, dat hij twijfelde?

"predikende het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en zeggende: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabij gekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie."
In Matth. en Luk. sprak Johannes: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. Hier is het de prediking van Jezus Zelf. Hij maakt het echter nog rijker, Hij zegt ook, hoe je te bekeren: het Evangelie geloven. Dit is de rijkdom van de nieuwtestamentische tijd: Het Evangelie van Jezus Christus, den Zoon van God. Deze predinkg komt ook tot ons.

"En Jezus zeide tot hen: Volgt Mij na (...), en zij, terstond hun netten verlatende, zijn Hem gevolgd."
Inderdaad, zoals Strik zegt: Wat heeft die stem toch krachtig gesproken, dat ze zo, VOL VERTROUWEN, Hem gevolgd zijn. Zij brachten dit in de praktijk: (Luk.14:26): "Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn." Zij haatten hun ouders niet, maar verlieten hen wel (hoe moeten we dit vers trouwens zien, want je moet toch zelfs je vijanden lief hebben? Kan iemand daar wat over zeggen?)
Strik, ik waag wel te betwijfelen, of zij al in de gaten hadden, dat zij dit met de dood zouden moeten bekopen. Het hele Evangelie door, blijkt, dat ze een heerlijk koninkrijk verwachten, niet die van "geen vrede maar het zwaard."

"En terstond riep Hij hen..." Hier zien we hetzelfde als bij Petrus en Andreas: alles in de steek laten, en Jezus volgen. Opvallend is ook het gebruik van het (typisch Markische) woord 'terstond.' Petrus en Andreas VOLGDEN Hem terstond, maar Johannes en Jakobus werden terstond GEROEPEN.

Ik laat nu eerst het woord aan anderen, voordat ik er op terug hoop te komen.


Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Lejo,
Wat mij betreft mag jij (en anderen) nog reageren op de verzen 1:20. En wat je zegt over gebed is juist. Het is eigenlijk vanzelfsprekend, dat je bijbelstudie doet met een gebed tot God om zegen. Maar het is ook goed, om het nog eens te zeggen, zodat het gebed niet wordt vergeten.
Strik,
Wat drijft mensen om zomaar alles te laten vallen om met een vreemde mee te gaan? Zoals je zelf al zegt, het is de kracht van de stem van God. Een kracht, die je niet kunt en wilt weerstaan, als deze Kracht in je leven werkt.

Rinie,
Fijn, dat je het wilde inleiden. Het was geen wonder, dat Johannes twijfelde. Het was een wonder toen hij geloofde. Zo geldt dat een ieder. Twijfelen is ons van nature eigen, geloven een wonder van God. Trouwens, Johannes heeft wel het wonder gezien van de Heilige Geest, die op Jezus neerkwam in de vorm van een duif.

Wat betreft Lukas 14:26 is er m.i. geen sprake van echt haten van ouders, broers, zusters, vrouw en kinderen, maar als God het vraagt om te kiezen, dan de keuze voor God te maken, evt. dwars tegen je familie in.
Wat vinden jullie (in dit verband) van het Lutherlied met daarin de regels:
....
'delf vrouw en kind'ren 't graf,
neem goed en bloed ons af,
het brengt u geen gewin,
wij gaan ten hemel in .....'.

Kun je dat op hervormingsdag met je hart meezingen?

En ik heb ook nog een vraag.
Geldt Markus 1:14-20 alleen voor dominee's?
Er is hier sprake van een speciale roeping van arme vissers.
Kun je b.v. ook spreken van een roeping tot arts, verpleegkundige of misschien ook wel de roeping om bakker te worden, of slager, of metselaar?
Of moet je deze roeping om Jezus te volgen meer zien als een soort bekering?


Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Nee, ik denk ook niet dat ze dat vooraf bevroedden. Maar toch hebben ze het zich moeten realiseren toen hun en onze Rabbi werd gearresteerd en gekruisigd. Toch bleven ze, in datzelfde volle vertrouwen als toen ze Hem volgden.

Strik
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

14 En nadat Johannes overgeleverd was, kwam Jezus in Galilea, predikende het Evangelie van het Koninkrijk Gods. Het evangelie= goed nieuws. Wat was het goede nieuws dat Jezus bracht? Volgens vers 15- Het is eindelijk zover. De tijd van zegening die door de profeten aangekondigd is, dat het Koninkrijk van God op de aarde zou komen is er bijna....
Ongetwijfeld dachten ze daarbij aan de woorden van Daniel 2:44 Doch in de dagen van die koningen zal de God des hemels een Koninkrijk verwekken, dat in der eeuwigheid niet zal verstoord worden; en dat Koninkrijk zal aan geen ander volk overgelaten worden; het zal al die koninkrijken vermalen, en te niet doen, maar zelf zal het in alle eeuwigheid bestaan.

15 En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft, het Evangelie. Het Koninkrijk was nog niet gekomen, wel dichtbij. Maar ter voorbereiding moesten de mensen zich bekeren en geloven dat het Koninkrijk wel zou komen. De boodschap van Johannes was: Bekeert u want er komt binnenkort Iemand!! Jezus’ boodschap sloot daar bij aan, en inderdaad zoals Rinie zegt, maakt Hij het rijker. Wat Jezus toen nog niet kon zeggen hebben wij wel in de brieven van Paulus waardoor voor ons het evangelie zelfs nog rijker wordt:

Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb ...dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften;
4 En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften;

Zo wordt progressief geopenbaard wat het evangelie van het Koninkrijk van God eigenlijk inhoudt.

Gerrie jouw vraag of Markus 1:14-20 alleen voor dominees is vind ik ook wel interessant. Ik heb er een poosje over nagedacht maar ik denk dat de oproep om discipel van Jezus te zijn toch wel voor iedereen geldt. En dan in het beroep waarin hij zich bevindt. Jezus zei tegen vissers dat Hij ze vissers van mensen zou maken. Zo zou Hij tegen bakkers hebben kunnen zeggen dat Hij ze zou leren om het Levende Brood uit te delen. Of tegen metselaars dat Hij ze zou leren om een levende tempel met levende stenen te bouwen zoals Paulus ook aanhaalde. Enz. Voor elk beroep kun je wel zoiets bedenken, maar het heeft allemaal ermee te maken dat wij getuigen voor Hem zijn en zo meehelpen aan de opbouw van Zijn Koninkrijk. Dat kan in elk beroep.

Christina
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
En ik heb ook nog een vraag.
Geldt Markus 1:14-20 alleen voor dominee's?
Er is hier sprake van een speciale roeping van arme vissers. Kun je b.v. ook spreken van een roeping tot arts, verpleegkundige of misschien ook wel de roeping om bakker te worden, of slager, of metselaar? Of moet je deze roeping om Jezus te volgen meer zien als een soort bekering?
--------------------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------------

Nee, ik ben het met Christina eens dat het niet een roeping was voor dominee's (bisschoppen), maar voor iedereen. Ook niet voor arme vissers, waarbij het niet gezegd is dat ze arm waren, men mag aannemen dat het eenvoudige hardwerkende mensen waren.
De roeping is voor ons allemaal, daar ben ik van overtuigd, dat hoeft nog geen bekering te zijn, wel een onbegrensd vertrouwen.


Strik
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Ik wil Gerrie er ook op wijzen dat het misschien helemaal geen arme vissers waren. De suggestie is uiters logisch, maar ik denk dat het richtinggevender is om ze als eenvoudige vissers af te schilderen. Bij dit tweede doe je namelijk meer recht aan het schriftgedeelte zoals Christina verwoord: een eenvoudige getuigende levenswandel. En arm impliceerd ogenblikkelijk een geestelijke armoede, zoals we in de geref.gez. er ook snel inlezen. Maar dat is zeker niet zomaar af te leiden uit dit gedeelte.

Herminator
Plaats reactie