Beroepen

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Beroepen

Bericht door ndonselaar »

Beroepen te:

Hardinxveld - Giessendam, Ds. T. Klok uit Urk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Domme vraag misschien, maar heb je nou nog andere Oud Gereformeerde Gemeenten dan in Nederland?
Een poos geleden zijn er toch twee stromingen samengegaan?
Wie weet hier het fijne van?
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Beroepen te:

Hardinxveld - Giessendam, Ds. T. Klok uit Urk.
"k Hoop dat de Ds. op Urk mag blijven.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Domme vraag misschien, maar heb je nou nog andere Oud Gereformeerde Gemeenten dan in Nederland?
Een poos geleden zijn er toch twee stromingen samengegaan?
Wie weet hier het fijne van?
Voor zover ik weet heb je Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dit is een kerkverband wat redelijk georganiseerd lijkt. Ze hebben classicale en synodale vergaderingen.

Daarnaast heb je vrije oud gereformeerde gemeenten. Deze zijn evenals de oudgereformeerden autonoom, maar ze zijn nog veel vrijer. Kennen geen classis en géén synode.

Voorbeelden:

Oldebroek, Terneuzen, den Haag, etc.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Beroepen te:

Hardinxveld - Giessendam, Ds. T. Klok uit Urk.
Ds. Klok heeft mogen bedanken voor dit beroep.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hiermee laat Andre een zucht van verlichting, toch?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Verbouwingsplannen is goed Andre. Het is wel een gevaarlijke ontwikkeling als een gemeente gebouwd wordt rondom een predikant.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hiermee laat Andre een zucht van verlichting, toch?
inderdaad, een zucht van verlichting Niek,

ze hebben hier zoveel verbouwingsplannen in de OGG, dat als de dominé weg zou gaan naar een andere gemeente dat kunnen we die plannen wel opheffen.
Is dat écht de reden waarom je blij bent dat hij blijft?

Raar eigenlijk wel, dat de dominee zoveel invloed heeft op de kerkgang.
Jelle

Bericht door Jelle »

Misschien een nieuw onderwerp?
Ik zal hem opstarten.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Unionist, ga mij nu niet expres verkeerd begrijpen. De grootste dankbaarheid is uiteraard dat de dominé mijg nblijven om het levende woord te verkondingen,

maar het zal ook absoluut tegen ons getuigen al het niet tot bekering geweest is van ONS!!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Weer een nieuw topic: hoe belangrijk is een dominee voor een bekering.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Uit de oud gereformeerde gemeenten:

Waar staan de oud gereformeerden gemeenten met betrekking tot verschillende dogmatische zaken zoals....

Verdienste van Christus is alleen voor Zijn uitverkorenen, of ook de tijdelijke zegingen van onbekeerden staammen van dit kruislijden af?

Positie inzake het strijdpunt van de gereformeerde gemeenten: namelijk het aanbod van genade?


Is het echt zo dat hierin geen positie wordt gekozen, maar af laat hangen van de plaatselijke predikanten?

wederkeer tot de PKN of HHK?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Elmousse, volgens mij ben jij GGiN... Maar je hoeft me hierover natuurlijk geen uitsluitsel te geven.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Waar staan de oud gereformeerden gemeenten met betrekking tot verschillende dogmatische zaken zoals....

Verdienste van Christus is alleen voor Zijn uitverkorenen, of ook de tijdelijke zegingen van onbekeerden staammen van dit kruislijden af?

Positie inzake het strijdpunt van de gereformeerde gemeenten: namelijk het aanbod van genade?


Is het echt zo dat hierin geen positie wordt gekozen, maar af laat hangen van de plaatselijke predikanten?

wederkeer tot de PKN of HHK?
Laat ik eens met het eerste beginnen. Ik weet dat dit ooit een punt van verschil was tussen de OGG en de GGiN. Tijdens een poging tot vereniging, bleek dit een struikelblok. Zelf denk ik dat de meeste oudgereformeerde predikanten / ouderlingen geen theologen zijn en dus hier in geen duidelijk standpunt in kunnen nemen. Als je aan hen vraagt wat hun standpunt is, zullen ze het OGG standpunt verwoorden en dat is dat de tijdelijke zegeningen voor de onbekeerden ook uit Christus’ verdiensten stammen. Is dit, en het ander standpunt, bijbels? Volgens mij niet. We weten dat God buiten Christus een verterend vuur is en een eeuwige gloed bij wie niemand wonen kan. Zolang we onbekeerd zijn leven we onder de toorn Gods. Dus er kan geen sprake zijn van een linkerhand of rechterhand. Wat dan wel? We leven hier op de aarde met geleende tijd. Het doel van de HEERE met Zijn schepping is de volvoering van Zijn raad. Hij laat niet varen enig werk, dat Zijn goddelijke hand begon; ook zal Hij Zijn werk voort laten gaan. Dit strijdpunt is dus totaal onnodig, want ik denk dat beide partijen met deze definitie kunnen leven.

De wederkeer tot de PKN / HHK leeft niet echt denk ik. Diverse uitspraken van bijvoorbeeld Ds. Moerkerken / Scholten hebben de toon gezet. Plaatselijk zal er wel sprake zijn van toenadering tot de HHK.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Zegeningen door het kruislijden van Christus. Tja, ook weer zo'n vraag.
Ik denk als de paradijsbelofte er niet geweest was, dat het dan een hel op aarde was geworden.
Hoe dan ook, de onbekeerden trekken ook 'voordeel' van het genadeverbond.
Plaats reactie