Verbaast (het zwalken tussen hypercalvinisme en evangelie)

yael84

Bericht door yael84 »

ik ken de predikant die jij bedoelt goed hij heeft namelijk 4 jaar in mijn gemeente gestaan, het is wel herkenbaar wat je schrijft. ik denk dat van de 4 opties die je noemde, 3 de meest juiste is.

maar vergeef me dat ik het zeg, voor mijn gevoel is hij geen Christus prediker maar spoort hij mensen eerder aan de zaligheid in zichzelf te zoeken. ik hoop met heel mijn hart dat God hem daarvoor de ogen opent.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door KawEn ik vertrouw mijzelf ook niet. Ik ga geen prediking zoeken die mij aanstaat.
Beste Kaw,

dat is ook niet wat ik beweer. vertrouwen moeten wij op God, Zijn Woord en Zijn beloften, die in jezus Christus Ja, en amen zijn. Waar Hij in het middelpunt van de prediking staat, zit je nooit slecht.
God, voormaals op velerlei wijze gesproken door deprofeten, hefet nu tot ons gesproken door Zijn Zoon. Hoort Hem!
Als je Hem er niet hoort heb je er niks te zoeken....
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door David J
Ik vermoed dat een (wellicht onbewuste) fascinatie voor de logica een rol speelt. Immers, de mens wikt maar God beschikt. Weliswaar hebben wij alleen met de geopenbaarde wil te maken, en hebben wij mensen zelf ook een wil, maar als het erop aankomt, is het toch Gods uitverkiezing (= verborgen wil) die het verschil maakt. Logischerwijs kunnen er natuurlijk geen twee willen in God zijn, en men lost dat probleem op door zich te concentreren op de "zwaarwegendste" wil. Maar helemaal ontkennen dat er ook een geopenbaarde wil bestaat, waarin God onder andere openbaart dat Hij wil dat allen zalig worden, kan zo'n predikant natuurlijk ook niet. Dus zegt hij dat af en toe ook.
Ik denk dat het een goed overdacht antwoord is. Moet zelf ook veel denken aan de woorden: De Grieken willen wijsheid en de joden een teken, maar het evangelie biedt het niet. Enkel een belofte dat als je er in geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebt.

Maar tegenwoordig willen de bevindelijken wijsheid én verlangen ze een teken. Dat is niet te vinden in de dwaasheid van de prediking van het evangelie, dus preken ze standen, trappen en gangen in het genadeleven en eisen ze de bevinding van een persoonlijk teken als bevestiging van je uitverkorenheid.

Behalve dan die kandidaat die afgelopen zondag preekte in de ger. gem. waar ik te gast was. Die sprak niet over de standen in het genadeleven en ook niet over de eigenschappen van Gods volk. Ik zou Kaw niet zijn om tevreden te zijn over zijn preek, maar ik was toch blij.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door KawEn ik vertrouw mijzelf ook niet. Ik ga geen prediking zoeken die mij aanstaat.
Beste Kaw,

dat is ook niet wat ik beweer. vertrouwen moeten wij op God, Zijn Woord en Zijn beloften, die in jezus Christus Ja, en amen zijn. Waar Hij in het middelpunt van de prediking staat, zit je nooit slecht.
God, voormaals op velerlei wijze gesproken door deprofeten, hefet nu tot ons gesproken door Zijn Zoon. Hoort Hem!
Als je Hem er niet hoort heb je er niks te zoeken....
Dat je Hem niet hoort ligt over het algemeen aan je zelf. Ik heb zondag 's ochtends in de GKV gezeten en smiddags in de ger. gem. "Toevallig" genoeg hadden beiden dominees hetzelfde onderwerp. Oftewel, het was niet toevallig. God had er een boodschap in gestopt.

Dat bewijst dat God ook in kerkverbanden werkt waar je het niet zou verwachten. Altans, dat het niet waar is dat God ergens niet wil werken ofzo. Dat hoor je wel eens mensen zeggen. Daar geloof ik dus voor geen meter in.

Ik heb weer bijbel gelezen en ben weer tot de conclussie gekomen dat de bewuste dominee in plaats X, niet bijbels preekt. Maar daaarom ga ik nog niet elke keer naar een andere kerk. De situatie veranderd vanzelf wel. Met de Waarheid in mijn hand kan die man nog zo hard preken en zijn boodschap nog zo vaak herhalen, maar als de stem van de Herder uit het Woord anders klinkt, dan luister ik gewoonweg niet naar die dominee en neem ik met veel plezier genoegen met de Stem uit het Woord.
Plaats reactie