Mega veel preken en lezingen op mp3

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik vond dat helemaal niet zo leuk. Ik zou het wel prettig hebben gevonden als ze dat even gevraagd hadden. Het was wel de foto die IK gemaakt had, MIJN inspanning, MIJN toestel.
Onnozel voorbeeld misschien maar toch.
Wees er door vereerd: blijkbaar vonden ze het een mooie foto.
Ook als mensen je nadoen. Altijd denken: mwa, blijkbaar vinden ze dat ik een goede smaak heb of iets dergelijks.

Dan sta je een stuk relaxter in 't leven. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
En ik denk, maar dat is verder niet belangrijk, dat het zeker juridisch te verdedigen valt dat op een preek auteursrecht zit. Er zit beeldrecht op openbare gebouwen, op personen, er zit auteursrecht op liedjes, op teksten, op logo's, op kleurcombinaties. En dan zou een preek vogelvrij zijn? Geloof ik niet. En als het juridisch niks is, dan gewoon uit fatsoen.
Mee eens, marjan.
Ik verbaas mij over het gemak waarmee OSW'ers zich tegoed doen met het eigendom van een ander.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Marjan
En ik denk, maar dat is verder niet belangrijk, dat het zeker juridisch te verdedigen valt dat op een preek auteursrecht zit. Er zit beeldrecht op openbare gebouwen, op personen, er zit auteursrecht op liedjes, op teksten, op logo's, op kleurcombinaties. En dan zou een preek vogelvrij zijn? Geloof ik niet. En als het juridisch niks is, dan gewoon uit fatsoen.
Mee eens, marjan.
Ik verbaas mij over het gemak waarmee OSW'ers zich tegoed doen met het eigendom van een ander.
Het is absoluut netter om in overleg te gaan met de prediakanten.
Toch moet je het niet helemaal zwart-wit zien denk ik. Ten eerste is de huidige praktijk al zo dat bandjes bij het leven gekopieerd en verkocht worden.
Ten tweede en dat weegt nog veel zwaarder: een predikant is toch een uitroeper van het Evangelie? En als dat door veel meer mensen gehoord kan worden, dan alleen die paar 100 mensen die tijdens de dienst aanwezig zijn. Wat is het probleem? Zaait aan alle wateren, toch?

[Aangepast op 8/4/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
- Wat betreft de lezingen van de SRA, hiervoor heb toestemming gekregen van Arjan Baan zelf
Waarom hier dan wel toestemming voor vragen???

Gr. Nic.
Slimme opmerking!
Slim?

SRA lezingen worden o.a. vanwege commmmerciele doeleinden op de markt gebracht. De betreffende stichting moet ook het hoofd boven water houden. preken niet.

Bovendien snap ik niet waarom je moeilijk moet doen als het Evangelie op deze manier een doorgang heeft.
Preek persoonlijk? Schei toch uit, dat is een argument van niks.

Hoe kan je het Evangelie in een preek nou niet als woord van God beschouwen...? Juist!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Als hij toch zo zeker van zijn zaak is snap ik niet waarom hij niet gewoon wel toestemming vraagt aan de predikanten. Zoals het er nu staat vind ik het alleen maar provocerend overkomen. Vervolgens zijn er predikanten die bezwaar hebben tegen prekenverspreiding specifiek via internet. Als je dit weet kun je niet een preek van zo iemand op internet zetten omdat jij persoonlijk het wel de goede weg vindt. Met die intentie is de preek in dit geval niet gemaakt.
Ik snap ook niet dat hier iedereen een preek de letterlijke woorden van Christus noemt, of het evangelie, en dit als argument gebruikt, terwijl in andere topics deze woorden (gesproken of in boekvorm) even hard de grond in worden getrapt. Kies dan voor 1 van beide standpunten. Een preek is zeker wel persoonlijk en het lijkt me niet meer dan redelijk als hier toestemming wordt gevraagd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

- Ik heb niets gepikt van prekenweb, als er dezelfde preken op mijn site staan is dit puur toeval.
Er staan wel degelijk preken op de site die bij PrekenWeb vandaan komen. Ook al heeft hij ze wellicht niet zelf gedownload, ze zijn zeker van onze site afkomstig. Ik heb gisteren Psalm 72:17 gedownload van Ds. Vreugdenhil. Die preek is in onze gemeente gehouden en hij begint inderdaad met het voorlezen van oud-ouderling Ten Voorde. De bitrate is 16kbps, in tegenstelling tot de meeste preken op De Levensbron. Het enige verschii is dat de ID-tag gewist is met daarin de copyrightvermelding...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
- Ik heb niets gepikt van prekenweb, als er dezelfde preken op mijn site staan is dit puur toeval.
Er staan wel degelijk preken op de site die bij PrekenWeb vandaan komen. Ook al heeft hij ze wellicht niet zelf gedownload, ze zijn zeker van onze site afkomstig. Ik heb gisteren Psalm 72:17 gedownload van Ds. Vreugdenhil. Die preek is in onze gemeente gehouden en hij begint inderdaad met het voorlezen van oud-ouderling Ten Voorde. De bitrate is 16kbps, in tegenstelling tot de meeste preken op De Levensbron. Het enige verschii is dat de ID-tag gewist is met daarin de copyrightvermelding...
puur toeval dus!
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Het enige verschii is dat de ID-tag gewist is met daarin de copyrightvermelding...
Valt mijn oog daar op het woord 'copyright'? Dat zit op die preek? Op die dienst? Had ik dan toch gelijk?
Be yourself, there are plenty of others.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het enige verschii is dat de ID-tag gewist is met daarin de copyrightvermelding...
Valt mijn oog daar op het woord 'copyright'? Dat zit op die preek? Op die dienst? Had ik dan toch gelijk?
dat doet prekenweb zelf hoor
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het enige verschii is dat de ID-tag gewist is met daarin de copyrightvermelding...
Valt mijn oog daar op het woord 'copyright'? Dat zit op die preek? Op die dienst? Had ik dan toch gelijk?
dat doet prekenweb zelf hoor
Maar dat zuigen ze dan toch niet uit hun duim. Prekenweg redeneert kennelijk niet vanuit de gedachte dat de preken hun nut kunnen bewijzen voor iedereen en daarom eindeloos gekopieerd mogen worden. Prekenweb vindt kennelijk ook dat enige zorgvuldigheid bij het openbaar maken van preken/diensten gewenst is.
Be yourself, there are plenty of others.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het enige verschii is dat de ID-tag gewist is met daarin de copyrightvermelding...
Valt mijn oog daar op het woord 'copyright'? Dat zit op die preek? Op die dienst? Had ik dan toch gelijk?
dat doet prekenweb zelf hoor
Maar dat zuigen ze dan toch niet uit hun duim. Prekenweg redeneert kennelijk niet vanuit de gedachte dat de preken hun nut kunnen bewijzen voor iedereen en daarom eindeloos gekopieerd mogen worden. Prekenweb vindt kennelijk ook dat enige zorgvuldigheid bij het openbaar maken van preken/diensten gewenst is.
ja da's een vraag aan Pim en unionist, die zijn van prekenweb en ik heb het idee dat zij er niet veel moeite meehebben.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat er op de preken staat is (soms) © PrekenWEb.nl. Dat betekent uiteraard niet dat ze niet gekopieerd mogen worden, maar meer iets van "deze preek komt van prekenweb". Iedereen mag er gebruik van maken, maar niemand misbruik.

Wij hebben van de predikanten toestemming gekregen om de preken te verspreiden en daar voelen wij ons ook verantwoordelijk voor. Het lijkt mij niet gewesnt dat Jan, Piet en Klaas cd's vol preken gaan bakken en voor 10 euro per stuk aan de man gaan brengen. Bij mijn eigen collectie preken gebruik ik "© B.J. den Dekker", gewoon om aan te geven dat ik ze gedigitaliseerd heb. Maar ik ga niemand aanklagen die een preek doorgeeft of op zijn site zet waar mijn naam op staat.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Het is absoluut netter om in overleg te gaan met de prediakanten.
Toch moet je het niet helemaal zwart-wit zien denk ik. Ten eerste is de huidige praktijk al zo dat bandjes bij het leven gekopieerd en verkocht worden.
Ten tweede en dat weegt nog veel zwaarder: een predikant is toch een uitroeper van het Evangelie? En als dat door veel meer mensen gehoord kan worden, dan alleen die paar 100 mensen die tijdens de dienst aanwezig zijn. Wat is het probleem? Zaait aan alle wateren, toch?
Nu breekt toch echt mijn klomp.
De huidige praktijk (die verkeerd is) wordt gebruikt om het te rechtvaardigen.

En dat de preek eens uitgesproken, door een ieder mag worden gebruikt, om mee te doen wat hij/zij wil: dat is gewoon diefstal.
Als de dominee toestemming geeft, dan is het akkoord, anders niet.
En het zaaien aan alle wateren: doe met met legale middelen (er zijn genoeg materialen).
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Pim
Het is absoluut netter om in overleg te gaan met de prediakanten.
Toch moet je het niet helemaal zwart-wit zien denk ik. Ten eerste is de huidige praktijk al zo dat bandjes bij het leven gekopieerd en verkocht worden.
Ten tweede en dat weegt nog veel zwaarder: een predikant is toch een uitroeper van het Evangelie? En als dat door veel meer mensen gehoord kan worden, dan alleen die paar 100 mensen die tijdens de dienst aanwezig zijn. Wat is het probleem? Zaait aan alle wateren, toch?
Nu breekt toch echt mijn klomp.
De huidige praktijk (die verkeerd is) wordt gebruikt om het te rechtvaardigen.

En dat de preek eens uitgesproken, door een ieder mag worden gebruikt, om mee te doen wat hij/zij wil: dat is gewoon diefstal.
Als de dominee toestemming geeft, dan is het akkoord, anders niet.
En het zaaien aan alle wateren: doe met met legale middelen (er zijn genoeg materialen).
nou dan luister jij toch gewoon niet.
Ik heb er heel wat vanaf gedownload om te gaan luisteren. Ik vind het erg mooi dat het er is. Ik heb er totaal geen moeite mee. Zondags nemen we in de kerk ook altijd de preek op zonder toestemming te vragen aan de predikant. En die bandjes gaan vaak ook door heel Nederland heen. Mag dat dan wel?
Wat is het verschil?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
nou dan luister jij toch gewoon niet.
Ik heb er heel wat vanaf gedownload om te gaan luisteren. Ik vind het erg mooi dat het er is. Ik heb er totaal geen moeite mee. Zondags nemen we in de kerk ook altijd de preek op zonder toestemming te vragen aan de predikant. En die bandjes gaan vaak ook door heel Nederland heen. Mag dat dan wel?
Wat is het verschil?
Je kunt niet zeggen: dan luister je maar niet. Ik vind het vreemd, dat jullie gewoon maar doen, zonder je om normen en waarden te bekommeren.
Ik wil je vragen: HEB JE GEEN MOEITE MET HET ACHTSTE GEBOD?
Plaats reactie