zucht...weer zo een onmogelijke vraag of niet

Plaats reactie
Lambertus

zucht...weer zo een onmogelijke vraag of niet

Bericht door Lambertus »

Vraag kreeg ik zojuist

Jezus heeft ons door zijn kruizigging verlost van onze zonden ?

Antwoord Ja

Wedervraag , hoe zit het dan met de mensen van voor het NT :pu


Ik dacht aan iets van Hij is nedergedaald ter Helle maar dat heb ik nog niet geantwoord

Iemand een antwoord hierop ?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Paulus verteld dat Abraham gerechtvaardigt is uit het geloof. Meer kan ik je niet vertellen over oudtestamentische luitjes. Maar het uitkijken en verwachten van een Messias is schijnbaar genoeg voor het O.T.
Berts

Bericht door Berts »

De Vader en de Zoon waren al overeengekomen dát de Christus Borg zou zijn.
Het was op grond van die overeenkomst onmogelijk dat Hij het níet zou zijn.
(ter vergelijking, als de rechter een afspraak maakt met iemand die zich opwerpt als borg voor de schuldige, en de rechter wéét dat die borg zijn afspraak zál nakomen, kan hij de schuldige toch al vrijspreken (op voorwaarde dat de borg betaald).

Ik zie het dus zo: de oudtestamentische gelovigen zijn vrijgesproken op grond van deze overeenkomst. De overeenkomst is voltooid, bevestigd, of hoe je het noemen wilt, in de daadwerkelijke komst van Christus en wat daarop is gevolgd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

God is eeuwig, dus de verzoening die Christus aanbracht was ook van eeuwigheid, ook al is deze IN de tijd geschiedt.

Vergelijk het met een contract. Als ik iets groots koop teken ik een contract dat ik betreffende goederen afneem, en dat ik zal betalen. De goederen kan ik direct meenemen, terwijl ik nog betalen moet. De OT heiligen geloofden in de vervulling van de belofte, en dat is hen tot geloof gerekend.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Paulus verteld dat Abraham gerechtvaardigt is uit het geloof. Meer kan ik je niet vertellen over oudtestamentische luitjes. Maar het uitkijken en verwachten van een Messias is schijnbaar genoeg voor het O.T.
Ze kenden Christus ook, in de belofte.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Paulus verteld dat Abraham gerechtvaardigt is uit het geloof. Meer kan ik je niet vertellen over oudtestamentische luitjes. Maar het uitkijken en verwachten van een Messias is schijnbaar genoeg voor het O.T.
Ze kenden Christus ook, in de belofte.
Ja, dat zeg ik: Uitkijken en verwachten van de Messias.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Paulus verteld dat Abraham gerechtvaardigt is uit het geloof. Meer kan ik je niet vertellen over oudtestamentische luitjes. Maar het uitkijken en verwachten van een Messias is schijnbaar genoeg voor het O.T.
Ze kenden Christus ook, in de belofte.
Ja, dat zeg ik: Uitkijken en verwachten van de Messias.
Is ook goed, als je het zo wilt noemen.
Voor mij gaat kennen verder, als verwachten. Maar we zullen hetzelfde bedoelen...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Vraag kreeg ik zojuist

Jezus heeft ons door zijn kruizigging verlost van onze zonden ?

Antwoord Ja

Wedervraag , hoe zit het dan met de mensen van voor het NT


Ik dacht aan iets van Hij is nedergedaald ter Helle maar dat heb ik nog niet geantwoord

Iemand een antwoord hierop ?
Hoi Lambertus,

Hele goede vraag. Heeft Jezus ook voor de zonden van de uitverkorenen in het Oude Testament betaald?

1. We gaan uit van de veronderstelling dat zowel het oude als het nieuwe verbond in wezen het genadeverbond is. Dat is ook de grond voor de kinderdoop, maar niet minder voor het feit dat Jezus ook onder het Oude Testament Borg en Zaligmaker was. Daarom kunnen we op grond van Hebr. 7:22 zeggen dat Jezus ook Borg stond voor de oudtestamentische gelovigen.

2. Volgens Hebr. 13:8 is Jezus gisteren, heden en in eeuwigheid dezelfde. Gisteren doelt op het OT, heden op het NT. Dus Zijn bloed heeft net zoveel kracht ten tijde van het OT als dat het heeft in het NT. Hij blijft dezelfde Borg.

3. In het OT lezen we van verzoende en vergeven schuld (Lev. 17:11 / Ps. 65:4 / Ps. 103:3 / Ps. 99:8). Waren gerechtvaardigd door het geloof (Rom. 4:2,3,11). Hieruit blijkt dat het offer van Christus genoeg was en daadwerkelijk effectief was en aangezien werd door God in het Oude Testament, omdat de joden Christus in de belofte geloofden.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Refojongere

bedankt voor je goede uitleg.
heb toch weer ff een vraagje hoe vertaal jij vanuit het Credo "is nedergedaald ter helle" ?

Ik heb daar een mening over eenuitleg zeg maar ....maar ben eerst benieuwd naar jou of julie uitleg


Maar vooralsnog met je antwoord daar kan ik wat mee !!!!

Grazie
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Refojongere heb toch weer ff een vraagje hoe vertaal jij vanuit het Credo "is nedergedaald ter helle" ?
Er staat nergens in de Bijbel dat Jezus in de hel is nederegedaald, wèl dat Hij de helse smarten geleden en gedragen heeft.
Wat dat betreft vind ik dat de geloofsbelijdenis dat minder juist verwoordt.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Miscanthus

kijkend naar apostolische geloofsbelijdenis

staat dit er wel degelijk

en in de De geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel staat dit niet maar ook staan daar zinnen in net als de eerst genoemde belijdenenis ook niet in de bijbel

Veel sterker nog er staat nergen in de bijbel "ik geloof in....." (in de trent van de geloofsbelijdenis dan )

nog duidelijker is mischien dit
"Wij geloven in één God de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde,
van alle zichtbare en onzichtbare dingen;
"

Het is door de mensen een samenvatting van het hele leven van onze Heer Jezus.

Dus er mag en er is denk ik speling

groetjes
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Beste Lambertus,

je hebt gelijk; het staat in de geloofsbelijdenis, maar ik kan het niet in de Bijbel vinden. Ik dacht dat de Bijbel toch gezaghebbender is dan een geloofsbelijdenis door mensen opgesteld.

Misschien heeft het te maken met wat je onder "hel" verstaat. De Heere is niet fysiek in de hel geweest. Er staat dat Hij druppels bloed uitdrukte. Ik weet niet half wat dat geweest moet zijn, maar ik heb nog nooit iemand bloed zien zweten. Er staat dat er ene engel uit de hemel gezien werd om Hem te versterken in Zijn lijden.

Als je me vanuit de bijbel kunt aantonen dat Jezus in de hel is geweest, laat ik me overtuigen.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Miscanthus
Als je me vanuit de bijbel kunt aantonen dat Jezus in de hel is geweest, laat ik me overtuigen.
het volgende .....

de gedachte, mede o.i.v. 1 Petr. 3:19-20, dat de Here Jezus tijdens Zijn dood-zijn in de hel nedergedaald is. Daar heeft Hij Zijn heilsboodschap ook gepredikt, en zo allen, die vóór Hem leefden, alsnog de kans op bekering gegeven. Maar ook toen nog geloofden er velen niet in Hem! Anderen - in praktijk alleen de vrome gelovigen uit het Israël van het Oude Testament! - gelukkig wel, en een flinke stoet, met Adam en Eva voorop, volgde de Here Jezus de hel uit.

[Aangepast op 10/12/04 door Lambertus]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Miscanthus
Als je me vanuit de bijbel kunt aantonen dat Jezus in de hel is geweest, laat ik me overtuigen.
het volgende .....

de gedachte, mede o.i.v. 1 Petr. 3:19-20, dat de Here Jezus tijdens Zijn dood-zijn in de hel nedergedaald is. Daar heeft Hij Zijn heilsboodschap ook gepredikt, en zo allen, die vóór Hem leefden, alsnog de kans op bekering gegeven. Maar ook toen nog geloofden er velen niet in Hem! Anderen - in praktijk alleen de vrome gelovigen uit het Israël van het Oude Testament! - gelukkig wel, en een flinke stoet, met Adam en Eva voorop, volgde de Here Jezus de hel uit.

[Aangepast op 10/12/04 door Lambertus]
Sorry Lambertus,

ik volg je hierin niet. Ik zal de kanttekeningen van de statenvertaling van deze tekst erbij plakken zodat je kunt lezen waarom niet.

43) den geesten,

Deze plaats is zwaar, en wordt daarom verschillend uitgelegd. Sommigen verstaan door deze geesten de heidenen, die in de schaduw des doods en gelijk als in de hel zaten, dien Christus door zijn apostelen het Evangelie gepredikt heeft. Doch de heidenen worden nergens geesten genoemd, en de omstandigheden des tijds wanneer deze prediking hun is geschied past op zulke uitlegging niet, dewijl de apostelen niet ten tijde van Noach, maar na de verrijzenis van Christus het Evangelie hebben verkondigd. Anderen verstaan door deze geesten de verdoemde zielen in de hel, waaraan Christus na Zijn dood zichzelf op een buitengewone wijze zou hebben geopenbaard, om hun Zijn overwinning te verkondigen tot een schrik, en hen van hunne ondankbaarheid en rechtvaardige straf te overtuigen. Doch van zulk een extra-ordinaire verschijning van Christus in de hel wordt nergens in de Schrift gewag gemaakt; zij was ook niet nodig; en het woord prediken dat hier gebruikt wordt, wordt nergens in zulk een zin genomen. Anderen verstaan daardoor de zielen der gelovigen van het Oude Testament, die ergens onder de aarde in een voorburg der hel, als in ene gevangenis, zouden bewaard zijn geweest, totdat Christus zou gestorven zijn, en met Zijn ziel bij hen verschenen, om hun te verkondigen hun verlossing uit deze gevangenis, en hen met Hem in den hemel daarna op te voeren. Welke uitlegging, behalve dat zij strijdt met hetgeen Christus zeide tot den bekeerden moordenaar aan het kruis: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn, {#Lu 23:43}; ook strijdt met de zaligheid van de zielen der voorvaders, die al voor Christus’dood en opstanding in den hemel waren, gelijk aangetekend is op {#Heb 11:5,16,40}, en {#Heb 12:23}, en andere plaatsen. Nergens wordt ook een gevangenis genoemd een plaats waarin iemand bewaard wordt om hem gelukkiger te maken, maar wel een plaats waarin iemand bewaard wordt tot zijn oordeel of straf. Het woord prediken ziet ook altijd in Gods Woord op de nodiging tot geloof en bekering, die voor de zielen der afgestorven gelovigen van het Oude Testament niet meer nodig was, gelijk ook niet toegepast kan worden op die zielen, als gezegd wordt dat Christus door Zijn geest gepredikt heeft aan de zielen die ten tijde van Noach ongehoorzaam waren. Daarom is deze uitlegging de beste en zekerste, dat door de geesten hier verstaan worden de zielen van die mensen, aan welke de geest of Godheid van Christus, door Noach de bekering eertijds heeft laten prediken, namelijk toen zij nog leefden, welke Noach daarom ook een prediker der gerechtigheid wordt genoemd, {#2Pe 2:5}; welke mensen, niettegenstaande deze prediking door Noach en Gods lankmoedigheid over hen, even ongehoorzaam en goddeloos zijn gebleven, gelijk {#2Pe 2:5} ook wordt betuigd. Die ook om hun ongehoorzaamheid en goddeloosheid in de gevangenis of hel zijn geweest toen Petrus zijnen brief schreef, gelijk de hel ook een gevangenis genoemd wordt, {#Opb 20:7}; en de onzalige geesten, die daarin zijn, worden gezegd daarin bewaard te worden tot den dag des oordeels; {#2Pe 2:4}; {#Jds 1:6}.
Plaats reactie