Zelfmoord en bekering

Berts

Bericht door Berts »

Oorspronkelijk gepost door Pim
de zonden van Gods kinderen zijn al vergeven, dus dat hoeft niet meer na elke zonde opnieuw!
Dus het volmaakte gebed is té volmaakt?
Dit lezende zou je kunnen concluderen dat Gods volk niet meer hoeft te bidden 'en vergeef ons onze schulden', maar de Heere Jezus leerde die bede wel degelijk aan zijn discipelen.
Volgens mij (en anderen, lees bijv. Thomas Watson over 'het gebed') hebben we wel degelijk dagelijks vergeving van zonden nodig (ook al 'weten' we dat we die vergeving zúllen krijgen).

(overigens wil ik hiermee niet zeggen dat de zonde van zelfmoord niet vergeven kan worden)

Groeten,
Bert
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
het is niet God die Zijn kinderen zoiets aandoet

hoe zou je anders bij voorbeeld de geschiedenis van job willen verklaren?
Well, als God zijn kinderen leed aandoet, doet Hij dat altijd met een doel. Bij Job was dat de beproeving van Jobs geloof, en om de Satan die Job had aangeklaagd in ongelijk te stellen.

Hetzelfde met alle andere verhalen in de bijbel. Ze leiden allemaal tot verheerlijking van Gods naam. Toen Simson zichzelf van het leven beroofde, deed Hij dat tot Gods eer. Toen Abraham zijn hand uitstrekte op Gods bevel om zijn zoon te doden, deed hij dat tot Gods eer. Etc...
Bezai

Bericht door Bezai »

Is er een Bijbels voorbeeld van een wáár christen die zichzelf van kant maakt?
Volgens mij niet.

Wij hebben natuurlijk niet te oordelen over anderen. Maar wanhoop wat tot gevolg heeft van zelfmoord getuigd niet erg van geloof in Christus, of wel?
Als een mens zo'n ontzettende wanhoop heeft, zal Christus Zelf dan niet komen? Hij zegt toch: "Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven".

Bij mijns inziens wil de mensen moordernaar van den beginne niets anders dan dat mensen zichzelf van kant maakt.

Ik denk aan John Warburton. Hij heeft 2x een poging gedaan tot zelfmoord, vanwege zijn diepe ellende. Hij kon niet meer zalig worden, voor hem was het te laat (dat zegt de duivel altijd als je de grootheid van je kwaad gaat zien). Maar de Heere heeft hem daarvoor op een wonderlijke wijze gespaard.
John werd ook overspoeld door Zijn liefde voor de grootste en de meest goddeloze zondaar. Ja hij was daar zo vol van, hij was zo hemelsgezind, dat hij plat op de grond lag en niet meer op kon staan, zo vol. Hij bad als de Heere het wilde minderen of hem zou laten sterven. Later is hij predikant geworden.

Bezai
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

mijn vriendin haar vader heeft een aantal jaren geleden zelfmoord gepleegd. Door de kerk wordt keihard en bikkelhard gezegd dat hij niet in de Hemel kan zijn.

Pas geleden is haar oom (jongere broer van haar vader) op jonge leeftijd overleden. Tijdens de rouwdienst werd er gezegd dat haar oom bij haar vader in de hemel is.

Mijn vriendin wist niet wat ze hoorde. Ze heeft het hier heel moeilijk mee. Elke keer vraagt ze het aan mij. En wil ze een bevestiging.

Wat zou ik mijn vriendin mee kunnen geven? (zelf is zit ze ook erg in de put)
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
mijn vriendin haar vader heeft een aantal jaren geleden zelfmoord gepleegd. Door de kerk wordt keihard en bikkelhard gezegd dat hij niet in de Hemel kan zijn.

Pas geleden is haar oom (jongere broer van haar vader) op jonge leeftijd overleden. Tijdens de rouwdienst werd er gezegd dat haar oom bij haar vader in de hemel is.

Mijn vriendin wist niet wat ze hoorde. Ze heeft het hier heel moeilijk mee. Elke keer vraagt ze het aan mij. En wil ze een bevestiging.

Wat zou ik mijn vriendin mee kunnen geven? (zelf is zit ze ook erg in de put)
Mogen/kunnen wij als mensen een oordeel geven over mensen die zelfmoord plegen? Laten we toch zeer voorzichtig zijn hier mee. Je ziet aan het bovenstaande wat je ermee teweeg kunt brengen.
Laten we zoiets in het midden houden.
"God is Rechter, Die 't beslist".
Volgens mij is het nooit goed om hierin te wroeten.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door Lassie
mijn vriendin haar vader heeft een aantal jaren geleden zelfmoord gepleegd. Door de kerk wordt keihard en bikkelhard gezegd dat hij niet in de Hemel kan zijn.

Pas geleden is haar oom (jongere broer van haar vader) op jonge leeftijd overleden. Tijdens de rouwdienst werd er gezegd dat haar oom bij haar vader in de hemel is.

Mijn vriendin wist niet wat ze hoorde. Ze heeft het hier heel moeilijk mee. Elke keer vraagt ze het aan mij. En wil ze een bevestiging.

Wat zou ik mijn vriendin mee kunnen geven? (zelf is zit ze ook erg in de put)
Mogen/kunnen wij als mensen een oordeel geven over mensen die zelfmoord plegen? Laten we toch zeer voorzichtig zijn hier mee. Je ziet aan het bovenstaande wat je ermee teweeg kunt brengen.
Laten we zoiets in het midden houden.
"God is Rechter, Die 't beslist".
Volgens mij is het nooit goed om hierin te wroeten.
Nee, dat weet ze.

Maar wat zou jij doen en hebben als er zo tegen jouw gepraat wordt over je vader?
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
Oorspronkelijk gepost door Wouter
Oorspronkelijk gepost door Lassie
mijn vriendin haar vader heeft een aantal jaren geleden zelfmoord gepleegd. Door de kerk wordt keihard en bikkelhard gezegd dat hij niet in de Hemel kan zijn.

Pas geleden is haar oom (jongere broer van haar vader) op jonge leeftijd overleden. Tijdens de rouwdienst werd er gezegd dat haar oom bij haar vader in de hemel is.

Mijn vriendin wist niet wat ze hoorde. Ze heeft het hier heel moeilijk mee. Elke keer vraagt ze het aan mij. En wil ze een bevestiging.

Wat zou ik mijn vriendin mee kunnen geven? (zelf is zit ze ook erg in de put)
Mogen/kunnen wij als mensen een oordeel geven over mensen die zelfmoord plegen? Laten we toch zeer voorzichtig zijn hier mee. Je ziet aan het bovenstaande wat je ermee teweeg kunt brengen.
Laten we zoiets in het midden houden.
"God is Rechter, Die 't beslist".
Volgens mij is het nooit goed om hierin te wroeten.
Nee, dat weet ze.

Maar wat zou jij doen en hebben als er zo tegen jouw gepraat wordt over je vader?
Als mensen zo gaan oordelen, dan willen ze vaak niet eens echt luisteren naar je verhaal. Ik zou er misschien een paar keer iets van zeggen en als dat niet helpt, dan zou ik me maar stil houden. Wat ik zou denken? Ik weet het niet. 't Is wel erg moeilijk...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
mijn vriendin haar vader heeft een aantal jaren geleden zelfmoord gepleegd. Door de kerk wordt keihard en bikkelhard gezegd dat hij niet in de Hemel kan zijn.

Pas geleden is haar oom (jongere broer van haar vader) op jonge leeftijd overleden. Tijdens de rouwdienst werd er gezegd dat haar oom bij haar vader in de hemel is.

Mijn vriendin wist niet wat ze hoorde. Ze heeft het hier heel moeilijk mee. Elke keer vraagt ze het aan mij. En wil ze een bevestiging.

Wat zou ik mijn vriendin mee kunnen geven? (zelf is zit ze ook erg in de put)
Dit is vreselijk moeilijk natuurlijk. Wij kunnen niet vaststellen of die man in de hemel is of niet. Op die prangende vraag zal nooit een antwoord komen, deze zaken blijven voor ons tot de jongste dag verborgen (en dan nog, wij zijn van gisteren en weten niet).

Toch mogen we wel zeggen dat er ook voor de vader van dat meisje de hoop is die er voor iedereen is. Als hij Jezus kende als de grote Middelaar zal God hem bij zijn verschijnen voor de rechterstoel begroet hebben en naar binnen gehaald bij Hem in de hemel. Omdat hij dan door het geloof de verdiensten van Christus deelachtig is. Ook waar de verdrukking het grootst is, zal de genade van God genoeg zijn. Als de Heere in die man Zijn werk begonnen was zal Hij hem nooit losgelaten hebben, ook niet op het moment dat die man zichzelf om het leven bracht. Ook voor die man is het waar wat we lezen in Psalm 42:

6
'k Zal tot God, mijn steenrots, spreken:
"Waarom, HEER', vergeet Gij mij?
'k Ga in 't zwart, door rouw bezweken,
Om mijns vijands dwinglandij,
Die mij hoont, mij 't hart doorboort,
Dat gestaag deez' lastring hoort:
Waar is God, op Wien gij bouwdet,
En aan Wien g' uw zaak vertrouwdet?"

7
O mijn ziel, wat buigt g' u neder?
Waartoe zijt g' in mij ontrust?
Voed het oud vertrouwen weder;
Zoek in 's Hoogsten lof uw lust;
Menigwerf heeft Hij uw druk
Doen verandren in geluk;
Hoop op Hem, sla 't oog naar boven.
Ik zal God, mijn God, nog loven.

Als het waar is voor die man zal hij zijn God nog loven tot in de eeuwigheid. Dus het gaat er voor die man maar om of hij Christus persoonlijk kende. En de wijze waarop hij aan zijn levenseinde gekomen is doet er dan niet zoveel toe. Kijk, vele nabestaanden worstelen met die gedachten. Maar het meisje waar het over gaat hoeft er geen worsteling aan toe te voegen omdat het een geval van suicide betreft.

Het kan goed zijn om over de overledenen te spreken. Het laat vaak zien, zo ook in dit geval, dat er een band van liefde is. En dat is mooi. Maar, uiteindelijk zullen ook wij, ieder van ons, voor diezelfde rechterstoel van God moeten verschijnen. En dan is voor ons de vraag of wij Christus als Middelaar aan onze zijde hebben staan. Zodat we de Heere God onze Vader kunnen noemen, en niet alléén onze Rechter. Laat het meisje, laten jullie, je daar maar op richten. Want als je mag leven (en als je dat samen mag doen is 't helemaal mooi) uit een persoonlijke geloofsrelatie met de Heere zul je ook de vragen waar het meisje mee loopt beter een plaatsje kunnen geven. Dan kun je eindigen met de wetenschap: Wat God doet, dat is welgedaan. Voor het meisje, dus ook voor jou, zou ik willen zeggen: sterkte, het Goede toegewenst!
Theodicee

Bericht door Theodicee »

Alweer even stil hier...

Welnu, er is inderdaad meestal maar bar weinig eer weggelegd voor mensen die zelfmoord gepleegd hebben. Dit feit beïnvloedt het denken over Gods oordeel over zelfmoordenaars vaak in negatieve zin. Helaas, zou ik willen zeggen!

Ik denk aan het boek van Chesterton 'Orthodoxie'. Hierin stelt Chesterton zelfdoding tegenover jezelf in plaats van een ander laten doden (zoals dat bijv. in de 2e wereldoorlog weleens gebeurd is). De eerste daad wordt min of meer geschetst als een daad van pure lafheid en afkeer van de door God geschapen wereld, de tweede daad beschouwt Chesterton als een ultieme daad van naastenliefde en zelfopoffering.

Dit is strak, duidelijk en koud geredeneerd. Laten we echter vooral de omstandigheden niet vergeten waarin mensen kunnen verkeren voordat aan deze daad toegegeven wordt!

Het is zaak hier allereerst pastoraal mee om te gaan en dus ajb geen gesmijt met grote stelligheden betreft ziel en zaligheid!

Daarnaast ben ik van mening dat zowel het doden van een ander als het doden van jezelf beiden in precies dezelfde categorie vallen, en hier dus geen onderscheid gemaakt moet worden als het gaat om de vergeving van God.

God is nog altijd een God van moordenaars, gelukkig wel!
Plaats reactie