Opwekking op de gitaar

sparow

Opwekking op de gitaar

Bericht door sparow »

Sinds kort ben ik gitaar gaan spelen en ik wil graag ook opwekkingsliederen leren spelen. Ik heb de gitaar akkoorden van deze liederen, maar ik vraag mij af in welk ritme je dit speelt.

Wie kan mij hier iets over vertellen?:D
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Ik kan je niet helpen, maar ik las las het volgende vorige week..

""Het nieuwe zingen. Oftewel geestelijke muziek in nieuwe verpakking. Wie bij het geestelijke lied aan de Zangbundel van Johannes de Heer denkt en de daarbij behorende wereld van zangkoren, toogdagen en samenzang-met-tweede stem-erbij, weet niet wat hij hoort. Wie doorgaans alleen van onberijmde psalmen, dan wel van het Liedboek voor de Kerken leeft, ook niet trouwens. Wat men er ook van vindt, het nieuwe zingen van de evangelische beweging vindt bij duizenden weerklank. (...) De stijl is alledaags, 'pop' zo men wil, in ieder geval anders dan de kerkmuziek van onze dagen en wel heel anders dan de klassieke en serieuze moderne muziek." (Evert W. VAN DER POLL, Een nieuw gezang [1992] p. 7.) "
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik kan je niet helpen, maar ik las las het volgende vorige week..

""Het nieuwe zingen. Oftewel geestelijke muziek in nieuwe verpakking. Wie bij het geestelijke lied aan de Zangbundel van Johannes de Heer denkt en de daarbij behorende wereld van zangkoren, toogdagen en samenzang-met-tweede stem-erbij, weet niet wat hij hoort. Wie doorgaans alleen van onberijmde psalmen, dan wel van het Liedboek voor de Kerken leeft, ook niet trouwens. Wat men er ook van vindt, het nieuwe zingen van de evangelische beweging vindt bij duizenden weerklank. (...) De stijl is alledaags, 'pop' zo men wil, in ieder geval anders dan de kerkmuziek van onze dagen en wel heel anders dan de klassieke en serieuze moderne muziek." (Evert W. VAN DER POLL, Een nieuw gezang [1992] p. 7.) "
Ik begrijp werkelijk niet wat dat met zijn vraag te maken heeft.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

er schijnt dus gevaren aan opwekkingsliederen te zitten. Dus als hij de nieuwe versie gebruikt, dan zou ik ff kijken op reformatio.nl en dan bij onderwerpen, en dan naar onderen scrollen. Een heel verhaal waarom het Liedboek en Johannes de Heere bundel fout is.

Een waarschuwing is toch nooit misplaatst, Lecram?
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Een waarschuwing is toch nooit misplaatst, Lecram?
Dan waarschuw ik je hierbij om geen misplaatste waarschuwingen te plaatsen ;)

[Aangepast op 22/12/03 door Lecram]
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Ik dacht dat opwekking fout was, maar Johannis de Heer is dat ook al....


16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

19 Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;

1 Zingt den HEERE een nieuw lied; zingt den HEERE, gij ganse aarde!
2 Zingt den HEERE, looft Zijn Naam; boodschapt Zijn heil van dag tot dag.

Goed, ik heb het artikel even door gelezen.
Een aantal opmerkingen:
-. Wat zijn dan wel rechtgeaarde gereformeerde liederen.
-. Mogen die liederen niet een "vrolijk" ritme hebben.
-. wanneer komen de koren met cd's, waar niet langer 2 of 3 psalmverzen op worden gezongen, maar de gehele psalm.

[Aangepast op 22/12/03 door Vortigern]
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Volgens mij kun je de Opwekkings-liederen op gitaarakkoorden alleen spelen als je de melodieën zelf al kent. En dan ligt het ritme voor de hand. Ik heb zelf de eerste bundel met muziekaakkoorden en heb die er even bijgepakt. Het is afwisselend drie- en vierkwartsmaat.

Je kunt ook gewoon bij Kazaa de opwekkingsliederen downloaden die je wilt leren en dan meespelen...

En kom je er niet uit, dan speel je ze gewoon op heeele noooten.

[Aangepast op 26/12/03 door bjdendekker]
appie21

Bericht door appie21 »

het beste is om gewoon de snelheid aan je zang aan te passen.

ik enk 4/4 is prima! succes enne als je zo ver bent kom ik luisteren!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Discussie over de inhoud van de opwekkingsliederen:
zie: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=33
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Kun je geen webcam installeren:pu Dan zingen we samen bij jouw gitaar!
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Opwekking op gitaar is super... ik wil dat ook nog wel eens gaan leren.... OOIT :!

suc6 Sparow!
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
maar ik vraag mij af in welk ritme je dit speelt.

Ik durf te wedden dat Matthijs en Marcel dit niet weten.
Jongens, jongens, waar gaat dit heen... De moderator van OSW die nota bene gaat wedden.... Kwalijke ontwikkelingen... Mag ik daar een waarschuwing tegen in brengen?
sparow

Bericht door sparow »

Hee, bedankt voor de tips.
Ik hoop dat ik er uit kom.
JJBosman
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008, 22:10

Re: Opwekking op de gitaar

Bericht door JJBosman »

in de meeste gevallen kan je gewoon uitgaan van een 4/4e maat...

het ligt er natuurlijk ook aan of je in een band speelt of niet... Persoon speel ik
als leadgitarist in een bandje, en hoewel het grootste deel van mij niet uit akkoorden
bestaat maar uit zogenaamde "rifjes," een soort van toonladdertjes, speel ik toch ook
veel akkoorden, ook als ik akoestisch en niet versterkt speel...

Het verschil zit hem eigenlijk in het feit dat als je met een bandbezetting speelt je niet
de volledige akkoorden hoeft te spelen, maar je hem gewoon 1 x aanslaat in een 4/4
maat, speel je gewoon alleen of met een paar vrienden opwekking zingen enzo, dan klinkt
dat natuurlijk nergens naar en moet je meerdere keren in 1 maat slaan...
Het is handig eerst enkele slagritmes te ontdeken (bijv 1neerslag 2e neerslag/opslag 3 neerslag
4e neerslag/opslag)...

ik weet niet of je mogelijkheid hebt om youtube te bezoeken, maar daar kan je vaak de
juiste maat en dergerlijk op vinden ;)... altijd handig, ook om er met mee te spelen...

mocht je vragen hebben over een bepaald nummer ;) je kan mij altijd pm-en via dit forum of
een mailtje erachteraan doen ;)

succes!!!
Prijst Adonaï!
Plaats reactie