Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1825785/ ... it-gebeurd
De zich almaar meer manifesterende Jodenhaat en onze rol daar tegenover verdient een eigen topic.

We hebben net 4 mei gehad. Bij het tot me nemen van documentatie is het elke keer weer confronterend: Nederland heeft haar Joden te makkelijk losgelaten en meegegeven, veel te makkelijk. Een schandvlek in onze geschiedenis.

Maar nooit meer is nu. Wat is onze rol vandaag? Wat moeten we doen?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17500
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door huisman »

Job schreef: 09 mei 2024, 00:06 https://www.rijnmond.nl/nieuws/1825785/ ... it-gebeurd
De zich almaar meer manifesterende Jodenhaat en onze rol daar tegenover verdient een eigen topic.

We hebben net 4 mei gehad. Bij het tot me nemen van documentatie is het elke keer weer confronterend: Nederland heeft haar Joden te makkelijk losgelaten en meegegeven, veel te makkelijk. Een schandvlek in onze geschiedenis.

Maar nooit meer is nu. Wat is onze rol vandaag? Wat moeten we doen?
Opstaan. Er is bij elke pogrom een reden geweest om Joden te doden. Nu is de reden ‘Gaza’ en zijn zelfs mensen op dit forum van mening dat de Joodse staat de schuld is van alles. Historisch feiten doen er niet meer toe. Ga eens naar Jordanië (ik was daar) en vraag wat zij vinden van deze situatie. Ze haten Hamas en hebben alleen krokodillentranen over Gaza.

Komt onder andere door dit historisch feit. Jordanië heeft zelf een bloedige slag gehad met de Palestijnen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_ ... (conflict)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Maanenschijn »

Een goede vraag.

In de oorlog hebben mijn grootouders onderdak gegeven aan onderduikende Joden, oa een klein meisje. Dat meisje is onderdeel geworden van onze familie, onze Tante Lien. Later getrouwd met een Jood, kinderen gekregen. Wij gingen naar Amsterdam, naar tante Lien of naar de bar- of bath mitswa van de kinderen. Nu is tante Lien overleden, oud geworden.

Met de aanwezigheid van Tante Lien was de oorlog en jodenhaat nooit ver weg. Vorige week vroeg ik het zo in huis: zouden we nu, als het nodig is, weer een Tante Lien opnemen in huis? Verbergen, voor hen in de bres springen? Je ziet al snel wat uitvluchten komen: ik heb er de ruimte niet voor, ik ben daar te angstig voor, ik heb een jong gezin, dat gaat niet meer in deze tijd, enz.

Je weet het pas als het er echt op aan komt. Het is moeilijk in te schatten. Voor mijzelf denk ik dat er dan weer een Tante Lien (of ome Sam) welkom is. Maar ik ben niet iemand van de barricaden. Meer in stilte. Doe wel en zie niet om, was hetgeen onze ouders ons leerden.

Zomaar wat gedachten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

huisman schreef: 09 mei 2024, 00:27
Job schreef: 09 mei 2024, 00:06 https://www.rijnmond.nl/nieuws/1825785/ ... it-gebeurd
De zich almaar meer manifesterende Jodenhaat en onze rol daar tegenover verdient een eigen topic.

We hebben net 4 mei gehad. Bij het tot me nemen van documentatie is het elke keer weer confronterend: Nederland heeft haar Joden te makkelijk losgelaten en meegegeven, veel te makkelijk. Een schandvlek in onze geschiedenis.

Maar nooit meer is nu. Wat is onze rol vandaag? Wat moeten we doen?
Opstaan. Er is bij elke pogrom een reden geweest om Joden te doden. Nu is de reden ‘Gaza’ en zijn zelfs mensen op dit forum van mening dat de Joodse staat de schuld is van alles. Historisch feiten doen er niet meer toe. Ga eens naar Jordanië (ik was daar) en vraag wat zij vinden van deze situatie. Ze haten Hamas en hebben alleen krokodillentranen over Gaza.

Komt onder andere door dit historisch feit. Jordanië heeft zelf een bloedige slag gehad met de Palestijnen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_ ... (conflict)
Eens Huisman, maar op welke wijze kunnen we opstaan? Op dit moment? Moeten we meer in actie komen met tegendemonstraties? Ik pieker me er suf over.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 09 mei 2024, 00:33 Een goede vraag.

In de oorlog hebben mijn grootouders onderdak gegeven aan onderduikende Joden, oa een klein meisje. Dat meisje is onderdeel geworden van onze familie, onze Tante Lien. Later getrouwd met een Jood, kinderen gekregen. Wij gingen naar Amsterdam, naar tante Lien of naar de bar- of bath mitswa van de kinderen. Nu is tante Lien overleden, oud geworden.

Met de aanwezigheid van Tante Lien was de oorlog en jodenhaat nooit ver weg. Vorige week vroeg ik het zo in huis: zouden we nu, als het nodig is, weer een Tante Lien opnemen in huis? Verbergen, voor hen in de bres springen? Je ziet al snel wat uitvluchten komen: ik heb er de ruimte niet voor, ik ben daar te angstig voor, ik heb een jong gezin, dat gaat niet meer in deze tijd, enz.

Je weet het pas als het er echt op aan komt. Het is moeilijk in te schatten. Voor mijzelf denk ik dat er dan weer een Tante Lien (of ome Sam) welkom is. Maar ik ben niet iemand van de barricaden. Meer in stilte. Doe wel en zie niet om, was hetgeen onze ouders ons leerden.

Zomaar wat gedachten.
Indrukwekkende verhalen. Vertel ze sowieso maar door, zodat ze niet vergeten worden.

Maar is het 'echt erop aan komen' niet nu al?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Ambtenaar
Berichten: 9336
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 09 mei 2024, 00:27
Opstaan. Er is bij elke pogrom een reden geweest om Joden te doden. Nu is de reden ‘Gaza’ en zijn zelfs mensen op dit forum van mening dat de Joodse staat de schuld is van alles.
Nee, hoor. Niet de schuld van alles. Maar wel van de toenemende protesten in het Westen.
Historisch feiten doen er niet meer toe.
Precies, zet die roze bril eens af.
Ga eens naar Jordanië (ik was daar) en vraag wat zij vinden van deze situatie. Ze haten Hamas en hebben alleen krokodillentranen over Gaza.
Net of het relevant is voor het optreden van Israël wat anderen van Palestijnen vinden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9289
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door parsifal »

Ik denk dat we best van de profeten mogen leren dat liefde voor Israel samen kan gaan met keiharde kritiek.
Onvoorwaardelijk achter de regering van Israel staan is op geen enkele manier Christelijk.

Dit gebruiken om geweld en vernieling goed te praten slaat ook weer nergens op.

Jood, Eritreer, Duitser of Chinees hoort nooit op afkomst afgewezen te worden. Bij de Joden is het vrij populair om het te doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvD
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

Vanaf 7 oktober iedere dag de Joodse vlag uit. Pure haat van de moslims. En al die clubje die nu mee lopen te juichen en joelen voor en vrije Palestijnse staat. Worden daar niet eens getolereerd ,laat ze daar eens met die homovlag of die andere alfabetvlag lopen. Nou dan brullen ze niet meer zo hard,ja van de zweepslagen.
MGG
Berichten: 3663
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door MGG »

CvD schreef: 09 mei 2024, 08:19 Vanaf 7 oktober iedere dag de Joodse vlag uit. Pure haat van de moslims. En al die clubje die nu mee lopen te juichen en joelen voor en vrije Palestijnse staat. Worden daar niet eens getolereerd ,laat ze daar eens met die homovlag of die andere alfabetvlag lopen. Nou dan brullen ze niet meer zo hard,ja van de zweepslagen.
Ik krijg liever geen steen door het raam.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

Maar los van of we het politieke beleid van Israël wel of niet bekritiseren: we zien toch allemaal wel dat jodenhaat hier hand over hand toeneemt? Daar gaat dit topic over. Je kunt dit fenomeen echt niet alleen verklaren met de keuzes die de staat Israel maakt.

En ja, die eventuele steen door de ruit, @MGG...ik worstel ermee, waar mogen we ons terugtrekken om onszelf veilig te houden en waar moeten we radicaal zeggen: tot hier en niet verder? Pal gaan staan voor onze joden? Het gaat me niet per se om die vlag. Ik heb er geen hangen en ben ook niet van plan 'm uit te steken, omdat ik denk dat het polariseert. Maar met een blik op de geschiedenis: neutraliteit bestaat niet.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
CvD
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

MGG schreef: 09 mei 2024, 08:26
CvD schreef: 09 mei 2024, 08:19 Vanaf 7 oktober iedere dag de Joodse vlag uit. Pure haat van de moslims. En al die clubje die nu mee lopen te juichen en joelen voor en vrije Palestijnse staat. Worden daar niet eens getolereerd ,laat ze daar eens met die homovlag of die andere alfabetvlag lopen. Nou dan brullen ze niet meer zo hard,ja van de zweepslagen.
Waarom een steen door mijn raam? Als ik het daar voor moest laten.

Ik krijg liever geen steen door het raam.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Job »

Ik deel de tragische cijfers nog maar eens over hoe NL het af liet weten, ooit:

In heel West-Europa rijden de treinen om 'de ongewenste elementen' uit de samenleving te verwijderen - met meer en minder succes. In België wordt 30 procent van de gemeenschap naar concentratiekampen gedeporteerd, in Frankrijk 25 procent. Nederland voert binnen zesentwintig maanden 76 procent van haar joodse gemeenschap af.

't Hooge Nest, Roxane van Iperen.

Nederland stond erbij en keek ernaar. Of keek weg.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Maanenschijn schreef: 09 mei 2024, 00:33 Een goede vraag.

In de oorlog hebben mijn grootouders onderdak gegeven aan onderduikende Joden, oa een klein meisje. Dat meisje is onderdeel geworden van onze familie, onze Tante Lien. Later getrouwd met een Jood, kinderen gekregen. Wij gingen naar Amsterdam, naar tante Lien of naar de bar- of bath mitswa van de kinderen. Nu is tante Lien overleden, oud geworden.

Met de aanwezigheid van Tante Lien was de oorlog en jodenhaat nooit ver weg. Vorige week vroeg ik het zo in huis: zouden we nu, als het nodig is, weer een Tante Lien opnemen in huis? Verbergen, voor hen in de bres springen? Je ziet al snel wat uitvluchten komen: ik heb er de ruimte niet voor, ik ben daar te angstig voor, ik heb een jong gezin, dat gaat niet meer in deze tijd, enz.

Je weet het pas als het er echt op aan komt. Het is moeilijk in te schatten. Voor mijzelf denk ik dat er dan weer een Tante Lien (of ome Sam) welkom is. Maar ik ben niet iemand van de barricaden. Meer in stilte. Doe wel en zie niet om, was hetgeen onze ouders ons leerden.

Zomaar wat gedachten.
Indrukwekkende verhalen. Vertel ze sowieso maar door, zodat ze niet vergeten worden.

Maar is het 'echt erop aan komen' niet nu al?
Ik denk het niet. In zekere zin functioneert de rechtstaat nog. Ik denk dat vlaggen hijsen ook meer kwaad dan goed doet, nog meer polariseert. Ons uitspreken in raadzalen en in het publieke domein lijkt mij voor nu (voor mij) nog voldoende.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvD
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

Job schreef: 09 mei 2024, 08:50 Maar los van of we het politieke beleid van Israël wel of niet bekritiseren: we zien toch allemaal wel dat jodenhaat hier hand over hand toeneemt? Daar gaat dit topic over. Je kunt dit fenomeen echt niet alleen verklaren met de keuzes die de staat Israel maakt.

En ja, die eventuele steen door de ruit, @MGG...ik worstel ermee, waar mogen we ons terugtrekken om onszelf veilig te houden en waar moeten we radicaal zeggen: tot hier en niet verder? Pal gaan staan voor onze joden? Het gaat me niet per se om die vlag. Ik heb er geen hangen en ben ook niet van plan 'm uit te steken, omdat ik denk dat het polariseert. Maar met een blik op de geschiedenis: neutraliteit bestaat niet.
Je solidariteit tonen heeft toch niets met polarisatie te maken?
CvD
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door CvD »

Een waar stel je,je vertouwen op? Op angst voor een steen. Of op God in wiens hand alle dingen toebehoort.
Plaats reactie