Situatie Midden-Oosten

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Job »

Ja, biddend meestrijden met onze oudste broeder in doodsnood. Laten we ons, als we de Christusnaam morgen in alle vrijheid mogen horen verkondigen, elke keer realiseren hoe schatplichtig we aan dat volk zijn.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door -DIA- »

'Rustig te midden van de woelige golven'
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

De eenzijdige benadering blijft mij verbazen. Als Israël die Iraanse militairen in het consulaat in Syrië niet had gedood, was deze aanval van Iran ook niet gekomen. De Amerikanen hadden Israël ook afgeraden om dat te doen. Nu louter een geval van actie-reactie.

Als de extremisten in het Israëlische kabinet nu de bovenhand krijgen, en daar lijkt het op, dan komen we in een negatieve spiraal van geweld. Dat Biden een eventuele vergelding ook niet steunt, zegt voldoende.
Henk J
Berichten: 2603
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Henk J »

Zo simpel ligt het nou ook weer niet. Iran steunt Hezbollah en Hezbollah stuurt sinds 7 oktober veel raketten richting Israël, het is al maanden onrustig in dat gebied en enkele dorpen zijn ook geëvacueerd. De gedode generaal speelde een belangrijke rol in de steun van Iran aan Hezbollah.
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 07:04 De eenzijdige benadering blijft mij verbazen. Als Israël die Iraanse militairen in het consulaat in Syrië niet had gedood, was deze aanval van Iran ook niet gekomen. De Amerikanen hadden Israël ook afgeraden om dat te doen. Nu louter een geval van actie-reactie.

Als de extremisten in het Israëlische kabinet nu de bovenhand krijgen, en daar lijkt het op, dan komen we in een negatieve spiraal van geweld. Dat Biden een eventuele vergelding ook niet steunt, zegt voldoende.
Iran doet stoer, maar bereikt niks. De aanval vooraf melden en door het fantastische verdedigingswerk niks raken. Het is puur een signaal naar de bevolking en extremisten in de regio. Elk weldenkend mensen ziet dat Iran niet durft. Gelukkig maar, want de vernietiging van Israël is een bizar en terroristisch doel.

Biden zal bang zijn voor zijn herverkiezing.
1. Maakt best wat fouten en bereikt internationaal niks. Zie atoomdeal Iran, Taliban heeft weer de macht in Afghanistan en dankzij de VS veel wapentuig.
2. Slechte peilingen
3. Tijdens zijn regering oorlog in Oekraïne
4. Situatie in het Midden-Oosten heeft hij niet onder controle
5. Misschien zijn de hoge brandstofprijzen zijn grootste zorg. In de VS is de prijs aan de pomp erg belangrijk voor het sentiment onder de bevolking.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 07:04 De eenzijdige benadering blijft mij verbazen. Als Israël die Iraanse militairen in het consulaat in Syrië niet had gedood, was deze aanval van Iran ook niet gekomen. De Amerikanen hadden Israël ook afgeraden om dat te doen. Nu louter een geval van actie-reactie.

Als de extremisten in het Israëlische kabinet nu de bovenhand krijgen, en daar lijkt het op, dan komen we in een negatieve spiraal van geweld. Dat Biden een eventuele vergelding ook niet steunt, zegt voldoende.
Je weet wat Hezbollah eigenlijk volledig op kosten van Iran doet?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: 15 apr 2024, 07:24 Zo simpel ligt het nou ook weer niet. Iran steunt Hezbollah en Hezbollah stuurt sinds 7 oktober veel raketten richting Israël, het is al maanden onrustig in dat gebied en enkele dorpen zijn ook geëvacueerd. De gedode generaal speelde een belangrijke rol in de steun van Iran aan Hezbollah.
Je hoort mij niet zeggen dat het simpel is. De eenzijdige benadering van het conflict in het Midden-Oosten door christenen verbaast me echter. Je hoort vrijwel geen kritiek op het handelen van Israël. En zeker niet op refoforum.
Ambtenaar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 15 apr 2024, 07:35 Iran doet stoer, maar bereikt niks. De aanval vooraf melden en door het fantastische verdedigingswerk niks raken. Het is puur een signaal naar de bevolking en extremisten in de regio. Elk weldenkend mensen ziet dat Iran niet durft. Gelukkig maar, want de vernietiging van Israël is een bizar en terroristisch doel.
Iran koos ervoor om een beperkt aantal projectielen af te vuren. Duizenden projectielen zullen de luchtafweer verzadigen. En Iran beseft dat Israël een kernmacht is, en zelf is het dat (nog) niet.
Biden zal bang zijn voor zijn herverkiezing.
1. Maakt best wat fouten en bereikt internationaal niks. Zie atoomdeal Iran, Taliban heeft weer de macht in Afghanistan en dankzij de VS veel wapentuig.
2. Slechte peilingen
3. Tijdens zijn regering oorlog in Oekraïne
4. Situatie in het Midden-Oosten heeft hij niet onder controle
5. Misschien zijn de hoge brandstofprijzen zijn grootste zorg. In de VS is de prijs aan de pomp erg belangrijk voor het sentiment onder de bevolking.
De internationale politiek speelt een beperkte rol in de verkiezingen. Enkel de brandstofprijs is relevant. Je overige argumenten onderkennen de complexiteit van de situatie niet.
Ambtenaar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 15 apr 2024, 08:01 Je weet wat Hezbollah eigenlijk volledig op kosten van Iran doet?
Zeker, ik ben niet blind voor de situatie. Hier en elders binnen christelijk Nederland is men echter blind voor wat Israël misdoet. Je hoort bijv. geen enkele kritiek op extremisten zoals Ben Gvir en Smotrich. En juist die twee hebben Netanyahu in de tang. Bij val van het kabinet, zal Netanyahu zich voor de rechter moeten verantwoorden over een aantal zaken.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 07:04 De eenzijdige benadering blijft mij verbazen. Als Israël die Iraanse militairen in het consulaat in Syrië niet had gedood, was deze aanval van Iran ook niet gekomen. De Amerikanen hadden Israël ook afgeraden om dat te doen. Nu louter een geval van actie-reactie.
Wat deden die Iraanse generaals daar eigenlijk? Vierden ze daar vakantie?
Uiteraard niet. Ze coördineerden van daaruit de aanvallen van Hezbollah en Hamas op Israel. Daarmee werd dit consulaat een legitiem doelwit voor Israel. Ik vond de aanval van Israel op 1 april in Damascus gewaagd (dat bleek ook), maar het is niet zo dat er geen gegronde reden voor was.
Ambtenaar schreef:Als de extremisten in het Israëlische kabinet nu de bovenhand krijgen, en daar lijkt het op, dan komen we in een negatieve spiraal van geweld. Dat Biden een eventuele vergelding ook niet steunt, zegt voldoende.
Ik denk dat de Israelische reactie wel mee zal vallen, al heeft het niet veel gescheeld of Israelische vliegtuigen zouden Iran hebben gebombardeerd. Maar Israel heeft daar op dit moment politiek niet zoveel mee te winnen. De gebeurtenissen van afgelopen weekend geven het land de mogelijkheid om de internationale politieke positie te versterken. Het feit dat zowel de VS, het VK, Frankrijk en Jordanie hebben geholpen om de Iraanse aanval af te slaan, geeft aan dat deze steun voor Israel veel waard is, waarschijnlijk meer dan het voeren van een regionale oorlog tegen Iran.
Ambtenaar schreef:Je hoort bijv. geen enkele kritiek op extremisten zoals Ben Gvir en Smotrich.
Ik vind het ook extremisten die ik liever niet in de regering van een bevriend land zie. Ook van Netanjahoe vind ik dat hij het beste op kan stappen. Hij is al de langstzittende premier in de geschiedenis. Maar dat is uiteindelijk aan de Israelische kiezer, die blijkens opiniepeilingen het vertrouwen in hem ook grotendeels kwijt is.
Laatst gewijzigd door elbert op 15 apr 2024, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J
Berichten: 2603
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 08:35 Je hoort mij niet zeggen dat het simpel is. De eenzijdige benadering van het conflict in het Midden-Oosten door christenen verbaast me echter. Je hoort vrijwel geen kritiek op het handelen van Israël. En zeker niet op refoforum.
Kan ik tot op zekere hoogte in meekomen maar het is niet zo dat die aanval van Israël op de generaal van Iran uit het niets kwam.
Hoop echter wel dat ze in Israël het hoofd koel houden en niet of beperkt zullen reageren, uiteindelijk is de impact van de aanval van Iran praktisch nihil geweest.
Henk J
Berichten: 2603
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 08:37
MGG schreef: 15 apr 2024, 07:35 Iran doet stoer, maar bereikt niks. De aanval vooraf melden en door het fantastische verdedigingswerk niks raken. Het is puur een signaal naar de bevolking en extremisten in de regio. Elk weldenkend mensen ziet dat Iran niet durft. Gelukkig maar, want de vernietiging van Israël is een bizar en terroristisch doel.
Iran koos ervoor om een beperkt aantal projectielen af te vuren. Duizenden projectielen zullen de luchtafweer verzadigen. En Iran beseft dat Israël een kernmacht is, en zelf is het dat (nog) niet.
Vraag me af wat jij een beperkte aanval vind, anderhalve tel zoeken leerde mij dat de grootste Russische raket en drone aanval op Oekraïne bestond uit 110 raketten, waaronder hypersonische en ballistische raketten en zo'n 30 drones. De aanval van Iran bestond uit 185 drones, 36 kruisraketten en 110 ballistische raketten. Dan kun je toch niet van een beperkt aantal projectielen spreken?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1501
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Bourdon16 »

@ Ambtenaar: ik meen bij o.a. jou toch weleens een enigszins kritische houding richting Israël te bespeuren...
Ambtenaar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: 15 apr 2024, 08:45 Wat deden die Iraanse generaals daar eigenlijk? Vierden ze daar vakantie?
Uiteraard niet. Ze coördineerden van daaruit de aanvallen van Hezbollah en Hamas op Israel. Daarmee werd dit consulaat een legitiem doelwit voor Israel. Ik vond de aanval van Israel op 1 april in Damascus gewaagd (dat bleek ook), maar het is niet zo dat er geen gegronde reden voor was.
Jij weet helemaal niet wat zij daar deden, je geeft een eigen invulling aan hun aanwezigheid. Ongeacht wat de reden van hun aanwezigheid, je kunt verwachten dat Iran dat niet ongemerkt voorbij laat gaan.
Ik denk dat de Israelische reactie wel mee zal vallen, al heeft het niet veel gescheeld of Israelische vliegtuigen zouden Iran hebben gebombardeerd. Maar Israel heeft daar op dit moment politiek niet zoveel mee te winnen. De gebeurtenissen van afgelopen weekend geven het land de mogelijkheid om de internationale politieke positie te versterken. Het feit dat zowel de VS, het VK, Frankrijk en Jordanie hebben geholpen om de Iraanse aanval af te slaan, geeft aan dat deze steun voor Israel veel waard is, waarschijnlijk meer dan het voeren van een regionale oorlog tegen Iran.
De haviken binnen het Israëlische kabinet wilden echter direct terugslaan. Ik vind het inderdaad verstandig als Israël dit gewoon incasseert, op dit moment hebben ze weer wat meer internationale steun. En die zullen ze weer snel verliezen als ze reageren op deze aanval. Je komt dan namelijk in een geweldsspiraal waarvan je het einde niet kunt overzien.
Ik vind het ook extremisten die ik liever niet in de regering van een bevriend land zie. Ook van Netanjahoe vind ik dat hij het beste op kan stappen. Hij is al de langstzittende premier in de geschiedenis. Maar dat is uiteindelijk aan de Israelische kiezer, die blijkens opiniepeilingen het vertrouwen in hem ook grotendeels kwijt is.
Ondertussen hebben ze ervoor gezorgd dat ze Israël hebben geïsoleerd door hun optreden in Gaza.
Ambtenaar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: 15 apr 2024, 08:53
Vraag me af wat jij een beperkte aanval vind, anderhalve tel zoeken leerde mij dat de grootste Russische raket en drone aanval op Oekraïne bestond uit 110 raketten, waaronder hypersonische en ballistische raketten en zo'n 30 drones. De aanval van Iran bestond uit 185 drones, 36 kruisraketten en 110 ballistische raketten. Dan kun je toch niet van een beperkt aantal projectielen spreken?
Beperkt in relatie tot de voorraad die ze tot hun beschikking hebben.
Plaats reactie