Situatie Midden-Oosten

Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 15 apr 2024, 16:40
Het gaat natuurlijk om het aantal werkende lanceerders. Zodra Israël dat zorgelijk gaat vinden worden ze uitgeschakeld. Om de luchtverdediging te verzadigen is iig veel meer nodig dan Hezbollah kan afvuren.
Het is onjuist wat je beweert. Ook bij raketaanvallen van Hamas raakte de luchtverdediging verzadigd. En Hezbollah heeft veel meer projectielen.

En wat ook niet onbelangrijk is, de raketten van de luchtafweer zijn kostbaar.

Maar dit is redelijk off topic.
Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: 15 apr 2024, 16:21 Als je in oorlog bent, dan verwacht je dat inderdaad ook. Feitelijk is Israel al jaren in oorlog met Iran, zeker via de proxies die het land aanstuurt. In een oorlog wordt geschoten en de aanval op die Iraanse generaals was daar een onderdeel van. Israel heeft dus een ingecalculeerd risico genomen. Want feit is dat aanvallen van Hezbollah en Hamas onder regie van Iran gewoon doorgaan. Dan moet je als regering wel iets, zeker omdat door die oorlog vele tienduizenden Israeliers niet langer hun huizen in kunnen en elders moeten verblijven.
Als ik de verhalen moet geloven heeft Israël zich ook niet onbetuigd gelaten met Stuxnet en aanslagen op Iraanse wetenschappers. En natuurlijk moet Israël iets tegen de proxys van Iran. De vraag is enkel of mer geweld leidt tot een oplossing.
Maar ja, er komen verkiezingen aan en een hoge benzineprijs is niet voordelig voor Biden.
Vanuit een westerse bril is het allemaal vrij makkelijk praten: die strijdende partijen moeten maar gewoon stoppen met vechten, dan hebben wij er tenminste geen last van. Dat is in ons belang en we denken vanuit onze veilige huiskamers dat het ook in het belang van die strijdende partijen is. Maar hoe dichter je bij het conflict zelf komt, hoe ingewikkelder het allemaal wordt.
De vraag is of meer geweld leidt tot een oplossing. En daar ben ik niet van overtuigd. En natuurlijk is het lastig praten met Iraanse leiders die jouw land al 45 jaar lang bedreigen.
Het gedachtengoed kun je inderdaad niet wegbombarderen, maar de middelen om dat gedachtengoed te realiseren grotendeels wel.
Ten koste van wat? Israël dreigt nu al een paria staat te worden. Simpelweg omdat ze half Gaza plat hebben gegooid.
Veel beter lijkt het me om gesprekken aan te gaan met de mensen/politici die wel uit zijn op een vergelijk met Israel: de Iraanse oppositie bijvoorbeeld, of gematigde Palestijnen die niet de gewapende strijd verheerlijken. Wat dat betreft kun je zeggen dat Israel daar steken heeft laten vallen, en dat kun je Netanjahoe (die een fel tegenstander van Rabin was) ook wel aanrekenen.
Zo lang het oppositie is, voegt het weinig toe.

En Israël heeft ook weinig moeite genomen om conform de Oslo-akkoorden te handelen. Sinds 1994 is steeds meer land geannexeerd ten behoeve van kolonisten..
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Hendrien »

Vinden jullie het een wonder van God dat Israël ongedeerd is gebleven tijdens de recente aanval van Iran?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3988
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

Hendrien schreef: 15 apr 2024, 18:35 Vinden jullie het een wonder van God dat Israël ongedeerd is gebleven tijdens de recente aanval van Iran?
Ik ben blij dat je het ter berde brengt.
Ik ging zaterdagavond al biddende slapen ( behoorlijk vroeg) en wist niet in wat voor een wereld ik zou wakker worden. Dus ja ik vind het een wonder.
Het zal ongetwijfeld rationeel te verklaren zijn, maar ik zie het anders.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Hendrien »

Terri schreef: 15 apr 2024, 18:43
Hendrien schreef: 15 apr 2024, 18:35 Vinden jullie het een wonder van God dat Israël ongedeerd is gebleven tijdens de recente aanval van Iran?
Ik ben blij dat je het ter berde brengt.
Ik ging zaterdagavond al biddende slapen ( behoorlijk vroeg) en wist niet in wat voor een wereld ik zou wakker worden. Dus ja ik vind het een wonder.
Het zal ongetwijfeld rationeel te verklaren zijn, maar ik zie het anders.
Mooie reactie! Ik vond het ook heel bijzonder toen ik wakker werd en hoorde dat het zo afgelopen was.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 17:12 Als ik de verhalen moet geloven heeft Israël zich ook niet onbetuigd gelaten met Stuxnet en aanslagen op Iraanse wetenschappers. En natuurlijk moet Israël iets tegen de proxys van Iran. De vraag is enkel of mer geweld leidt tot een oplossing.
Stuxnet werd samen met de Amerikanen (de CIA) gemaakt. Dat Israel preventief optreedt tegen een kernprogramma dat expliciet bedoeld is om het land te vernietigen, is niet vreemd natuurlijk. Net zoals Israel de Iraakse kernreactor in Osirak en een in aanbouw zijnde reactor in Syrie heeft vernietigd. Het bombarderen van Osirak kwam Israel op veel kritiek te staan, maar een paar jaar later was men maar wat blij dat het gebeurd was, anders was de bezetting van Koeweit heel anders afgelopen.
Ambtenaar schreef:De vraag is of meer geweld leidt tot een oplossing. En daar ben ik niet van overtuigd.
Niemand heeft de illusie dat meer geweld tot een oplossing leidt. Wel dat geweld soms nodig is om erger te voorkomen. Uiteindelijk is het geweld dat Israel moet gebruiken vaak (niet altijd) een existentiele kwestie die raakt aan het levensvatbaar blijven van deze staat.
Ambtenaar schreef:Ten koste van wat? Israël dreigt nu al een paria staat te worden. Simpelweg omdat ze half Gaza plat hebben gegooid.
Uiteindelijk valt dat toch wel mee. Het feit dat zelfs Arabische landen als Jordanie en Saoedi Arabie hebben meegewerkt om de Iraanse aanval af te weren, geeft aan dat de regeringen daar toch een stuk nuchterder (en ook uit vanwege eigenbelang) naar de hele situatie kijken dan we soms denken.
Ambtenaar schreef:Zo lang het oppositie is, voegt het weinig toe. En natuurlijk is het lastig praten met Iraanse leiders die jouw land al 45 jaar lang bedreigen.
Vrede tussen Israel en islamitische landen is een zaak van de lange adem. Wat nu oppositie is, kan later de regering worden.
Met regimes die als ideologie hebben dat je een gezwel bent dat uitgeroeid moet worden, valt in het geheel niet te praten. Zulke regimes moeten geisoleerd worden op een zodanige manier dat ze uiteindelijk verdwijnen en vervangen worden door regeringen die in elk geval kunnen samenleven met hun buren.
Ambtenaar schreef:En Israël heeft ook weinig moeite genomen om conform de Oslo-akkoorden te handelen. Sinds 1994 is steeds meer land geannexeerd ten behoeve van kolonisten..
Met het rechtse beleid van meer nederzettingen van de regering Netanjahoe ben ik het ook niet eens. Dat schiet niet bepaald op nee.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door HersteldHervormd »

Alle politieke leiders maken fouten, Israel bevind zich m.i. niet in een onschendbare positie. Je mag ook best kritiek hebben op bepaalde acties. Ik houd wel altijd in mijn achterhoofd dat Israel het volk van God is, dat maakt me dan ook soms wel weer wat voorzichtig in het leveren van kritiek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Henk J »

Voor degenen die denken dat Iran een beperkte aanval uitvoerde en niet uit was op voltreffers of op grote schade, het institute for the Study of War denkt daar anders over: https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 6404106734
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

Henk J schreef: 16 apr 2024, 10:00 Voor degenen die denken dat Iran een beperkte aanval uitvoerde en niet uit was op voltreffers of op grote schade, het institute for the Study of War denkt daar anders over: https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 6404106734
Ik kwam deze opmerking ergens tegen en ik vind het wel een goede vergelijking: als iemand met een pistool op je schiet, maar je hebt geen verwondingen omdat je een kogelvrij vest draagt, dan was het geen symbolische aanval, maar een poging om je te vermoorden.
Gelukkig had Israel een kogelvrij vest, maar de aanval van Iran was allesbehalve beperkt of symbolisch.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

elbert schreef: 16 apr 2024, 14:25
Henk J schreef: 16 apr 2024, 10:00 Voor degenen die denken dat Iran een beperkte aanval uitvoerde en niet uit was op voltreffers of op grote schade, het institute for the Study of War denkt daar anders over: https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 6404106734
Ik kwam deze opmerking ergens tegen en ik vind het wel een goede vergelijking: als iemand met een pistool op je schiet, maar je hebt geen verwondingen omdat je een kogelvrij vest draagt, dan was het geen symbolische aanval, maar een poging om je te vermoorden.
Gelukkig had Israel een kogelvrij vest, maar de aanval van Iran was allesbehalve beperkt of symbolisch.
Nu wist Iran natuurlijk wel van het kogelvrije vest. Ik sluit niet uit dat ze wel een soort afweging maakten tussen "genoeg om eigen volk tevreden te stellen in hun haatgevoelens" en "niet genoeg om Israel hard terug te laten slaan". Of dat gelukt is weet ik niet, maar dit soort afwegingen horen wel bij politiek van sommige landen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 16 apr 2024, 14:33Nu wist Iran natuurlijk wel van het kogelvrije vest. Ik sluit niet uit dat ze wel een soort afweging maakten tussen "genoeg om eigen volk tevreden te stellen in hun haatgevoelens" en "niet genoeg om Israel hard terug te laten slaan". Of dat gelukt is weet ik niet, maar dit soort afwegingen horen wel bij politiek van sommige landen.
Gezien het aantal raketten en drones dat werd ingezet, rekende Iran er hoogstwaarschijnlijk op dat er genoeg raketten en drones door het Israelische afweerschild zouden geraken dat er flinke schade werd aangericht. Nu kwam er bijna niks door het schild heen en was er dus ook geen noemenswaardige schade.
Het verschil tussen 90% effectiviteit en 99% effectiviteit van het afweerschild is heel groot. Iran rekende waarschijnlijk met 90%, maar het werd dus 99%.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3988
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

Hendrien schreef: 15 apr 2024, 18:48
Terri schreef: 15 apr 2024, 18:43
Hendrien schreef: 15 apr 2024, 18:35 Vinden jullie het een wonder van God dat Israël ongedeerd is gebleven tijdens de recente aanval van Iran?
Ik ben blij dat je het ter berde brengt.
Ik ging zaterdagavond al biddende slapen ( behoorlijk vroeg) en wist niet in wat voor een wereld ik zou wakker worden. Dus ja ik vind het een wonder.
Het zal ongetwijfeld rationeel te verklaren zijn, maar ik zie het anders.
Mooie reactie! Ik vond het ook heel bijzonder toen ik wakker werd en hoorde dat het zo afgelopen was.
Een stukje uit de nieuwsbrief van ds Dekker:

Zelf waren we zo verwonderd op zondagmorgen. We hebben ervaren dat we gedragen zijn op de gebeden vanuit Nederland. Wij hadden echt gedacht dat er veel projectielen door de afweer heen zouden breken en dat er veel schade aangericht zou worden. Het is echt een groot wonder. Voor het eerst in de geschiedenis dat een land door zoveel raketten tegelijk aangevallen is en bijna alles onderschept mocht worden. Dat is de goedheid en de trouw van de Heere geweest.
Plaats reactie