Situatie Midden-Oosten

Ambtenaar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Ambtenaar »

Bourdon16 schreef: 15 apr 2024, 08:56 @ Ambtenaar: ik meen bij o.a. jou toch weleens een enigszins kritische houding richting Israël te bespeuren...
Zeker.
Henk J
Berichten: 2603
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 09:05 Beperkt in relatie tot de voorraad die ze tot hun beschikking hebben.
Nu weet ik ook niet wat de vuurcapaciteit van Iran is. Maar het gegeven dat deze aanval groter is dan de grootste Russische aanval op Oekraïne laat wel zien dat hier serieus wat is gebeurt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 09:04
elbert schreef: 15 apr 2024, 08:45 Wat deden die Iraanse generaals daar eigenlijk? Vierden ze daar vakantie?
Uiteraard niet. Ze coördineerden van daaruit de aanvallen van Hezbollah en Hamas op Israel. Daarmee werd dit consulaat een legitiem doelwit voor Israel. Ik vond de aanval van Israel op 1 april in Damascus gewaagd (dat bleek ook), maar het is niet zo dat er geen gegronde reden voor was.
Jij weet helemaal niet wat zij daar deden, je geeft een eigen invulling aan hun aanwezigheid. Ongeacht wat de reden van hun aanwezigheid, je kunt verwachten dat Iran dat niet ongemerkt voorbij laat gaan.
Ik denk dat de Israelische reactie wel mee zal vallen, al heeft het niet veel gescheeld of Israelische vliegtuigen zouden Iran hebben gebombardeerd. Maar Israel heeft daar op dit moment politiek niet zoveel mee te winnen. De gebeurtenissen van afgelopen weekend geven het land de mogelijkheid om de internationale politieke positie te versterken. Het feit dat zowel de VS, het VK, Frankrijk en Jordanie hebben geholpen om de Iraanse aanval af te slaan, geeft aan dat deze steun voor Israel veel waard is, waarschijnlijk meer dan het voeren van een regionale oorlog tegen Iran.
De haviken binnen het Israëlische kabinet wilden echter direct terugslaan. Ik vind het inderdaad verstandig als Israël dit gewoon incasseert, op dit moment hebben ze weer wat meer internationale steun. En die zullen ze weer snel verliezen als ze reageren op deze aanval. Je komt dan namelijk in een geweldsspiraal waarvan je het einde niet kunt overzien.
Ik vind het ook extremisten die ik liever niet in de regering van een bevriend land zie. Ook van Netanjahoe vind ik dat hij het beste op kan stappen. Hij is al de langstzittende premier in de geschiedenis. Maar dat is uiteindelijk aan de Israelische kiezer, die blijkens opiniepeilingen het vertrouwen in hem ook grotendeels kwijt is.
Ondertussen hebben ze ervoor gezorgd dat ze Israël hebben geïsoleerd door hun optreden in Gaza.
Weet jij dat Israel achter de aanval zat op consulaat in Syrie? (ik acht het ook heel waarschijnlijk, maar voor zover ik weet is dat niet aangetoond). Ook is de aanslag niet via VN veroordeeld, waarbij Israel als schuldige is aangewezen.
Wat wel duidelijk is, is dat buiten de Iraniers die gedood zijn, bij deze aanval ook een Hezbollah strijder is gedood, en dat van de totaal zestien doden er 13 ofwel Iraanse militairen ofwel militieleden waren (dat deze samenkomen maakt het ook waarschijnlijk dat het om militair doel gaat).

Ik ben vrij kritisch op de huidige Israelische regering, maar de logica achter "Van Iran kun je verwachten dat ze dit niet ongemerkt voorbij laten gaan" en "Verstandig als Israel incasseert". Het geeft ook wel de asymetrie weer. Iran valt in principe burgers aan, bij het consulaat in Syrie waren 13 van de 16 doden geen burgers, en sommige van hen actief betrokken bij bombardementen op Israel. (En nee, dit gaat niet over de situatie in Gaza nu).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Jeremiah »

Afgezien van het feit dat Iran het grootste kankergezwel in die regio is. Vind ik het grootste probleem momenteel Netanyahu en zijn rechts extremistische collega’s in de regering.

Na de absurde vergelding van 7 oktober. (34000 gedode en 80000 gewonde Palestijnen.) was de aanval op het Iraanse consulaat de druppel.

Alle ratio is weg bij Israel, de haviken en Netanyahu denken niet meer militair-strategisch. En dat is levensgevaarlijk in die regio.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17378
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef: 15 apr 2024, 09:25 Afgezien van het feit dat Iran het grootste kankergezwel in die regio is. Vind ik het grootste probleem momenteel Netanyahu en zijn rechts extremistische collega’s in de regering.

Na de absurde vergelding van 7 oktober. (34000 gedode en 80000 gewonde Palestijnen.) was de aanval op het Iraanse consulaat de druppel.

Alle ratio is weg bij Israel, de haviken en Netanyahu denken niet meer militair-strategisch. En dat is levensgevaarlijk in die regio.
Jij gebruikt netjes de Hamas cijfers en retoriek. Lees de feiten. Israël valt met chirurgische precisie militaire doelen aan die helaas zich vaak bevinden temidden van burgerbevolking. Hamas gebruikt zelfs ziekenhuizen als uitvalbasis.

Hier de feiten van de aanval op een Iraans militair doel in Syrië.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Isra%C3 ... n%E2%80%9D.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 15 apr 2024, 09:42
Jeremiah schreef: 15 apr 2024, 09:25 Afgezien van het feit dat Iran het grootste kankergezwel in die regio is. Vind ik het grootste probleem momenteel Netanyahu en zijn rechts extremistische collega’s in de regering.

Na de absurde vergelding van 7 oktober. (34000 gedode en 80000 gewonde Palestijnen.) was de aanval op het Iraanse consulaat de druppel.

Alle ratio is weg bij Israel, de haviken en Netanyahu denken niet meer militair-strategisch. En dat is levensgevaarlijk in die regio.
Jij gebruikt netjes de Hamas cijfers en retoriek. Lees de feiten. Israël valt met chirurgische precisie militaire doelen aan die helaas zich vaak bevinden temidden van burgerbevolking. Hamas gebruikt zelfs ziekenhuizen als uitvalbasis.

Hier de feiten van de aanval op een Iraans militair doel in Syrië.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Isra%C3 ... n%E2%80%9D.
Ik zou niet graag een chirurg hebben met de precisie van Israel. Ja Israel doet het niet minder dan veel andere landen (Korea-oorlog, of recent Mosul), maar er is ook veel te verbeteren (vooral gedrag van sommige militairen die wat wraakzuchtige filpjes naar buiten brengen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 09:04Jij weet helemaal niet wat zij daar deden, je geeft een eigen invulling aan hun aanwezigheid. Ongeacht wat de reden van hun aanwezigheid, je kunt verwachten dat Iran dat niet ongemerkt voorbij laat gaan.
Ik heb niet hun agenda in handen, maar als er 2 generaals in een ander land aanwezig zijn, dan kan ik wel conclusies trekken op basis van wat het meest waarschijnlijk is.
1. Hamas en Hezbollah zijn net als de Houthis en Iran onderdeel van de zogenaamde "axis of resistance" (de as van verzet, zo noemen ze het zelf) tegen Israel. Laten we ze voor het gemak maar de Asmogendheden noemen.
2. Iran is een gezworen vijand van Israel met als publieke doel om Israel van de kaart te vegen.
3. Iran voert een politiek van oorlog voeren via proxies, dus via Hamas, de PIJ, Hezbollah in Libanon, de PMF in Irak en de Houthi's.
4. De acties en de bevoorrading vanuit Iran van deze proxies dienen gecoordineerd te worden.
5. Daarom is er een operationeel centrum nodig om dat te doen.
6. Het meest logisch is dat zo'n operationeel centrum aangestuurd wordt door Iraanse officieren dichter bij de proxies zelf en dus ook dichter bij Israel.
7. Aangezien Syrie een bondgenoot is van Iran en bovendien ook een vijand van Israel dicht bij dat land, is het logisch dat zo'n operationeel centrum daar gestationeerd wordt. Nog logischer is het dat zo'n operationeel centrum vlak bij de Iraanse ambassade ligt. Korte lijntjes naar Iran, nietwaar?
8. Zo'n operationeel centrum wordt niet geleid door een of andere sergeant uiteraard. Daar moeten hoge piefen de leiding hebben. Wat blijkt: er bleken op 1 april in het consultaat 2 hoge Iraanse generaals te zitten. Wat een toeval! Die zaten daar vast niet om van de kebab in Damascus te proeven.

Dat is mijn theorie. Die kun je wegzetten als mijn verzinsel, maar nu de feiten:
Op 1 april was er een vergadering in dit consulaat. Daarbij aanwezig was de leider van de Iraanse Quds (Jeruzalem!) force van de republikeinse garde, generaal Mohammad Reza Zahedi en zijn plaatsvervanger brigade-generaal Mohammad Hadi Haji Rahimi. Die Quds force heet niet voor niets zo: zij is opgericht met het doel om de "bevrijding" van Jeruzalem van de Israelische overheersing (en dus de ondergang van Israel) tot stand te brengen. Het is duidelijk wat de baan van deze heren was: ervoor zorgen dat Israel van de kaart geveegd wordt en aangezien Iran dat via proxy strijdkrachten wil doen, moeten deze heren dus die proxies aansturen en daarmee overleggen.
Verder aanwezig in dit consulaat waren: minstens 1 Hezbollah strijder die gedood werd, nog 5 andere leden van de Iraanse Republikeinse garde die gedood werden, een aantal Palestijnse militanten, onder andere volgens de New York Times militanten van de Palestijnse Islamitische Jihad (die in Gaza vechten) enz.
Voeg dit bij elkaar: hoge Iraanse generaals en officieren, mensen van Hezbollah, Palestijnse militanten van PIJ die samen vergaderen in het Iraanse consulaat tijdens deze luchtaanval door Israel. Dat komt volledig overeen met wat ik hierboven stel: Israel viel een legitiem doelwit aan dat verdere aanvallen op Israel plande. Die planning werd gecoordineerd door Iran.

Of ik kon verwachten dat Iran dat niet ongemerkt voorbij laat gaan? Ja, inderdaad. Daarom vond ik het bombardement door Israel ook riskant, omdat het het risico van een directe clash met Iran vergrootte. Dat bleek ook. Deze actie van Israel is te vergelijken met het Amerikaanse uitschakelen van generaal Soleimani in 2017, waarna Iran ook een Amerikaanse basis beschoot met tientallen gewonde Amerikaanse soldaten tot gevolg.
Laatst gewijzigd door elbert op 15 apr 2024, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 08:37
MGG schreef: 15 apr 2024, 07:35 Iran doet stoer, maar bereikt niks. De aanval vooraf melden en door het fantastische verdedigingswerk niks raken. Het is puur een signaal naar de bevolking en extremisten in de regio. Elk weldenkend mensen ziet dat Iran niet durft. Gelukkig maar, want de vernietiging van Israël is een bizar en terroristisch doel.
Iran koos ervoor om een beperkt aantal projectielen af te vuren. Duizenden projectielen zullen de luchtafweer verzadigen. En Iran beseft dat Israël een kernmacht is, en zelf is het dat (nog) niet.
Biden zal bang zijn voor zijn herverkiezing.
1. Maakt best wat fouten en bereikt internationaal niks. Zie atoomdeal Iran, Taliban heeft weer de macht in Afghanistan en dankzij de VS veel wapentuig.
2. Slechte peilingen
3. Tijdens zijn regering oorlog in Oekraïne
4. Situatie in het Midden-Oosten heeft hij niet onder controle
5. Misschien zijn de hoge brandstofprijzen zijn grootste zorg. In de VS is de prijs aan de pomp erg belangrijk voor het sentiment onder de bevolking.
De internationale politiek speelt een beperkte rol in de verkiezingen. Enkel de brandstofprijs is relevant. Je overige argumenten onderkennen de complexiteit van de situatie niet.
Dat hoeft ook niet. De bevolking kiest op basis van wat zij zien. Niet op basis van uitgebreide analyses.
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door MGG »

Jeremiah schreef: 15 apr 2024, 09:25 Afgezien van het feit dat Iran het grootste kankergezwel in die regio is. Vind ik het grootste probleem momenteel Netanyahu en zijn rechts extremistische collega’s in de regering.

Na de absurde vergelding van 7 oktober. (34000 gedode en 80000 gewonde Palestijnen.) was de aanval op het Iraanse consulaat de druppel.

Alle ratio is weg bij Israel, de haviken en Netanyahu denken niet meer militair-strategisch. En dat is levensgevaarlijk in die regio.
Hoe versla je anders terroristen die zichzelf lafjes tussen burgers verbergen?
merel
Berichten: 9859
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 15 apr 2024, 08:56 @ Ambtenaar: ik meen bij o.a. jou toch weleens een enigszins kritische houding richting Israël te bespeuren...
Dat is toch ergens ook wel logisch? Netanyahu is extreem gevaarlijk in die regio; Israel valt een consulaat aan, de kolonisten hebben de escalatie van de strijd aangegrepen om hun doelen met geweld te verwezenlijken, de vele Palestijnse doden, uithongeren van de bevolking etc. Niet alle keuzes die Israel momenteel maakt zijn ook juiste keuzes.
ejvl
Berichten: 5753
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2024, 07:04 De eenzijdige benadering blijft mij verbazen. Als Israël die Iraanse militairen in het consulaat in Syrië niet had gedood, was deze aanval van Iran ook niet gekomen. De Amerikanen hadden Israël ook afgeraden om dat te doen. Nu louter een geval van actie-reactie.

Als de extremisten in het Israëlische kabinet nu de bovenhand krijgen, en daar lijkt het op, dan komen we in een negatieve spiraal van geweld. Dat Biden een eventuele vergelding ook niet steunt, zegt voldoende.
Ik denk dat het wel waar is dat er eenzijdigheid is, zeker vanuit reformatorische hoek.
Echter vind ik het zelf ook niet zo eenvoudig.
Neem Iran, deze roept al jaren dat Israel van de kaart geveegd moet worden en dood aan elke jood en via Hezbolla aanvallen op Israel.
Wat zou een goede actie vanuit Israel zijn behalve geweld? Ik durf het niet te zeggen. Niets doen kan ook niet, alleen vertrouwen op luchtafweer ook niet, dat is veel en veel te duur, alleen praten helpt ook niet, Iran gaat door met vijandelijkheden.

Dit geldt ook voor Gaza. Er komen bijna dagelijks nog steeds raketten vanuit Gaza Israel binnen, Hamas wil elke jood, dood en het land geheel aan Palestijnen.
Wat moet Israel doen? Terugtrekken uit Gaza en de situatie weer herstellen zoals deze was? Dan zijn er nog steeds gijzelaars weg, dan bestaat Hamas nog steeds die uit is op de uitroeing van Israel, dan worden er nog steeds raketten op Israel afgevuurd vanuit Gaza.
Wat zou een goede oplossing in deze zijn, zonder geweld?

Israel is echt niet alleen slachtoffer,er gebeuren verschrikkelijke dingen met de kolonisten en Israelische bezettingen her en der en uitbreidingen met bouwen en dergelijken.
Feit is echter wel dat er landen zijn die Israel van de kaart wil vegen, die dood aan elke jood scanderen.
Wat dan wel een goede handelswijze is weet ik ook niet, geweld lijkt te escaleren, niets doen werkt ook niet, alleen diplomatiek ook niet, wat dan wel?
merel
Berichten: 9859
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door merel »

Rabin was natuurlijk een eind op weg met de vrede voor Israel. Een Joodse extremist maakte hier een einde aan. Ik denk dat het veel zou schelen als aan beide er een andere politieke wind gaat waaien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17378
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

merel schreef: 15 apr 2024, 10:53
Bourdon16 schreef: 15 apr 2024, 08:56 @ Ambtenaar: ik meen bij o.a. jou toch weleens een enigszins kritische houding richting Israël te bespeuren...
Dat is toch ergens ook wel logisch? Netanyahu is extreem gevaarlijk in die regio; Israel valt een consulaat aan, de kolonisten hebben de escalatie van de strijd aangegrepen om hun doelen met geweld te verwezenlijken, de vele Palestijnse doden, uithongeren van de bevolking etc. Niet alle keuzes die Israel momenteel maakt zijn ook juiste keuzes.
Consulaat Iran lees link in mijn vorige post. Bijna elke dag sneuvelen er Israëlische soldaten in Gaza vanwege hevige gevechten (250-300 sinds de inval). Het idee dat er alleen ongewapende zielige burgers in Gaza wonen is onzinnig. Veel van de Palestijnse doden zijn strijders (Hamas en verwante terreur organisaties).
Verder komt er nu genoeg voedsel en medicijnen binnen. De distributie verloopt traag maar daar is Israël niet voor verantwoordelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:
Jeremiah schreef: 15 apr 2024, 09:25 Afgezien van het feit dat Iran het grootste kankergezwel in die regio is. Vind ik het grootste probleem momenteel Netanyahu en zijn rechts extremistische collega’s in de regering.

Na de absurde vergelding van 7 oktober. (34000 gedode en 80000 gewonde Palestijnen.) was de aanval op het Iraanse consulaat de druppel.

Alle ratio is weg bij Israel, de haviken en Netanyahu denken niet meer militair-strategisch. En dat is levensgevaarlijk in die regio.
Jij gebruikt netjes de Hamas cijfers en retoriek. Lees de feiten. Israël valt met chirurgische precisie militaire doelen aan die helaas zich vaak bevinden temidden van burgerbevolking. Hamas gebruikt zelfs ziekenhuizen als uitvalbasis.

Hier de feiten van de aanval op een Iraans militair doel in Syrië.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Isra%C3 ... n%E2%80%9D.
Chirurgie precisie is nogal een ruim begrip. Met behulp van AI (codenaam Lavender) worden de doelen opgezocht en wordt de permissie vaak automatisch gegeven. 20 extra onschuldige doden is geen enkel probleem. Soms heeft het systeem 100 onschuldige burgerdoden automatisch goedgekeurd als een commandant het doelwit is.
Zelfs als er alleen een verdachtmaking is keurt het systeem de aanvallen goed.
Henk J
Berichten: 2603
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 15 apr 2024, 09:42 Jij gebruikt netjes de Hamas cijfers en retoriek. Lees de feiten. Israël valt met chirurgische precisie militaire doelen aan die helaas zich vaak bevinden temidden van burgerbevolking. Hamas gebruikt zelfs ziekenhuizen als uitvalbasis.
Die chirurgische precisie heeft Israël sinds 7 oktober wel aardig losgelaten hoor. Nog steeds vallen voor een stadsoorlog de cijfers mee maar dat het een enorme puinhoop is in de Gazastrook en dat er veel leed is onder de Palestijnen mag duidelijk zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het Al-Shifa ziekenhuis dan is Israël daar niet met chirurgische precisie aan de gang gegaan.
Plaats reactie