Overprikkeldheid

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Overprikkeldheid

Bericht door J.C. Philpot »

Zijn er hier mensen die regelmatig last hebben van overprikkeldheid? Hoe gaan jullie met dit fenomeen om?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Overprikkeldheid

Bericht door HersteldHervormd »

Nee eigenlijk niet, eerder onderprikkeld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overprikkeldheid

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 13 mar 2024, 11:37 Zijn er hier mensen die regelmatig last hebben van overprikkeldheid? Hoe gaan jullie met dit fenomeen om?
Ik zelf niet, maar wel in nabije omgeving. Op welke wijze uit het zich?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Overprikkeldheid

Bericht door DDD »

Ja, maar alleen als ik teveel werk heb en niet kan overzien wat ik het beste als eerste kan doen. Op zich ben ik wel heel prikkelgevoelig maar daar heb ik normaal gesproken geen last van. Hooguit andere mensen, omdat ik dan nog drukker ben dan normaal.

Oplossingen zijn voor mij: Proberen de werkdruk te laten afnemen door zo mogelijk wat minder te werken en minder werk aan te nemen. Veel fietsen in plaats van autorijden. Elke dag uitslapen (ik begrijp dat dat niet iedereen gegeven is). Gestructureerd leven.

Problemen met anderen bespreken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Herman »

Ik trek me bij voorkeur terug in stilte, dus een dagje eenzaam in een kamer vind ik helemaal geweldig om een beetje tot mijzelf te komen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Zijn er hier mensen die regelmatig last hebben van overprikkeldheid? Hoe gaan jullie met dit fenomeen om?
Ja, ik kan er soms behoorlijk last van hebben.

Beetje afhankelijk van de situatie waarin het voorkomt probeer ik:

- Tijdens het werk probeer ik mij afsluiten met een koptelefoon en muziek;
- Na een drukke bijeenkomst/vergadering achter de piano of het orgel kruipen en een (voor mij) moeilijk muziekstuk pakken waar ik ‘doorheen kruip’;
- Wandeling maken of op een andere manier buiten zijn;
- Soms medicatie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Ararat »

Ik maak lijstjes, heerlijk om overzicht te hebben en af te strepen. Daarnaast helpt tijd voor mezelf nemen me als ik weer eens teveel hooi op de vork had.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Terri »

Sensorische informatie verwerking is erg actueel.
Enige herkenning is al een goed begin.
Toch is het belangrijk om voor jezelf door te hebben, welke prikkels, vooral waar vandaan komen.
Is het b.v. geluid, licht, tast. Natuurlijk onder te verdelen in verschillende aspecten.
Bij overprikkeling lijkt het lichaamsgevoel verstoord, daarom wordt diepe druk geadviseerd.
Slapen onder een verzwaarde deken. Zware dingen sjouwen. Sporten. Een stevige massage. Dat zijn voorbeelden.
Wij werken vooral met kinderen, maar bij volwassenen is het ook steeds meer een issue.
Snel overprikkeld na corona komt erg veel voor.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Ararat »

Terri schreef: 13 mar 2024, 16:14 Sensorische informatie verwerking is erg actueel.
Enige herkenning is al een goed begin.
Toch is het belangrijk om voor jezelf door te hebben, welke prikkels, vooral waar vandaan komen.
Is het b.v. geluid, licht, tast. Natuurlijk onder te verdelen in verschillende aspecten.
Bij overprikkeling lijkt het lichaamsgevoel verstoord, daarom wordt diepe druk geadviseerd.
Slapen onder een verzwaarde deken. Zware dingen sjouwen. Sporten. Een stevige massage. Dat zijn voorbeelden.
Wij werken vooral met kinderen, maar bij volwassenen is het ook steeds meer een issue.
Snel overprikkeld na corona komt erg veel voor.
Zou je hier iets meer over willen uitweiden?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Terri »

Ararat schreef: 13 mar 2024, 16:55
Terri schreef: 13 mar 2024, 16:14 Sensorische informatie verwerking is erg actueel.
Enige herkenning is al een goed begin.
Toch is het belangrijk om voor jezelf door te hebben, welke prikkels, vooral waar vandaan komen.
Is het b.v. geluid, licht, tast. Natuurlijk onder te verdelen in verschillende aspecten.
Bij overprikkeling lijkt het lichaamsgevoel verstoord, daarom wordt diepe druk geadviseerd.
Slapen onder een verzwaarde deken. Zware dingen sjouwen. Sporten. Een stevige massage. Dat zijn voorbeelden.
Wij werken vooral met kinderen, maar bij volwassenen is het ook steeds meer een issue.
Snel overprikkeld na corona komt erg veel voor.
Zou je hier iets meer over willen uitweiden?
Inmiddels zijn ze er achter dat na een corona infectie er soms dezelfde restverschijnselen zijn als na bv meningitis. Dat betekent dat je hersenen een tik hebben gehad.
Eenzelfde vergelijk kun je maken v.w.b. een hersenschudding.
Tegelijk speelt er soms een vreemde, niet te verklaren 'uitputting' van het lichaam, waardoor je 'hoofd' snel overvol is. Wat is/was er nu eerst zogezegd. Beetje kip-ei verhaal.
Waar je voor op moet passen is dat je niet begint aan conditie-opbouw, maar eerst een belasting/belastbaarheid in kaart brengt. Anders span je het paard achter de wagen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef: 13 mar 2024, 11:37 Zijn er hier mensen die regelmatig last hebben van overprikkeldheid? Hoe gaan jullie met dit fenomeen om?
Leer voelen waar je grens ongeveer ligt zodat je op de rem kunt trappen voordat je overprikkeld raakt. Dat is super belangrijk. Pik die eerste signalen op. Het begint echt bij het identificeren van je persoonlijke signalen van overprikkeling.

De eerste signalen zijn echt heel subtiel:
Lichte irritatie als iemand je stoort
Ongewone piek hyperactiviteit of juist moeheid
opeens gespannen voelen
weg concentratie, dag!
Beetje licht in je hoofd
een oor dat dicht gaat zitten
oorsuizen
zware armen en benen
Buikpijn

Als je niks aan die eerste signalen van overprikkeling doet raak je overprikkeld. Een langdurig hoog stressniveau, ADHD, autisme en zelfs post-COVID-symptomen kunnen allemaal bijdragen aan overprikkeling.

Veel ervaring ermee. Dus, de beste tip voor overprikkeling is eigenlijk om de eerste symptomen te herkennen. Dat betekent dat je je lijf moet leren voelen. Je bent meer dan je brein. En daar heb je soms een therapeut voor nodig.

Wat ik zelf doe is een pauze nemen als ik de eerste symptonen voel (soms al na een half uur huishoudelijke klusjes), fietsen, even een plantje fotograferen. Echt een pas op de plaats. Ik kan dit, omdat ik niet buitenshuis werk.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overprikkeldheid

Bericht door -DIA- »

Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Arja »

-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:48 Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
Zeker weten @DIA. Maar door heldere communicatie en kennis, kom je een heel eind. Het is wijs om professionele hulp te zoeken hoe je het beste kun omgaan met de overprikkeling van een naaste. Gewoon één sessie kan al zoveel opleveren.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Overprikkeldheid

Bericht door Bourdon16 »

Wij hebben er thuis helaas ook mee te maken. Best lastig om mee om te gaan.

Pas was hij zover dat hij z'n koffertje ging pakken om te vertrekken.
Knuffel erin en wat Duck's.

Later kwam het allemaal goed en toen ik zijn koffertje uitpakte zag ik dat hij ook zijn ontprikkelgids had ingepakt:).
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overprikkeldheid

Bericht door merel »

Arja schreef: 15 mar 2024, 12:42
-DIA- schreef: 15 mar 2024, 11:48 Het is met wat schuchterheid om het hier te vermelden.
Maar ik zal het dan toch vermelden. Misschien zijn er zaken waarvan we iets kunnen leren. Ik heb namelijk een broer die hier veel last van heeft. In de praktijk is het dan niet zo, tenminste wat we uiterlijk waarnemen, dat niet alleen de persoon zelf, maar zeker ook zijn naasten het hier heel moeilijk mee kunnen hebben.
Zeker weten @DIA. Maar door heldere communicatie en kennis, kom je een heel eind. Het is wijs om professionele hulp te zoeken hoe je het beste kun omgaan met de overprikkeling van een naaste. Gewoon één sessie kan al zoveel opleveren.
Maak je het net 'sessies' niet zwaarder dan het is? Hier wordt het een ' druk hoofd' genoemd en zoeken we samen naar een oplossing. De persoon zal ermee om moeten leren gaan om te leren functioneren in de maatschappij ( school, werk etc). Het hoort bij hem/ haar.

De punten om ermee om te gaan die @ maanenschijn noemt herken ik wel. Alleen hoort orgel spelen niet tot het repertoire. Bij ons wordt ook wel eens terug gegrepen op domweg tv kijken en verder geen enkele communicatie.
Plaats reactie