Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Dat lijkt me in dit geval geen reden om de boeken niet te lezen, maar dat is weer een heel afzonderlijk gespreksonderwerp.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

DDD schreef: 15 mar 2024, 19:02 De genoemde films komen vooral uit de populaire cultuur, met uitzondering van Bergman natuurlijk. Die heb ik ook niet gezien, terwijl ik toch wel redelijk goed op de hoogte ben van films.

De boeken komen meer uit de hogere cultuur. Ik vind die vergelijking dus niet helemaal goed. Maar ik moet zeggen dat ik veel van de genoemde boeken ook niet heb gelezen. Ik heb er te weinig tijd voor. Dat is heel jammer eigenlijk. Misschien moet ik eens met vrienden afspreken om samen een boek te lezen in plaats van samen een film te kijken.
Ik denk dat ik het daar mee eens ben. Al is er in film ook wel een tussengebied. Ik denk dat een film als Arrival er tussenin zit. De populaire cultuur in films is vaak wel erg cynisch ( bijvoorbeeld Godfather) of goedkoop romantisch. Al zijn misschien sommige superhelden films (zoals Superman) wel zonder die cynisme.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Ik volg science fiction niet, maar gezien de recensies heb je gelijk.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Ararat »

Welke films horen bij algemene ontwikkeling? :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Dat lijkt me wel een heel moeilijke vraag.

Van de grote publieksfilms heb ik niet zo'n idee. Die kunnen heel invloedrijk zijn, ook in de vorm van citaten in de hoofdstroomcultuur.

Maar ik zou kiezen (denk ik nu; dus er zit een vertekening in door de tijd heen):

De avondmaalsgasten van Bergman
Drie kleuren van Kieslovski
Het interessegebied Jonathan Glazer
Le Gamin au Vélo Dardenne
Schindlers List
Sorry we missed you Ken Loach
De twee pausen Fernando Meireilles
Grace a Dieu Francis Ozon
La grande belezza Paolo Sorrentino
De parasiet Bong Joon Hoo
Tokyo Story Jasujiro Ozu
Una giornata particolare Ettore scola
Festen Thomas Vinterberg
Dogville Lars von Trier
Das weisse Band Michael Haneke
The grand Budapest Hotel Wes Anderson
As it is in Heaven Kay Pollak
Hors normes Olivier Nakache
Acht bergen Felix van Groeningen
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Bonny »

Tjong, we bespreken films op een reformatorisch forum :).

Hier de lijst van beste films volgens wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... d_the_best
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

DDD schreef: 15 mar 2024, 21:20 Dat lijkt me wel een heel moeilijke vraag.

Van de grote publieksfilms heb ik niet zo'n idee. Die kunnen heel invloedrijk zijn, ook in de vorm van citaten in de hoofdstroomcultuur.

Maar ik zou kiezen (denk ik nu; dus er zit een vertekening in door de tijd heen):

De avondmaalsgasten van Bergman
Drie kleuren van Kieslovski
Het interessegebied Jonathan Glazer
Le Gamin au Vélo Dardenne
Schindlers List
Sorry we missed you Ken Loach
De twee pausen Fernando Meireilles
Grace a Dieu Francis Ozon
La grande belezza Paolo Sorrentino
De parasiet Bong Joon Hoo
Tokyo Story Jasujiro Ozu
Una giornata particolare Ettore scola
Festen Thomas Vinterberg
Dogville Lars von Trier
Das weisse Band Michael Haneke
The grand Budapest Hotel Wes Anderson
As it is in Heaven Kay Pollak
Hors normes Olivier Nakache
Acht bergen Felix van Groeningen
Dan zou ik er ook wat van Farhadi bijzetten (About Elly) en wat van Bresson (Au hazard Balthazar) of Dreyer (Ordet)
Deze lijstje van vaticaan is ook goed: https://ucatholic.com/blog/the-vaticans ... uld-watch/

Maar de films die je noemt zijn niet zo algemeen bekend. Al zijn het zeker heel goede films (Dardenne broers, Kieslovski en Bergman hebben veel meer mooie gemaakt trouwens).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door KDD »

Deze boek zou iedereen ook gelezen moeten hebben:

Schijn Bedriegt door Ds. C.J. Meeuse
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Ik heb wel eens een recensie gelezen dat er weinig belangwekkends in staat. Maar misschien moeten we deze bijdrage vooral lezen in het licht van de vraag of je wel of geen films zou moeten kijken. :lock
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

parsifal schreef: 15 mar 2024, 21:37
DDD schreef: 15 mar 2024, 21:20 Dat lijkt me wel een heel moeilijke vraag.

Van de grote publieksfilms heb ik niet zo'n idee. Die kunnen heel invloedrijk zijn, ook in de vorm van citaten in de hoofdstroomcultuur.

Maar ik zou kiezen (denk ik nu; dus er zit een vertekening in door de tijd heen):

De avondmaalsgasten van Bergman
Drie kleuren van Kieslovski
Het interessegebied Jonathan Glazer
Le Gamin au Vélo Dardenne
Schindlers List
Sorry we missed you Ken Loach
De twee pausen Fernando Meireilles
Grace a Dieu Francis Ozon
La grande belezza Paolo Sorrentino
De parasiet Bong Joon Hoo
Tokyo Story Jasujiro Ozu
Una giornata particolare Ettore scola
Festen Thomas Vinterberg
Dogville Lars von Trier
Das weisse Band Michael Haneke
The grand Budapest Hotel Wes Anderson
As it is in Heaven Kay Pollak
Hors normes Olivier Nakache
Acht bergen Felix van Groeningen
Dan zou ik er ook wat van Farhadi bijzetten (About Elly) en wat van Bresson (Au hazard Balthazar) of Dreyer (Ordet)
Deze lijstje van vaticaan is ook goed: https://ucatholic.com/blog/the-vaticans ... uld-watch/

Maar de films die je noemt zijn niet zo algemeen bekend. Al zijn het zeker heel goede films (Dardenne broers, Kieslovski en Bergman hebben veel meer mooie gemaakt trouwens).
Eens. Van de lijst van het Vaticaan zou ik Babettes feest en Wilde aardbeien ook zeker aanbevelen, net als Nazarin.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Anselmus »

KDD schreef: 15 mar 2024, 21:46 Deze boek zou iedereen ook gelezen moeten hebben:

Schijn Bedriegt door Ds. C.J. Meeuse
De Heere Jezus was anders niet tegen toneel spelen: de kinderen speelden bruiloftje/begrafenisje en jullie hebben niet gedanst/op de fluit gespeeld. Nog los van wat dit exegetisch betekent binnen de context gebruikte de Heere Jezus voorbeelden die Hij dagelijks om Zich heen zag. Hij veroordeelt dit niet, maar gebruikt het zelfs als voorbeeld om iets duidelijk te maken.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 11 mar 2024, 09:11 Er zijn boeken die zo belangrijk zijn binnen een cultuur dat er constant naar verwezen kan worden en mensen aannemen dat je de inhoud kent.
Ik heb hier niet zoveel titels aan te bevelen. Je hebt er al veel genoemd. Maar ik vind er wel wat van. Ik vind dat je dit zo ongeveer kunt verwachten van gymnasiasten, maar de gemiddelde timmerman die gewoon lekker aan het werk is, daar heb ik een heel ander verwachtingspatroon bij. Waarom zou die iets moeten weten van de Ilias? Wat dat betreft is het wel een probleem, meen ik, dat de bestudering van de klassieke filosofie en rechtsgeleerdheid steeds minder vanuit de klassieke bronnen gedaan wordt en dat de algemene kennis over Troje opgedaan is in de filmwereld en niet in het lezen en bestuderen van Attisch Grieks.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

Anselmus schreef: 16 mar 2024, 10:15
KDD schreef: 15 mar 2024, 21:46 Deze boek zou iedereen ook gelezen moeten hebben:

Schijn Bedriegt door Ds. C.J. Meeuse
De Heere Jezus was anders niet tegen toneel spelen: de kinderen speelden bruiloftje/begrafenisje en jullie hebben niet gedanst/op de fluit gespeeld. Nog los van wat dit exegetisch betekent binnen de context gebruikte de Heere Jezus voorbeelden die Hij dagelijks om Zich heen zag. Hij veroordeelt dit niet, maar gebruikt het zelfs als voorbeeld om iets duidelijk te maken.
Het is ook een ander topic. De films die DDD noemt, zoals van Bergman of broers Dardenne of von Trier zijn ook echt wel als kwaliteitsboeken en niet plat vermaak.
Misschien meer vergelijkbaar met literatuur als van Hermans. Al zijn de films van Dardenne zonder meer aan te raden en die van von Trier zeker niet allemaal en de erg goede (waar ik Dogville en Dancer in the Dark toe reken) alleen met bijsluiter. Het is zeker niet dat deze films algemeen bekende verhalen hebben. Godfather, Star Wars, Mary Poppins, Sound of Music, Forrest Gump hebben dat veel meer, maar zijn wat mij betreft minder aan te raden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef: 16 mar 2024, 10:15
KDD schreef: 15 mar 2024, 21:46 Deze boek zou iedereen ook gelezen moeten hebben:

Schijn Bedriegt door Ds. C.J. Meeuse
De Heere Jezus was anders niet tegen toneel spelen: de kinderen speelden bruiloftje/begrafenisje en jullie hebben niet gedanst/op de fluit gespeeld. Nog los van wat dit exegetisch betekent binnen de context gebruikte de Heere Jezus voorbeelden die Hij dagelijks om Zich heen zag. Hij veroordeelt dit niet, maar gebruikt het zelfs als voorbeeld om iets duidelijk te maken.
Klopt. En de profeten beeldden ook regelmatig dingen uit, denk aan Jesaja en Ezechiël.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

Herman schreef: 16 mar 2024, 10:46
parsifal schreef: 11 mar 2024, 09:11 Er zijn boeken die zo belangrijk zijn binnen een cultuur dat er constant naar verwezen kan worden en mensen aannemen dat je de inhoud kent.
Ik heb hier niet zoveel titels aan te bevelen. Je hebt er al veel genoemd. Maar ik vind er wel wat van. Ik vind dat je dit zo ongeveer kunt verwachten van gymnasiasten, maar de gemiddelde timmerman die gewoon lekker aan het werk is, daar heb ik een heel ander verwachtingspatroon bij. Waarom zou die iets moeten weten van de Ilias? Wat dat betreft is het wel een probleem, meen ik, dat de bestudering van de klassieke filosofie en rechtsgeleerdheid steeds minder vanuit de klassieke bronnen gedaan wordt en dat de algemene kennis over Troje opgedaan is in de filmwereld en niet in het lezen en bestuderen van Attisch Grieks.
Dat is een heel terecht punt. Bij de Ilias zullen bovendien veel mensen niet weten waar het over gaat, maar Troje roept wel herkenning op. Ik denk ook niet dat veel mensen Vergilius echt hebben gelezen, maar wel van Dido hebben gehoord, of Dante hebben gelezen, terwijl ze wel weten wat er boven de poort van de hel staat.

Ik ben op zich ook blij met verfilmingen van sommige van de boeken die ik noemde. Al is het boek vrijwel altijd beter. Bij Troy is het wel weer jammer dat ze de Ilias hervertellen zonder de goden. Maar goed, opeens weten mensen dat Ajax meer dan een voetbalclub is en dat Helena een spreekwoordrlijk knappe vrouw was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie