Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Herman schreef: 16 mar 2024, 10:46
parsifal schreef: 11 mar 2024, 09:11 Er zijn boeken die zo belangrijk zijn binnen een cultuur dat er constant naar verwezen kan worden en mensen aannemen dat je de inhoud kent.
Ik heb hier niet zoveel titels aan te bevelen. Je hebt er al veel genoemd. Maar ik vind er wel wat van. Ik vind dat je dit zo ongeveer kunt verwachten van gymnasiasten, maar de gemiddelde timmerman die gewoon lekker aan het werk is, daar heb ik een heel ander verwachtingspatroon bij. Waarom zou die iets moeten weten van de Ilias? Wat dat betreft is het wel een probleem, meen ik, dat de bestudering van de klassieke filosofie en rechtsgeleerdheid steeds minder vanuit de klassieke bronnen gedaan wordt en dat de algemene kennis over Troje opgedaan is in de filmwereld en niet in het lezen en bestuderen van Attisch Grieks.
Dat is op zich wel waar. Al waren er vroeger ook zeker timmermannen met een goede algemene ontwikkeling. Tegenwoordig zijn er ook universitaire studenten die nauwelijks algemene ontwikkeling hebben. Het gebrek aan krantlezen laat zich pijnlijk voelen.

En dominees die zelf niet verder komen dan een kinderboek als het gaat om literatuur, geven ook niet echt het goede voorbeeld in dat opzicht.

Maar dit draadje gaat over algemene ontwikkeling. Dat betekent mijns inziens niet de ontwikkeling die algemeen gevonden wordt, maar doelt op de ontwikkeling inzake de wereld in het algemeen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Posthoorn »

Ik ken twee filmes: The sound of music en The cross and the switchblade (Het kruis in de asfaltjungle). :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 16 mar 2024, 11:38 Dat is een heel terecht punt. Bij de Ilias zullen bovendien veel mensen niet weten waar het over gaat, maar Troje roept wel herkenning op. Ik denk ook niet dat veel mensen Vergilius echt hebben gelezen, maar wel van Dido hebben gehoord, of Dante hebben gelezen, terwijl ze wel weten wat er boven de poort van de hel staat.

Ik ben op zich ook blij met verfilmingen van sommige van de boeken die ik noemde. Al is het boek vrijwel altijd beter. Bij Troy is het wel weer jammer dat ze de Ilias hervertellen zonder de goden. Maar goed, opeens weten mensen dat Ajax meer dan een voetbalclub is en dat Helena een spreekwoordrlijk knappe vrouw was.
Maar hoe kunnen we het wat meer concreet maken? Het begrip Paard van Troje en Achilleshiel hebben duidelijk hedendaagse betekenissen en zijn universeel in gebruik geraakt. Maar van Lord of the Flies, hoe indringende de boodschap ook is, kan ik niet echt hedendaagse betekenis toekennen. Eerder is sprake van een tegenovergestelde maakbare cultuurvisie die in dit boek nu juist gekritiseerd worden. 1984 en Animal Farm hebben daarentegen via het begrip 'big brother is watching you' een heel duidelijke alledaagse bekendheid, hoewel complotdenkers daar op hun manier weer mee weglopen.
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Marijn_M »

De film Mucize was goed voor mijn algemene ontwikkeling. https://www.youtube.com/watch?v=k7rGyEbyH8g
Misschien hoort er een boek bij? Daar ben ik naar op zoek.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

En les Miserables? Behoort dat boek tot de algemene ontwikkeling?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Dat vind ik wel, persoonlijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

merel schreef: 18 mar 2024, 18:33 En les Miserables? Behoort dat boek tot de algemene ontwikkeling?
Ik denk het wel, al zullen daar ook meer mensen het verhaal door film of theater kennen, maar dat is ondertussen ook vast zo met Lord of the Rings.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

parsifal schreef: 18 mar 2024, 18:59
merel schreef: 18 mar 2024, 18:33 En les Miserables? Behoort dat boek tot de algemene ontwikkeling?
Ik denk het wel, al zullen daar ook meer mensen het verhaal door film of theater kennen, maar dat is ondertussen ook vast zo met Lord of the Rings.
LOTR heb ik gelezen nadat ik de film heb gezien. Het boek kan mij niet bekoren. Ik vond het gruwelijk saai.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door huisman »

merel schreef: 18 mar 2024, 22:02
parsifal schreef: 18 mar 2024, 18:59
merel schreef: 18 mar 2024, 18:33 En les Miserables? Behoort dat boek tot de algemene ontwikkeling?
Ik denk het wel, al zullen daar ook meer mensen het verhaal door film of theater kennen, maar dat is ondertussen ook vast zo met Lord of the Rings.
LOTR heb ik gelezen nadat ik de film heb gezien. Het boek kan mij niet bekoren. Ik vond het gruwelijk saai.
Dat meen je niet.....Ik heb het boek voor het eerst gelezen zo'n 30 jaar geleden en daarna nog vele malen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Dodo »

Ik ben voor de leeskring "Ik heb je nooit een rozentuin beloofd" aan het lezen. Vind ik ook een klassieker.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef: 18 mar 2024, 23:00 Ik ben voor de leeskring "Ik heb je nooit een rozentuin beloofd" aan het lezen. Vind ik ook een klassieker.
Inderdaad! En Exodus van Leon Uris, en De negerhut van oom Tom, en Alleen op de wereld.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 19 mar 2024, 08:31
Dodo schreef: 18 mar 2024, 23:00 Ik ben voor de leeskring "Ik heb je nooit een rozentuin beloofd" aan het lezen. Vind ik ook een klassieker.
Inderdaad! En Exodus van Leon Uris, en De negerhut van oom Tom, en Alleen op de wereld.
Dat vind ik dus geen klassieker. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb nog nooit van dat boek gehoord. Idem met exodus van Leon Uris. De hut van oom Tom ( negerhut mag niet meer ;) ) en Alleen op de wereld zijn m.i. wel klassiekers.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Edelweiss »

Ik weet niet goed of ik Exodus een klassieker zou willen noemen, idem voor Uncle's Tom Cabin (in het Engels is 'negerhut' in dit geval wat gemakkelijker te vermijden ;)). Het zijn boeken die zeer zeker impact hebben gehad, en in geval van het eerste boek op mij persoonlijk een zeer diepe indruk hebben gemaakt. Tijdens mijn tijd in Israel bleef het vaak in mijn hoofd spoken. Toch neig ik er naar om het eerder 'geromantiseerde' geschiedschrijving te willen noemen dan een klassieker.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door J.C. Philpot »

Edelweiss schreef: 19 mar 2024, 11:20Toch neig ik er naar om het eerder 'geromantiseerde' geschiedschrijving te willen noemen dan een klassieker.
De Negerhut van oom tom is zeker 'geromantiseerd'. Het is tegelijkertijd wel een boek wat historisch een enorme impact heeft gemaakt, en veel invloed heeft gehad in de afschaffing van de slavernij in de Verenigde Staten.

Als je de boeken leest van hen die zelf in slavernij hebben verkeerd in die tijd (12 years a slave van Salomon Northup, The narrative of sojourner truth, of de boeken van Frederick Douglass), dan is dat echter wel een stukje rauwer als in de vertelling van Harriet Beecher.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

merel schreef: 19 mar 2024, 11:04
Posthoorn schreef: 19 mar 2024, 08:31
Dodo schreef: 18 mar 2024, 23:00 Ik ben voor de leeskring "Ik heb je nooit een rozentuin beloofd" aan het lezen. Vind ik ook een klassieker.
Inderdaad! En Exodus van Leon Uris, en De negerhut van oom Tom, en Alleen op de wereld.
Dat vind ik dus geen klassieker. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb nog nooit van dat boek gehoord. Idem met exodus van Leon Uris. De hut van oom Tom ( negerhut mag niet meer ;) ) en Alleen op de wereld zijn m.i. wel klassiekers.
Ik dacht dat het Mark Twain was die zei over klassiekers: "Dat zijn boeken die niemand wil lezen, maar iedereen gelezen wil hebben". Maar de lijst boeken die ik noemde zijn gevoelsmatig toch iets meer dan klassiekers. Bij klassiekers denk ik dat ook Ben Hur, Alice in Wonderland, wat boeken van Jules Verne, Drie musketiers erbij horen. En in het Nederlands boeken als Karakter, Eline Vere en Van de Koele Meren des Doods.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie