Liturgie: behouden of vernieuwen

Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Valcke »

Hendrikus schreef: 01 mar 2024, 21:37
Valcke schreef: 01 mar 2024, 18:56
Hendrikus schreef: 01 mar 2024, 18:18
Valcke schreef: 01 mar 2024, 15:21 De oude (gereformeerde) opvatting was dat er gepreekt wordt uit Gods Woord, en ook alleen gezongen wordt uit Gods Woord. Andere liederen kunnen goed zijn, maar zijn niet voor de eredienst; daar klinkt alleen Gods Woord.
Jij weet toch wel beter: een berijming is niet op één noemer te stellen met Gods Woord. Datheen niet, 1773 niet, 1968 niet, DNP niet: geen enkele berijming. Ik hoef jou niet te wijzen op de vele voorbeelden van verlichtingsdenken in de berijming van 1773, de vele toevoegingen van de berijmers omdat er nog een regeltje overbleef, enzovoort. Berijmde psalmen zijn menselijke verwoordingen-op-rijm van woorden uit de Schrift. En zo zijn er ook tal van gezangen die menselijke verwoordingen-op-rijm zijn van woorden uit de Schrift. Alleen wanneer je -zoals de Anglicanen- de psalmen onberijmd zingt, letterlijk uit de Bijbel, dán zing je uit Gods Woord.
Daarin is zeker veel te winnen. Maar dit is natuurlijk geen vrijbrief voor de invoering van gezangen.
Ef. 5: 19
en spreek onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zing voor de Heere en loof Hem in uw hart

Kol. 3: 16
leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

...en kom nou niet met het verhaal dat daarnee drie soorten psalmen bedoeld zijn...
Toch is dat zo. De drie Griekse woorden staan precies boven de opschriften in de psalmen (LXX, Septuaginta). Dat heb ik ook zelf nagezocht en dat klopt. De apostel refereert dus hier met alle drie woorden aan de psalmen; in elk geval geeft hij met alle drie woorden de psalmen als voorbeeld. Daarnaast lijkt het hier niet over de diensten te gaan. Uit deze teksten kan dus beslist niet het zingen van gezangen in de eredienst worden verdedigd.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Valcke »

Dank voor deze nuttige link!
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 02 mar 2024, 08:28 Misschien een eenzijdige en subjectieve ( ;) ) analyse, maar in dit topic wel interssant:

https://www.sietzedevries.nl/uncategori ... plosieven/

Hij schrijft wel waardevolle gedachten over het veranderen van de liturgie. Vanuit schade en schande.
Inderdaad. Met ook wat humor erbij. Ik kan dat wel waarderen. Dat stukje over de beamer en diensten voor gehandicapten..
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Inwoner »

Valcke schreef: 02 mar 2024, 11:41
Dank voor deze nuttige link!
Ruim voldoende argumentatie om een bundel als "Weerklank" buiten de eredienst te houden.
Sluipenderwijs komt er zoveel binnen wat niet strookt met Gods woord en de 3FvE.
Je ziet overigens ook dat veel gemeenten waar 'Weerklank" wordt gebruikt, qua leer en leven meer en meer gaan afwijken.
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Valcke schreef: 02 mar 2024, 11:41
Dank voor deze nuttige link!
Ruim voldoende argumentatie om een bundel als "Weerklank" buiten de eredienst te houden.
Sluipenderwijs komt er zoveel binnen wat niet strookt met Gods woord en de 3FvE.
Je ziet overigens ook dat veel gemeenten waar 'Weerklank" wordt gebruikt, qua leer en leven meer en meer gaan afwijken.
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
Worden in jouw kerk alle psalmen in ongeveer dezelfde frequentie gezongen?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door ejvl »

Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Je ziet overigens ook dat veel gemeenten waar 'Weerklank" wordt gebruikt, qua leer en leven meer en meer gaan afwijken.
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
Ik zie dat niet maar wellicht is dat anders?
Ook heb ik van geen enkele kerk/gemeente gehoord dat deze bundel als middels werd gezien om de kerken weer wat voller te krijgen?
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door deschpin »

Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Valcke schreef: 02 mar 2024, 11:41
Dank voor deze nuttige link!
Ruim voldoende argumentatie om een bundel als "Weerklank" buiten de eredienst te houden.
Sluipenderwijs komt er zoveel binnen wat niet strookt met Gods woord en de 3FvE.
Je ziet overigens ook dat veel gemeenten waar 'Weerklank" wordt gebruikt, qua leer en leven meer en meer gaan afwijken.
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
Onderstaande criteria zijn leidend voor wat men kan zingen;

Overeenstemmend met Gods openbaring in de Bijbel
Overeenstemmend met de gereformeerde belijdenis
Kwalitatief goede tekst
Passend binnen de gereformeerde liturgie
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 02 mar 2024, 08:28 Misschien een eenzijdige en subjectieve ( ;) ) analyse, maar in dit topic wel interssant:

https://www.sietzedevries.nl/uncategori ... plosieven/

Hij schrijft wel waardevolle gedachten over het veranderen van de liturgie. Vanuit schade en schande.
Interessant stuk, hoewel ik de visie van De Vries op kerkmuziek grotendeels al wel ken.
Casus 'Zuidhorn' speelde toen inderdaad best wel, blijft onbegrijpelijk dat men daar een organist die qua gemeentezangbegeleiding en improvisatie misschien wel tot de vijf beste van Nederland hoort de deur heeft gewezen. Toen ik een aantal jaar geleden eens in de GKV daar was voor een huwelijksdienst was er een band, werd er alleen Opwekking gezongen behalve bij de huwelijkszegen, toen klonk Psalm 134 die op dramatische wijze door de band werd 'begeleidt'. En ik al die tijd maar verlangend naar het fraaie orgel kijken om dat eens te horen, helaas...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: 04 mar 2024, 09:44
Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Je ziet overigens ook dat veel gemeenten waar 'Weerklank" wordt gebruikt, qua leer en leven meer en meer gaan afwijken.
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
Ik zie dat niet maar wellicht is dat anders?
Ook heb ik van geen enkele kerk/gemeente gehoord dat deze bundel als middels werd gezien om de kerken weer wat voller te krijgen?
Ook is dat niet door de initiatiefnemer (ds. A. Schroten) of door de redactie beweerd.
Ongefundeerde kritiek dus.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 04 mar 2024, 12:16
ejvl schreef: 04 mar 2024, 09:44
Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Je ziet overigens ook dat veel gemeenten waar 'Weerklank" wordt gebruikt, qua leer en leven meer en meer gaan afwijken.
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
Ik zie dat niet maar wellicht is dat anders?
Ook heb ik van geen enkele kerk/gemeente gehoord dat deze bundel als middels werd gezien om de kerken weer wat voller te krijgen?
Ook is dat niet door de initiatiefnemer (ds. A. Schroten) of door de redactie beweerd.
Ongefundeerde kritiek dus.
Je pikt slechts één onderdeeltje uit het geheel waar je gemakkelijk op kunt reageren en laat de aangedragen kritiek van dr. De Vries gemakshalve onbesproken.
Dat is een tamelijk goedkope manier van discussiëren.
Daarnaast: ik kom in grote delen van het land en spreek met veel voorgangers. Welzeker was er hoop bij de voorgangers dat Weerklank een hulpmiddel zou kunnen zijn om mensen, en met name jongeren bij de kerken te houden. Ik spreek dus niet over de initiatiefnemer of over de redactie.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Ambtenaar »

Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
En waar baseer je dit op? Is er onderzoek gedaan?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef: 05 mar 2024, 12:27
Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
En waar baseer je dit op? Is er onderzoek gedaan?
Inwoner schreef: 05 mar 2024, 10:33 ik kom in grote delen van het land en spreek met veel voorgangers.
Ja, ik kom ook in grote delen van het land en spreek ook heel wat voorgangers.
Dat zegt niet zoveel.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Er lijkt mij niets mis met de hoop om jongeren bij de kerk te behouden. De vraag of een bepaalde wijziging daarin doorslaggevend is, is naar mijn idee een andere.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 05 mar 2024, 12:47
Ambtenaar schreef: 05 mar 2024, 12:27
Inwoner schreef: 02 mar 2024, 11:48
Veelzeggend is ook dat deze bundel als een middel werd gezien om kerken weer wat voller te krijgen.
Het tegendeel blijkt echter.
Veelzeggend.
En waar baseer je dit op? Is er onderzoek gedaan?
Inwoner schreef: 05 mar 2024, 10:33 ik kom in grote delen van het land en spreek met veel voorgangers.
Ja, ik kom ook in grote delen van het land en spreek ook heel wat voorgangers.
Dat zegt niet zoveel.
Zeker zegt dat veel. Het zijn allemaal mensen die vanuit bewogenheid middelen aangrijpen om mensen te binden aan het Evangelie. Zij praten vanuit hun ervaring en zien dingen in de praktijk gebeuren. Onderzoek is prima, maar wat er in de praktijk gebeurt is zeker zo belangrijk. En nogmaals: de belangrijkste bijdrage uit dit draadje, die van dr. De Vries, laat je liggen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: 05 mar 2024, 13:01 Er lijkt mij niets mis met de hoop om jongeren bij de kerk te behouden. De vraag of een bepaalde wijziging daarin doorslaggevend is, is naar mijn idee een andere.
Ik ben het gewoon helemaal met je eens. De hoop en bewogenheid kunnen niet gemist worden.
Ze mogen niet leiden tot ondoordachte keuzes of wanhoopspogingen, maar nog erger is als de hoop en bewogenheid gemist worden.
-
Plaats reactie