Liturgie: behouden of vernieuwen

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door merel »

@ mannetje; hoe ervaren jouw pubers de liturgie binnen de Ger Gem? Willen zij ook vernieuwing of vinden ze het wel prima zo?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 05 mar 2024, 13:12 @ mannetje; hoe ervaren jouw pubers de liturgie binnen de Ger Gem? Willen zij ook vernieuwing of vinden ze het wel prima zo?
Ze vinden het prima. Houden niet van veranderingen en wel van voorspelbaarheid.
Tot onze grote dankbaarheid hebben ze werkelijk nooit een probleem gemaakt van naar de kerk gaan, en ook in een weekdienst gaan ze mee, tenzij het huiswerk dat niet toelaat.
-
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Marijn_M »

Kun je ook zeggen: als je het zo gewend ben hou je ervan? Of is dat bij jullie niet zo?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Mannetje »

Marijn_M schreef: 06 mar 2024, 16:34 Kun je ook zeggen: als je het zo gewend ben hou je ervan? Of is dat bij jullie niet zo?
Meestal is het fijn als dingen gaan zoals altijd ja. Maar als je, bijv. op vakantie, ook eens iets anders meemaakt, blijkt in gesprek wel dat de waardering voor hoe het thuis gaat dieper zit dan "zo gaat het nu eenmaal altijd"
-
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door -DIA- »

Veel gemeenten zijn een grens gepasseerd. En de weg terug lijkt nu toegesloten. Zoiets gebeurt ook wel op andere terreinen. Die ene stap werd noodlottig, omkeer was niet meer mogelijk. Een oud gezegde luidt niet voor niets: Bezint, eer u begint. Na een begin is er veelal geen terugweg meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:09 Veel gemeenten zijn een grens gepasseerd. En de weg terug lijkt nu toegesloten. Zoiets gebeurt ook wel op andere terreinen. Die ene stap werd noodlottig, omkeer was niet meer mogelijk. Een oud gezegde luidt niet voor niets: Bezint, eer u begint. Na een begin is er veelal geen terugweg meer.
Een interessante bijdrage, alleen ik zie even niet waarop wordt gereageerd.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Het gaat erom dat in sommige gemeenten de dominee wel het votum en groet uitspreekt, maar de rest van de opening door de ouderling wordt verzorgd.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: 08 mar 2024, 10:38
-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:09 Veel gemeenten zijn een grens gepasseerd. En de weg terug lijkt nu toegesloten. Zoiets gebeurt ook wel op andere terreinen. Die ene stap werd noodlottig, omkeer was niet meer mogelijk. Een oud gezegde luidt niet voor niets: Bezint, eer u begint. Na een begin is er veelal geen terugweg meer.
Een interessante bijdrage, alleen ik zie even niet waarop wordt gereageerd.
Ik bedoel: Gezangen zingen is eerder ingevoerd dan weer afgeschaft. Is iets er eenmaal door dan komt men in de praktijk niet snel weer terug, maar blijkt dit in de praktijk een begin van meer veranderingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Refojongere »

Er zijn in de NHK vele gemeenten die eerder gezangen zongen en door invloed van de GB teruggekeerd zijn naar enkel psalmen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Delftenaar »

-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:09 Veel gemeenten zijn een grens gepasseerd. En de weg terug lijkt nu toegesloten. Zoiets gebeurt ook wel op andere terreinen. Die ene stap werd noodlottig, omkeer was niet meer mogelijk. Een oud gezegde luidt niet voor niets: Bezint, eer u begint. Na een begin is er veelal geen terugweg meer.
Deze reactie doet me denken aan het gezang (met name het vers over verandering ):

https://youtu.be/Q50geE9YpJg?si=5HCCd_eQhwIulndW

Toch kunnen we niet in 2024 de situatie benaderen alsof het nog 1958 is.
Dat gaat gewoon niet.
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Marijn_M »

Mannetje schreef: 06 mar 2024, 16:49
Marijn_M schreef: 06 mar 2024, 16:34 Kun je ook zeggen: als je het zo gewend ben hou je ervan? Of is dat bij jullie niet zo?
Meestal is het fijn als dingen gaan zoals altijd ja. Maar als je, bijv. op vakantie, ook eens iets anders meemaakt, blijkt in gesprek wel dat de waardering voor hoe het thuis gaat dieper zit dan "zo gaat het nu eenmaal altijd"
O ja dat snap ik. Ik hoorde van mijn moeder dat je dat altijd een beetje houdt omdat het in je roots zit. Ook als je weg gaat uit een kerk naar een andere dat je dan dingen mist
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Valcke »

https://www.youtube.com/watch?v=7UfKKPb9tQs

"Twenty Reasons to Sing only Psalms in Public Worship" (Rev. William MacLeod, Schotland FCC)
De meeste argumenten zijn gehaald uit de Schrift zelf.
Al zouden maar twee of drie hiervan valide zijn, zegt dit ons naar mijn overtuiging genoeg.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 15 mar 2024, 16:49 https://www.youtube.com/watch?v=7UfKKPb9tQs

"Twenty Reasons to Sing only Psalms in Public Worship" (Rev. William MacLeod, Schotland FCC)
De meeste argumenten zijn gehaald uit de Schrift zelf.
Al zouden maar twee of drie hiervan valide zijn, zegt dit ons naar mijn overtuiging genoeg.
Beetje makkelijk om naar filmpje of boek te verwijzen. Ik zie geen Bijbelse onderbouwing voor het weren van gezangen. Moeten het uiteraard wel Bijbelse gezangen zijn.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 17:04
Valcke schreef: 15 mar 2024, 16:49 https://www.youtube.com/watch?v=7UfKKPb9tQs

"Twenty Reasons to Sing only Psalms in Public Worship" (Rev. William MacLeod, Schotland FCC)
De meeste argumenten zijn gehaald uit de Schrift zelf.
Al zouden maar twee of drie hiervan valide zijn, zegt dit ons naar mijn overtuiging genoeg.
Beetje makkelijk om naar filmpje of boek te verwijzen. Ik zie geen Bijbelse onderbouwing voor het weren van gezangen. Moeten het uiteraard wel Bijbelse gezangen zijn.
Kan het nog goedkoper dan dit: je hebt niet eens kennisgenomen van de argumenten...?
Neem de eerste drie argumenten en weerleg ze. Of doe dat niet... prima, maar onthoud je dan van commentaar.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Posthoorn »

Je zou de moeite kunnen nemen om zelf wat argumenten te noemen. Het lijkt me niet de bedoeling dat wel elkaar opdrachten geven, in de trant van: lees dit of beluister dat.
Plaats reactie