Liturgie: behouden of vernieuwen

Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 17:37 Je zou de moeite kunnen nemen om zelf wat argumenten te noemen. Het lijkt me niet de bedoeling dat wel elkaar opdrachten geven, in de trant van: lees dit of beluister dat.
Ik geef niemand een opdracht. Iedereen is vrij om er wel of niet kennis van te nemen.
Wat ik doe, is hier heel gewoon. Ik heb de bron ook beknopt toegelicht zodat je weet wat je kunt verwachten.
Wanneer je de regels m.b.t. het verwijzen naar bronnen wilt veranderen, dien dan een verzoek in bij de moderators.
Verder kun je mij niet verwijten dat ik zelf geen argumenten noem of uitwerk in de discussie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Posthoorn »

Er staat mij iets van bij dat hier wel afspraken of 'ongeschreven regels' over zijn op RF. Afgezien daarvan, het is niet netjes om een discussie te blokkeren door te zeggen: lees of luister eerst dit of dat, hou anders je mond. Nogmaals, kom zelf met argumenten. Als je die aan een preek of boek ontleent, prima, maar verplicht de ander niet tot het luisteren of lezen van die preek of dat boek.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 17:59 Er staat mij iets van bij dat hier wel afspraken of 'ongeschreven regels' over zijn op RF. Afgezien daarvan, het is niet netjes om een discussie te blokkeren door te zeggen: lees of luister eerst dit of dat, hou anders je mond. Nogmaals, kom zelf met argumenten. Als je die aan een preek of boek ontleent, prima, maar verplicht de ander niet tot het luisteren of lezen van die preek of dat boek.
Posthoorn, volgens mij ben je de weg een beetje kwijt:
1. De discussie lag al een poosje stil. Ik plaats een link en geef aan wat daarin betoogd wordt. Daarmee blokkeer ik geen enkele discussie, maar blaas de discussie nieuw leven in.
2. Ik verplicht niemand ergens toe; dat is kolder.
3. Een link met toelichting (en ik gaf een toelichting!) behoort tot de normale manier van discussiëren hier op Refoforum. Zoals iedere dag tientallen keren gebeurt...
4. Ik heb het sterke vermoeden dat mijn mening m.b.t. psalmzang jou onwelgevallig is en dat je daarom zo reageert. Want waarom reageer je dan niet op de eerdere links van bv. Maanenschijn en Delftenaar naar een externe bron. Waarom is dat allemaal prima? Totdat ik iets plaats wat je kennelijk niet leuk vindt...

Kortom: stop even met dit gezeur.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door refo »

Of zoek een filmpje: 20 redenen waarom je ook gezangen moet zingen in de kerkdiensten.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Helemaal eens met Valcke.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Bourdon16 »

Het kan verkeren.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Nee hoor. Procedureel ben ik het meestal wel met hem eens. Inhoudelijk ben ik wat veranderingsgezinder, maar dat doet aan de zorgvuldigheidsnormen in het gesprek hier niets af.

Ik ben trouwens niet tegen het zingen van gezangen in de eredienst. Ik vind het een ondergeschikt punt. Zolang de liederen maar bijbels zijn, althans.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Posthoorn »

Ik zag de bijdrage van Valcke meer nog als onderdeel van de discussie, maar zo was het blijkbaar niet bedoeld. Dat komt doordat ik deze discussie niet echt volgde, maar door de naam Valcke werd ik getriggerd. :) Maar ik zie nu dat mijn reactie idd niet zo gepast was. Dus mijn excuses.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 15 mar 2024, 19:18 Nee hoor. Procedureel ben ik het meestal wel met hem eens. Inhoudelijk ben ik wat veranderingsgezinder, maar dat doet aan de zorgvuldigheidsnormen in het gesprek hier niets af.

Ik ben trouwens niet tegen het zingen van gezangen in de eredienst. Ik vind het een ondergeschikt punt. Zolang de liederen maar bijbels zijn, althans.
Wat bedoel je met bijbels? Bijbelliederen in de zin van berijmde Schriftgedeelten? Of bijbels in de zin van bijbelse thema's bezingen zoals de opstanding (U zij de glorie) of niet in strijd met de Bijbel (kan over alledaagse leven gaan (bijv het kinderlied 'weet je dat de lente komt?')
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 21:10 Ik zag de bijdrage van Valcke meer nog als onderdeel van de discussie, maar zo was het blijkbaar niet bedoeld. Dat komt doordat ik deze discussie niet echt volgde, maar door de naam Valcke werd ik getriggerd. :) Maar ik zie nu dat mijn reactie idd niet zo gepast was. Dus mijn excuses.
:super
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Bonny »

Valcke schreef: 15 mar 2024, 16:49 https://www.youtube.com/watch?v=7UfKKPb9tQs

"Twenty Reasons to Sing only Psalms in Public Worship" (Rev. William MacLeod, Schotland FCC)
De meeste argumenten zijn gehaald uit de Schrift zelf.
Al zouden maar twee of drie hiervan valide zijn, zegt dit ons naar mijn overtuiging genoeg.
De dominee heeft wel een prettige stem
The Groom's still waiting at the altar
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 15 mar 2024, 21:16
DDD schreef: 15 mar 2024, 19:18 Nee hoor. Procedureel ben ik het meestal wel met hem eens. Inhoudelijk ben ik wat veranderingsgezinder, maar dat doet aan de zorgvuldigheidsnormen in het gesprek hier niets af.

Ik ben trouwens niet tegen het zingen van gezangen in de eredienst. Ik vind het een ondergeschikt punt. Zolang de liederen maar bijbels zijn, althans.
Wat bedoel je met bijbels? Bijbelliederen in de zin van berijmde Schriftgedeelten? Of bijbels in de zin van bijbelse thema's bezingen zoals de opstanding (U zij de glorie) of niet in strijd met de Bijbel (kan over alledaagse leven gaan (bijv het kinderlied 'weet je dat de lente komt?')
Ik bedoel het eerste en het tweede. Het derde zou ik eerder 'niet onbijbels' noemen.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Refojongere »

Als het gaat om de tweede categorie, welke bundels vind jij dan geschikt?
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Marijn_M »

Posthoorn schreef: 15 mar 2024, 17:04
Valcke schreef: 15 mar 2024, 16:49 https://www.youtube.com/watch?v=7UfKKPb9tQs

"Twenty Reasons to Sing only Psalms in Public Worship" (Rev. William MacLeod, Schotland FCC)
De meeste argumenten zijn gehaald uit de Schrift zelf.
Al zouden maar twee of drie hiervan valide zijn, zegt dit ons naar mijn overtuiging genoeg.
Beetje makkelijk om naar filmpje of boek te verwijzen. Ik zie geen Bijbelse onderbouwing voor het weren van gezangen. Moeten het uiteraard wel Bijbelse gezangen zijn.
Tsis gewoon iets cultureel sdat er alleen maar psalmen gezongen worden in bepaalde kerken, daar is niks mis mee. Geef een stukje verbondenheid met vroegere reformatorische mensen, voorgeslacht en ook met wat ze beleefden geestelijk. Als je dat weet moet je niet gaan zeuren over gezangen zingen. Dat doen ze al eeuwen niet. Geen nieuw lied uit hun mond omdat, en dat heb ik niet van mezelf maar zei mijn moeder: dwalingen de kerk in worden gezongen. Zeker waar.

Volgens mij hoef je als reactie daarop niet een verbod op alle gezangen in te stellen :sweat
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Ararat »

Ik vind het een bijzondere uitdrukking: dwalingen de kerk ingezongen. Maar als een moeder het zegt zal het wel waarheid zijn.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie