Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door CvdW »

Heeft dit ook niet in het RD gestaan van afgelopen zaterdag?
Een gezamenlijk initiatief om vanuit Lukas 21 te preken.
Zeeuw
Berichten: 11627
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:51
Zeeuw schreef: 19 feb 2024, 09:43
Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:41 Wellicht een wat vreemde vraag, maar ik vroeg het me wel af.

In mijn gemeente, maar ook in de gemeenten van de classis en ook in die van andere kerkverbanden in de regio is door een school gevraagd n.a.v. de identiteitsweek een preek te lezen/houden over een bepaald Bijbelgedeelte. Daarnaast zal ook op catechisaties aan dit onderwerp aandacht worden besteed.

Nou kun je hier van alles van vinden, maar mag het zo zijn dat een school zo'n invloed heeft op welke preek er gelezen moet worden in de kerkelijke gemeente en dat de reguliere catechisatie moet wijken voor een thema van een school? Hierbij wil ik wel aangeven dat de inhoud vrij word gelaten
Er is gevraagd iets te doen. Dus mag de kerk haar eigen keuze maken. Mooi toch die samenhang tussen school en kerk richting de leerlingen?
Zeker is dat mooi, is ook te waarderen die samenhang. Ik heb echter ook gelezen/gehoord (en ik geloof dat het zo behoort te zijn) dat een predikant/ouderling bepaalt dient te worden bij de tekst waarover de zondag gepreekt moet worden/gelezen moet worden. Dat voor mij essentiele valt dan hierdoor wel weg.
Waar heb je dat gelezen?
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door TSD »

Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:51
Zeeuw schreef: 19 feb 2024, 09:43
Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:41 Wellicht een wat vreemde vraag, maar ik vroeg het me wel af.

In mijn gemeente, maar ook in de gemeenten van de classis en ook in die van andere kerkverbanden in de regio is door een school gevraagd n.a.v. de identiteitsweek een preek te lezen/houden over een bepaald Bijbelgedeelte. Daarnaast zal ook op catechisaties aan dit onderwerp aandacht worden besteed.

Nou kun je hier van alles van vinden, maar mag het zo zijn dat een school zo'n invloed heeft op welke preek er gelezen moet worden in de kerkelijke gemeente en dat de reguliere catechisatie moet wijken voor een thema van een school? Hierbij wil ik wel aangeven dat de inhoud vrij word gelaten
Er is gevraagd iets te doen. Dus mag de kerk haar eigen keuze maken. Mooi toch die samenhang tussen school en kerk richting de leerlingen?
Zeker is dat mooi, is ook te waarderen die samenhang. Ik heb echter ook gelezen/gehoord (en ik geloof dat het zo behoort te zijn) dat een predikant/ouderling bepaalt dient te worden bij de tekst waarover de zondag gepreekt moet worden/gelezen moet worden. Dat voor mij essentiele valt dan hierdoor wel weg.
Er is een tekstsuggestie gedaan maar met nadruk dat dit niet bindend was ofzoiets, ook zijn er een aantal leespreken aangereikt, de predikant of lezend ouderling blijft zelf bepalen of hij iets met die suggesties doet en of/ zo ja in welke vorm er in de gemeente iets mee gebeurt.

Ik zie niet in waarom scholen geen suggesties mogen doen aan de met hen verbonden kerken. Het zou anders zijn als dit opgelegd werd, maar dat is niet zo en kan ook helemaal niet, school heeft in feite niets te zeggen over de preeklezingen oid.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Adagio »

Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:41 Wellicht een wat vreemde vraag, maar ik vroeg het me wel af.

In mijn gemeente, maar ook in de gemeenten van de classis en ook in die van andere kerkverbanden in de regio is door een school gevraagd n.a.v. de identiteitsweek een preek te lezen/houden over een bepaald Bijbelgedeelte. Daarnaast zal ook op catechisaties aan dit onderwerp aandacht worden besteed.

Nou kun je hier van alles van vinden, maar mag het zo zijn dat een school zo'n invloed heeft op welke preek er gelezen moet worden in de kerkelijke gemeente en dat de reguliere catechisatie moet wijken voor een thema van een school? Hierbij wil ik wel aangeven dat de inhoud vrij word gelaten
Het is goed dat een kerkenraad c.q. predikant regelmatig de scholen bezoekt, het bestuur spreekt enz., afhankelijk van de plaatselijke situatie. Dan kunnen ontwikkelingen over en weer uitgewisseld worden. Er kan ook aan de scholen een richting gegeven worden van bepaalde Bijbelgedeelten. De vertaalslag naar de leefwereld van de kinderen (en de verdere pedagogiek) is een verantwoordelijkheid van de school. Tegelijk werkt het andersom: door de contacten in het dorp, en/of de school, kan een predikant of kerkenraad aanleiding vinden voor een bepaalde tekstkeuze. Ds. Smijtegelt hield speciale preken om het fenomeen kermis te bestrijden. Er zijn wel voorbeelden van hofpredikers, die geen blad voor de mond namen richting hun vorst. Of bijvoorbeeld Athanasius, hij is vijf maal verbannen, zeventien jaar heeft hij doorgebracht in ballingschap. En de andere zijde is inderdaad, een goede herder en kerkenraad kent zijn schapen (Ez. 34), zij weiden zichzelf niet. After all, zodra het gangbaar wordt om op een vriendelijke edoch openbare en publieke wijze de tekstkeuze, het aantal en de gebruikte voorbeelden, het gebed, de psalmverzen, de preeklengte, het stemgebruik, de gebaren, enz. naar believen van de goegemeente in te richten, dan is de dienst al bijna gefikst.
Een zegen van God, en de verlichting van de Heilige Geest is daarmee nog niet 'gemaakt': "Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden; En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage; En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. En gij zijt getuigen van deze dingen. En zie, Ik zend de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte."
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Bruna »

Ben benieuwd of (veel) kerken uit de achterban van het Calvijn College (Zeeland) aan de oproep gehoor hebben gegeven?
Ben blij dat er in onze gemeente een actuele en begrijpelijke preek over het onderwerp werd gelezen.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door TSD »

Adagio schreef: 19 feb 2024, 11:37 . After all, zodra het gangbaar wordt om op een vriendelijke edoch openbare en publieke wijze de tekstkeuze, het aantal en de gebruikte voorbeelden, het gebed, de psalmverzen, de preeklengte, het stemgebruik, de gebaren, enz. naar believen van de goegemeente in te richten, dan is de dienst al bijna gefikst.
Vind je dit niet een beetje heel erg vergezocht? :oO
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:59
DDD schreef: 19 feb 2024, 09:52 Dat lijkt me meer doopsgezind dan gereformeerd.
Hoezo is dat doopsgezind? Ik heb nog wel eens predikanten gehoord die meenden over een bepaalde tekst te gaan spreken, maar hun tekst moesten veranderen(omdat de Heere dit bekendmaakte). Dit was echt niet bij de doopsgezinden.

Om genoemde redenen heb ik ook wel wat moeite met prekenseries.
Heb je die moeite ook met wekelijkse catechismuspreken?

Overigens vraag ik me weleens andersom af: Wat mag de invloed zijn van een kerk in de school?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Ararat »

Bruna schreef: 19 feb 2024, 11:49 Ben benieuwd of (veel) kerken uit de achterban van het Calvijn College (Zeeland) aan de oproep gehoor hebben gegeven?
Ben blij dat er in onze gemeente een actuele en begrijpelijke preek over het onderwerp werd gelezen.
verschillende hofleveranciers aan het CC hebben hier geen gehoor aan gegeven.

Edit: Verder had ik elders onderstaand commentaar over de brochure gezet:
Er staan veel zinnige dingen in en het initiatief is mooi. Echter:

Ik schat dat er zo'n 8400 woorden geschreven staan. Dat is dus een klein uur lezen. Dat gaan veruit de meeste jongeren niet doen. Zeker niet met dit thema. Ik denk dat de schrijvers teveel verwachten van onze jongeren (en hun ouders)

Verder hebben de schrijvers in mijn ogen hun best gedaan om aan te sluiten bij de jongeren. Ze zijn actueel en gebruiken de bekende voorbeelden. Daar haken sommigen juist op af. Wéér die telefoon, enz. erbij gesleept.

Eigenlijk is het een tijdrede in 6 delen waarvan ik me afvraag of de jongeren worden aangesproken op hun angst voor de wederkomst, of het verlangen naar God die wederkomt. Want die laatste groep is groter dan menigeen denkt!

Kortom: mooi initiatief, gemiste kans.
Rondvraag op mijn werkplek leert me tot nu toe dat hoogstens enkele leerlingen per klas de brochure überhaupt hebben doorgebladerd.
Laatst gewijzigd door Ararat op 19 feb 2024, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Adagio »

TSD schreef: 19 feb 2024, 11:52
Adagio schreef: 19 feb 2024, 11:37 . After all, zodra het gangbaar wordt om op een vriendelijke edoch openbare en publieke wijze de tekstkeuze, het aantal en de gebruikte voorbeelden, het gebed, de psalmverzen, de preeklengte, het stemgebruik, de gebaren, enz. naar believen van de goegemeente in te richten, dan is de dienst al bijna gefikst.
Vind je dit niet een beetje heel erg vergezocht? :oO
Ja! als het maar geen praktijk wordt. Ik probeer het punt duidelijk te maken: "En voorts wordt in de uitdelers vereist dat elk getrouw bevonden worde", 1 Kor. 4:2.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Mannetje »

De exact aangereikte preekteksten weet ik niet, maar ik weet wel dat onze predikant gisteren toespelingen maakte op, en in het gebed aandacht had voor, de identiteitsweek op het CC.
-
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Bertiel »

bij ons ook, zijn kinderen zitten (nog) op het Calvijn
Daarna preekbespreking met de jeugd.
prima initatief van de school! :super
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Bruna »

Ararat schreef: 19 feb 2024, 11:57
Bruna schreef: 19 feb 2024, 11:49 Ben benieuwd of (veel) kerken uit de achterban van het Calvijn College (Zeeland) aan de oproep gehoor hebben gegeven?
Ben blij dat er in onze gemeente een actuele en begrijpelijke preek over het onderwerp werd gelezen.
verschillende hofleveranciers aan het CC hebben hier geen gehoor aan gegeven.

Edit: Verder had ik elders onderstaand commentaar over de brochure gezet:
Er staan veel zinnige dingen in en het initiatief is mooi. Echter:

Ik schat dat er zo'n 8400 woorden geschreven staan. Dat is dus een klein uur lezen. Dat gaan veruit de meeste jongeren niet doen. Zeker niet met dit thema. Ik denk dat de schrijvers teveel verwachten van onze jongeren (en hun ouders)

Verder hebben de schrijvers in mijn ogen hun best gedaan om aan te sluiten bij de jongeren. Ze zijn actueel en gebruiken de bekende voorbeelden. Daar haken sommigen juist op af. Wéér die telefoon, enz. erbij gesleept.

Eigenlijk is het een tijdrede in 6 delen waarvan ik me afvraag of de jongeren worden aangesproken op hun angst voor de wederkomst, of het verlangen naar God die wederkomt. Want die laatste groep is groter dan menigeen denkt!

Kortom: mooi initiatief, gemiste kans.
Rondvraag op mijn werkplek leert me tot nu toe dat hoogstens enkele leerlingen per klas de brochure überhaupt hebben doorgebladerd.
De brochure stond in principe los van de identiteitsweek. Deze was in eerste instantie niet in het geheel meegenomen.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Bruna »

Adagio schreef: 19 feb 2024, 12:01
TSD schreef: 19 feb 2024, 11:52
Adagio schreef: 19 feb 2024, 11:37 . After all, zodra het gangbaar wordt om op een vriendelijke edoch openbare en publieke wijze de tekstkeuze, het aantal en de gebruikte voorbeelden, het gebed, de psalmverzen, de preeklengte, het stemgebruik, de gebaren, enz. naar believen van de goegemeente in te richten, dan is de dienst al bijna gefikst.
Vind je dit niet een beetje heel erg vergezocht? :oO
Ja! als het maar geen praktijk wordt. Ik probeer het punt duidelijk te maken: "En voorts wordt in de uitdelers vereist dat elk getrouw bevonden worde", 1 Kor. 4:2.
Kun je in begrijpelijke taal duidelijk maken wat je bedoelt? Vooral het hierboven geciteerde. Heb wel een idee....
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 19 feb 2024, 10:53 Voor alle duidelijkheid. Er is wat mij betreft niets mis mee als gereformeerden iets meekrijgen van wat in meer evangelische of doperse tradities gebruikelijk is. Maar om dat nu als typisch gereformeerd te zien, is wel drie stappen verder.

En in het bijzondere geval dat een dominee zich specifiek geroepen weet om over een andere tekst te spreken, dan zou ik daar zeker geen bezwaar tegen hebben.
Natuurlijk zou ik er ook geen enkel bezwaar tegen hebben als een dominee geroepen wordt te preken over een andere tekst.
Maar heb ook geen bezwaar tegen dit soort initiatieven van het Calvijn College.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoe ver reikt de invloed van een school binnen de kerk?

Bericht door Adagio »

Ter vergelijk: tweede kamerleden zitten daar 'zonder last of ruggespraak'. Bedoeld wordt zoiets als: zonder een andere agenda dan het algemeen belang. Zonder een verplichting aan iemand anders; en in negatieve zin praten we dan over: corrumperen.
Het verkondigen van Gods Woord ligt uiteindelijk onder 'de last' van God, onder datzelfde Woord van God. En aan Wie ook de verantwoording ligt. De kt halen het voorbeeld van Mozes aan, die getrouw is geweest in geheel Zijn huis als een dienaar.
En dat laat onverlet dat er juist kennis en meeleven moet zijn met wat er in de gemeente of in het dorp leeft. En dan kan nodig zijn een bepaalde geschiedenis of tekst te kiezen. Nathan kwam bij David vertellen van een rijke man, die een ooilam nam van een arme man.
Plaats reactie